Auteur Topic: Karma  (gelezen 15772 keer)

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Geslacht: Man
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
Het uitleven van deze patronen/gewoonten zorgt ervoor dat de volgende keer als een gelijksoortige situatie zich voordoet dat deze gewoonte zich weer zal uitleven. Op deze wijze maak je je karma. Door het uitleven van het patroon maak ik het patroon sterker en is de kans groter geworden dat ik het patroon de volgende keer nogmaals zal uitleven.

Het doel van het praktiseren van het Boeddhisme is dat je inzicht krijgt in hoe dit proces zich voortdurend voltrekt. Als je dit in de gaten hebt dan kan je het verzet tegen de realiteit opgeven. Je leert te accepteren wat er in het huidige moment opkomt. Door deze directe acceptie heb je dus geen gedachten. Doordat je geen gedachten hebt leef je eigen patronen niet meer uit. Op dat moment maak je dus geen nieuw karma.
Het volgen van vaste patronen is toch net de uitwerking van gemaakt karma, dat is toch resultant karma.

Karma wek je toch altijd op als dit voorkomt in een geest van een niet-arahant als dit gekenmerkt wordt door een onheilzaam of heilzaam karakter van het huidige bewustzijn waar een bewuste intentie in is vertegenwoordigd.

Dus het volgen van patronen is dan toch net een uitwerking van het karma zoals je dit prepatroon-bewustzijn heb gevormd.

Ik hoop dat ik mij zo correct heb uitgedrukt. Misschien ligt het aan mijn kijk op karma in een kortdurende bewustzijnsmomenten ten opzichte van karma zoals die over een lange tijd tot uiting komt zoals jij waarschijnlijk doet.

Ik heb zelf nogal wat vragen over karma, in het Abhidhamma wordt dit echt heel erg aan het bewustzijn gekoppeld terwijl het soms ook te sprake komt alsof de resultante van je karma de verklaring is voor wat sommige mensen het lot noemen.

Met metta,
Django

« Laatst bewerkt op: 10-04-2007 21:20 door DjangoVaal »
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

Offline Winnetoe

• Verspreider van inzicht
    • Bekijk profiel
Re: Actieve organisaties Nederland?
« Reactie #1 Gepost op: 09-04-2007 23:41 »
Het volgen van vaste patronen is toch net de uitwerking van gemaakt karma, dat is toch resultant karma.

Karma wek je toch altijd op als dit voorkomt in een geest van een niet-arahant als dit gekenmerkt wordt door een onheilzaam of heilzaam karakter van het huidige bewustzijn waar een bewuste intentie in is vertegenwoordigd.

Dus het volgen van patronen is dan toch net een uitwerking van het karma zoals je dit prepatroon-bewustzijn heb gevormd.

Ik hoop dat ik mij zo correct heb uitgedrukt. Misschien ligt het aan mijn kijk op karma in een kortdurende bewustzijnsmomenten ten opzichte van karma zoals die over een lange tijd tot uiting komt zoals jij waarschijnlijk doet.

Ik heb zelf nogal wat vragen over karma, in het Abhidhamma wordt dit echt heel erg aan het bewustzijn gekoppeld terwijl het soms ook te sprake komt alsof de resultante van je karma de verklaring is voor wat sommige mensen het lot noemen.

Met metta,
Django

Hallo,

Laten we eens goed uitzoeken hoe het daadwerkelijk in elkaar steekt.

De vast patronen geven weer gevolg tot wedergeboorte, zodat dit patroon later weer op kan komen. Je hebt waarschijnlijk gelijk dat het niet tijdig opmerken en loslaten van begeerte lijdt tot vernieuwd karma.

Het zou tot groot voordeel voor ons zijn als we dit eens goed uitzochten  :)

Ik zal het eens voorleggen aan wat mensen hier en de suttas er nog eens op naslaan.

Groeten,
Erwin.
Hatred can never be overcome by hatred. Hatred can only be overcome by love!

lord rainbow

• Gast
Re: Actieve organisaties Nederland?
« Reactie #2 Gepost op: 10-04-2007 20:47 »
het gladde ijs van karma.... ;D

we kennen de vier zekerheden van deze wet.
Er zijn nog de vier manieren waarop de zwaarte van het karma wordt bepaald.
we onderscheiden de volledig rijpende gevolgen.
gevolgen overeenkomstig de oorzaak.
gevolgen met betrekking tot de situatie.

een andere indeling van karma is die van aktiviteiten en de gevolgen ervan naar funktie.er wordt dan gesproken over : werpend karma en afrondend karma.

karma kan bovendien ook nog gezuiverd worden door de vier tegenwerkende krachten.
« Laatst bewerkt op: 10-04-2007 21:24 door DjangoVaal »

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
Re: Karma
« Reactie #3 Gepost op: 10-04-2007 21:28 »
Ik heb nog wat gezocht op kamma. Ik denk dat deze zeker de moeite waard is: http://www.accesstoinsight.org/lib/study/kamma.html. Als ik het uitgebreidt gelezen heb, zal ik er een samenvatting over schrijven. Wikipedia is altijd interessant: http://en.wikipedia.org/wiki/Karma_in_Buddhism. Ik ga ook eens opzoeken wat er in het Compendium van het Abhidhamma allemaal gezegd wordt over karma.

Met metta,
Django

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 16-04-2007 20:41 »
Wat is karma?

Tekst 1
In de Digha Nikaya en de Majjhima Nikaya (ik heb alleen deel I kunnen doorkijken) komt er steeds een dezelfde tekstdeel terug, die zit in een stuk over het hoe de training verloopt door middel van meditatie. Ik heb het belangrijkste deel dikgedrukt.  Dit tekstdeel gaat als volgt:
?Wanneer zijn geest aldus geconcentreerd, geheel zuiver, geheel gelouterd, smetteloos, ontdaan van affecten, buigzaam, werkbaar, stabiel en onbeweeglijk geworden is, richt hij hem op de kennis van het heengaan en weer oprijzen van de wezens. Met zuivere, bovenmenselijke, helderziende oog ziet hij hoe de wezens heengaan en weer oprijzen, de minderwaardige en de hoogstaande, de mooie en de lelijke, de gelukkige en de ongelukkige; hij onderkent hoe de wezens overeenkomstig hun karma wedergeboren worden: ?Deze wezens zijn behept met slecht gedrag dat ze in daad, woord en gedachte vertoond hebben; ze hebben kwaad gesproken over de edelen, hebben een verkeerde visie en hebben het karma van een verkeerde visie op zich geladen. Zij zijn na de ondergang van het lichaam, na de dood in het verderf gestort, in de hel terechtgekomen. Die andere wezens daarentegen zijn begiftigd met goed gedrag, dat ze in daad, woord en gedachte vertoond hebben; ze hebben geen kwaad gesproken over de edelen, hebben de juiste visie en hebben zich verrijkt met het karma van de juiste visie. Ze zijn na de ondergang van het lichaam, na de dood goed terechtgekomen, in een hemelse wereld weer opgerezen.? Aldus ziet hij met zijn zuivere, bovenmenselijke, helderziende oog hoe de verschillende wezens overeenkomstig hun karma heengaan en weer oprijzen.?

Samenvatting
Je hebt dus karma die tot uiting komt door daad, woord en gedachte. Deze kan goed of slecht zijn. Dit wordt bepaald door de manier waarop ze over wijzen praten en een verkeerde visie. Deze gecombineerd vormen de waarde van de karma waardoor ze worden wedergeboren op een bepaald bestaangebied.

Een kleine toelichting
De manier waarop ze over wijzen praten heeft, denk ik, als doel om aan te geven wie ze volgen? Wie is hun leider, wat vertelt hij hun en hoe denken zij hierover? Of hoe zij denken over het algemeen over een persoon met een bepaalde levenswijze?
De juiste of de verkeerde visie hebben, heeft te maken met wat voor gevolgen je visie heeft. Je kan je door een bepaalde visie je eigen dingen opleggen en je eigen ervan weerhouden maar de gevolgen hiervan komen altijd in de vorm van karma.
Ik denk dat deze twee aanduidingen voor het bepalen van de waarde van karma niet gezien moeten worden als alleen juist als deze strikt Boeddhistisch is. Men moet geen Boeddhist zijn om de vruchten te kunnen plukken van  goed gedrag.   

Conclusie
De opeenhoping van karma volgend uit goed of slecht gedrag (of een mix ervan), zorgt voor een wedergeboorte in een bestaansgebied die zich kenmerkt door de verschillende vormen van ellendige, zintuiglijke, fijnstoffelijke of onstoffelijke bewustzijnstypen die de dominante is van dat bestaansgebied (volgens de Abhidhamma dan). Omdat karma zich bevindt tussen verschillende visies zorgen visies voor wedergeboorte 1.     

Tekst 2
Door de Dhammapada er bij te pakken komt er nog een aspect naar boven van karma.

Lijden volgt degene die kwaad doet
001. De geest is de voorloper van alle dingen, de geest is hun leider, ze zijn door de geest geschapen. Als iemand spreekt of handelt met onzuivere gedachten, volgt lijden dat daardoor is veroorzaakt, zoals het wiel de hoef van de os volgt.

Geluk volgt degene die goed doet
002. De geest is de voorloper van alle dingen, de geest is hun leider, ze zijn door de geest geschapen. Als iemand spreekt of handelt met zuivere gedachten, volgt geluk dat daardoor is veroorzaakt, zoals iemands schaduw die hem nooit verlaat.

Hieruit volgt duidelijk dat gedachte de voorloper is van spreken of handelen. Dus alleen de geest veroorzaakt karma. [ De geest wordt gezien als een zintuig die een verscheidenheid aan bewustzijnstypen kan hebben. In elk bewustzijnstype zitten zeker: contact, gevoel, perceptie, intentie, eenpuntigheid, psychische vitaliteit en aandacht. Dit rijtje noemen ze de zeven universelen en vormen een deel van de ethisch variabele factoren, die weer een deel vormen van de mentale factoren. De universelen vergezellen elk bewustzijnstype. Intensie wordt uitgelegd in het Compendium van de Abhidhamma als: ?Intentie (cetana): Cetana, van dezelfde wortel als citta, is de mentale factor die zich bezighoudt met het verwezenlijken van een doel, dat wil zeggen een conatieve of wilsmatige aspect van cognitie. Daarom wordt cetana vertaald als intentie. De commentaren leggen uit dat cetana de begeleidende mentale factoren co?rdineert door op het object te reageren. Het kenmerk van intentie is de staat van willen, haar functie is het vergaren van karma en zij manifesteert zich als co?rdinatie. De metgezellen zijn de directe oorzaak. Zoals in een klas de belangrijkste leerling zijn eigen les reciteert en de andere leerlingen eveneens hun lessen laat reciteren, zo laat intentie, wanneer ze het object begint te be?nvloeden, de andere metgezellen hun eigen taken vervullen. Intentie is de belangrijkste mentale factor in het cre?ren van karma, omdat intentie de ethische kwaliteit van het handelen bepaalt.?

Het opkomen van bewustzijntypen gebeurt op basis van omstandigheden, maar in elk bewustzijn zit een doel omdat intentie deze wil co?rdineren. Door de co?rdinatie wordt er karma vergaard.
MAAR, de zeven universelen zijn ethisch variabel als in zin van heilzaam, onheilzaam of noch heilzaam noch onheilzaam. Hierdoor is het mogelijk dat er ook geen karma wordt geproduceerd, wat de Verlichting mogelijk maakt!

Conclusie
Daarom dat karma meestal wordt vertaald als: wilsmatige handeling.

Nog een laatste opmerking:
Hoe karma tot rijping komt, moet ik nog uitzoeken, in ieder geval is nu, hopelijk, wel duidelijk hoe vanuit de Pali Canon wordt gedacht over karma.

Met metta,
Django

1 daarom dat inzicht en het daarmee samenkomende ?werkelijk zien? van hoe alles in elkaar zit, zorgt voor ?werkelijke onthechting?. Er is geen begeerte meer omdat er geen rede meer is voor begeerte om zich nog langer te manifesteren. 

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 21-04-2007 21:04 »
Ik heb nog wat verder gezocht (;)) en op wikipedia stonden 3 conclusies die te trekken zijn uit de wet van oorzaak en gevolg:
1. Acties gebeuren echt.
2. Je bent verantwoordelijk voor je daden
3. Je acties hebben resultaten

Op wikipedia wordt er ook nog gesproken over een boek genaamd Liao-Fan's Four Lessons(http://www.buddhanet.net/pdf_file/liaofan.pdf) als een boek die op een eenvoudige wijze, karma uitlegt.

-------------------------------

In de Pali Canon is er ook nog een uiteenzetting over Kamma. Er staat daar een opsomming in M136(http://www.sleuteltotinzicht.nl/m136.htm) waar kamma in vier verschillende vormen wordt verklaard:

Er is kamma dat niet in staat is om een goed gevolg voort te brengen en niet in staat lijkt om een goed gevolg voort te brengen.
Er is kamma dat niet in staat is om een goed gevolg voort te brengen en in staat lijkt om een goed gevolg voort te brengen.
Er is kamma dat in staat is om een goed gevolg voort te brengen en in staat lijkt om een goed gevolg voort te brengen.
Er is kamma dat in staat is om een goed gevolg voort te brengen en niet in staat lijkt om een goed gevolg voort te brengen.

Deze wordt door een commentaar uiteen gezet als volgt:

-Een sterk onheilzaam kamma (niet in staat om een goed gevolg voort te brengen), waarvan het gevolg zal komen v??r de gevolgen van zwakkere onheilzame kamma's.
-Heilzaam kamma (dat in staat lijkt om een goed gevolg voort te brengen) wordt gevolgd door onheilzaam kamma gemaakt vlak voor de dood, dat zorgt dat het eerder genoemde kamma niet in staat is om onmiddellijk een goed gevolg voort te brengen.
-Een sterk heilzaam kamma zal zelfs eerder rijpen dan veel opeengehoopt onheilzaam kamma.
-Onheilzaam kamma (dat niet in staat lijkt om een goed gevolg voort te brengen) wordt gevolgd door heilzaam kamma gemaakt vlak voor de dood, dat eerst zal rijpen en in staat is om goede gevolgen voort te brengen.

-------------------------------

In Anguttara Nikaya: Nibbedhika Sutta (AN 6.63) wordt er ook nog een verklaring gegeven voor wat kamma is en wat het einde is aan kamma. Ik heb dit zelf vertaald van http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/an/an06/an06.063.than.html.

Het begin van de Sutta:
Nibbedhika Sutta: de doordringende toespraak.
?Ik zal jullie de doordringende verklaring wat een Dhamma verklaring is leren. Luister en let goed op.Ik zal spreken?
?Zoals je zegt, heer,? antwoordden de monniken.
De ge?erde zei: ?En welke doordringende verklaring is een Dhamma verklaring??
(...)
"Kamma moet gekend worden. De oorzaak waardoor kamma zich manifesteerd moet gekend worden. De verscheidenheid in kamma moet gekend worden. Het resultaat van kamma moet gekend worden. Het einde maken aan kamma moet gekend worden. De training tot einde maken aan kamma moet gekend worden." Zo is het gezegd. In welk verband is dit uiteengezet?
"Intensie, vertel ik je, is kamma. Intenderend, doet iemand kamma door middel van lichaam, spraak en geest."
"En wat is de oorzaak dat kamma zich manifesteert? Contact is de oorzaak waardoor kamma manifesteert."
"En wat is de verscheidenheid in kamma? Er is kamma die to be experienced in de hel, kamma die to be experienced in de wereld van dieren. Kamma die to be experienced  in de wereld van de hongerige schaduwen, er is kamma die to be experienced in de mensenwereld, kamma die to be experienced in de wereld van de goden. Dit wordt de verscheidenheid van kamma genoemd."
"En wat is het resultaat van kamma? Het resultaat van kamma is drievoudig, ik zeg je: dat wat opkomt hier en nu, dat wat later opkomt in dit leven en dat wat erna opkomt. Dit is het resultaat van kamma."
"En wat is het einde maken aan kamma? Door het einde maken aan contact is er het einde maken aan kamma; en gewoon dit nobel achtvoudig pad - juiste visie, juiste besluit, juiste praak, juiste handeling, juist levensonderhoud, juiste aandacht, juiste intenties, juiste aandacht, juiste concentratie - is de training die leidt tot het einde maken van kamma."
"Nu wanneer een leerling van de ge?erden kamma begrijpt op deze manier, de oorzaak waardoor kamma manifesteert op deze manier, de verscheidenheid van kamma op deze manier, het resultaat van kamma op deze manier, het einde maken aan kamma op deze manier en de training die leidt tot het einde maken aan kamma op deze manier, dan begrijpt hij het doordringende heilige leven als het einde maken aan kamma. "
(...)

------------------------------------------------------

Ik hoop dat ik weer een deel van het puzzelstuk heb kunnen toevoegen.

Met metta,
Django

lord rainbow

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 21-04-2007 23:17 »

Hoe karma tot rijping komt, moet ik nog uitzoeken, in ieder geval is nu, hopelijk, wel duidelijk hoe vanuit de Pali Canon wordt gedacht over karma.

karma komt tot rijping(wordt manifest),als de juiste omstandigheden(voorwaarden) zich voordoen....

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 22-04-2007 19:57 »

karma komt tot rijping(wordt manifest),als de juiste omstandigheden(voorwaarden) zich voordoen....

Ik weet hoe het werkt, maar niet hoe dit zich manifesteert in ons leven. Ik ben daarom nog opzoek naar hoe karma tot uiting komt in verband met bijvoorbeeld het geheugen of zoals in vaste patronen die je hebt in je leven. Is je reactie op een bekend object bijvoorbeeld een uiting van resultant karma of is dit gewoon nieuw karma vormend? Wat is resultante karma? Hoe werkt dit? Dit heb ik nog niet terug kunnen vinden in een van de sutta's... maar dit vind ik ook belangrijk aangezien ik psychologie ga studeren. ;)

lord rainbow

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 22-04-2007 20:10 »
het is zowel het een als het ander.

Pas wanneer je je bewust wordt van je manier van reageren kun je het karma een nieuwe richting geven.

maar ik zal dan ook maar even een uitwerking van karma gaan neertikken.Das best en handige indeling.ga er nu aan beginnen.

Er zijn de contemplaties over de :

-      algemene kenmerken van karma
-      individuele aspekten van karma.

De contemplatie over de algemene aspekten:

1) het gevolg van een aktiviteit is altijd zeker.
    De zekerheid van het gevolg wil niet zeggen dat het gevolg zeker is,maar dat het gevolg overeenkomt met de oorzaak.
Uit een rijstekorrel groeit een rijstplantje en geen bananenboom.
Het betekent dat uit schadelijke aktiviteiten lijdenservaringen voortkomen en uit en uit heilzame aktiviteiten volgen gelukservaringen.

2) de gevolgen hebben de neiging om toe te nemen.
    Dit betekent dat een enkele ogenschijnlijke kleine oorzaak,vele grote gevolgen kan hebben.

3) we zullen nooit het gevolg ervaren van een aktiviteit die we niet hebben verricht.

4) als we een aktiviteit hebben verricht,zal het gevolg niet uitblijven.
    Dit betekent dat als we een bepaalde negative/schadelijke aktiviteit hebben verricht,de potentie van die aktiviteit zich als een lijdenservaring aan ons te manifesteren,nooit zomaar verloren zal gaan.

Er zijn twee manieren waarop karmische oorzaken teniet worden gedaan:

1) de methode van de vier tegenwerkende krachten( zie beneden)

2) door het ondergaan van het gevolg als een ervaring.

Contemplatie over de individuele aspekten:

de schadelijke aktiviteiten en de gevolgen ervan.

De feitelijke schadelijke aktiviteiten:

1   het afbreken van leven(doden).
2   nemen wat niet is gegeven(stelen).
3   overspel plegen.
4   leugens vertellen.
5   tweedracht zaaien(roddelen)
6   schelden en grof(kwetsend) taalgebruik.
7   zinloos kletsen(prietpraat)
8   hebzucht.
9   kwaadwil.
10 verkeerde zienswijzen.(ten aanzien van hoe de dingen werkelijk bestaan en ten aanzien van oorzaak en gevolg).

Het verschil in zwaarte van  en een de gevolgen:

Doden is bijvoorbeeld ernstiger dan stelen.
Hiernaast kun je bijvoorbeeld binnen stelen ook weer gradueel onderscheidt maken.Je kunt met veel geweld en intimidatie een bank overvallen of je kunt een brood stelen.

De vier faktoren die de zwaarte van een aktiviteit bepalen zijn:

1) Aard van de aktiviteit

2) het object. Doden we onze ouders of een mug.

3) de intentie. Gebeurd het min of meer zomaar of maak je echt voornemens en een planning.

4) de manier waarop de aktiviteit wordt uitgevoerd.bijvoorbeeld: je kunt dieren snel en pijnloos doden,maar je kunt ze ook levend villen,omdat de pels dan van betere kwaliteit is?

5) de regelmaat waarmee we aktiviteiten plegen.Je kunt eens iets nemen wat niet gegeven is,maar je kunt er ook een dagtaak van maken.Het laatste weegt zwaarder.

6) aan-of afwezigheid van tegenkrachten.

Een aktiviteit of handeling bestaat uit een aantal onderdelen,alvorens het karma compleet of volledig is.

Bijvoorbeeld : doden.

1) het object. 

2) de gedachte of motivatie en de verstorende emotie die er aan vooraf of mee gepaard gaat.

3) de handeling. De manier waarop. Bv: gif,wapens,gewelddadig,martelen,kort,uit mededogen enz.

4) volbrenging.  Slachtoffer overlijdt.

5) gevoel van voldoening of spijt.

Wanneer al deze onderdelen volbracht zijn is het karma compleet of volledig.

Er is dan natuurlijk ook onvolledig karma.
Dat is wanneer je bijvoorbeeld wel plannen maakt om iemand te vermoorden.Je koopt misschien zelfs een pistool.
Maar om enige reden zie je er verder vanaf.En gaat niet over tot doden.
Dat is een voorbeeld van incompleet karma,
en de gevolgen zijn dan natuurlijk ook anders.

Wanneer we ons bewustzijn van de nadelen van het verrichten van schadelijke aktiviteiten zoals bijvoorbeeld doden en dan tot de conclusie komen dat we beter nooit meer kunnen doden,spreken we van de heilzame aktiviteit van het niet doden enz.

De gevolgen:

Zowel de schadelijke aktiviteiten als de heilzame aktiviteiten hebben bepaalde gevolgen.

1) volledig rijpende gevolgen.

2) gevolgen overeenkomstig de oorzaak.
     - ervaring overeenkomstig de oorzaak.
     - neiging overeenkomstig de oorzaak.

3) gevolg met betrekking tot de situatie.(waari we in ons nieuwe leven geboren worden)

Een andere indeling van karma is die van aktiviteiten en de gevlogen ervan naar funktie.
We spreken dan van werpend karma(wat voor wedergeboorte)  en afrondend karma(de omstandigheden in die wedergeboorte).

nb:De vier tegenwerkende krachten is een methode om karma te zuiveren.
Indien (negatief)karma voorkomen wordt,is er niets aan de hand...

1) de kracht van walging of spijt.(gebaseerd op het inzicht dat het niet goed is wat je hebt gedaan)
2) de toepassing van een positieve tegenkracht.(iets positiefs tegenover zetten)
3) de kracht van het object.( het hernieuwen van de toevluchtsgelofte).
4) de kracht van de belofte af te zien van herhaling.

Ook hier geldt dat je heilzame aktiviteiten kunt versterken ,door de vier tegenwerkende krachten te vertalen naar bijvoorbeeld de vier 'bevorderende' krachten...
« Laatst bewerkt op: 10-05-2012 18:17 door lord rainbow »

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 23-04-2007 14:35 »
het is zowel het een als het ander.

Pas wanneer je je bewust wordt van je manier van reageren kun je het karma een nieuwe richting geven.

Er zijn twee manieren waarop karmische oorzaken teniet worden gedaan:
1) de methode van de vier tegenwerkende krachten
2) door het ondergaan van het gevolg als een ervaring.

De gevolgen:

Zowel de schadelijke aktiviteiten als de heilzame aktiviteiten hebben bepaalde gevolgen.

1) volledig rijpende gevolgen.
2) gevolgen overeenkomstig de oorzaak.
     - ervaring overeenkomstig de oorzaak.
     - neiging overeenkomstig de oorzaak.
3) gevolg met betrekking tot de situatie.(waari we in ons nieuwe leven geboren worden)
Dus als er bijvoorbeeld een rijping van karma(=resultant bewustzijn) gebeurt kan je deze volledig ervaren? Waardoor de kracht van het gevolg afneemt tot slechts een moment of dat deze op kan worden gerokken tot een langere periode? Dus eigenlijk kan je spelen met de gevolgen van het gevolg?
Dus vaste patronen zijn dus volledig rijpende gevolgen?

Hoe dit ingang wordt gezet, dit proces van rijping heb ik (eindelijk) terug kunnen vinden in het Compendium van de Abhidhamma. Ik zal het hier even citeren, maar ik zal zeker nog eens een verklarende tekst erover schrijven aangezien er veel begrippen in staan die of een andere betekenis hebben in de normale omgang of uitleg nodig hebben.
Compendium van het cognitieve proces: de procedure van registreren: Toelichting bij paragraaf 17:"Of we een object als onaangenaam, betrekkelijk aangenaam of bijzonder aangenaam ervaren wordt bepaald door ons kamma uit het verleden. Een object dat wordt ervaren geeft kamma de gelegenheid om tot rijping te komen in de vorm van resultante bewustzijnstoestanden. De resultante citta's stemmen spontaan overeen met de aard van het object, zonder overweging, zoals het spiegelbeeld van een gezicht overeenkomst met de gelaatstrekken van dat gezicht." De plaats waar dit gebeurt in het cognitieve proces en wat dit betekent voor het cognitieve proces zal ik nog wel eens behandelen.

Ik heb nu zelf het gevoel dat we nu een helder en redelijk omvattend geheel hebben van het begrip karma. Of klopt dit gevoel niet?

Met metta,
Django

PS: @Lord Rainbow, ik ben van plan om van deze discussie over karma te plaatsen op mijn eigen website en er dan meer een geheel van te maken. Mag ik dan ook gebruik maken van jouw post?
« Laatst bewerkt op: 23-04-2007 14:40 door DjangoVaal »

lord rainbow

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 24-04-2007 04:26 »

Dus als er bijvoorbeeld een rijping van karma(=resultant bewustzijn) gebeurt kan je deze volledig ervaren? Waardoor de kracht van het gevolg afneemt tot slechts een moment of dat deze op kan worden gerokken tot een langere periode? Dus eigenlijk kan je spelen met de gevolgen van het gevolg?
Dus vaste patronen zijn dus volledig rijpende gevolgen?

Een vast patroon is een neiging overeenkomstig de oorzaak,die bovendien het algemene kenmerk herbergt van toename.
Je kunt niet zozeer spelen met de gevolgen van oorzaken,als wel er iets of niets mee doen.

Volledig rijpende gevolgen wordt gebruikt als aanduiding voor de sfeer van wedergeboorte,afhankelijk van de oorzaak.

Hoe dit ingang wordt gezet, dit proces van rijping heb ik (eindelijk) terug kunnen vinden in het Compendium van de Abhidhamma. Ik zal het hier even citeren, maar ik zal zeker nog eens een verklarende tekst erover schrijven aangezien er veel begrippen in staan die of een andere betekenis hebben in de normale omgang of uitleg nodig hebben.
Compendium van het cognitieve proces: de procedure van registreren: Toelichting bij paragraaf 17:"Of we een object als onaangenaam, betrekkelijk aangenaam of bijzonder aangenaam ervaren wordt bepaald door ons kamma uit het verleden. Een object dat wordt ervaren geeft kamma de gelegenheid om tot rijping te komen in de vorm van resultante bewustzijnstoestanden. De resultante citta's stemmen spontaan overeen met de aard van het object, zonder overweging, zoals het spiegelbeeld van een gezicht overeenkomst met de gelaatstrekken van dat gezicht."

Zo werkt het ja.
Wanner de juiste omstandigheden zich voordoen(dwz:omstandigheden die apelleren aan de specifieke karmische inprint)zal het karma aktief worden.

Zeg maar,even uit de oude doos:een rijstekorreltje zal niet tot rijping komen als niet de hiertoe juiste omstandigheden zich voordoen:water,voedzame grond met mineralen ,zonlicht ed.

PS: @Lord Rainbow, ik ben van plan om van deze discussie over karma te plaatsen op mijn eigen website en er dan meer een geheel van te maken. Mag ik dan ook gebruik maken van jouw post?

Dat mag Django;-)

Offline Winnetoe

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 24-04-2007 05:54 »
Wow!

Echt zeer de moeite waard die discussies hier! Zeer verreikend.

Ik heb ergens ooit vernomen dat er slechts twee karmische dingen zijn die je zullen weerhouden van het bereiken van Nibbana in het huidige leven:

• Het doden van je ouders.
  • Het nemen van een Boddhisatta gelofte met als doel zelf een Boeddha te worden.

redwasp

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 11-06-2007 05:10 »
slm,

babbel babbel. soms lijkt het alsof de profeet buddha (vzmh) ons een fiets in de pollen stopte en de weg wees naar bobbejaanland. wij arme dwazen koersen niet naar de kempen, wij onderzoeken de fiets en vragen ons af hoe de dynamo werkt.

nu ja, zie maar, ik ben ook al aan het meezeveren.

slm,

redwasp

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 11-06-2007 16:08 »
slm,

babbel babbel. soms lijkt het alsof de profeet buddha (vzmh) ons een fiets in de pollen stopte en de weg wees naar bobbejaanland. wij arme dwazen koersen niet naar de kempen, wij onderzoeken de fiets en vragen ons af hoe de dynamo werkt.

nu ja, zie maar, ik ben ook al aan het meezeveren.

slm,

redwasp
Als we de mogelijkheid niet hebben door ons dagelijke leven om de werkelijkheid intu?tief te zien, dan is een rationele uiteenzetting op basis van die werkelijkheid toch het minste wat we kunnen doen?

Met Metta,
Django

redwasp

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 11-06-2007 17:41 »
slm,

we zouden ook kunnen zwijgen.

(ttz, we zouden het kunnen proberen)

slm,

redwasp

Mila

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 27-06-2007 17:17 »
Redwasp, dan zou het hier wel een saaie boel worden.... :(
Gelukkig zijn we niet stil te krijgen!

Wat ik me afvraag over karma en lijden: als je iets naars overkomt (een beroving, een overval, ik noem maar wat) is dan de gebeurtenis op zich het gevolg van karma, of is de manier hoe je er mee omgaat het gevolg van karma.
De werkelijkheid schijnt op zich niet problematisch te zijn. Wel hoe je ermee omgaat.

En wat verstaan jullie onder een goede wedergeboorte. Misschien betekent dat wel dat je beter toegerust bent om nog zwaardere beproevingen te doorstaan! Het zal toch niet zo zijn dat je met een goed karma in een volgend leven op je lauweren kunt rusten...
Ai, het nirvana lijkt me wel wat....

Misschien moet je karma niet zien als een straf of beloning als gevolg van je gedachten/daden, maar als een verschijnsel op het gebied waar je nog wat te leren hebt. Als je alles doorziet, kan niets nog aan je blijven kleven. En dan is die beroving ook geen probleem meer.

groeten,
Mila

lord rainbow

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 27-06-2007 17:50 »
Het woord 'gunstig' slaat volgens mij vooral op het in aanraking komen met-en kunnen beoefenen van de dharma.dwz een weder geboorte als mens,met een gezond lichaam en de juiste omstandigheden.

groet

(nirwana lijkt mij ook wel wat ja...)

Offline Winnetoe

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 27-06-2007 19:10 »
Hallo!

Wat ik me afvraag over karma en lijden: als je iets naars overkomt (een beroving, een overval, ik noem maar wat) is dan de gebeurtenis op zich het gevolg van karma, of is de manier hoe je er mee omgaat het gevolg van karma.

De gebeurtenis is inderdaad het gevolg van karma. Door onze acties in het verleden komen gebeurtenissen in het heden op.  Een andere wijze om naar karma te kijken is in de vorm van "vaste patronen" of "gewoontes". Iedereen heeft patronen of vaste gewoontes die opkomen in gelijksoortige situaties. Als ik 's nachts alleen in bed lig voel ik me altijd eenzaam. Als iets niet meteen lukt wordt ik altijd kwaad. Telkens als een soortgelijke gebeurtenis zich voordoet speelt hetzelfde patroon zich af in ons leven. Telkens als je een patroon uitleeft versterk je het patroon. Des te sterker een patroon, des te vaker je het zal ervaren.

Deze patronen kan je zien als het karma dat we keer op keer uitleven. Telkens als dit gebeurt, reageer ik op deze wijze. Deze patronen kun je terug zien in je huidige leven en als je je meditatie diep genoeg hebt ontwikkeld kun je deze patronen zelfs over meerdere levens herkennen.

Soms zijn deze patronen onplezant: "Het lukt me nooit om een gezonde relatie op te bouwen"; "Ik wil altijd het laatste woord hebben"; etc. Soms zijn deze patronen echter positief: "Ik heb altijd tijd voor vrienden in nood"; etc..

Het praktiseren van Boeddhisme helpt je bij het herkennen van deze patronen zodat je tijdig kunt zien dat zo'n patroon zich ontpopt. Als je dit tijdig genoeg opmerkt heb je een keuze en kun je het patroon veranderen (als je dat zou willen). Je hoeft niet langer een ongezonde relatie te hebben, je hoeft niet langer het laatste woord te hebben. Je kunt je positieve patronen versterken, zodat deze vaker opkomen. 

Het is daarom belangrijk dat we zoveel mogelijk proberen te lachen en niets zo serieus te nemen. Hoe vaker je lacht des te eenvoudiger het wordt om vreugde te ervaren. Als we het patroon van vreugde versterken komt het vaker op! In sutta 19 zegt de Boeddha: "What you think and ponder upon, that is the inclination of your mind." Je geest neigt naar het gene waar je de aandacht op richt. Richt je de aandacht op vreugde, dan zal je meer vreugde ervaren. Richt je de aandacht op negativiteit dan zal je meer en meer negativiteit ervaren. De keuze is aan ons!

Citaat
De werkelijkheid schijnt op zich niet problematisch te zijn. Wel hoe je ermee omgaat.

Dit is inderdaad het geval. Het probleem is nooit de werkelijkheid (dhamma van het huidige moment in de woorden van de Boeddha). Het probleem is het verzet tegen wat er opkomt in het huidige moment. De ervaring voldoet niet aan onze verwachting. We zijn op dat moment dus in conflict met de realiteit. Ik wil dat de wereld anders is dan ze is.

Citaat
En wat verstaan jullie onder een goede wedergeboorte. Misschien betekent dat wel dat je beter toegerust bent om nog zwaardere beproevingen te doorstaan! Het zal toch niet zo zijn dat je met een goed karma in een volgend leven op je lauweren kunt rusten...

In het Boeddhisme wordt een goede wedergeboorte altijd gekoppeld aan een van de hemelse sferen. Het doorstaan van zware beproevingen is niet noodzakelijk om jezelf los te maken van het wiel van samsara. Het kan zeer goed mogelijk zijn dat je zelfs zonder al te veel problemen Nirvana bereikt.

Groeten,
Erwin.

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 27-06-2007 21:48 »
Redwasp, dan zou het hier wel een saaie boel worden.... :(
Gelukkig zijn we niet stil te krijgen!

Ai, het nirvana lijkt me wel wat....

Misschien moet je karma niet zien als een straf of beloning als gevolg van je gedachten/daden, maar als een verschijnsel op het gebied waar je nog wat te leren hebt. Als je alles doorziet, kan niets nog aan je blijven kleven. En dan is die beroving ook geen probleem meer.

groeten,
Mila

Hey Mila,

Goede vraag! Ik moet zeggen dat ik het niet eens ben met Winnetoe zijn antwoord. Een overval kan je soms ook gewoon overkomen. Misschien als een klein voorbeeld (wat ook weer makkelijk weerlegd kan worden door Winnetoe als gevolg van karma uit het verleden), Boeddhistische monniken zijn zich gaan trainen in vechtsporten (ik dacht dat het kung fu was, maar het kan ook wei fu o.i.d. zijn) omdat ze zo overvallen werden of mishandelt door anderen. Ook hun overvielen zullen dingen terwijl zij zich (over het algemeen gezien) toch de mensen zijn die zich inspannen om goed karma te veroorzaken. Ik ben het daarom eens met de visie die tentoon gesteld wordt door het Compendium van de Abhidhamma als dit:
Compendium van het cognitieve proces: de procedure van registreren: Toelichting bij paragraaf 17:"Of we een object als onaangenaam, betrekkelijk aangenaam of bijzonder aangenaam ervaren wordt bepaald door ons kamma uit het verleden. Een object dat wordt ervaren geeft kamma de gelegenheid om tot rijping te komen in de vorm van resultante bewustzijnstoestanden. De resultante citta's stemmen spontaan overeen met de aard van het object, zonder overweging, zoals het spiegelbeeld van een gezicht overeenkomst met de gelaatstrekken van dat gezicht."

Dus de gebeurtenis overkomt ons door middel van verscheidene voorwaarden die samenkomen, maar de manier waarop wij ermee omgaan is het gevolg van karma en de manier waarop we er nu mee omgaan is de ontwikkeling van nieuw karma.

Dit merk ik op dit moment heel erg, door de meditatie instructies van Winnetoe en ook door een Yahoo group die Winnetoe mij heeft toegestuurd (nog dank daarvoor :)), probeer ik nu heel veel te glimlachen en elke keer dat ik merk dat ik in gedachte ben geraakt, glimlach ik en ik probeer mijn ogen te verzachten. Ik hou dit dan langere tijd vast, totdat ik weer weg zak. Nu merk ik, enkele weken verder, dat het echt werkt. Ik ben veel rustiger en kan veel meer dingen gewoon makkelijkere aan. Het is ook makkelijkere om dingen los te laten en adem te halen.

Op deze manier is karma eigenlijk iets heel doodnormaals en spreekt het voor zich. Het is geen lot of God die je weg stuurt, maar het is oorzaak en gevolg. Maar je bepaalt zelf een deel van de oorzaken! Je kan een deugdzaam leven leiden, je kan je concentreren en je kan leven in wijsheid!

Met Metta,
Django

Mila

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 28-06-2007 17:57 »
En wat te denken van de Chinese invasie in Tibet? Martelingen van monniken, nonnen en vredelievende mensen. Ik vind het een lastig onderwerp, gebeurtenissen als gevolg van karma. Of een oorlogsgebied waar de meest gruwelijke zaken aan de orde van de dag zijn: alle mensen met negatief karma op 1 hoop gegooid en daar geboren laten worden?
Karma in de zin van: hoe je geest geneigd is met situaties om te gaan vind ik begrijpelijker. En dan zijn er  onder barre omstandigheden ook mensen die gelukkig zijn. Dat zijn in mijn ogen behoorlijk verlichte mensen. Aan de andere kant mensen die onder gunstige omstandigheden leven en ongelukkig zijn.

In andere gebeurtenissen kan ik gemakkelijker karma zien: ruzie die ontstaat na veel alcohol, mensen die anderen op afstand houden omdat ze argwanend zijn en zich snel bedreigd voelen, slordig en onoplettend autorijden en een ongeluk veroorzaken etc.

Ik ervaar het ook, Django, dat het leven gemakkelijker wordt.
Vandaag een lange saaie vergadering gehad, en bewust steeds spanning in mijn geest en lichaam ontspannen en in het hier en nu proberen te blijven. Dan ga je ook grappige dingen aan mensen zien, die ook maar gewoon hun best doen.

groeten,
Mila

Offline Winnetoe

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 28-06-2007 22:03 »
Hoi,

Je kunt helaas niet van je karma afkomen, zelfs niet als je een arahat zou zijn. Een bekend voorbeeld hiervan is Angulimala. Angulimala was een moordenaar die de oren van zijn slachtoffers als een ketting om zijn nek had hangen. Hij had al een aardige collectie van stinkende afgehakte orden om zijn keel toen hij in contact kwam met de Boeddha. Het verhaal gaat dat Angulimala de Boeddha probeerde te doden. Hij rende naar de Boeddha, maar hoe snel hij ook liep hij kon hem niet inhalen. (Zie sutta 86). Hij schreeuwde naar de Boeddha dat hij moest stoppen, en de Boeddha sprak toen dat hij al gestopt was met het doden en kwellen van levende wezens, maar dat Angulimala hier nog geen einde aan had gemaakt.  Angulimala volgde uiteindelijk de leer van de Boeddha en uiteindelijk bereikte hij nirvana waarna hij een arahat werd.

Echter vaak als Angulimala op bedelronde ging werd hij aangevallen. Mensen bekogelden hem met stenen en sloegen hem met stokken.  De Boeddha adviseerde Angilumala om dit met balans in zijn geest te accepteren aangezien dit slechts de vrucht is van slecht karma.

Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Angulimala voor het verhaal van Angulimala.

Groeten,
Erwin,

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 29-06-2007 11:02 »
Hoi,

Je kunt helaas niet van je karma afkomen, zelfs niet als je een arahat zou zijn. Een bekend voorbeeld hiervan is Angulimala. Angulimala was een moordenaar die de oren van zijn slachtoffers als een ketting om zijn nek had hangen. Hij had al een aardige collectie van stinkende afgehakte orden om zijn keel toen hij in contact kwam met de Boeddha. Het verhaal gaat dat Angulimala de Boeddha probeerde te doden. Hij rende naar de Boeddha, maar hoe snel hij ook liep hij kon hem niet inhalen. (Zie sutta 86). Hij schreeuwde naar de Boeddha dat hij moest stoppen, en de Boeddha sprak toen dat hij al gestopt was met het doden en kwellen van levende wezens, maar dat Angulimala hier nog geen einde aan had gemaakt.  Angulimala volgde uiteindelijk de leer van de Boeddha en uiteindelijk bereikte hij nirvana waarna hij een arahat werd.

Echter vaak als Angulimala op bedelronde ging werd hij aangevallen. Mensen bekogelden hem met stenen en sloegen hem met stokken.  De Boeddha adviseerde Angilumala om dit met balans in zijn geest te accepteren aangezien dit slechts de vrucht is van slecht karma.

Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Angulimala voor het verhaal van Angulimala.

Groeten,
Erwin,

Hey Erwin,

Ik zie karma niet als iets dat "boven je hangt" zoals bijvoorbeeld het noodlot, of dat jij daardoor altijd pech hebt.
Ik zie ook verschil in interne karma en externe karma. Waarmee externe karma beter vertaald kan worden als externe gevolgen voor de persoon door zijn handelingen. Zoals bijvoorbeeld het geslagen en vernederd te worden. Terwijl de interne karma jouw eigen eerste spontane reactie op voorwaarden(=gebeurtenissen) is.

Ik beschouw ook alleen de interne karma als Boeddhistische karma (en ik heb het idee dat men dit ook zo ziet in het Compendium van de Abhidhamma met betrekking tot het bewustzijn). De andere externe gevolgen zijn bijvoorbeeld de manier waarop je bekend staat. De externe gevolgen kunnen ook nooit een voorwaarde voor wedergeboorte zijn omdat deze nooit resultante bewustzijnstype tot gevolg hebben.   

Karma heeft ook meerdere betekenissen zoals ook uit de Pali Dictionary van de PTS blijkt:

Kamma (nt.) [Vedic karman, work esp. sacrificial process. For ending ˚man=Idg. *men cp. Sk. dhāman=Gr. dh=ma, Sk. nāman=Lat nomen] the doing, deed, work; orig. meaning (see karoti) either building (cp. Lit. k?rti, Opr. kūra to build) or weaving, plaiting (still in mālākamma and latā˚ "the intertwining of garlands and creepers"; also in kamma-- kara possibly orig. employed in weaving, i. e. serving); cp. Lat. texo, to weave=Sk. takṣan builder, artisan, & Ger. wirken, orig. weben. Grammatically karman has in Pāli almost altogether passed into the -- a decl., the cons. forms for instr. & abl. kammā and kammanā gen. dat.

Om terug te komen op MN 86, zit de kern van jouw verhaal in: "Bear with it, brahman! Bear with it! The fruit of the kamma that would have burned you in hell for many years, many hundreds of years, many thousands of years, you are now experiencing in the here-&-now!" Ik denk dat de Boeddha net aangeeft dat deze pijn die hij moet ervaren in het niet valt met de pijn (en dan ook leed) als hij geen arahat zou zijn geweest doordat hij een slechte wedergeboorte zou hebben.

De gebeurtenis is een gevolg van zijn daden, maar had de Eerwaarde Angulima ervoor gekozen om niet langer in Savatthi te blijven had hij deze gebeurtenis waarschijnlijk kunnen ontwijken want:

"Now at that time a large crowd of people, loud & noisy, had gathered at the gates to King Pasenadi Kosala's inner palace, [calling out,] "There is a bandit in your realm, sire, named Angulimala: brutal, bloody-handed, devoted to killing & slaying, showing no mercy to living beings. He has turned villages into non-villages, towns into non-towns, settled countryside into unsettled countryside. Having repeatedly killed human beings, he wears a garland made of fingers. The king must stamp him out!"

Then King Pasenadi Kosala, with a cavalry of roughly 500 horsemen, drove out of Savatthi and entered the monastery."

"Then Ven. Angulimala, early in the morning, having put on his robes and carrying his outer robe & bowl, went into Savatthi for alms. Now at that time a clod thrown by one person hit Ven. Angulimala on the body, a stone thrown by another person hit him on the body, and a potsherd thrown by still another person hit him on the body. So Ven. Angulimala ? his head broken open and dripping with blood, his bowl broken, and his outer robe ripped to shreds ?"

Een woedende menigte en een koning die niks doet, enkele van de menigte die het recht in eigen hand nemen, ik vind het niet zo'n rare gebeurtenis ;).

Ik denk dat karma kan gezien worden op jouw manier en op mijn manier, en een Dalai Lama met een bewuste wedergeboorte is weer een andere visie, hoewel ik het nooit eens zal zijn met de laatste zie ik wel in dat men ook op jouw manier karma kan zien. Maar dan blijft er nogal weinig plek over voor vrije wil, toch? Ik denk dan dat men ook naar DHP001  moet kijken die het verband goed aanduidt:
001. De geest is de voorloper van alle dingen, de geest is hun leider, ze zijn door de geest geschapen. Als iemand spreekt of handelt met onzuivere gedachten, volgt lijden dat daardoor is veroorzaakt, zoals het wiel de hoef van de os volgt.

Met Metta,
Django

lord rainbow

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 29-06-2007 16:44 »
Ik denk dan dat men ook naar DHP001  moet kijken die het verband goed aanduidt:

Maar wat wordt er hier bedoeld met de geest,het denken...?
Louter geest zal weinig creeeren ...?

« Laatst bewerkt op: 29-06-2007 17:11 door lord rainbow »

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 30-06-2007 09:42 »
Ik denk dan dat men ook naar DHP001  moet kijken die het verband goed aanduidt:

Maar wat wordt er hier bedoeld met de geest,het denken...?
Louter geest zal weinig creeeren ... ?
Je antwoord kan je vinden op http://www.sleuteltotinzicht.nl/dhp001.htm:

"dhamma manopubbhangama manosettha manomaya ce padutthena manasa bhasati va karoti va tato dukkham nam anveti vahato padam cakkam iva

dhamma: ervaring; manopubbhangama: gedachten gaan vooraf; manosettha: gedachten zijn overheersend; manomaya: door gedachten gecre?erd; ce: daarom; padutthena: (met) onzuivere; manasa: gedachten; bhasati va: (iemand) spreekt; karoti va: of handeld; tato: daarom; dukkham: lijden; nam: die persoon; anveti: volgt; vahato padam: trekkende dier; cakkam iva: zoals het wiel van de kar"

en:

"Wijzelf zijn de scheppers van onze eigen wereld

De eerste twee verzen van de Dhammapada openbaren een belangrijk concept binnen het boeddhisme. Terwijl de meeste religies het als een belangrijk deel van hun dogma beschouwen dat de wereld is gecre?erd door een bovennatuurlijk wezen dat zij 'God' noemen, onderwijst het boeddhisme dat alles wat wij ervaren (zowel de wereld als ons zelf) gecre?erd is door gedachten, oftewel door het cognitieve proces van zintuiglijke waarneming en denkbeelden. Dit bewijst tevens dat schrijvers over boeddhisme het mis hebben wanneer zij stellen dat de Boeddha zwijgt wanneer het gaat over het begin van de wereld. In de Rohitassa Sutta (A04-045) van de Anguttara Nikaya, geeft de Boeddha duidelijk aan dat de wereld, het begin van de wereld, het einde van de wereld, en de weg die leidt naar het einde van de wereld, allemaal in dit lichaam zijn dat slechts een vadem groot is, met haar waarnemingen en denkbeelden.

Het woord 'mano' wordt gewoonlijk vertaald als 'geest'. Maar de Boeddha neemt een fenomenologisch[1] standpunt aan in de geest-lichaam controverse die filosofen door de geschiedenis heen heeft getart. De dualiteit 'geest' en 'lichaam' is door de Boeddha verworpen. De Boeddha legt in de Sabba Sutta (S35-023) van de Samyutta Nikaya uit, dat alles waarover wij kunnen praten, zintuiglijke ervaring is, inclusief gedachten of denkbeelden als het zesde zintuig. De termen nama en rupa, die gewoonlijk als 'geest' en 'lichaam' worden vertaald, zijn niet twee 'entiteiten' die samengaan in relatie tot elkaar. Het zijn slechts twee manieren om te kijken naar de enkelvoudige 'activiteit', die 'ervaring' wordt genoemd.

Nama (letterlijk: benoeming) is 'ervaring', subjectief gezien als 'het mentale proces van het identificeren van een object' (rupa kaya adhivacana sampassa). Rupa (verschijning) is ook 'ervaring', objectief gezien als een 'entiteit' die is waargenomen en ontvangen door het mentale proces van identificatie (nama kaye pathiga sampassa).

Mano verwijst naar 'gedachten' oftewel het mentale proces van beeldvorming dat tot een geheel samengevoegd wordt en waarvan de inhoud gehaald wordt uit de verschillende beelden die door verschillende gewaarwordingen zijn aangereikt. Deze betekenisvolle totale 'ervaring' is dhamma, subjectief gezien als de 'identificatie van een entiteit' (nama) en objectief gezien als de 'ge?dentificeerde entiteit' (rupa). Dhamma, hetgeen deze 'betekenisvolle totale ervaring' is, wordt normaalgesproken gezien als een aangename of onaangename omstandigheid (loka dhamma)."

Dus eigenlijk staat er niet eens geest, maar spreekt men slechts over gedachten.

lord rainbow

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 30-06-2007 13:47 »
precies.

Maar als alles gecreeerd is door gedachten en gedachten voortkomen uit zintuigelijke waarnemeingen en cognitieve processen,rijst de vraag van de kip of het ei.Het is in tegenspraak met elkaar.

Doen de geschriften naast het ontstaan van de werelden(karma) ook een uitspraak over de eerste mens?
Of zijn we ook hier uit de hemel komen vallen?

dank voor je konstruktieve citaten.Hoop dat Peter L, goede vertaling heeft geleverd,maar lijkt er gedegen uit te zien.

groet
« Laatst bewerkt op: 30-06-2007 13:52 door lord rainbow »

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 03-07-2007 18:44 »
precies.

Maar als alles gecreeerd is door gedachten en gedachten voortkomen uit zintuigelijke waarnemeingen en cognitieve processen,rijst de vraag van de kip of het ei.Het is in tegenspraak met elkaar.

Doen de geschriften naast het ontstaan van de werelden(karma) ook een uitspraak over de eerste mens?
Of zijn we ook hier uit de hemel komen vallen?

dank voor je konstruktieve citaten.Hoop dat Peter L, goede vertaling heeft geleverd,maar lijkt er gedegen uit te zien.

groet
Op de tegenspraak die je aanduid kan ik nog even geen reactie geven aangezien ik niet de tijd heb om mij daar in te verdiepen.

De geschriften geven ook een uitspraak over een eerste mens, maar er zijn meerdere van zulke verhalen. Die elkaar nou niet echt ondersteunen. In ieder geval gaat alles gewoon door tot aan de Verlichting.

Met Metta,
Django

lord rainbow

• Gast
Re:Karma
« Reactie #26 Gepost op: 29-12-2011 17:10 »
« Laatst bewerkt op: 19-06-2012 12:20 door lord rainbow »