Auteur Topic: ZenYin stelt zich voor  (gelezen 428 keer)

ZenYin

• Gast
ZenYin stelt zich voor
« Gepost op: 12-06-2018 23:46 »
Zoekende naar alternatieven voor Facebook kwam ik bij dit forum terecht. Het oude was zo verkeerd nog niet...

Maar goed, wie ben ik?
Het zen antwoord zou zijn: Ik ben Boeddha en ik ben Niets. Maar laat ik wat minder gevat doen en omschrijven wat er meestal met deze vraag bedoeld wordt.

Ik ben een vrouw, geboren in 1972 en in 1996 voor het eerst met het boeddhisme in aanraking gekomen, waar ik me direct thuis voelde. Toch heeft het nog tot 2005 geduurd voordat het voor mij passende boeddhistische pad en mijn huidige leraar ontmoette.

Zenboeddhisme is de basis van waaruit ik in de wereld sta. Om preciezer te zijn. Soto Zen Boeddhisme zoals vorm gegeven wordt binnen de Orde van Boeddhistische Contemplativen.

Ik begeleidt een meditatiegroep in een kleine zendo bij mij thuis en een Qigong/Zengroep in de tempel.
Daarnaast bezoek ik één of twee keer per week een meditatiebijeenkomst in de tempel, volg ik een paar keer per jaar een meerdaagse retraite en ga ik 2x per jaar naar het "moederklooster" om daar 2 of 4 weken te trainen/verblijven. En tussendoor zit ik thuis (het voordeel van een Zendo aan huis hebben).

Hoe langer ik dit zenpad bewandel, hoe mooier het uitzicht aan het worden is en hoe meer Liefde ik ervaar voor deze religie.

Gassho;
ZenYing

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re: ZenYin stelt zich voor
« Reactie #1 Gepost op: 13-06-2018 11:57 »
Welkom hier!

With folded palms,

<Ujukarin> - i.t.t. wat sommigen bij de naam vermoeden geen vrouw maar man, Pali voor een vrouw zou Uju-Karini geweest zijn ;-)

MaartenD

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 13-06-2018 14:27 »
Welkom ZenYin!

Ik weet erg weinig van Zen en verheug me op je bijdragen.

Met warme groet,

Maarten

Marcel

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 13-06-2018 14:50 »
Hallo ZenYin,
Welkom.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 13-06-2018 20:06 »
een welkomgroet van mij,
Siebe

Borobudur

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 14-06-2018 12:16 »
Hoi ZenYin,

Welkom hier!
Ik zie uit naar je bijdragen, zeker gezien je lerares bent.
Mijn stroming is  ook zen, maar van Soto weet ik niet heel veel af.
Voel je vrij om je kennis en ervaringen hier te delen.

moesa

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 18-06-2018 17:24 »
Beste Zenyin.

ik had je al welkom geheten. Was dat niet op een andere topic? Ben benieuwd naar jou bijdrage op het forum. Zelf ben ik zoekende  welke "tak" van boeddhisme het beste bij mij past. Ik ben benieuwd of je meer over Zen kan vertellen. Door Borobodur ben ik al meer te weten gekomen. Zen lijkt wel veel te passen als ik kijk naar mijn omgeving die meer gericht lijkt op Zen ( kijkend naar scholen in de buurt etc). Zelf ben ik er nog niet over uit, omdat ik mantra's citeren ook heel prettig vindt. De inzichten van boeddha vind ik ook heel interessant.

Ben dan ook meer een "twijfelgeval" in het boeddhisme, maar het lijkt dat ik mij daarin wil blijven verdiepen

Met warme groet,

Moesa