Auteur Topic: de zes rijken hoe werkt het , een invalshoek  (gelezen 2515 keer)

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
  • ...is dat zo...?
    • Bekijk profiel
de zes rijken hoe werkt het , een invalshoek
« Gepost op: 23-09-2018 10:05 »
 Hier worden de zes rijken behandeld als psychologische staten van zijn van de onwetende/verwarde geest.

Voorafgaand aan dit hoofdstuk beschrijft Trungpa
"de ontwikkeling van ego."
Dat wordt allemaal een beetje veel om in te tikken.
Hij spreekt in dit stuk over "de aap."

Hieronder beschrijft hij de rondgang van deze aap
in het cyclische bestaan,samsara.

Voor de duidelijkheid:
samsara is wat zich afspeelt in onze geest.
Het is niet iets buiten ons.
Het boeddhisme onderzoekt de geest.

Daar gaat ie:

"Toen we de aap achter lieten, bevond hij zich in het hellenrijk, waar hij probeerde zich een weg door de muren van zijn huis naar buiten te schoppen, te scheuren en te duwen.De ervaringen van de aap in het hellenrijk zijn heel angstjagend en afschuwelijk."..............

........"Deze en andere hallucinaties worden opgewekt door een sfeer van claustrofobie en agressie.Het is het gevoel opgesloten te zijn in een kleine ruimte zonder lucht om te ademen en zonder ruimte om te bewegen. Opgesloten als hij is probeert de aap niet alleen de muren van zijn claustrofobische gevangenis te vernietigen; hij probeert zelfs zichzelf te doden om aan zijn afschuwelijke en niet aflatende pijn te ontsnappen. Maar hij kan zichzelf niet echt doden en zijn zelfmoordpogingen verergeren alleen maar zijn marteling.
   Hoe meer de aap worstelt om de muren te vernietigen of ze de baas te worden, hoe vaster en benauwender ze worden. Totdat op een gegeven moment de hevige agressie van de aap wat afneemt.
In plaats van met de muren te vechten, houdt hij zich er niet langer mee bezig, bemoeit hij zich er niet meer mee.
   Hij zit daar verlamd, bevroren, opgesloten in zijn pijn zonder dat hij nog worstelt om eraan te ontsnappen."............

......"Maar tenslotte begint de aap uitgeput te raken van zijn worsteling. De intensiteit van het hellenrijk neemt af, de aap begint te ontspannen. Plotseling ziet hij de mogelijkheid van een meer open, een meer ruime manier van zijn. Hij smacht naar deze nieuwe toestand. Dit is het rijk van de hongerige geesten. Het gevoel van uitputting en honger naar bevrijding.."........

......"In elk van zijn fantasien ervaart hij in een flits een mogelijke bevrediging. Hij rijkt ernaar en wordt onmiddelijk teleurgesteld. Elke keer als hij op het punt staat iets plezierigs te bereiken, wordt hij ruw wakker geschud uit zijn idyllische droom. Maar zijn honger is zo groot dat hij zich niet af laat schrikken en voortdurend fantasien over een toekomstige bevrediging blijft uitbroeden.".......
......."De marteling van het rijk van de hongerige geesten is niet zozeer de pijn van niet te krijgen wat je wilt hebben; het is eerder de onverzadigbare honger zelf die pijn doet."......

......."De pijn en de honger van de preta loka, alsook de agressie van het hellenrijk en de moeilijkheden in de andere rijken, verschaffen de aap iets opwindends om zich mee bezig te houden, iets tastbaars om zich op te richten, iets dat hem er zich zeker van doet voelen dat hij echt bestaat. Hij is bang deze zekerheid en dit vermaak op te geven, bang om zich in de onbekende wereld van de open ruimte te begeven. Hij zou liever in zijn vertrouwde gevangenis blijven, hoe pijnlijk en benauwend die ook moge zijn. Maar als de aap herhaaldelijk gedwarsboomd wordt in zijn pogingen om zijn fantasien te bevredigen, begint hij te wrokken en tegelijk er ook in te berusten. Hij begint zijn intense honger te verliezen en zich ontspannen te voelen bij een vast gewoonte patroon van reacties op de wereld."........

......."Dit is het dierenrijk, het rijk van domheid. Hij klampt  zich vast aan vertrouwde doelstellingen en vertrouwde irritaties.......Maar tenslotte begint de aap te beseffen dat hij zijn pleziertjes en pijnlijke ervaringen zelf kan uitkiezen. Hij begint wat intelligenter te worden, en gaat onderscheid maken tussen pijnlijke en aangename ervaringen, om zijn plezier te vergroten en de pijn zo klein mogelijk te houden. Dit is het mensenrijk, het rijk van de onderscheidende begeerte. "........."Maar de aap ontdekt dat, hoewel hij intelligent is en zijn wereld zo kan manipuleren dat hij krijgt wat hij plezierig vindt, hij plezier toch niet kan vasthouden en dat hij ook niet altijd kan krijgen wat hij wil hebben. Hij wordt geplaagd door ziekte, ouderdom en dood- door allerlei frustraties en problemen. Pijn is een vaste begelijder van zijn genoegens.
   Dus komt hij, heel logisch, op de mogelijkheid van het bestaan van een hemel, wat het volledig uitbannen van pijn en het bereiken van genot betekent.."

Op deze wijze verteld Trungpa verder over het rijk van
de asura's en de deva's.
Vervolgens gaat hij door naar de dhyana- of concentratie staten van het rijk de vormloze goden, de uiterste verfijning van de zes rijken.

......."Zo beschouwd ego ( de aap) onbegrensde ruimte en onbegrensd bewustzijn vanuit zijn centrale hoofdkwartier. Het rijk van ego is volledig uitgedijd, zelfs het centrale gezag kan zich niet voorstellen hoe ver zijn rijk zich wel uitstrekt. Ego wordt een reusachtig gigantisch beest."..........Daar het alles omvat, kan het niet worden omschreven als dit of dat. Ego staat dus stil bij de notie van niet dit en niet dat, het idee dat het zichzelf niet kan indenken of voorstellen.
Maar tenslotte wordt zelfs deze staat van geest overstegen, als ego beseft dat het idee dat het ondenkbaar en onvoorstelbaar is, op zijn beurt een voorstelling is. Dus staat ego stil bij het idee van niet dit, en niet dat. Het idee dat het onmogelijk is iets met zekerheid te beweren, is iets waar ego zich mee voed, trots op is, zich mee identificeert, en wat het daarom gebruikt om zijn continuuiteit te handhaven. Dit is het hoogste nivo van concentratie en succes dat de verwarde, samsarische geest kan bereiken.....Hij heeft de staat van Egoschap bereikt."

"Vroeger of later neemt de staat van absorptie waarin de aap verkeert af en raakt hij in paniek. Hij voelt zich bedreigt, verward, kwetsbaar en hij stort zich in het rijk van de asura's ( jaloerse goden).Maar de angst  en de afgunst in dit rijk is  overweldigend
en de aap vraagt zich voortdurend af wat er is misgegaan. Dus keert hij terug naar het rijk van de mensen. Maar het mensenrijk is ook erg pijnlijk. De voortdurende inspanning om uit te vinden wat er aan de hand is, wat er is misgegaan, vergroot alleen maar de pijn en verwarring. De aap ontsnapt dus aan de aarzeling en het kritisch perspectief van het menselijk intellect en stort zich in het dierenrijk,
waar hij maar wat doorsukkelt."..........

........."Een gevoel van heimwee naar het godenrijk wordt heel sterk en de intensiteit van de worsteling om ernaar terug te keren neemt toe."......."De honger houdt niet op, tot hij tenslotte overweldigt wordt door de frustratie van zijn steeds terugkerende honger en hij zich in nog heviger worsteling stort om zijn verlangens te bevredigen. De agressie van de aap wordt zo intens dat zijn omgeving erop reageer met een even grote agressie en er zich een atmosfeer van hitte en claustrofobie ontwikkelt. De aap merkt dat hij terug is in de hel. Hij is er in geslaagd de volledige kringloop te maken van hel naar hemel en weer terug. Deze voortdurende kringloop van strijd, succes, ontchoogeling en pijn is de cirkel van samsara, de karmische kettingreactie van dualistische fixatie."
« Laatst bewerkt op: 24-09-2018 08:35 door ekayano maggo »
met een been in het graf,
het ander op een bananenschil

Old Bhikkhu

• Gast
Re: De zes rijken
« Reactie #1 Gepost op: 23-09-2018 10:59 »
Hier worden de zes rijken behandeld als psychologische staten van zijn van de onwetende/verwarde geest.

[...]

Voor de duidelijkheid:
samsara is wat zich afspeelt in onze geest.
Het is niet iets buiten ons.
Het boeddhisme onderzoekt de geest.

Ik heb vet gedrukt gemaakt zoals ik ook vooralsnog aanneem dat het is, samsara is onze geestelijke toestand, onze mentale gesteldheid van verwarring en onwetendheid. Dat wordt symbolisch weergegeven in de bhava-chakra, zoals onder andere is weergegeven in het Vajrayana boeddhisme. Sommigen beweren dat de Zes Rijken van bestaan geografische gegevenheden zouden zijn, iets wat ik niet zomaar 'geloof'.

Waarschijnlijk komen deze teksten uit het boek van Chögyam Trungpa: "Spiritueel materialisme doorsnijden", hoofdstuk 9 en 10. Ik heb het boek hier staan, zeer lezenswaardig.

Vriendelijke groet,

[Old Bhikkhu]
« Laatst bewerkt op: 23-09-2018 11:08 door Old Bhikkhu »

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Gevestigde Sangha
  • ...is dat zo...?
    • Bekijk profiel
De zes rijken
« Reactie #2 Gepost op: 23-09-2018 11:13 »
Waarschijnlijk komen deze teksten uit het boek van Chögyam Trungpa: "Spiritueel materialisme doorsnijden", hoofdstuk 9 en 10. Ik heb het boek hier staan, zeer lezenswaardig.

Inderdaad.
Vergeten te vermelden.
Dank.

Aangeschaft in 1975.
Blijft ook nu nog goed te lezen.
Echt steeds weer back to basic.
« Laatst bewerkt op: 24-09-2018 08:36 door ekayano maggo »

Online Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 23-09-2018 14:06 »
Ik heb geen moeite de zes rijken van bestaan te zien als mentale toestanden. Maar als je me vraagt, blijkt nou uit de sutta's dat ze zo worden behandeld,  dan is mijn antwoord een ondubbelzinnig "nee" De Sutta's zijn glashelder. Hongerige geesten, bijvoorbeeld, zijn echt geen mensen met een gretige geest. Het zijn overledenen die in een ellendige bestaansvorm terecht gekomen zijn. Ze zijn voor de meeste mensen niet zichtbaar. Vaak zijn ze ontzettend dun, uitgemergeld en ze hebben allerlei kwalen en leven met allerlei gebreken. Op dezelfde manier worden ook de andere bestaansvormen behandeld in de sutta's. Ze worden behandeld als aparte bestaansvormen. Deva's zijn ook geen mensen. De deva's in de allerhoogste rijken, arupa loka, hebben niet eens een materieel lichaam.

Veel wezens hebben niet zo'n grofstoffelijk lichaam als de mens en dus ook niet de last die daarbij hoort zoals; ontwikkelen van allerlei ziekten, pijn, ouderdomskwalen. Ieder wezen heeft een ander lichaam waarmee ie de gevolgen van diens kamma zal ervaren.

Het verband tussen wedergeboorte en oorzaak van wedergeboorte in een bepaalde staat wordt op deze website in de rechterkolom, uitgelegd: https://www.accesstoinsight.org/ptf/dhamma/sagga/loka.html.

Daar zie je, als voorbeeld, dat de tien onheilzame acties, zoals doden van andere wezens, kunnen leiden tot wedergeboorte in de apaya's. Het vermoorden van je ouders is karmisch zo'n zware daad dat je na de dood ogenblikkelijk in de hel zal worden wedergeboren. Jhana's op het moment van de dood leiden tot een geboorte in rijken waar nauwelijks lijden is. Het bereiken van stroom-intrede zal voorgoed de mogelijkheid te worden geboren in de vier lagere rijken teniet doen.

Siebe

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Gevestigde Sangha
  • ...is dat zo...?
    • Bekijk profiel
floepeperdepoep
« Reactie #4 Gepost op: 23-09-2018 15:03 »
...het is mij bekend....

om niet in herhaling te vervallen:

zie

Heb je de opening  gelezen?
« Laatst bewerkt op: 24-09-2018 08:37 door ekayano maggo »

Old Bhikkhu

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 23-09-2018 15:36 »
Verder debatteren hierover heeft inderdaad weinig zin… Iedereen mag geloven, aannemen, danwel onderzoeken wat hij of zij wil. Misschien kan het volgende citaat nog helpend zijn, en dan ga ik het verder in het midden laten of de Zes Rijken van bestaan geografisch van aard zijn, mentaal van aard, of beiden.

“Onthoud dat samsara niet de werkelijkheid beschrijft, maar jouw verwrongen ervaring van de werkelijkheid die gebaseerd is op een negatieve geestesgesteldheid. Met andere woorden, de ratrace zit in je hoofd en om er uit te komen hoef je je leven niet te veranderen, maar moet je je geest veranderen [1]. Sterker nog, in sommige tradities van het boeddhisme wordt geleerd dat samsara nirvana is, wat betekent dat het leven perfect is zoals het is, je moet je alleen bewust worden van deze perfectie door je geest grondig te veranderen [1].”

Citaat uit J. Landaw en Stephan Bodian: “Boeddhisme voor Dummies”, Uitgeverij Pearson Education Benelux BV, blz. 260.

[1] Voor de duidelijkheid: met “veranderen” van je geest(esgesteldheid) wordt bedoeld besef en bewustwording o.a. door meditatie.

Met beleefde groet,

[Old Bhikkhu]

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Gevestigde Sangha
  • ...is dat zo...?
    • Bekijk profiel
hatseflats
« Reactie #6 Gepost op: 23-09-2018 16:26 »
Ik heb geen moeite de zes rijken van bestaan te zien als mentale toestanden. Maar als je me vraagt, blijkt nou uit de sutta's dat ze zo worden behandeld,  dan is mijn antwoord een ondubbelzinnig "nee" De Sutta's zijn glashelder. .

Glas helder...ok...

heb je de opening eigenlijk gelezen?
« Laatst bewerkt op: 24-09-2018 08:37 door ekayano maggo »

Old Bhikkhu

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 23-09-2018 17:02 »
Uiteraard heb ik het gelezen, net als dat ik ooit het hele boek van Trungpa heb gelezen. Dat is wel een tijdje geleden. Misschien nog eens herlezen. Maar de beschrijving van onze innerlijke 'aap' die afwisselend in alle Zes Rijken van bestaan verkeert, is bijna beangstigend. Maar het is waar, we rennen in cirkels rond via onze verschillende geestelijke gesteldheden. We zijn geen moment hetzelfde, maar toch menen we te bestaan als één afzonderlijk en onveranderlijk "Ik" of ego. Samsara houdt tot zolang lijden in, totdat we beseffen dat wij het zelf zijn die de problemen voor onszelf en anderen veroorzaken. De wereld is zoals die is, de werkelijkheid. Alleen de mens zit in de problemen. Hij graaft een kuil, valt er vervolgens in en roept dan om hulp. Stop met graven, want er valt niets te 'bereiken' in geestelijk opzicht. End the ratrace!

Met vriendelijke groet,

[Old Bhikkhu]
« Laatst bewerkt op: 23-09-2018 17:05 door Old Bhikkhu »

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Gevestigde Sangha
  • ...is dat zo...?
    • Bekijk profiel
piepelepiep
« Reactie #8 Gepost op: 23-09-2018 17:43 »
« Laatst bewerkt op: 23-09-2018 20:06 door ekayano maggo »

Online Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 23-09-2018 20:40 »
Ik heb de opening ook gelezen.

Volgens mij zitten we gewoon met de kwestie dat veel mensen een oplossing zoeken voor hun lijden (zoals ik) en in boeddhisme een belofte zien. Boeddhisme beoefenen zal ons gelukkig maken is dan het vertrekpunt.

Maar wat we op dat moment niet beseffen is dat het soort geluk wat boeddhisme belooft een geluk is niet gebaseerd op begeerte. Terwijl wij, zoekend, vastklampend, wanhopig, vol begeerte zijn.

Maar goed, dit hoort er nou eenmaal bij, volgens mij. Trungpa doet hier erg moeilijk over, vond ik, toen ik spiritueel materialisme las.

Door meer begrip van boeddhisme en het leven, zullen we vanzelf realistischer worden en zien wat ons te doen staat, wat mogelijk is en onmogelijk. We zullen vanzelf meer en meer inzien dat begeerte het probleem is en niet de oplossing, vooral de begeerte naar zaken die ons even gelukkig maken en gepaard gaan met vreugde en verlangens. We zullen vanzelf meer en meer gaan inzien dat het Pad geen kwestie is van eindeloze inspanning, ambitie, strijd, maar eerder van loslaten en opgeven daarvan. Maar het hoort er ook allemaal bij. We moeten nou eenmaal de lessen leren. We zijn niet meteen al wijs.
Spiritueel materialisme hoort er ook bij vind ik.

Siebe

Offline Dorje

• Sangha Ouderling
    • Bekijk profiel
Re: hatseflats
« Reactie #10 Gepost op: 23-09-2018 21:02 »
Glas helder...ok...

heb je de opening eigenlijk gelezen?[/img]

Vreemd. Ik zie je berichten niet meer ekayano, maar ik kan ze wel quoten. Zo, door het even te quoten, heb ik de inleiding toch ook nog even kunnen lezen.

[img]http://Hier worden de zes rijken behandeld als psychologische staten van zijn van de onwetende/verwarde geest.

Dat wordt allemaal een beetje veel om in te tikken.
Hij spreekt in dit stuk over "de aap."
...

Mooi verwoord. Verder geen commentaar. Ik wil geen slapende apen wakker maken.

;D

Online Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
Re: floep
« Reactie #11 Gepost op: 23-09-2018 21:30 »
wat gebeurt er toch allemaal met die berichten?

Is het lege scherm gerealiseerd door ekayano maggo?

Siebe

Online Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 23-09-2018 22:28 »
[citaat uit boek: “Onthoud dat samsara niet de werkelijkheid beschrijft, maar jouw verwrongen ervaring van de werkelijkheid die gebaseerd is op een negatieve geestesgesteldheid...".

Zoals ik het van enkele Thai Forest meesters begrijp: we weten niet beter of onze geest is eigenlijk constant onder invloed van de bezoedelingen, met de meest fundamentele de bezoedeling avijja.
Diens essentie is dat het in de geest een soort centrum creeert, een soort referentiepunt dat wij ervaren als Ik of ego. Een ik die ziet, ruikt, leeft etc.

Met dat Ik of ego of dat referentiepunt is op zichzelf niks mis. Diens bestaan ontkennen is ook zinloos. Het is een construct, zoals de geest ook gedachten, emoties, verlangens, plannen etc construeert. Alleen, het moment dat het referentiepunt in de geest ontstaat, de ego perceptie, dan ervaren wij op dat moment het niet meer als een construct.

Van gedachten of emoties valt gemakkelijk in te zien dat het constructen zijn, ze komen en gaan, zijn niet Ik, maar als het referentiepunt Ik in de geest ontstaat, dan is dat veel moeilijker te zien als een construct wat ontstaat.

Niet het Ik of ego als referentiepunt en construct is het probleem of motor van samsara, maar deze begoocheling. Niet het ego veroorzaakt lijden maar deze begoocheling.

Begoocheling vind ik  geen negatieve geestesgesteldheid, althans niet in de zin van immoreel, bewust kwaadwillend. Het is eerder iets wat je niemand kwalijk kan nemen, ook jezelf niet.

Alle negatieve staten hebben avijja als voorloper en alle verdwijnen als avijja verdwijnt. Het kwaad is zo herleid tot onwetendheid. Daar hou ik van.

Siebe

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Gevestigde Sangha
  • ...is dat zo...?
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 24-09-2018 08:40 »

Had een impuls van er ff schoon genoeg van te hebben
van dat gezever allemaal . keertje aan toegegeven.. 8)

dat vond ik dan weer erg leuk :)

Old Bhikkhu

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 24-09-2018 09:30 »

Had een impuls van er ff schoon genoeg van te hebben
van dat gezever allemaal . keertje aan toegegeven.. 8)

dat vond ik dan weer erg leuk :)

Kan me hier wel wat bij voorstellen. Het is hier mijns inziens ook af en toe net een ouwe wijven club. Mensen, soms echt effe rustig aan met elkaar zo bestoken met "je eigen ding", alstublieft!

Aan de andere kant zijn we allemaal maar mensen, en ik ben ook slechts een ouwe knar, die hopelijk niet al te veel zevert. :D

Respectvolle groet,

[Old Bhikkhu]
« Laatst bewerkt op: 24-09-2018 09:32 door Old Bhikkhu »

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Gevestigde Sangha
  • ...is dat zo...?
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 24-09-2018 09:36 »
Het is hier mijns inziens ook af en toe net een ouwe wijven club

Dat Ja   ;D

... ik heb vanochtend ook mijn gloedje nieuwe tv maar weer weggedaan........
Dus er is ook wel iets gaande.......
« Laatst bewerkt op: 24-09-2018 09:42 door ekayano maggo »

Online Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
Re: de zes rijken hoe werkt het , een invalshoek
« Reactie #16 Gepost op: 24-09-2018 11:05 »
Voel wel met je mee, ben dat gezever soms ook spuugzat en schaam me voor mijn eigen geldingsdrang en gezeur. Het belast me ook nog eens. Wat een dwaas ben ik toch.

Heb ook wel eens de neiging om dan radicale dingen te doen. Doe dat ook wel eens. Helpt ook niks. Probeer de waanzin maar niet te onderdrukken maar er toch iets positiefs mee te doen. Valt niet mee.

Ik neem me elke dag maar weer voor om eens te leren meer bij zinnen te blijven, niet zo te zeveren, wijsneuserig te doen...maar ja, dan komt Dorje weer en dan ....dus uiteindelijk is het allemaal zijn schuld :)

Siebe

Online Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 24-09-2018 11:18 »
Kom Ik weer;

Godenrijk; dit is voor mij het rijk van roes en bedwelming. Als je als mens in het godenrijk leeft, leef je in een roes van eeuwige jeugd, eeuwig plezier, controle, maakbaarheid, eeuwig leven, een roes van macht. Er kan jou niks gebeuren, althans zo ben je ingesteld, dat denk je. Een god valt erg hard. Maakt als Icarus een smak. De realiteit haalt de god vanzelf in. Op een dag komen er letterlijk barsten in zijn jeugdigheid  broos blijkt zijn gezondheid, zijn kracht voorbij, de maakbaarheid blijkt opeens heel beperkt, het eeuwige leven een waan. Een god leeft niet realistisch en heeft veel te veel verbeelding. Als een god-mens wordt geconfronteerd met de realiteit heeft ie eigenlijk maar 1 reactiepatroon, wanhopen. Onze samenleving is een soort godenrijk.

Siebe

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Gevestigde Sangha
  • ...is dat zo...?
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 24-09-2018 11:43 »
...maar ja, dan komt Dorje weer en dan ....dus uiteindelijk is het allemaal zijn schuld :)

Whahahahaha

Gelukkig ben je de humor niet kwijt. 

Offline Dorje

• Sangha Ouderling
    • Bekijk profiel
flipflop
« Reactie #19 Gepost op: 24-09-2018 12:53 »
Het is hier mijns inziens ook af en toe net een ouwe wijven club.

Ja, het is mij wat.

Maar aan de andere kant, ...

Ik: Stop!

Dorje: Waarom?

Ik: Stop toch eens met dat ouwewijven. Je bent de ergste van allemaal, heb je dat dan nog niet door?

Dorje: Neen, ik dacht...

Ik: Jij denkt te veel, stop toch eens met denken en vooral met alles wat je denkt neer te pennen.

Dorje: Maar...

Ik: geen, gemaar, stop, gedaan, laat de mensen nu eens met rust. Het is allemaal jouw schuld. You are a pain in the ass.

Dorje: Ok, het is al goed. Ik heb het begrepen.

Ik: Pffwww... eindelijk... het werd eens tijd. Gelukkig is er toch nog iemand die jou kan doen stoppen. Wat ben ik toch goed, hee? Geef toe.

Online Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 24-09-2018 12:58 »
Dorje het is maar een grapje dat het allemaal jouw schuld is. Het is de schuld van de Belgen.
Siebe

Offline Dorje

• Sangha Ouderling
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 24-09-2018 13:36 »
Dorje het is maar een grapje dat het allemaal jouw schuld is. Het is de schuld van de Belgen.

Oef!

Dorje: Haha... nu ben ik toch weer aan zet!

Ik: Ah, neen hee, dat moet een vergissing zijn.

Dorje: Zwijg! Jij bent de vergissing, jij bestaat niet, Ik bestaat niet, het is niet mij, niet mijn, het heeft geen zelf, Dorje daarentegen....

:)   ;)   :D   ;D                                                                                       8)       

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Gevestigde Sangha
  • ...is dat zo...?
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 24-09-2018 14:45 »
Die Dorje kan altijd nog
zijn ouders de schuld geven
of diegene die zijn
vorige leven geleefd heeft

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Gevestigde Sangha
  • ...is dat zo...?
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 24-09-2018 17:05 »
 :)
« Laatst bewerkt op: 25-09-2018 08:30 door ekayano maggo »

Offline Tipi

• Verspreider van inzicht
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 04-10-2018 20:32 »
Het verhaal van de aap vind ik heel inspirerend.
Laten we vooral inzien dat we dit leven als mensen kunnen aangrijpen om te oefenen.
Om niet door het menselijk leven te gaan als een aap.
Wie weet staan we dan ook gezonder in het leven als deva, asura, dier, hongerige geest, hellewezen.
Warme groet,
Tipi