Auteur Topic: Inspirerende citaten  (gelezen 546 keer)

Borobudur

• Gast
Inspirerende citaten
« Gepost op: 11-06-2018 23:33 »
Hoi allen,

Bij de meditatiecursus die ik volg, draait elke les rondom een bepaald thema, die we ter plekke bespreken.
Vaak worden er citaten behandeld, waarover we onze gedachten en gevoelens kunnen delen met elkaar.
Deze citaten liet ik bij de forumledendag van afgelopen zondag zien, en Maarten vroeg of ik citaten op dit forum wilde posten.

Yes, een heel goed idee!
Vriendelijkheid is gratis, laat de inspiratie je geest in beweging zetten (of juist stil worden).

Bij deze de eerste citaten:

Citaat
Wanneer een verlicht persoon de dualiteit van het jij en ik overstijgt, ziet hij/zij het leven als 1 lang toneelstuk. Daarom blijft hij/zij vol humor en opgewekt. Hij/zij speelt zijn rol, maar vergeet nooit dat het een voorstelling is.

Citaat
Merk op hoe je gewaarzijn wordt geblokkeerd door je gedachten, fantasieen, meningen en oordelen.
« Laatst bewerkt op: 11-06-2018 23:35 door Borobudur »

moesa

• Gast
Re: Inspirerende citaten
« Reactie #1 Gepost op: 18-06-2018 17:28 »
Citaat
Wanneer een verlicht persoon de dualiteit van het jij en ik overstijgt, ziet hij/zij het leven als 1 lang toneelstuk. Daarom blijft hij/zij vol humor en opgewekt. Hij/zij speelt zijn rol, maar vergeet nooit dat het een voorstelling is.

Inderdaad Borobodur. Dat is ook wat steeds mijn interesse blijft wekken. Dat " ik "oversrijgen, doorgronden en het laten voor wat het is. Zelf doorzie ik mijn rollen wel, maar ben niet altijd oordeelloos, vandaar. Zelf denk ik al dagen: het is maar net welk ego je in wil zetten, iets wat dan ook weer iets van het ego is.

Liefs Moesa

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 18-06-2018 22:32 »
Ik ben dan wel het tegendeel van verlicht want ik word juist moe en droevig om te zien dat wij mensen menen dat het spelen van al die rollen zo goed is, zo heilzaam, zo mooi. Het is gewoon vermoeiend om te zien dat mensen meteen in reflexen en neigingen schieten. Ikzelf ook. Het is toch gewoon zelfvervreemding, begoocheling. Vervreemding is niet mooi. Je raakt jezelf kwijt. Je ziet het overal. Ook in de zorg. Mensen stappen de instelling binnen en worden een verzorger. Ze vervreemden van zichzelf. Nee, het is niet goed. Ik ben tegen ;D

moesa

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 20-06-2018 19:06 »
Citaat
Ikzelf ook. Het is toch gewoon zelfvervreemding, begoocheling. Vervreemding is niet mooi. Je raakt jezelf kwijt. Je ziet het overal. Ook in de zorg. Mensen stappen de instelling binnen en worden een verzorger. Ze vervreemden van zichzelf. Nee, het is niet goed. Ik ben tegen ;D[/quote

Je kan niet anders dan een rol spelen. Als een bejaarde denkt dat een verzorger haar kind is, wie ben jij dan om erover te liegen? Maar stel , als we in de zorg stoppen met die echt rol te spelen, dan is er geen zorg meer.

Ik kan er echt over meepraten. En ik heb veel met dit werk meegemaakt. De stelling: je bent dan een verzorger klopt, maar je zet er verzorgers ermee in een bepaald daglicht. En wat mij betreft vind ik dit niet kloppen.

Het klopt dat er rollen worden gespeeld.

Soms moet je voorbij jezelf om goede zorg te leveren. Daar word je namelijk voor betaald. Er is onderliggend geen kwaad als intentie.

Groet Moesa
« Laatst bewerkt op: 21-06-2018 07:37 door moesa »

moesa

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 20-06-2018 19:41 »
Boeddhisme ben ik dankbaar.  Ik heb een ego, die heb ik nu eenmaal. Ik wil liefdevoller zijn, minder oordelen.  Een gulden middenweg
« Laatst bewerkt op: 21-06-2018 07:34 door moesa »

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 21-06-2018 17:24 »
ach, ik wil ook niet zo extreem doen dat rollen totaal onnuttig zijn. Wat ik bedoel te zeggen is dat ik het fijn vind als mensen (ikzelf ook) niet steeds zo in een rol of houding schieten.

Siebe

Borobudur

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 25-06-2018 08:21 »
Beste allen,

Zoals ik het zie, ziet een toneelspeler zijn/haar rollen als rollen, terwijl iemand die in een rol schiet zijn/haar rol in de war haalt met zichzelf.
« Laatst bewerkt op: 30-06-2018 00:12 door Borobudur »

Borobudur

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 01-07-2018 16:24 »
Hier volgen drie citaten die mij aanspreken:

Citaat
Veel mensen die zen gaan beoefenen, zoeken echter slechts marginale veranderingen: "Ik wil gelukkiger worden." "Ik wil minder bang zijn." We hopen dat het beoefenen van zen ons die gevoelens zal brengen. Maar als we zijn getransformeerd, krijgt ons leven een volkomen nieuwe basis.

Citaat
Wat is jouw motivatie om te zitten? Is jouw zitten gebaseerd op hoop (iets bereiken) of op niet-weten (nieuwsgierig)? Oefenen is niets anders dan die nieuwsgierige houding: wat gebeurt hier? Waar denk ik aan? Wat voel ik? Wat biedt het leven me? Wat doe ik ermee?

Citaat
Het is belangrijk te bedenken dat we met oefenen niet proberen iets recht te zetten. We proberen niet anders te zijn dan we zijn. In feite is oefenen gewoon terugkeren tot dat wat we altijd zijn. We doen niets bijzonders. We blijven gewoon steeds opnieuw terugkeren, afstand doen van het kleine zelf.

Mijn eigen commentaar hierbij:
- Gelukkiger zijn met niets en met alles wat is, dat is wat meditatie beoefening mij heeft gebracht. En daardoor beter in staat zijn om bewust keuzes te maken.
- Uberhaupt beter begrijpen wat geluk is, is wat meditatie mij heeft gebracht. Geluk is niet hetzelfde als genot.
- Het 'kleine zelf' uit de citaat noem ik het ego, een relatief jonge geestconstructie die bedoeld is om ons te beschermen tegen materieel onheil en daarin vaak door kan schieten. De zachte stem van het oeroude 'grote zelf' (zou dat boeddha-natuur zijn?) wordt bij bijna iedereen overschreeuwd door het 'kleine zelf'. Meditatie beoefenen is voor mij inzicht opdoen over beide stemmen.

Wat vinden jullie van deze citaten?
« Laatst bewerkt op: 01-07-2018 16:28 door Borobudur »

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 02-07-2018 13:38 »
Lastig.

Afstand doen van het kleine zelf valt toch niet mee. Ergens in mijn geest zit toch de overtuiging, en ook de belevingswijze, dat deze wereld voor dit muisje veel te groot is. Ja, geef mij maar de kooi. De moed ontbreekt. Het is doodeng om te leven, vind ik eigenlijk. Keuzes maken. Brrr. Het leven voelde ooit wel eens uitnodigend, en ik kon vroeger ook prima angsten opzijzetten (overheen stappen zeg maar) maar dat gaat niet meer. Dat doordenderen is weg. En dat doordenderen en doen alsof het er allemaal niet is, dat gaf me altijd nog wat bravoure. Is weg. Bravoure-Siebe is gestorven.
Kleine zelf kan niet ontspannen meer in dit veel te grote chaotische, instabiele, onveilige, onbetrouwbare leven. Ja, je zou denken dat beoefening je beter leert omgaan met chaos, instabiliteit, het onbekende, het onveilige, het onzekere, maar daar ben ik (nog) niet aangekomen.

Siebe

moesa

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 02-07-2018 14:02 »
Citaat
Afstand doen van het kleine zelf valt toch niet mee. Ergens in mijn geest zit toch de overtuiging, en ook de belevingswijze, dat deze wereld voor dit muisje veel te groot is. Ja, geef mij maar de kooi. De moed ontbreekt. Het is doodeng om te leven, vind ik eigenlijk. Keuzes maken. Brrr. Het leven voelde ooit wel eens uitnodigend, en ik kon vroeger ook prima angsten opzijzetten (overheen stappen zeg maar) maar dat gaat niet meer. Dat doordenderen is weg. En dat doordenderen en doen alsof het er allemaal niet is, dat gaf me altijd nog wat bravoure. Is weg. Bravoure-Siebe is gestorven.

Dit herken ik ook, maar eigenlijk is het heel moedig als je, je kwetsbaar opstelt. Ja ik herken mijn bravoure en stoerheid ook, een overlevingsmechanisme eigenlijk. Die kleine geest wil niet makkelijk iets nieuws toelaten, omdat het zo gewend is om te reageren vanuit die "oude"patronen, maar die oude patronen kloppen niet meer en daar wil het grote zelf vanaf. Misschien ben je gevoeliger geraakt en mild, ja dan voel je alles sterker, maar dan ook echt alles veel sterker ( blij, maar ook vervelende dingen)?

Krijg nu therapie waarin het duidelijk wordt geschetst: het kleine zelf ( het kind) en ouderlijk toezicht, die handelt en het kleine kind begeleidt.

Is het mogelijk dat je, je eenzaam voelt, met al jou idee├źn en hoe het leven eigenlijk zou moeten zijn? Ik vul dat namelijk in, omdat ik er zelf mee kamp, het idee dat ik niet begrepen wordt, maar ik begrijp mijzelf nog niet eens, dus dan kan ik het ook niet van de ander verwachten.

@Siebe? En je hebt al een sterk fundament? Kijk eens wat je allemaal weet en hoe je de dingen ziet, dat is ook moedig en goed uitgezocht. Alles is duidelijk en helder, moedig hoor!

Citaat
Kleine zelf kan niet ontspannen meer in dit veel te grote chaotische, instabiele, onveilige, onbetrouwbare leven. Ja, je zou denken dat beoefening je beter leert omgaan met chaos, instabiliteit, het onbekende, het onveilige, het onzekere, maar daar ben ik (nog) niet aangekomen.

Siebe

Ik denk dat dit tijd nodig heeft. Loslaten is namelijk iets wat een kleine zelf moeilijk kan, het is een gehecht wezen. Ik probeer het met het denken op te lossen, bijvoorbeeld: als het kleine zelf zeurt dat die iets niet kan, dan zegt de ouder; natuurlijk kan jij dat, zo doe je dat met kinderen ook. Het kleine zelf is namelijk heel onzeker en durft volwassen stappen niet te nemen.

Met name s'morgens ( mijn ervaring) daar last van. De therapeut zei: dan zijn de kindjes wakker en daar ben je als volwassenen nooit blij, kinderen al wakker en meteen herrie, terwijl jij wakker moet worden als grote zelf.

Kan jij je hierin vinden?

Warme groet,

Moesa

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 02-07-2018 18:03 »
Ja, ik kan me er goed in vinden Moesa. Ik ga er maar niet teveel over uitweiden hier. Het verschilt per dag maar de laatste tijd kwam het er nogal op aan met de verhuizing van mijn moeder naar een instelling. Vergde veel van me. De spanning loopt dan op en dat stemt weer somber. Het vreet aan me.

Het heeft denk ik ook tijd nodig. Het is ongelofelijk he hoe kwetsbaar en broos het kan aanvoelen in je hoofd, alsof je tot niks meer in staat bent, en alles teveel is. Alles vliegt je aan.  Je hoeft niks te doen om voor je gevoel toch erg onder druk te staan. Die hoogspanning komt altijd weer terug. Altijd weer geneigd tot over-spannenheid. Opgejaagd wild. Ik heb nog niet goed door wat voor kamma hier achter zit. Het zal wel niet veel positiefs zijn.

groet,
Siebe

moesa

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 02-07-2018 18:27 »
Beste Siebe,

Heftig van je moeder. Is namelijk een grote verandering, voor jou en voor je moeder. Denk dat het niet anders kan om je hier broos over te voelen. Misschien dat het moet gaan slijten, zoals je in een rouwproces ook ziet. Voor mij is het niet meer dan logisch dat je dan weinig kan hebben. Dat is ( lijkt mij) moeilijk te overzien. Dan kan je letterlijk nog geen boodschappenbriefje schrijven. Dit herken ik zeker, alles als tegenslag zien in zware momenten.

Zou het een negatief karma zijn? Misschien kijk je later erop terug en zie je wat voor positieve dingen je eruit hebt kunnen halen en hoe krachtiger je er dan van kunt worden. Dat weet je altijd wel, maar zo ziet er denk ik voor jou dit er niet uit. Misschien kom je over een tijdje iemand tegen die in dezelfde situatie zit op dat moment. Je bent dan een ervaringsdeskundige en kunt dan meeleven met de ander.

Misschien geeft dat wat rust, wat ik vertel. Ik vertel dit namelijk uit eigen ervaring (rouwprocessen) en zie dat dit ook kan gebeuren. Mensen voelen zich dan op hun gemak bij jou, want je begrijpt hen namelijk. Dat kan ook op je pad komen om je dat te laten zien. Zo negatief zie ik je karma dan weer niet, maar bekijk het vanuit een ander perspectief.

Warme groet

Moesa

Borobudur

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 03-07-2018 23:16 »
Zou het een negatief karma zijn? Misschien kijk je later erop terug en zie je wat voor positieve dingen je eruit hebt kunnen halen en hoe krachtiger je er dan van kunt worden. Dat weet je altijd wel, maar zo ziet er denk ik voor jou dit er niet uit. Misschien kom je over een tijdje iemand tegen die in dezelfde situatie zit op dat moment. Je bent dan een ervaringsdeskundige en kunt dan meeleven met de ander.

Helemaal mee eens met Moesa.
Ten eerste: Ook al denk je dat je alleen lijdt, dat is niet zo. Blijkbaar is lijden iets wat ons kan isoleren maar ook kan verbroederen. [Toevoeging 23:19] Als er isolatie kan zijn bij lijden, en als er ook verbroedering kan zijn bij lijden, dan is het niet het lijden wat isoleert of verbroedert, maar iets anders. Ik denk dat het de intentie is die dat doet.
Ten tweede: Er is niets slechts, of er zit wel iets goeds in. Andersom ook trouwens. Na een heftige bosbrand is weliswaar veel leven vernietigd, maar het verkoolde landschap maakt wel vruchtbare bodem voor nieuw leven.

Overigens, Sybe, ik waardeer het dat je de stap hebt gezet om je hart te openen door dit met ons te delen.
« Laatst bewerkt op: 03-07-2018 23:22 door Borobudur »

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 04-07-2018 20:10 »
Ik waardeer jouw bijdragen Borobudur. Voelt goed.

Siebe

Offline Borobudur2

• Gerecycled op 23-08-2018
  • Actief Lid
  • **
  • Geslacht: Man
  • Geluk is een gewoonte en vaardigheid
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 24-08-2018 00:46 »
Ik waardeer jouw bijdragen Borobudur. Voelt goed.

Siebe

Deze woorden doen mij weer goed, Siebe! :)
Warme groet,
Borobudur

Offline Borobudur2

• Gerecycled op 23-08-2018
  • Actief Lid
  • **
  • Geslacht: Man
  • Geluk is een gewoonte en vaardigheid
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 24-08-2018 00:48 »
Nog een citaat van mijn meditatiecursus:

Citaat
Het wezenlijke van ons leven is waarnemen. Maar meestal vervangen we waarnemen door een andere activiteit, namelijk beoordelen: gaat het me iets opleveren of niet, ga ik er pijn van ondervinden of niet, is het aangenaam of niet, maakt het me belangrijk of onbelangrijk? Het ligt in onze aard op die manier te beoordelen. Hoe meer we op die manier beoordelen, des te minder vreugde we zullen kennen.

Hoe vaak en wanneer doe jij dit?
Warme groet,
Borobudur

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 24-08-2018 17:32 »
Ja, ik denk dat het goed is dat we onze eigen rol hierin ook niet moeten overdrijven.

In contact met de wereld ontstaan vanzelf gewaarwordingen (kamma-vipaka) en daarbij ontstaan ook min of meer automatisch allerlei associaties, herinneringen, beelden, verlangens, gevoelens, sfeer, perceptie. Dat gebeurt automatisch.

Je ziet bijvoorbeeld iemand, je herkent die vrijwel onmiddellijk als je moeder en je krijgt meteen warme gevoelens, gevoelens van sympathie, blijdschap. Of je ziet iemand die je niet zo mag en meteen komen negatieve associaties en gevoelens op. Het heeft weinig zin dit te veroordelen bij jezelf of anderen.

Het gebeurt nou eenmaal en buiten onze wil om. Bedenk ook dat alles in levende wezens is ingericht op overleven en dus op het beoordelen van situaties, van mensen, van objecten etc. Geest is altijd bezig met het beoordelen of iets gevaarlijk is of ongevaarlijk, belangrijk of onbelangrijk, nuttig of onnuttig etc. Dat is normaal. Dat deden Dinosauriers al.

Lal Pinnaduwage, eigenaar van de site puredhamma.net ziet in het tempo waarin informatie ons op deze manier beschikbaar komt een aanwijzing dat het brein onmogelijk dit kan doen want dat is relatief traag.
De geest verwerkt info veel sneller. Stel dat je een bekende ziet, bijvoorbeeld, dan komt vrijwel ogenblikkelijk allerlei informatie tot ons, associaties, herinneringen, beelden. Dat gaat zo snel dat al die info vrijwel onmiddellijk na het zien van die bekende beschikbaar is. Volgens Lal kan het brein dit nooit zo snel regelen.

Maar dat de geest is ingesteld op beoordelen is eigenlijk doodnormaal. Het is net zo basic als waarnemen.
Zoals ik het onderricht begrijp is het belangrijk dat we juiste beoordelingen ontwikkelen. Volgens de sutta's werkt de Boeddha heel veel met de beoordeling "gevaar". Vaak als hij vastzat, dan kwam hij tot de conclusie dat hij niet verder kwam doordat hij de nadelen of het gevaar niet inzag van bijvoorbeeld zintuiglijke verlangens, van de eerste jhana, etc. Dus, zo bezien maakte de Boeddha in zijn eigen leven juist veel gebruik van die oordeelwijze.

Heel vaak is waarnemen trouwens ook niet los te zien van beoordelen. In de ellen degeneres show was een leuk experiment, wat dit betreft. Ze liet een woord horen. Een deel van het publiek hoorde zonder twijfel heel duidelijk een naam (ik weet even niet meer welke). Zeg maar even Anna. Een ander deel van het publiek (waaronder ik) hoorde een hele andere naam! Bij dezelfde combinatie van klanken.
Hier zie je dus dat waarnemen en beoordelen samengaat. Wat we waarnemen is al een beoordeling. Alles wordt beoordeeld door de geest. Dat gebeurt onbewust en razendsnel.

Siebe