Auteur Topic: 1 lang toneelstuk?  (gelezen 696 keer)

Online Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
1 lang toneelstuk?
« Gepost op: 21-06-2018 14:11 »
Borobodur haalde dit citaat aan ter inspiratie

"Wanneer een verlicht persoon de dualiteit van het jij en ik overstijgt, ziet hij/zij het leven als 1 lang toneelstuk. Daarom blijft hij/zij vol humor en opgewekt. Hij/zij speelt zijn rol, maar vergeet nooit dat het een voorstelling is".

Mijn indruk is niet dat de Boeddha vol humor en opwekt was. Ook het idee dat voor de Boeddha het leven alleen maar een lang toneelstuk was, herken ik niet na lezen van de sutta's. De Boeddha onderschat, vind ik, geen moment de ernst van het leven. Niks is toneel noch spel noch onecht. De Boeddha zet volgens mij in de sutta's nibbana en samsara niet tegenover elkaar als echt en onecht of als waar en onwaar of tegenover elkaar als werkelijk en onwerkelijk. 

Boeddha was volgens mij een serieus mens. Dat hij het leven zag als 1 lang toneelspel. Ik geloof er niks van. Het idee dat een verlichte op Aarde rondloopt met een soort opgewektheid dankzij de wetenschap dat alles maar toneelspel is, is een interpretatie van verlichting die ik niet terugvind in de sutta's.

Siebe

Borobudur

• Gast
Re: 1 lang toneelstuk?
« Reactie #1 Gepost op: 25-06-2018 08:33 »
Hoi Sybe,

Wat mij aansprak in die citaat: wees je bewust van de rollen die je in je leven speelt en hecht je er met mate aan.
[Toevoeging:] Een goede toneelspeler speelt zijn/haar rollen goed, zonder zich te identificeren met die rollen.
[Toevoeging 30 juni 2018:] Een goede toneelspeler begrijpt de drijfveren van zijn eigen rol, en ook de drijfveren van zijn medespelers.
« Laatst bewerkt op: 30-06-2018 00:28 door Borobudur »