Auteur Topic: welke stroming  (gelezen 774 keer)

Joey1973

• Gast
welke stroming
« Gepost op: 20-07-2018 13:12 »
Welke "stroming" hangen jullie aan en vinden jullie het belangrijk?

Voor mij is heel duidelijk dat ik het meest heb met de theravada traditie. Voor mij voelt dat (de leer van Gautama/Sakyamuni boeddha) als absolute waarheid, maar ook logisch en makkelijk te bevatten.

Persoonlijk vind ik (zonder hiermee iemand aan te willen vallen) dat het mahayana (/zen) en vajrayana "te ver" gaan. Ik heb het persoonlijk niet zo op ceremoniën en mythen en legenden.

Echter, er zijn bepaalde concepten die me dan weer wel aanspreken zoals de boeddha-natuur die iedereen bezit, de mogelijkheid tot het bereiken van verlichting in een "korte tijd" en het begrip leegte welke toch meer aan bod komen in mahayana en vajrayana dan de "beknoptere versie" in het theravada.

Anyway, zoals eerder gezegd voel ik me het prettigst bij de Tibetaanse tempel omdat daar zo ontzettend veel kennis aanwezig is, echter ik kan me niet tot een volledig aanhanger van deze traditie beschouwen.
Dat brengt twijfel met zich mee. Nou zei de boeddha natuurlijk dat gezonde twijfel niet slecht is, je moet jezelf bij alles afvragen of het voor jouzelf waarheid bevat, maar toch...
Nu zeggen ze daar dat het logisch is dat de eerste stap theravada is en dat je je gaandeweg ontwikkelt.
Ik heb daar echter mijn vraagtekens bij.

Mijn vraag is dus eigenlijk, hoe stellig zijn jullie in je overtuiging tot het aanhangen van een bepaalde traditie?

Offline nico70+

• Sangha Ouderling
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Facetten van het Boeddhisme
Re: welke stroming
« Reactie #1 Gepost op: 20-07-2018 15:21 »

Citaat
Echter, er zijn bepaalde concepten die me dan weer wel aanspreken zoals de boeddha-natuur die iedereen bezit, de mogelijkheid tot het bereiken van verlichting in een "korte tijd" en het begrip leegte welke toch meer aan bod komen in mahayana en vajrayana dan de "beknoptere versie" in het theravada.

Beste Joey,

Zelf ben ik een volgeling van het Theravada. Ik voel me daar op mijn plaats. Gelukkig heb ik een goede opleiding erin gekregen, dankzij de Buddist Publication Society te Kandy, Sri Lanka. Ik ben ongeveer 20 jaar lid daarvan geweest (tot ik last van mijn ogen kreeg). Ook ben ik in 1984 lid voor het leven (life member) geworden van de Buddhist Missionary Society, Kuala Lumpur, Maleisië.

Ook volgens het Theravada heeft iedereen de mogelijkheid om de Verlichting te bereiken. Maar dat gaat dan wel geleidelijk, niet ineens.

En het begrip "leegte" is heel duidelijk aanwezig in het Theravada. Het heeft er alleen andere namen: anatta: niet-zelf (het leeg zijn van eigenheid),  en oorzakelijk (of afhankelijk) ontstaan. Alles hier is door oorzaken ontstaan, is leeg van een eigenheid.

Vriendelijke groet
Nico

Joey1973

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 20-07-2018 17:53 »
Beste Nico,

fijn, nog een aanhanger van het theravada.
Bijzonder interessant dat je zoveel ervaring en kennis hebt. Zover ben ik nog lang niet, maar ik leer graag bij en vind de contacten met anderen erg prettig. In mijn dagelijks leven heb ik niet veel mensen waarmee ik hierover kan discussiëren. 

Persoonlijk vind ik theravada ook "makkelijker" te begrijpen, of ligt dat aan mij? Zo ook anatta, dat is mij duidelijker dan leegte zoals omschreven in de andere tradities.

MaartenD

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 23-07-2018 08:02 »
Beste Joey,

Theravada represent!  ;) Ook ik voel me hierbij het meeste thuis, hoewel ik mij ervan bewust blijf dat bijna elke traditie redelijk en logisch klinkt in de eigen bewoordingen. Ik ken een aantal andere forumleden dat andere stromingen volgt of aanhangt. Tegelijk weet ik dat mijn geest sterk rationeel en analytisch gericht is, waardoor de nogal basale theravada makkelijk aansluit. Heb ik een stroming gepakt die me goed uitkomt? Misschien. Is dat erg? Welnee.

Hoed je voor termen als de 'absolute waarheid', zeker als het om de Dhamma gaat. Waarheid is maar al te snel een oordeel van de oordelende geest. Ik ben benieuwd wat Dorje hierop zou zeggen.

Met warme groet,

Maarten

Dorje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 23-07-2018 09:47 »
Hoed je voor termen als de 'absolute waarheid', zeker als het om de Dhamma gaat. Waarheid is maar al te snel een oordeel van de oordelende geest. Ik ben benieuwd wat Dorje hierop zou zeggen.

Niets.

Alles wat je over waarheid zegt is relatief. Niets of niemand kan absolute waarheid bezitten. Noch Boeddha, noch Theravada, noch Mahayana, noch Tantrayana, noch Mahamudra, noch Zen, noch Dzogchen. Nochtans verwijzen ze er allemaal naar met termen als nibbana, boeddhanatuur, leegte, grote zegel, ware aard, oorspronkelijke natuur. Het verwijzen is relatief, het is te zeggen: afhankelijk van context, aspraken (vaak impliciet) over woorden en in welke richting ze pogen te wijzen, maar waar naar verwezen wordt is één en dezelfde absolute waarheid.

Ziedaar: zoveel woorden over niets, te veel. Ik zou beter zwijgen.
:)

Maar dat ga ik nu ook weer niet doen, ik ga nog even wat relatief doorpalaveren over de stromingen die ik aanhang, want daar heb ik nog niet op gereageerd, merk ik nu op.

De stroming die ik het meeste aanhang, dat zal ondertussen al vrij duidelijk zijn, is Dzogchen, ik noem het mijn bron-stroming, mijn thuishaven, maar dat is het niet altijd geweest.

Hoewel het eerste Boeddhistische boekje ooit, dat in mijn handen verscheen, een boekje vanuit de Dzogchen traditie was, was mijn eerste levendig contact met Boeddhisme via een Zen-sangha. Daarna wortelde ik in het Tibetaans boeddhisme (Mahamudra-traditie), ik werd een regelmatige bezoeker van het Tibetaans instituut in Huy (Waals België). Hier deed ik vele, maar zeer vluchtige inzichten op, die door hun vluchtigheid en een gebrek aan stabiele meditatieve basis, niet of nauwelijks tot rijping kwamen in mijn dagelijks leven. Die stabiele meditatieve basis vond ik echt niet binnen het Tibetaans boeddhisme waar ik maar vage instructies kreeg, het is pas via Theravada dat ik enige stabiliteit in meditatie heb gevonden, en uiteindelijk vond ik het samengaan van inzicht en stabiliteit in Dzogchen. Ik ben dus erg dankbaar voor al die benaderingen.

Maar meestal is het te verwarrend om met meerdere tradities tegelijk bezig te zijn, voor mij was dat ook zo, tot ik in Dzogchen een non-dualistische (niet-opdelende) zienswijze ontdekte. Is dit nodig? Helemaal niet, elk zijn traditie is voldoende. Kan het nuttig zijn? Ja, om de weerstand (de andere kant van gehechtheid) tegen andere tradities te overkomen. En zo zie ik het als mijn (zelf-toegewezen) rol hier op het forum om, wat verschillende tradities betreft, de boeddhistische tempel in het midden te houden.

Ik sluit vaak af met een typisch Nepalese groet (ik heb veel Boeddhistische teachings in Nepal mogen ontvangen, vandaar): "Namaste" (waarbij men de handen vouwt voor het hart en het hoofd lichtjes buigt). Wat een zeer alledaagse groet is in Nepal, maar een zeer diepliggende achtergrond kent. Het wil eigenlijk zeggen: "Vanuit het Goddelijke in mij, groet ik het Goddelijke in jou."

Het Goddelijke slaat hier niet op een persoonlijke/relatieve god, maar op de Absolute Waarheid die niet in relatieve woorden uit te drukken valt en door niemand bezit kan worden, maar de grond is, de basis van iedereen en alles dat ervaren wordt. Het is dus een groet die afstand neemt van de afscheiding tussen jou en mij (het relatieve) en zich verbind met dat wat gemeenschappelijk is bij zowel die jou en die mij (het absolute). Dat wat niet veranderlijk is, wat niet onderhevig is aan ontstaan en vergaan, wat nooit geboren is, en nooit zal sterven. Een hele hoop mystiek klinkende onzin om gewoon te zeggen: "Vanuit de potentie tot het realiseren van Absolute Waarheid in mij groet ik de potentie tot het realiseren van Absolute Waarheid in jou. De pontentie die Boeddha als mens verwezeklijkt heeft en die dus ook in ons als mens aanwezig is."

Zo, nu heb ik mij (en de tradities die in aanhang) toch ook even voorgesteld aan jou.

Namaste!
« Laatst bewerkt op: 23-07-2018 11:27 door Dorje »

Joey1973

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 25-07-2018 11:26 »
@Maarten ik bedoelde "absolute waarheid" zeker niet als waarde oordeel, maar meer als dat het voelt als thuis. Kan het even niet beter omschrijven (flink verkouden nu ook, dus het denken staat even op een laag pitje hahaha).
Verder herken ik wel wat je zegt; het basale van theravada sluit bij mij ook makkelijker aan, maar voelt vooral gewoon goed.

@Dorje Zoals je terecht al aangeeft zit de grote "kern" (leegte, boeddhanatuur etc.) absoluut verweven in elke traditie, ook non-dualiteit kom ik overigens in elke stroming tegen. Wellicht in de ene iets meer op de voorgrond dan op de ander, maar toch, de basis blijft hetzelfde.
Wat mij echter aanspreekt is die eerder genoemde basis; niet teveel fratsen, mythen, ceremonies etc. Gewoon leven volgens de leringen uit Pali Canon is vrij goed te doen in het huidige leven.
Maar zo heeft eenieder natuurlijk andere interesses en gevoelens en gelukkig mag en kan dat ook.
Namaste ken ik uiteraard vanuit de yoga
Dus Namaste

Dorje

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 25-07-2018 17:17 »
@Dorje Zoals je terecht al aangeeft zit de grote "kern" (leegte, boeddhanatuur etc.) absoluut verweven in elke traditie, ook non-dualiteit kom ik overigens in elke stroming tegen.

Zo heb ik het zelf niet gezegd (durven zeggen), maar ik ben het wel met je eens.

Wat mij echter aanspreekt is die eerder genoemde basis; niet teveel fratsen, mythen, ceremonies etc.

Ik volg je daarin, heb zelf altijd moeite gehad met de fratsen, mythen en ceremonies die heel uitbundig en kleurrijk zijn in het Tibetaans Boeddhisme. Het is een boeddhisme met veel toeters en bellen. Ik heb er moeten leren doorheen zien, want de filosofie, de kennis, de wijsheid en de methodes die in het Tibetaans Boeddhisme te vinden zijn, spraken mij wel heel erg aan.

Namaste.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 25-07-2018 22:16 »
Zoals je terecht al aangeeft zit de grote "kern" (leegte, boeddhanatuur etc.) absoluut verweven in elke traditie, ook non-dualiteit kom ik overigens in elke stroming tegen. Wellicht in de ene iets meer op de voorgrond dan op de ander, maar toch, de basis blijft hetzelfde.

Voor mij is de basis de onscheidbaarheid van moraliteit en wijsheid. Wat we ook zien, in doorbreken, kennen, leren, menen te weten, weten, gewoon , mystiek, boven-wereldlijk,  als iemand gewoon wangedrag blijft vertonen (zoals soms ook erkende meesters) dan is het alsof de Dhamma als medicijn toch niet werkt, toch? 

Laat je niet betoveren door praatjes, en vooral niet over ware zelf, grote zelf, allesdoordringende leegte, rigpa etc. Vereer geen praatjes of kennis of pretoogjes, maar de wijsheid die mensen door en door goed/moreel maakt. En zie iemand die zich immoreel gedraagt, nooit aan voor een wijze in de zin zoals de Boeddha dit bedoelde.

Siebe

Joey1973

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 29-07-2018 11:20 »
Beiden dank voor de toevoegingen.
@Dorje, ik haalde dat uit je woorden, sorry als dat niet de bedoeling was, fijn dat je het er wel mee eens bent.

Momenteel ben ik even gestopt met het lezen van soettra's. Ik lees sowieso liever boeken over het boeddhisme, waarin de kern duidelijk beschreven staat.
Grappig eigenlijk, ik vroeg mezelf af wat de toegevoegde waarde is van het oneindig bestuderen van de leer. Afgelopen week kwam ik in een soettra (vraag me niet welke) tegen, dat het beter is volgens de dhamma te leven, dan de dhamma oneindig te bestuderen. Volgens de dhamma (de basis beschreven in het theravada) leven is volgens mij voor een ieder goed te doen, ook in deze hectische hedendaagse maatschappij.

Dorje

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 29-07-2018 23:19 »
Grappig eigenlijk, ik vroeg mezelf af wat de toegevoegde waarde is van het oneindig bestuderen van de leer. Afgelopen week kwam ik in een soettra (vraag me niet welke) tegen, dat het beter is volgens de dhamma te leven, dan de dhamma oneindig te bestuderen. Volgens de dhamma (de basis beschreven in het theravada) leven is volgens mij voor een ieder goed te doen, ook in deze hectische hedendaagse maatschappij.

Helemaal mee eens.
En soms is dat "goed doen" iemand er op te wijzen dat het beter is dhamma te beoefenen dan het tot in het oneindige te bestuderen, hoewel dat pijnlijk kan zijn voor die iemand.

Ach man...

Boeddhisme is geen pijnloze weg, soms is het een harde bevalling. Maar ik ben geen vroedvrouw, dus ik zou mij beter met mijn eigen bevallingen bemoeien. Bij deze dan, het was een laatste poging om het op een ander af te wentelen. Nu ga ik loslaten (niet vasthouden), gewoon persen, die grootheidswaanzin dat ik het beter weet en dus iemand kan helpen moet er uit...

Bedankt voor je reminder Joey!
Back tot practice.

Namaste aan iedereen!

MaartenD

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 30-07-2018 07:56 »
Citaat

Het is altijd goed de Leer te bestuderen. Soms kom je er echter niet toe. Dat heb ik ook. Bekijk dan wel waarom precies het je tegen staat. Dat kan heel inzichtelijk zijn.

De Boeddha sprak - zoals ik wel vaker zeg - niet over boeddhisme. Dat bestond nog niet. Hij sprak over de dhamma-vinaya, de Leer en de Discipline. Vanochtend bedacht ik dat je boeddhisme kunt geloven en kunt doen net zolang tot je diep doorgrondt dat dit exact hetzelfde is.

Met warme groet,

Maarten

moesa

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 30-07-2018 10:33 »
Hoi allen,

Zelf ben ik ook zoekende, net als Joey. Ik lees ook veel boeken. Zou zelf ook niet weten welke stroming ik kan volgen. Zo ben ik redelijk christelijk opgevoed ( is dat wat ik wil?) en zit ook in mijn DNA als je kijkt naar (bet) overgrootouders. Dat christelijke wil ik ook onderzoeken, omdat het in mijn roots zit, bemerk ik. Ben dagelijks mantra's aan het beoefenen, meditatie. Met mantra's voel ik mij zeer op mijn gemak. Het haalt mij uit bepaalde emoties, maar welke traditie volg ik dan eigenlijk?

Zo geloof ik ook in de "magie"van het leven. Wat ik gehoord heb is dat "magie"bestaat in het Boeddhisme, maar dat Boeddha heeft gezegd dat de "leer"vergeten wordt als magie de boventoon voert. Hier kan ik mij wel in vinden. Wat ik wel bemerk is dat we eigenlijk "diep"van binnen wel weten hoe we moeten handelen, reageren etc. Daarin zie ik Boeddhisme wel weer terug. Diep over dingen nadenken, en zoals iemand mij vertelde: Boeddha is de beste psycholoog die ooit geleefd heeft. Hier kan ik mij goed in vinden.

Zo stond ik bijvoorbeeld deze week voor een spin en wilde deze in een reflex doodslaan. Gelukkig niet gedaan. Ik ben mij veel bewuster van dingen geworden. Als ik iets immoreel denk of doe dan voel ik dat meteen. Ik let overal op. Wat ik opschrijf en wat ik doe. Dat is heel gehecht reageren, maar ik heb deze periode nodig om het anders te doen en erover na te denken. Dit is een periode met veel lijden, maar ik kom er soms uit met: mantra's, meditatie ( gericht op letterlijk gevoelens en denken aanvaarden)  en  inzichten, waar ik veel over nadenk. Gisteren vroeg iemand: en heeft het jou geholpen dat Boeddhisme? ik zei: Geholpen? Het is denk ik een weg voor de rest van mijn leven.

Ook mijn ego neem ik onder de loep. Die is nog steeds groot en maak ik ook belangrijk. Dit is mijn lijden en ben mij daar bewust van en mee aan het trainen. Ook deel ik graag kennis over het Boeddhisme, wat een ego ding is, maar ik test mijzelf ( zeg maar) of ik het ook allemaal wel weet.  :-[Ik buig veel bij dingen die ik doe of volgende activiteit die ik ga doen. Soms vergeet ik te buigen, maar ik probeer het steeds toe te passen in mijn "nieuwe"dagelijkse bestaan.

Zo hoorde ik; Dat boeddhisme past helemaal bij jou. Zoveel praat ik er dus over  :-X

Maar genoeg over mij, ik en zelf

Warme groet,

Moesa

MaartenD

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 30-07-2018 13:20 »
Beste moesa,

Citaat
Zelf ben ik ook zoekende, net als Joey. Ik lees ook veel boeken. Zou zelf ook niet weten welke stroming ik kan volgen. Zo ben ik redelijk christelijk opgevoed ( is dat wat ik wil?) en zit ook in mijn DNA als je kijkt naar (bet) overgrootouders.

Het een hoeft het ander niet eens uit te sluiten. De Boeddha bood de Vier Nobele Waarheden aan als absolute kern van de Leer. Je kunt je toevlucht nemen tot de Boeddha, de Dhamma en de Sangha. Daar staat niet bij dat het alleen voor leden is of voor mensen van een bepaald type. Er staat ook niet bij dat je je andere religie moet opgeven.

Het is zonder meer mogelijk om te grasduinen in de wijsheid van de Verheven Leraar zonder dat je een keuze maakt voor iets heel bepaalds. Als ik het zo lees ben je goed bezig. Dat is fijn.

Met warme groet,

Maarten

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 30-07-2018 15:13 »
Afgelopen week kwam ik in een soettra (vraag me niet welke) tegen, dat het beter is volgens de dhamma te leven, dan de dhamma oneindig te bestuderen. Volgens de dhamma (de basis beschreven in het theravada) leven is volgens mij voor een ieder goed te doen, ook in deze hectische hedendaagse maatschappij.

Een sutta deelt de tijd in naar tijd te besteden aan 1. luisteren naar de leer, 2. het bespreken/bediscussieren van de leer, 3. kalmte en 4. inzicht. Als we deze tijden goed in de gaten houden, , de ene niet teveel overdrijven, de anderen niet te weinig, etc. dan komt het goed.
https://suttacentral.net/an4.147/en/sujato

En verder ben ik ook tegengekomen dat interne sereniteit van geest niet verwaarloosd moet worden. Het is niet goed de hele dag bezig te zijn met nadenken, studeren, of 2 minuten met Dorje te praten. Vooral dat laatste is funest voor interene sereniteit heb ik ergens gelezen in de sutta's, ergens in de Waalse Canon, meen ik, kan ook de Vlaamse editie van de Pali Canon geweest zijn.

Aan Dorje is een speciaal hoofdstuk gewijd in de Waalse Canon, zegt men, Dorje-Vagga. Een bekende sutta is: 'Dorje, de heethoofdige Belg'. Lees die sutta en je snapt...alllleeeeesssss.

Siebe

Dorje

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 30-07-2018 18:57 »
En verder ben ik ook tegengekomen dat interne sereniteit van geest niet verwaarloosd moet worden. Het is niet goed de hele dag bezig te zijn met nadenken, studeren, of 2 minuten met Dorje te praten. Vooral dat laatste is funest voor interene sereniteit heb ik ergens gelezen in de sutta's, ergens in de Waalse Canon, meen ik, kan ook de Vlaamse editie van de Pali Canon geweest zijn.

Aan Dorje is een speciaal hoofdstuk gewijd in de Waalse Canon, zegt men, Dorje-Vagga. Een bekende sutta is: 'Dorje, de heethoofdige Belg'. Lees die sutta en je snapt...alllleeeeesssss.

Schitterend! Fijn dat je het humoristisch opneemt. Veel sereniteit toegew... Ohja, ik ga zwijgen.
 ;)

moesa

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 31-07-2018 17:32 »
Beste Dorje en Siebe,

Of jullie luisteren 2 minuten naar die Brabantse sutra.

Ik neem een tas koffie of thee

Het mojemt eruit ( het regent)

Sloaj, mee juin mee erpel. ( sla met ui met aardappel )

Een bakske koffie

En km het katholiek verkeerd te doen, vloeken we bijna tot het a sociale met de naam G en het geslachtsdeel k erin. Wat normaal is in den bosch

Dat zijn pas inzichten

P.s in dit huis:

Lollie de mug wordt elke avond naar buiten begeleidt

De familie veda vlieg wordt gevangen in de hand en naar buiten vrijgelaten

Zo komen we ook tot iets  :-\

Warme groet

De moes ( de is heel Brabants )

moesa

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 31-07-2018 17:37 »
Overigens, mijn kinderen hebben interesse gekregen in het boeddhisme. Dat is zo mooi

Groet moesa

Dorje

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 31-07-2018 21:41 »
Of jullie luisteren 2 minuten naar die Brabantse sutra.

Heel mooie sutra. Ik haal er het volgende uit:

Tas koffie/thee, het regent (mojemt: mooi woord!), sla met ui en aardappel... de dingen zoals ze zijn. Als je ze neemt zoals ze zijn, ben je een vrij mens. De weerstand ertegen, tegen de dingen zoals ze nu eenmaal zijn, of het verlangen naar dat het anders zou zijn, is onvrijheid, Dukkha.

Wat normaal is buiten (in den bosch), hoeft niet sowieso invloed te hebben op wat normaal is geworden binnen (niet doden, zelfs niet een vlieg of mug).

Alleen één ding begrijp ik niet zo goed aan deze sutta: hoe krijg je het in boeddha's naam voor elkaar lollie de mug naar buiten te begeleiden? Dat is mij nog nooit gelukt. Ik moet ze altijd vangen door er een glas over heen te zetten als ze op de muur zit en stukje papier eronder door te schuiven en dan buiten weer vrij te laten. Ze naar buiten begeleiden lijkt mij zoveel leuker, maar dat krijg ik echt niet voor elkaar, cursus muggenfluisteren volgen?

De moes, bedankt voor deze bijdrage!

Den Dorj.

Dorje

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 31-07-2018 21:53 »
Overigens, mijn kinderen hebben interesse gekregen in het boeddhisme. Dat is zo mooi

Dat is zo mooi! Heerlijk hee?

Mijn oudste dochter, nu bijna 9 jaar, haar eerste woordjes waren (in die volgorde): mama, boeddha, bumba en dan pas papa. Echt waar, en daar ben ik altijd heel blij om geweest. Nu noemt ze zichzelf ook al boeddhist (hoewel we haar altijd vrij hebben gelaten), is ze vegetarier (ook hierin) en reciteert ze telkens "Om mani padme hum" als ze een dood dier ziet en nog zo"n dingen. Ik ben vooral blij dat ze nu al zo een rijke levenswijze en een levenswijsheid aanboort en cultiveert, die haar later zo zal ondersteunen in de onvermijdelijke moeilijkere momenten van haar leven.

Fijn dat je kinderen ook interesse krijgen in boeddhisme, het moet zijn dat je de positieve invloed dat het op jezelf heeft al uitstraalt. Mooi! Heel mooi.

Warme groet,

Den Dorj.
« Laatst bewerkt op: 31-07-2018 21:54 door Dorje »

moesa

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 31-07-2018 21:54 »
 ;D
« Laatst bewerkt op: 01-08-2018 04:57 door moesa »

moesa

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 31-07-2018 21:57 »
Beste Dorje

Kindjes zijn altijd vega

Ze zijn zo geschokt bij de slager

moesa

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 31-07-2018 22:01 »
Toen ze bij de slager stonden waren ze geschokt

Ze heeft ooit een discussie gehad met de vegaslager op Twitter
« Laatst bewerkt op: 01-08-2018 04:57 door moesa »

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 01-08-2018 12:10 »
@Dorje Zoals je terecht al aangeeft zit de grote "kern" (leegte, boeddhanatuur etc.) absoluut verweven in elke traditie, ook non-dualiteit kom ik overigens in elke stroming tegen. Wellicht in de ene iets meer op de

Ik denk zelf dat de sutta's aangeven dat de Boeddha zelf niet eerder tot werkelijk bedaren kwam (einde van begeerte) totdat hij eigenlijk zag hoe dit leven in elkaar steekt. Traditioneel wordt dat beschreven als zijn verlichtingservaring, waarin hij kennis opdeed van:

1. zijn eigen vorige levens
2. het heengaan en weer verrijzen van wezens overeenkomstig hun kamma en visies
3. kennis van het ontstaan, beeindiging van de asava's
4. kennis van de vier edele waarheden

Het is denk ik maar net wat voor soort vragen iemand stelt, wat ie zoekt. De Boeddha wilde kennelijk ook gewoon weten hoe het leven in elkaar steekt, en hij kwam oa tot het inzicht van kamma en wedergeboorte.
Zijn ultiem bedaren lijkt me daarom niet alleen terug te voeren op boeddha-natuur, op leegte, het absolute, het ongeborene etc. maar ook gewoon op kennis van het relatieve, van zijn vorige levens, van kamma, wedergeboorte, hoe zaken werken in het leven. 

Is dit niet de essentie van de leer? Nou, hoe bepaal je dat? Ik denk zelf dat die kennisvormen voor de Boeddha wel degelijk essentieel waren om volledig te bedaren. Om de vragen die ie zichzelf stelde over het leven, de honger naar kennis, te bedaren.

Het is denk ik niet zo dat iedereen hetzelfde zoekt, en dat iedereen zich dezelfde vragen stelt, en dat dus ook iedereen op dezelfde manier bedaart. Het kan best zijn dat bepaalde mensen het niks interesseert hoe het leven in elkaar steekt, op relatief niveau, maar alleen maar met het absolute willen kennismaken. Dat had de Boeddha denk ik niet, en ik denk niemand die met het welzijn van wezens verbonden is. Want het welzijn van wezens noodzaakt je tot kennis van het relatieve. Wat heb je aan een dierenarts die niks weet over hoe een dier in elkaar steekt? Wat heb je aan een spirituele gids die niet weet hoe het leven in elkaar steekt?

Verbondenheid met de kwestie van welzijn kan niet anders, volgens mij, dan leiden tot een sterke focus op hoe het leven in elkaar steekt, in concrete zin, in hoe werken zaken. Zijn er vorige levens en volgende levens. Is er kamma, is er wedergeboorte en hoe werkt dat. De sutta's geven wat mij betreft aan dat het voor de Boeddha erg belangrijk was dit te zien. Het was een voorwaarde voor diens totale bedaren.

Siebe

Joey1973

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 04-08-2018 10:32 »
Zo dan, ik ben even niet geweest en er zijn enorm veel antwoorden in dit topic hahaha

Allereerst @Dorje mijn opmerking was niet kritisch naar jou bedoeld, mocht je dat zo opgevat hebben.

@Maarten natuurlijk is het goed om de leer te bestuderen, maar waar houdt het op?
De vier edele waarheden, het achtvoudige pad, voorschriften, meditatie, afhankelijk ontstaan, karma.... dan heb je de basis al grotendeels te pakken. Dat kan je tot in het oneindige bestuderen, maar ik voer het persoonlijk liever uit, dan keer op keer hetzelfde te lezen. En ook ik ben nog lang niet uitgelezen hoor, maar ik wil er persoonlijk niet in doorslaan.

@Moesa dat vele praten over het boeddhisme herken ik wel. Gelukkig lijkt het veel mensen te interesseren, dus ik ga gewoon door hahaha
Voor mij is steeds duidelijker geworden dat ik echt voor het theravada ga. Ik heb niks met de mythen, tierelantijnen, mantra's etc. Gewoon de basisleer zoals beschreven in de sutta pitaka en vinaya vind ik het duidelijkst en het prettigst, maar dat is voor iedereen anders. Ik merk (en heb gehoord/gelezen) dat men in het westen toch wel diverse stromingen mengt. dat zou betekenen dat het misschien helemaal niet nodig is om een stroming aan te hangen, maar gewoon doet waar jij je goed bij voelt.

@Sybe "....de ene niet teveel overdrijven...." dat dus inderdaad, helemaal mee eens.
Verder herken ik wel de rust die de kennis (in mijn geval betreft karma) geeft. Het is zo logisch en verklaart zo ongelooflijk veel. Voor mij zitten daar eigenlijk alle antwoorden in.
Tja, wat wil ik er persoonlijk verder uithalen? Nog meer rust, meer bij mezelf komen, inzicht verkrijgen en vooral loslaten....

MaartenD

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 06-08-2018 09:58 »
Hey Joey,

Even een nuance. Het is altijd goed om de dhamma te bestuderen maar dat wil niet zeggen dat je dat constant moet doen. Als jouw voorkeur is om te doen dan juich ik dat direct toe. Je kunt je helemaal verliezen in theorie en dan niet oefenen. Wel oefenen is altijd beter.

Elke dag twee verzen uit de Dhammapada en daarover even mijmeren lijkt me nauwelijks een belasting. Ook dat is al studeren. :-) Als je eraan toe bent om meer te doen dan zou ik zeggen, zorg ervoor dat je het Nobele Achtvoudige Pad goed in het hoofd hebt. Dat is tenslotte de oefening, voortkomend uit de Vierde Nobele Waarheid.

Met warme groet,

Maarten