Auteur Topic: dieren dilemma  (gelezen 1413 keer)

Joey1973

• Gast
dieren dilemma
« Gepost op: 18-07-2018 18:34 »
Ik ben een natuurliefhebber en ik ben vegetariër omdat ik geen dieren wil doden (zowel direct als indirect).
In mijn tuin zaai ik erg veel bloemen voor bijen/hommels etc. Ze hebben het al moeilijk genoeg en ik wil toch graag een bijdrage leveren aan hun behoud.
Het probleem is echter dat ik ongelooflijk veel naaktslakken in mijn tuin krijg die al dat lekkere verse groen tot de grond toe kaalvreten. Ik heb alles al geprobeerd om ze weg te houden, maar niks werkt.
De enkele plant die het wel redt krijgt last van luizen omdat ik enorm veel mieren in de tuin heb. Deze brengen de luizen naar de planten en beschermen ze tegen hun natuurlijke vijanden zoals lieveheersbeestjes.
Resultaat; compleet uitgezogen dode planten. Dus nog niks voor de bijen.

Ik ben dit zo ongelooflijk zat, maarja, ik zit wel met een dilemma;
bijtjes etc helpen = goed voor karma
slakken/mieren/luizen doden = slecht voor karma en voor mijn schuldgevoel

Hoe lossen jullie dit soort problemen op?

Online Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
Re: dieren dilemma
« Reactie #1 Gepost op: 18-07-2018 20:40 »
Ik leef met je mee, wat een gedoe.

Ik heb het idee dat niet doden in principe eigenlijk toch belangrijker zou moeten zijn dan die bloemen.

Ik heb zoiets met lelies. Daar zitten sinds twee jaar elk voorjaar zogenaamde leliehaantjes op, een prachtig mooie rode kever. Die schijnen eitjes te leggen waaruit larven komen die ze lelie kaal vreet. Geen gezicht.
Mijn remedie is geworden om zo vroeg mogelijk in het voorjaar die kevers te vangen. Ik breng ze dan levend weg ergens naartoe. Ik vind dat nog niks eigenlijk want kan die kever daar in de natuur wel overleven? Misschien moet ik eigenlijk die kevers maar laten zitten en niet kiezen voor mooie lelies?

Een tuin, wat je jezelf al niet op de hals haalt.

Siebe

Offline nico70+

• Sangha Ouderling
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Facetten van het Boeddhisme
« Reactie #2 Gepost op: 18-07-2018 22:33 »
Beste Joey,

Het is wel al een hele tijd geleden dat ik een grote tuin had. Maar ik kan me nog herinneren dat wij stro onder de planten legden en zaagsel strooiden onder de aardbeien.
Ook hebben we ooit een val gemaakt met bier. De slakken komen erop af, vallen in het potje en komen er niet meer uit. Dus niet te veel bier, anders worden ze dronken of verdrinken.
Een bierval moet regelmatig gecontroleerd worden en leeggemaakt. En wat dan met de levende slakken?
Omdat het zaagsel gemakkelijk te krijgen was bij de plaatselijke meubelmaker en de plaatselijke bouwondernemer die veel op maat zaagde, gaf ik de voorkeur aan zaagsel.
Omdat slakken zich glijdend voortbewegen hebben zij moeite om op zaagsel vooruit te komen.
Probeer het eens.

Nico

« Laatst bewerkt op: 18-07-2018 22:37 door nico70+ »

Dorje

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 19-07-2018 07:02 »
Hey Joey,

Goeie vraag!

Ik heb ook een tuin en wordt er ook mee geconfronteerd. Ik zie het zo: wij mensen hebben collectief een negatieve invloed op het natuurlijk evenwicht. Door allerlei producten te gebruiken lijdt het bijenbestand er zo erg onder dat het natuurlijk evenwicht wel eens zo danig verstoord kan raken dat erg veel levende wezens er onder gaan lijden. Het is dan positief om in te grijpen om dit evenwicht te helpen herstellen in de mate van het mogelijke, waarbij kleine beetjes altijd kunnen helpen. Het is dus erg goed om iets te doen aan het bijenbestand, indien mogelijk door andere insecten niet te doden, daar gaat altijd de voorkeur naar uit tenzij het zo een plaag wordt dat ze een ander evenwicht gaan ondermijnen. De natuur houdt zich in zo een geval normaal zelf in stand, zelfs al betekend dit de dood aan hele colonies evenwicht verstoorders. Maar gezien wij als mens de natuur zo hebben gestuurd dat het zelf zo uit evenwicht is dat het dit zelf niet meer kan herstellen, is het zelfs aangewezen dat we de natuur op dit vlak een handje helpen. Maar er zijn veel dingen die we kunnen doen zonder rechtstreeks levende wezens te doden. Bijvoorbeeld een vijver aanleggen met kikkers, kikkers eten slakken en houden zo op een natuurlijke manier een evenwicht in stand. Dit is de natuur, kikkers zijn ook beschermd dus moeten ook kunnen overleven. Het is daarom altijd aan te raden niet te lineair te denken zoals ("als ik kikkers zet, dood ik slakken"), de intentie is hier van cruciaal belang: "ik laat de natuur zichzelf herstellen, wat het normaal sowieso doet maar nog moeilijk kan door de ingreep van mensen er op".

Slakken vangen en ze elders uizetten (waar er erg veel grote planten zijn die toch woekeren) is natuurlijk ook een goeie optie. Op een avond dat het een beetje geregend heeft komen er allemaal uit hun verbergplaatsen en kan je ze gemakkelijk, zelfs met de hand vangen in een potje verzamelen en elders uitzetten.

Ik heb ook eens een mierenplaag gehad, met takjes rozemarijn bij hun nesten te leggen heb ik ze ontraden om daar te blijven, ze kunnen niet zo goed tegen de geur en zijn vertrokken.

En zo zijn er echt wel nog manieren te vinden om op zo natuurlijk mogelijke manier te helpen bepaalde onevenwichten te herstellen, die globaal gezien een positieve uitwerking hebben op het geheel.

Het zoeken hiernaar en experimenteren er mee heeft niet enkel een een positief effect op het geheel, maar ook op onze geest, zelfs als ze niet direct lukken en we daar uit kunnen leren welk effect dit heeft op onze geest en hoe we daar dan toch weer op een positievere manier mee kunnen proberen omgaan.

Zo wordt alles boeiend en Boeddha-damma, zelfs onze mislukkingen.

Vriendelijke groeten,

Dorje.

Joey1973

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 19-07-2018 09:23 »
Wow, dank voor de reacties allen! Fijn om te horen dat het een herkenbaar probleem is.

@Siebe ik ben het met je eens dat niet doden belangrijker is dan mooie bloemen in de tuin, maar het gaat mij er vooral om dat ik met deze mooie bloemen de bijen probeer te helpen en daar dus een ander insectenleven mee probeer te redden. Maar dan speel ik voor god, ik stel een bijenleven boven een mieren/slakken/luizen leven.

@Nico dank voor de tips Ik ga ermee aan de slag. Zelf drink ik niet, maar speciaal voor deze gelegenheid dan maar bier aanschaffen. Zaagsel is ook een goeie, nergens gelezen online, maar het klinkt erg logisch.

@Dorje 100% mee eens
En rozemarijn wist ik ook niet, ga ik ook proberen

Online Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 19-07-2018 11:37 »
Ik zie hierin ook duidelijk het positieve effect van de boeddha-dhamma. Je gaat toch minder nonchalant om met levende wezens. Het afnemen van een gelofte om niet te doden, bijvoorbeeld, heeft ook dat effect vind ik. Mensen kunnen zeggen of denken, 'ach dat heb ik toch niet nodig want ik pas wel op levende wezens', maar mijn ervaring is dat je dit toch anders gaat bezien als je hier dagelijks bewust mee bezig bent.

Het hoort er ook bij, vind ik, dat het allemaal niet makkelijker wordt.

Siebe

Joey1973

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 20-07-2018 12:47 »
Zeker waar, en ik zie in mijn omgeving steeds meer mensen die bijvoorbeeld vegetarisch worden, dus steeds meer nadenken over dierenleed, wat een goede ontwikkeling is. Helaas is het nog maar een klein gedeelte van de mensheid, het overgrote deel zal het een worst wezen wat er met dieren gebeurt, laat staan met de kleinste levende wezens zoals insecten. Ik kan nog steeds vol walging en verdriet kijken naar jagers die voor hun plezier dieren doden. Wat overigens niet wil zeggen dat ik perfect ben, want ik betrap mezelf er nog steeds met regelmaat op dat ik me erger aan de mieren/slakken/luizen in mijn tuin.

Offline Hawarden

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 24-07-2018 08:07 »
Dit topic gaat over dezelfde gewetensvraag, nuttig om eens na te lezen :

http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,2387.0.html

Joey1973

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 25-07-2018 11:14 »
Dank je, ga ik meteen even lezen

MaartenD

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 26-07-2018 08:53 »
We moeten denk ik ook aantekenen dat met moreel gedrag door de Boeddha altijd een wilsactie wordt bedoeld. Je kunt iets bewust wel of niet doen. Zo'n wilsactie is moreel relevant en levert kamma op, licht of donker of licht én donker. Dit houdt echter wel in dat wat per ongeluk gebeurt geen kamma oplevert en ook geen overtreding van de eerste morele praktijk, die van niet doden. Als slakken

Dat je tijdens het fietsen per ongeluk een vliegje inslikt kun je niet voorkomen, noch dat zo'n wezentje hard je lichaam raakt. Beide zal niet te overleven zijn. Dit is geen overtreding. Ik merk persoonlijk trouwens wel op dat ik in gedachten soms 'sorry, vliegje' zeg vanuit medelijden. Dat lijkt maar een terzijde maar is in wezen een van binnenuit gerealiseerde verdieping van de eerste morele praktijk die daardoor verder en dieper verankert raakt.

In z'n algemene zou ik willen zeggen dat de uitdaging 'm zit in zo beperkt als mogelijk zijn in doden en daarvoor methodes vinden en niet zozeer in de boeddhistische regelgeving. Daar begon Joey overigens niet over maar ik merk dat dit veel mensen zorgen baart dus ik wilde het toch zeggen.

Met warme groet,

Maarten

Joey1973

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 04-08-2018 10:35 »
Hahaha, ja dat herken ik wel, Maarten, dat je sorry zegt. Ik groet zelfs de hommels en de bijen in mijn tuin (mijn favoriete bezoekers)
Ik heb wel wat slecht karma opgebouwd hoor met het toch wel bewust doden van (plaag)dieren. Maar dat is dus inderdaad de vraag; waar doe je goed aan? Als ik slakken, mieren en luizen hun gang laat gaan is er geen bloem meer over voor de bijen en hommels. Maar momenteel draait alles goed dankzij wat tips die ik heb opgevolgd.

Online Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 04-08-2018 11:29 »
Ik bezocht eens een Sangha in Haarlem die onder leiding staat van Dagpo Rinpoche. Daar onderwees men dat het gebod om niet te doden betekent dat je geen mensen dood. Ik denk dat men dit zo uitlegt naar leken. Het doden van dieren viel er blijkbaar niet onder.

Dat voelt voor mij niet goed. Ik vind het gebod om niet te doden ook betrekking hebben op dieren.

Soms gaan de teksten nog verder. In de teksten (pali sutta's) wordt zelfs gesproken over het niet schade toebrengen aan planten en zaden. Soms wordt dat zo uitgelegd dat er in bijvoorbeeld bomen bepaalde wezens kunnen leven. Maar ik denk zelf dat het toch meer betrekking heeft op het niet vernielen of beschadigen in zijn algemeenheid, of dat nu dieren of planten zijn. Het is toch ergens ook wel raar dat je toch soms 'onkruid'  er gewoon maar uitrukt alsof het niks is, toch?

Siebe

MaartenD

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 06-08-2018 09:51 »
Goed punt, Sybe.

Woestijnbewoners weten heel goed dat als je neemt van een plant, je altijd maar zoveel wegneemt dat de plan nog kan doorgroeien en zich kan herstellen. Niet opgebruiken dus, definitief laten sterven. De vijgen die ik van onze boom haal, de kruisbessen die ik pluk, de druiven, de bramen - en dat allemaal in één stadstuintje! - levert geen doden van de plant zelf op.

Wie ben ik om Dagpo Rinpoche tegen te spreken? Echter, de pali canon spreekt van de vrijheid die degene schenkt die zich aan de vijf regels houdt aan 'onnoemelijk veel wezens'. Daar staat niet 'mensen'. Dit pleit toch wel voor het betrekken van dieren in dit verhaal.

Zoals gebruikelijk zal ik voorstellen te denken in termen niet van wat verboden is of toegestaan maar in termen van wat beter of minder goed is. Het is beter om weinig of geen dieren te doden voor je voedsel. Het is daarmee (hoogstwaarschijnlijk) nog niet verboden.

Verder is er natuurlijk de nood die wet breekt. Monniken onder Ajahn Chah, enkele decennia geleden in het Noord-Westen van Thailand, kregen soms bij de aalmoesronde niks anders dan wat rijst en een gekookte kikker. Dat was het. Of een schep rotte vis-curry. Er waren daar geen groentes.

Met warme groet,

Maarten