Auteur Topic: Old Bhikkhu  (gelezen 491 keer)

Old Bhikkhu

• Gast
Old Bhikkhu
« Gepost op: 27-08-2018 21:01 »
Goedendag mensen, ik ben een oudere, misschien wel eigenwijze man, die zich al sinds mensenheugenis heeft verdiept in literatuur, filosofie en religie. Wellicht kan ik met gepast respect enige bescheiden bijdragen leveren aan dit forum.

Ik kan niet zo veel over mezelf vertellen, eerder dan dat ik veel menselijke fouten heb gemaakt, vooral op het spirituele vlak. Hoe mooi en verheven alle woorden en leringen ook kunnen klinken, je ontkomt niet aan jezelf, je eigen egoïsme. Dat betekent niet dat religie geen aantrekkingskracht kan hebben, juist veel! Het grote nadeel is echter, dat ik in heel wat valkuilen ben getrapt in de afgelopen decennia. Kennis kan gevaarlijk zijn, met name als je het allemaal denkt te begrijpen; maar in de praktijk is het niet uitvoerbaar. En verval je welhaast automatisch in je eigen blinde vlekken. De meest taaie is het spirituele ego, althans, zo zie ik het. Ik heb me ooit gehuld in het gewaad van de wetende, op zoek naar Verlichting.

Maar ik ben alleen maar op mijn gezicht gevallen, keer op keer.

Nu fluit ik een toontje lager. Leringen zijn prachtig, maar het in de dagelijkse praktijk brengen van religie is het allerbelangrijkste. En in de praktijk van alledag merk ik, dat we allemaal maar gewone mensen zijn, die struikelen over onze eigenwijsheid, onze trots en dat wat we denken beter te weten.

Hopelijk weet ik het niet veel beter hier op dit forum. En kan ik anderen enigszins inspireren en wat inspiratie opdoen. Daarmee bedoel ik respect geven en ontvangen.

Want ik heb gemerkt dat de liefde voor je medemensen in het leven het allerbelangrijkste is. Zonder liefde zijn we reddeloos verloren.

Bedankt voor jullie aandacht,

[Old Bhikku] :)

Online ekayano maggo

• wat is dit
  • Sangha lid
  • Geslacht: Man
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
    • Bekijk profiel
Re: Old Bhikkhu
« Reactie #1 Gepost op: 28-08-2018 06:20 »
Hey Ouwe Bikkel,

Welkom.

Doe maar rustig aan  ;D

maak er geen punt van
vrijheid is
ook zonder te kunnen

Offline MaartenD

• Verspreider van inzicht
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 28-08-2018 07:41 »
Welkom!

Offline Borobudur2

• Gerecycled op 23-08-2018
  • Geluk is een gewoonte en vaardigheid
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 28-08-2018 08:28 »
Welkom, Old Bhikkhu!
Warme groet,
Borobudur

Online Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 28-08-2018 10:39 »
Komt me bekend voor. Er is een wereld van verschil tussen weten en echt realiseren, echt waarmaken. Ik weet het.

Welkom Old Bhikkhu, wens je hier en elders een goede tijd.

Siebe

Old Bhikkhu

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 29-08-2018 16:07 »
Bedankt voor jullie woorden van welkom. 8)

[Old Bhikkhu]

Offline Old Bhikkhu

• Actief Lid
  • **
  • Oud en eigenwijs?
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 18-12-2018 17:52 »
Hallo allemaal, ik ben een tijdje afwezig geweest. Heb zelfs mijn account helemaal opgeheven, omdat ik niet het gevoel had dat ik "begrepen" werd in mijn bijdragen. Dat klinkt misschien arrogant, maar zo bedoel ik het niet. Ik kreeg het nare gevoel dat ik op eieren aan het lopen was, dat is nu inmiddels gezakt. Ik wilde ook geenszins conflictueus in aanraking komen met andere leden. Mij werd immers gevraagd of ik wat minder als het ware met softe handschoenen in te veel algemeenheden wilde vervallen. En stelliger wilde optreden, althans, als ik dat goed begrepen heb. Ik stel dat daar totaal niets achter zat (achter die "algemeenheden"), maar ik achtte het destijds beter om te vertrekken. Ik ga er verder niet teveel over uitleggen, ik ga het hier opnieuw proberen.

Met vriendelijke groet,

[Old Bhikkhu]  ;)
"Veel kennis verschaft nog geen inzicht" - Heraclitus

Online ekayano maggo

• wat is dit
  • Sangha lid
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 18-12-2018 17:59 »
Nooit te old
om te leren
of in sommige
gevallen:
af te leren

welkom

maak er geen punt van
vrijheid is
ook zonder te kunnen

Offline Old Bhikkhu

• Actief Lid
  • **
  • Oud en eigenwijs?
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 18-12-2018 18:27 »
Nooit te old
om te leren
of in sommige
gevallen:
af te leren

welkom

Haha, inderdaad. Dank je  :P

Online Dorje

• Sangha lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 18-12-2018 19:32 »
Welkom terug ouwe makker!
Fijn dat je er weer bent.

En trek je niets aan van wat anderen (inclusief mezelf) van jouw bijdragen vonden/vinden. Als mens vinden we nu eenmaal vanalles over anderen. Maar waar het in boeddhisme om gaat, denk ik toch, is om verder te kijken dan dit menselijke. En alle bijdragen kunnen hier toe bijdragen. Allemaal!

Namaste,

Dorje.

Offline MaartenD

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 19-12-2018 10:17 »
Daar voeg ik me van harte bij. Welkom terug, Old Bikkhu!

Offline Old Bhikkhu

• Actief Lid
  • **
  • Oud en eigenwijs?
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 20-12-2018 18:03 »
Dank u, dank u! ;D

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Gevestigde Sangha
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 20-12-2018 22:23 »
Hallo allemaal, ik ben een tijdje afwezig geweest. Heb zelfs mijn account helemaal opgeheven, omdat ik niet het gevoel had dat ik "begrepen" werd in mijn bijdragen. Dat klinkt misschien arrogant, maar zo bedoel ik het niet. Ik kreeg het nare gevoel dat ik op eieren aan het lopen was, dat is nu inmiddels gezakt. Ik wilde ook geenszins conflictueus in aanraking komen met andere leden. Mij werd immers gevraagd of ik wat minder als het ware met softe handschoenen in te veel algemeenheden wilde vervallen. En stelliger wilde optreden, althans, als ik dat goed begrepen heb. Ik stel dat daar totaal niets achter zat (achter die "algemeenheden"), maar ik achtte het destijds beter om te vertrekken. Ik ga er verder niet teveel over uitleggen, ik ga het hier opnieuw proberen.

Met vriendelijke groet,

[Old Bhikkhu]  ;)

Na al die jaren van verschijnen en verdwijnen en wederverschijnen. Ik heb je altijd weten te waarderen voor de heldere inzichten die je in mijn leven hebt doen inzien Maar ook voor de enorme belezenheid en theoretische kennis van de onderwerpen.

ik mis je als je wegblijft en ben blij als je terugkomt.

Ik denk dat de waardering, zowel van mij als van anderen, veel groter is dan je kunt vermoeden.
Waarheid in spirituele zin is gevonden hebben wat je zocht.

Offline Old Bhikkhu

• Actief Lid
  • **
  • Oud en eigenwijs?
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 21-12-2018 07:31 »
Bedankt voor het compliment, goede vriend. Toen ik me in 2009 (of iets later) voor het eerst aanmeldde op dit forum, kreeg ik meteen nogal wat kritiek te verduren. Mijns inziens onterecht, maar goed. Ik ga daar niet meer over mopperen. Ik ben op het pad van de Boeddha en de Oosterse religies terecht gekomen vanuit een intens lijden. Ik ga daarover niet teveel in detail treden hier, maar het was zeer ernstig. Ik vind het leven sowieso een lijdensweg, niet alleen dat natuurlijk, er zijn ook genoeg mooie en fijne dingen. Religie, spiritualiteit en godsdienst hebben me altijd al in het bloed gezeten. Het is een weg die niet alleen naar jezelf zou moeten leiden, volledig uniek, maar voor zover ik het kan zien naar wie we eigenlijk werkelijk zijn, namelijk de liefde. Het woord liefde is op allerlei manieren uitgelegd, vaak zelfs volledig onjuist. Maar daadwerkelijke liefde is bijvoorbeeld het zien van andermans kwetsbaarheid, luisteren naar iemands levensverhaal, zorg dragen voor iemand zonder ook maar één moment aan de ander te willen schaven. Liefde betekent de ander laten zijn wie hij of zij is. Dat is al een hele opgave.

Ik ben een hoogsensitief persoon, pijn en lijden is voor mij soms welhaast ondraaglijk. De Boeddha heeft hier in groot werk verricht en ik ervaar hem als een groot licht. Hij is niet het enige grote licht, maar wel één van de grootste. Ik vind het onprettig wanneer sommige mensen, boeddhisten zelfs, menen dat ze een conflict met mij hebben. Ik zal heus zelf ook niet altijd gemakkelijk zijn. Maar op een forum als dit heb ik het al meermalen aan de stok gehad met mensen die in mijn optiek erg onaardig waren, tegen het onfatsoenlijke aan zelfs. Dat heeft me verdriet gedaan, maar soms ook nogal geïrriteerd. In dit kader heb ik vaak grote steun en begrip ervaren van ekayano maggo.

Vandaar dat ik soms de benen heb genomen. De laatste keer dat ik weg ben gegaan, meende ik te merken dat er mogelijk weer conflicten zouden kunnen ontstaan. Vandaar mijn vertrek. Ik heb er gewoon geen zin in, en vind het eigenlijk ook niet nodig. Natuurlijk is er altijd wel eens wat tussen mensen. Over het algemeen valt het heden ten dage hier op het forum mee. Iedereen is wel eens eigenwijs, ik ook.

Het grote gevaar van een forum is, dat we elkaar niet zien, er is geen sprake van non-verbale communicatie. Teksten zijn interessant, en er valt veel uit te leren. Maar als we met elkaar communiceren op papier, dan geeft dat veel meer kans op misverstanden en miscommunicatie als dat we in persoon bij elkaar zouden zitten in een gesprek. Zelfs dan kan het mis gaan, maar de kans is wat kleiner.

Nou, dat was weer een hele uitleg. Fijn om te lezen dat ik op de één of andere wijze heb kunnen bijdragen aan wat je nodig hebt aan kennis e.d. Waarom zou ik dat allemaal voor mezelf houden?

Ik zal proberen om niet meer te vertrekken hier, maar een garantie kan ik niet geven, beste vriend.

Met groot respect en met een diepe buiging groet ik je.

[Old Bhikkhu]
« Laatst bewerkt op: 21-12-2018 07:50 door Old Bhikkhu »