Auteur Topic: Het willen en de intentie  (gelezen 710 keer)

Offline Tipi

• Verspreider van inzicht
    • Bekijk profiel
Het willen en de intentie
« Gepost op: 24-08-2018 00:51 »
Hallo allen,

Deze topic begin ik kort:
Wezens zouden er goed aan doen om minder bezig te zijn met wat ze willen, en meer bezig te zijn met hun intenties.
Volgens mij zou dat geheel in lijn met de Dharma zijn.
Warme groet,
Tipi

Offline MaartenD

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
Re: Het willen en de intentie
« Reactie #1 Gepost op: 24-08-2018 07:49 »
Borbudur,

Daar zit een kern van wijsheid.. Wat is het verschil tussen willen en intenties hebben?

Misschien mag ik je woorden iets anders uitdrukken en zeggen 'Wezens doen er goed aan om te zoeken naar de intenties achter wat ze willen.'

Zodra de achterliggende intenties duidelijk zijn kunnen we verder aan het werk.

Bedoel je dat?

Met warme groet,

Maarten
« Laatst bewerkt op: 27-08-2018 07:36 door MaartenD »

Offline Tipi

• Verspreider van inzicht
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 24-08-2018 23:14 »
Hoi Maarten,

Misschien mag ik je woorden iets anders uitdrukken en zeggen 'Wezen doen er goed aan om te zoeken naar de intenties achter wat ze willen.'

Zodra de achterliggende intenties duidelijk zijn kunnen we verder aan het werk.

Zo zou je het inderdaad ook kunnen zien.
Ik dacht zelf meer aan: laat het willen bewust los, en doe dingen meer bewust.
Maar inderdaad, als je niet weet wat je allemaal wil, kun je het ook niet loslaten.

Hoe ik het ook zag toen ik het bovenstaande schreef: steek minder energie in het willen van dingen, en meer energie in je wilsactiviteit.
Warme groet,
Tipi

Offline MaartenD

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 27-08-2018 07:55 »
Zeer juist, Borobudur. In deze context heb ik tegenwoordig praktisch nut van wat ik de vier gehechtheden noem.

De upādāna sutta, (SN 12:52) bevat hier uitleg over. Het woord upādāna is Vedisch Sanskriet en Pāli voor 'brandstof'. Het verbindt de gehechtheden, de 'vastklampers', dus mooi met de brand die de Boeddha als vergelijking gebruikt voor de zintuigen. (Zie daarvoor weer de ādittapariyāya sutta, de Vuurrede, SN 35.28.)

Dit is wat de Verhevene ervan zegt in de upādāna sutta:
Citaat
“Monniken, wanneer men de dingen waar men aan kan hechten beziet vanuit het nadeel dat ze hebben en het gevaar dat ze kunnen geven, verdwijnt verlangen. Met het einde aan verlangen komt er een einde aan hechten. Met het einde aan hechten komt er een einde aan het tot bestaan komen. Met het einde aan het tot bestaan komen komt er een einde aan geboorte. Met het einde aan geboorte komt er een einde aan ouderdom, dood, verdriet, treuren, pijn, droefheid en ellende. Zo komt deze gehele massa van lijden tot einde.

Er zijn vier soorten vastklampen:
vastklampen aan zinnelijk genot (kamupadana)
vastklampen aan verkeerde visies (ditthupadana)
vastklampen een rituelen en gewoontes (silabbatupadana)
vastklampen aan de idee van zelf (attavadupadana)

Ik kan even niet terugvinden waar deze worden opgesomd. Excuus. Afijn, als ik een egocentrische voorkeur gewaar wordt dan herinner ik me kort aan 'gehechtheid aan sensualiteit' of 'gehechtheid aan gewoonte'. Dat helpt prachtig! Als ik toch een beetje boos wordt, wat me vanochtend vroeg gebeurde, dan probeer ik te denken 'gehechtheid aan een zelf' en ook dat helpt. Nou ja, na even dan toch.

Met warme groet,

Maarten

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 27-08-2018 11:58 »
Zeer juist, Borobudur. In deze context heb ik tegenwoordig praktisch nut van wat ik de vier gehechtheden noem.

De upādāna sutta, (SN 12:52) bevat hier uitleg over. Het woord upādāna is Vedisch Sanskriet en Pāli voor 'brandstof'. Het verbindt de gehechtheden, de 'vastklampers', dus mooi met de brand die de Boeddha als vergelijking gebruikt voor de zintuigen. (Zie daarvoor weer de ādittapariyāya sutta, de Vuurrede, SN 35.28.)

Dit is wat de Verhevene ervan zegt in de upādāna sutta:
Citaat
“Monniken, wanneer men de dingen waar men aan kan hechten beziet vanuit het nadeel dat ze hebben en het gevaar dat ze kunnen geven, verdwijnt verlangen. Met het einde aan verlangen komt er een einde aan hechten. Met het einde aan hechten komt er een einde aan het tot bestaan komen. Met het einde aan het tot bestaan komen komt er een einde aan geboorte. Met het einde aan geboorte komt er een einde aan ouderdom, dood, verdriet, treuren, pijn, droefheid en ellende. Zo komt deze gehele massa van lijden tot einde.

Er zijn vier soorten vastklampen:
vastklampen aan zinnelijk genot (kamupadana)
vastklampen aan verkeerde visies (ditthupadana)
vastklampen een rituelen en gewoontes (silabbatupadana)
vastklampen aan de idee van zelf (attavadupadana)

Ik kan even niet terugvinden waar deze worden opgesomd.

Hoi Maarten,

O.a. in MN11

9. "Bhikkhus, there are these four kinds of clinging. What four? Clinging to sensual pleasures, clinging to views, clinging to rules and observances, and clinging to a doctrine of self.

groet,
Siebe

Offline MaartenD

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 27-08-2018 12:37 »
Geweldig! Dank je.