Auteur Topic: Van Dalai Lama: Transformatie Van De Geest In Acht Verzen  (gelezen 1733 keer)

Offline Tipi

• Verspreider van inzicht
    • Bekijk profiel
Hallo allen,

Deze maand ging ook ik naar de Dalai Lama event in de Ahoy Rotterdam.
Toen het afgelopen was, ging ik met een warm gevoel naar huis.

Wat ik letterlijk en figuurlijk van de event heb meegenomen, is een klein boekje met verzen.
Daar lees ik nog dagelijks uit, om het warme gevoel levend te houden.
Deze verzen wil ik met jullie delen.

### TRANSFORMATIE VAN DE GEEST IN ACHT VERZEN ###

1. Om het hoogste doel te verwezenlijken
zal ik alle wezens koesteren
en ze beschouwen als kostbaarder
dan een wensvervullend juweel

2. Waar ik ook ga en met wie ik ook ben,
ik zal mijzelf zien als de minste van allen.
En uit de grond van mijn hart
zal ik anderen koesteren als meest verheven.

3. Bij alles wat ik doe, bewaak ik mijn geest.
En zodra verstorende emoties opkomen,
die mij en anderen bedreigen,
zal ik ze krachtig en resoluut afwenden.

4. Wanneer ik wezens zie van kwade wil,
overheerst door negativiteit en lijden,
zal ik heb koesteren als een kostbare schat,
die ik met grote moeite gevonden heb.

5. Wanneer anderen mij uit jaloezie
aanvallen, krenken en kleineren,
zal ik de nederlaag accepteren
en anderen de overwinning gunnen.

6. Wanneer iemand die ik geholpen heb
of van wie ik veel verwacht,
mij slecht behandelt of diep kwetst,
zal ik hem als kostbare leraar zien.

7. Kortom, direct of indirect zal ik
voorspoed en vreugde schenken aan allen
en in stilte alle pijn en lijden op mij nemen
van alle moederwezens.

8. Moge dit alles niet bezoedeld worden
door de smetten van de acht wereldse houdingen.
En moge ik - in het besef dat alles een illusie is -
zonder gehechtheid van mijn ketenen worden bevrijd.

###########################

Elke keer dat ik dit lees, wordt er een spiegel voorgehouden: boek ik vooruitgang in mijn inzicht in de Dharma?

Wat roepen de verzen bij jullie op?
Warme groet,
Tipi

Offline ekayano maggo

• wat is dit
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Van Dalai Lama: Transformatie Van De Geest In Acht Verzen
« Reactie #1 Gepost op: 26-09-2018 00:17 »
Het is zo’n beetje het bodhisattva pad in een notendop.
Geeft heel goed de kern van de beoefening
en te ontwikkelen houding weer.
Shantideva in het kort. ....
Ik herken het als heel praktisch en van de lo djong.
« Laatst bewerkt op: 26-09-2018 00:40 door ekayano maggo »

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 26-09-2018 11:21 »
Wat roepen de verzen bij jullie op?

De vraag, is dit nou echt nodig? Ik geloof niet zo in het aanleren van een houding. Houdingen zijn niet authentiek. Jezelf de houding aanleren dat je onder anderen de minste bent, (als voorbeeld), is dat nou zoveel anders dan een houding van superioriteit aannemen? Het is beide onwerkelijk, illusie, waan.

Als je er bewust voor kiest om jezelf te zien als de minste van allen, ben je dan niet gewoon een spel met jezelf en anderen aan het spelen?

Als houdingen zo onderdeel worden van je natuur dat je ze niet meer als houdingen ervaart, dan ben je denk ik verder weg dan ooit. Ik geloof er gewoon niet in. Het opgeven van houdingen is de weg. Authentiek zijn. Dat is doodeng. Het is die angst die we moeten zien te overwinnen.

Siebe

Offline ekayano maggo

• wat is dit
  • Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 26-09-2018 12:52 »
Het is natuurlijk in het kader van de ontmanteling van ego reflexen , of negativiteit in de geest, dat dit zo geformuleerd wordt.
Het is niet de bedoeling onszelf een minderwaardigheids complex
aan te praten. Daar is verder ook weinig moed voor nodig.

Het lijkt me niet goed deze beoefening aan te vangen
als je in een ernstige depressie zit. Een lichte misschien nog wel.
Het vergt enige basis van stabiliteit.

Het gaat er ook niet om te zeggen van : kijk mij is nederig zijn,
ik ben de kampioen der nederigen. Das dan weer ego he. 
« Laatst bewerkt op: 27-09-2018 18:23 door ekayano maggo »

Offline Dorje

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 26-09-2018 13:55 »
Ik sluit mij, op mijn beurt, hierbij aan.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 26-09-2018 19:25 »
Ik snap het wel maar ik heb er weinig vertrouwen in. Ik geloof niet dat echt een einde zal maken aan verbeelding. Het is allemaal meer van hetzelfde. Een hoofd vol instructies maar nooit eens een onbelast en echt open contact. Nooit eens gewoon jezelf. Nooit meer een dag zonder wapens.

Offline ekayano maggo

• wat is dit
  • Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 27-09-2018 05:25 »
Ja. In het begin zijn het instructies.
Zoals het hele achtvoudige pad een instructie is.
Gaandeweg kan het zijn dat het je eigen wordt.
Als de methode je niet ligt
hoef je er niets mee te doen.

Een eind aan de verbeelding gebeurd alleen door
het realiseren van de wijsheid van zelfloosheid.
En waarvan is dat zelf loos: van solide bestaan.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 27-09-2018 11:47 »
Ik geloof dat we teveel willen.  Als we niet zoveel willen, ook niet willen om de minste te zijn onder allen,
niet mededogend of vriendelijk willen zijn, niet een heilige willen zijn, juist dan, juist dan is de kans het grootst dat je op ongedwongen wijze mededogen en wijsheid toont en eigenlijk als een heilige gedraagt.

Het moet (vind ik) niet eigen worden dat je jezelf ziet als de minste onder allen. Dat doet een Boeddha en arahant echt niet volgens mij. Je kunt oprechte bescheidenheid toch niet inprenten en aanleren. Het ontstaat door het afleggen van de soort opsmuk dat je jezelf moet zien als de minste onder allen.

Het is allemaal onnodig. Dat is het. Vooral ook zulke ideeen dat je constant mededogend moet zijn en vriendelijk dat is allemaal opgeklopte gekunsteldheid. Ik geloof er niet in. Het werkt zo niet.
Dan zet je alleen maar een idee van vriendelijkheid en mededogen neer.

Ik geloof dat het essentieel is dat wij meer vertrouwen krijgen dat in de eenvoud, in de ongekunsteldheid die we belichamen.

Siebe

Offline Dorje

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 27-09-2018 12:28 »
Ach Siebe, het heeft niets met willen te maken. Willen is ego, zoals Ekayano aangaf, ego die er dan ook nog eens mee wil uitpakken: "kijk eens hoe mededogend dat ik ben".

Het is gewoon een manier van beoefenen, niet meer en ook niet minder. Een tegenkracht tegen het gewoonlijke ego-spel. Het mededogend en vriendelijk zijn is er niet om de heilige te gaan spelen, maar is er om te ontdekken wat het doet met je geest: het geeft rust, ruimte en openheid, echt waar, maar je moet mij niet geloven (best niet), probeer het zelf eens uit.

Het is allemaal onnodig. Dat is het. Vooral ook zulke ideeen dat je constant mededogend moet zijn en vriendelijk dat is allemaal opgeklopte gekunsteldheid. Ik geloof er niet in. Het werkt zo niet.
Dan zet je alleen maar een idee van vriendelijkheid en mededogen neer.

Je hebt ook gelijk Siebe, zeer zeker, in weze is het eigenlijk niet nodig te oefenen, verlichting is er al, het is dat wat je werkelijk bent, dat is pure Dzogchen zoals je het hier verwoord. MAAR, als je nooit "zelf" tot ontdekken komt dat het allemaal onnodig is, dat de bevrijding in de eenvoud zit, en dat deze niet gekunsteld kan worden, dan blijf je gewoon doorgaan zoals je altijd hebt gedaan: pijn vermijden, lust naar je toetrekken, ego voeden, en onwetend blijven.

M.a.w. de beoefening is nodig om te komen tot het punt dat je beseft dat beoefenen niet nodig is. Hoe paradoxaal ook.

Elke muzikant moet heel veel oefenen, gekunsteld met zijn instrument bezig zijn, om op dat punt te komen dat de muziek ongekunsteld en autentiek er uit kan vloeien. Je kan de eerste stap echter niet overslaan. Boeddha heeft dit ook niet gekunnen, jij, Siebe, zal het ook niet kunnen, wat je ook gelooft.

Dorje.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
Re: Van Dalai Lama
« Reactie #9 Gepost op: 27-09-2018 13:43 »
Op een dag merk je...."Ik kan niet eens mezelf zijn. Mijn hele leven heb ik mijn hoofd gevuld met opdrachten aan mezelf. Alles doe ik in opdracht. Maar van wie of wat? Waarom komt de wereld op mij af met voortdurend boodschappen? Waarom zie ik de Ander als een boodschap? Waarom krijg ik steeds opdrachten? Hoe komen toch al die opdrachten in mijn hoofd? De opdracht om leuk te doen, aardig, klein, groot, lief, wijs, dit of dat te doen? Wie/wat geeft mij die opdrachten? Wat is het nut van die opdrachten?

En dan ontmoet je boeddhisme. Boeddhisme is heerlijk veilig. Het stimuleert dat je opdrachten aan jezelf geeft. Fijn, dat ken ik, dat is vertrouwd! Dat doe je een tijdje.

Maar op een dag zie je opeens de nadelen van die constante stroom opdrachten. Je ziet het nadeel voor jezelf en anderen.

Maar ja, daar sta je dan, zonder opdrachten aan jezelf? Niks te verbeteren. Niks om aan te werken.

Oh jee? Projectloos, werkloos geworden. 

Wat nu? Wat is er van me over? Wie ben ik? Wat moet ik? Dorje Help! Ik ben zonder opdracht. Wat nu?

Je zou uit pure angst en paniek weer een nieuwe opdracht aan jezelf verzinnen. Lang leve houvast!
En dat gebeurt dus ook voortdurend. We houden onszelf maar bezig.

Totdat? Of misschien wel geen totdat.

Wat mij betreft zit hier meer de beoefening.

Zolang je vanuit beeldvorming kijkt zolang zal je toch jezelf niet goed genoeg vinden en nieuwe opdrachten verzinnen.

Al dat gedoe om jezelf te zien als de minste, sorry, het is wat mij betreft flauwekul en gewoon een nieuw uitsloverig ego-spel.

Hou op met opdrachten

Siebe

Offline Dorje

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 27-09-2018 14:48 »
Ok, ik begrijp het, voor jou is het blijkbaar allerminst constructief. Laat het dan Siebe.

Je zou je heel goed voelen in Dzogchen middens:
:D

Citaat
Introduction to Dzogchen

Dzogchen (Natural Great Perfection):

• A direct experiencing of the nature of mind which is intrinsically pure (symbolized by Vajrasattva or Samantabhadra, “All Good”, the naked blue primordial Buddha).
  • Dzogchen meditation is non-doing, non-interfering, non-fabrication. Simply, thoroughly experiencing or dropping into the mind, its nature, its activity as it is.
  • Dzogchen teaches the “View” providing a conceptual framework that is then realized through direct experience.
  • Dzogchen meditation is called “resting in the View”

Bron: https://www.freebuddhistaudio.com/texts/meditation/Viveka/FBA18_Anapanasati_Retreat_2005_-_Introduction_to_Dzogchen.pdf

Zo zie ik het ook, maar het één sluit het ander niet uit, als je nog niet of moeilijk de aard van je geest ervaart, zoals ik, is oefening om eerst de geest wat rustiger te krijgen aangewezen, om in die rust dan hopelijk tot een direct ervaren van de aard van die geest te komen (of om het met jouw woorden uit te drukken: om tot een direct ervaren van het "houvastloze" te komen).

Maar als je dit beoefenen als nog meer toevoeging aan opdrachten aan jezelf ervaart, kap er dan mee, maar kap er dan mee voor jezelf, kap het niet weg bij anderen. Voor anderen kan het juist wel constructief zijn in het deconstueren van het construeren. Stel jezelf, je eigen standpunt eens niet centraal, en zie hoe open je kan worden voor alles en iedereen.

Op een dag merk je dan dat je altijd al jezelf bent geweest, worstelend, blij, beoefenend, niet beoefend, werkend, werkloos, helemaal verloren, of helemaal het licht ziend. Op een dag merk je dat je niet verwijderd kan zijn van jezelf, alleen is dat jezelf dan niet wat je nu denkt te zijn, maar is dit jezelf, zelfloos.

Genoeg gepreekt nu, ik ga je met rust laten nu,
Het ga je goed Siebe, mijn broeder, mijn vriend.
Ik wens je rust toe in je geest, door opdrachten of door juist te kappen met opdrachten, als er maar rust komt, en dat meen ik.

Alle rust,

Dorje.

Offline ekayano maggo

• wat is dit
  • Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 27-09-2018 17:21 »
Ik geloof dat we teveel willen.  Als we niet zoveel willen, ook niet willen om de minste te zijn onder allen,
niet mededogend of vriendelijk willen zijn, niet een heilige willen zijn, juist dan, juist dan is de kans het grootst dat je op ongedwongen wijze mededogen en wijsheid toont en eigenlijk als een heilige gedraagt.

Het is allemaal onnodig. Dat is het.

Ik geloof dat het essentieel is dat wij meer vertrouwen krijgen dat in de eenvoud, in de ongekunsteldheid die we belichamen.

Dat denk ik ook.

Helaas is dat nog niet zo gemakkelijk gedaan.
We zetten onszelf er steeds weer tussen.
Ik zie, in wat beschouwd wordt als
de woorden van de Boeddha,
wel een goed handvat om
met dat probleem om te gaan.

Hij( ?) heeft verschillende methoden aangeboden.
We kunnen daarbij kiezen wat ons aanspreekt.

En ik  zou toe willen(  >:() voegen:
het  hele streven naar verlichting kan op zich een belemmering zijn.
Hoeft niet natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 27-09-2018 18:24 door ekayano maggo »

Offline ekayano maggo

• wat is dit
  • Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
Re: Van Dalai Lama
« Reactie #12 Gepost op: 27-09-2018 17:28 »
Op een dag merk je...."Ik kan niet eens mezelf zijn. Mijn hele leven heb ik mijn hoofd gevuld met opdrachten aan mezelf. Alles doe ik in opdracht. Maar van wie of wat? Waarom komt de wereld op mij af met voortdurend boodschappen? Waarom zie ik de Ander als een boodschap? Waarom krijg ik steeds opdrachten? Hoe komen toch al die opdrachten in mijn hoofd? De opdracht om leuk te doen, aardig, klein, groot, lief, wijs, dit of dat te doen? Wie/wat geeft mij die opdrachten? Wat is het nut van die opdrachten?

Ja, het leiden van een tweede hands leven. Naar verwachtingen en normen en waarden van anderen.

En dan ontmoet je boeddhisme. Boeddhisme is heerlijk veilig. Het stimuleert dat je opdrachten aan jezelf geeft. Fijn, dat ken ik, dat is vertrouwd! Dat doe je een tijdje.

Inderdaad.

Maar op een dag zie je opeens de nadelen van die constante stroom opdrachten. Je ziet het nadeel voor jezelf en anderen.

Maar ja, daar sta je dan, zonder opdrachten aan jezelf? Niks te verbeteren. Niks om aan te werken.

Oh jee? Projectloos, werkloos geworden. 

Wat nu? Wat is er van me over? Wie ben ik? Wat moet ik? Dorje Help! Ik ben zonder opdracht. Wat nu?

Je zou uit pure angst en paniek weer een nieuwe opdracht aan jezelf verzinnen. Lang leve houvast!
En dat gebeurt dus ook voortdurend. We houden onszelf maar bezig.

Ja, das hoe 'de geest' werkt.

Totdat? Of misschien wel geen totdat.

Wat mij betreft zit hier meer de beoefening.

Zolang je vanuit beeldvorming kijkt zolang zal je toch jezelf niet goed genoeg vinden en nieuwe opdrachten verzinnen.

Al dat gedoe om jezelf te zien als de minste, sorry, het is wat mij betreft flauwekul en gewoon een nieuw uitsloverig ego-spel.

Hou op met opdrachten

Dat zou mooi zijn.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 27-09-2018 17:43 »
Het is denk ik niet moeilijk om je hele leven, en waarschijnlijk talloze levens, met jezelf overhoop te liggen en te blijven denken..."mij mankeert nog dit, mij mankeert nog dat. Ik mis nog dit. Ik mis nog dat. Ik moet nog zus, ik moet nog zo".

Laten we wel wezen, deze visie van imperfectie is alomtegenwoordig. Heel wat mensen in onze samenleving geloven volgens mij dat ze niet deugen. Ik kan dat wel zien bij mezelf.
Via daden, bijvoorbeeld goede doelen, zingevend werk, welzijnswerk etc. bewijzen we aan onszelf en anderen dat we wel deugen. Maar er moet altijd iets bewezen worden, lijkt wel.

Siebe

Offline ekayano maggo

• wat is dit
  • Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 27-09-2018 17:44 »
Ja. Dat is zo.

Bewijzen. Tis de drang naar bestaan.
« Laatst bewerkt op: 27-09-2018 19:48 door ekayano maggo »

Offline Dorje

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 27-09-2018 18:28 »
Het is denk ik niet moeilijk om je hele leven, en waarschijnlijk talloze levens, met jezelf overhoop te liggen en te blijven denken..."mij mankeert nog dit, mij mankeert nog dat. Ik mis nog dit. Ik mis nog dat. Ik moet nog zus, ik moet nog zo".

Laten we wel wezen, deze visie van imperfectie is alomtegenwoordig. Heel wat mensen in onze samenleving geloven volgens mij dat ze niet deugen. Ik kan dat wel zien bij mezelf.
Via daden, bijvoorbeeld goede doelen, zingevend werk, welzijnswerk etc. bewijzen we aan onszelf en anderen dat we wel deugen. Maar er moet altijd iets bewezen worden, lijkt wel.

Siebe

Citaat
...
Dzogchen verwijst dus uiteindelijk naar onszelf, naar wie/wat we werkelijk zijn: grote volmaaktheid.
Dat lijkt in het begin tamelijk onrealistisch, meer een vorm van wishful thinking. Dat komt omdat ons gebruikelijke zelfbeeld zichzelf altijd vergelijkt met anderen en met een ideaalbeeld. Ga maar eens na: wat moet er volgens jou aan jezelf veranderen voordat je je zelf volmaakt zou mogen noemen, als dat al ooit lukt? En als je al een tijdje bezig bent met jezelf te verbeteren, is het je misschien opgevallen dat er steeds weer nieuwe doelen opduiken. Natuurlijk levert persoonlijke groei doorgaans ook enige toename van geluk op en vermindering van neurotische bekenellingen, maar je blijft jezelf toch altijd beoordelen aan de hand van voorwaarden waar nooit helemaal aan voldaan kan worden. Dit is het systeem van het ego: eerst voldoen aan de voorwaarden voordat je jezelf goed mag vinden. Dit ego-systeem is viscieus: het moeten voldoen aan telkens weer nieuwe voorwaarden houdt het geloof in stand dat we niet volmaakt zijn tenzij we voldoen aan allelei voorwaarden. In Dzogchen wordt dit systeem ontmaskerd en omgedraaid: zodra je de volmaakte essentie van de werkelijkheid en jezelf herkent, verdwijnt de noodzaak om aan voorwaarden te voldoen. Het is dus niet een "geloof" in je eigen volmaaktheid, maar een "realisatie" ervan, een zuivere en directe waarneming van de essentie van de geest/werkelijkheid, die het einde vormt van al het lijden.
'Ja maar' is een vaak gehoorde tegenwerping, 'als je jezelf volmaakt vindt, dan wordt je vast onuitstaanbaar! Dan heb je geen enkele intreresse meer in het verbeteren van jezelf en de wereld!'. Een betgrijpelijk bezwaar en terecht zolang het ons ego is dat zichzelf volmaakt vindt. Dat is een neurotisch patroon dat 'narcisme' genoemd wordt. Mensen met dit patroon herkennen beslist niet hun eigen volmaakte essentie, maar hebben hun diepste negatieve gevoelens over zichzelf toegedekt met een volmaakt zelfbeeld. Zij houden niet van zichzelf maar van hun imago, met alle nare gevolgen van dien voor zichzelf en voor hun omgeving.
De natuur van de geest is niet een ego-patroon maar het doorzien van alle ego-patronen. Zolang we die natuur niet herkennen ervaren we ons ego als wie we werkelijk zijn, met al onze gedachten, gevoelens en aangeleerde automatismen om te bereiken wat je hoopt, en te vermijden wat je vreest. Identificatie met ons aangeleerde zelbeeld versluiert de herkenning van de natuur van de geest. Zodra we onze volmaakte natuur echter herkennen, schijnt deze als het ware door onze ego-patronen heen. Deze verliezen daardoor hun echtheid en dus ook de eruit voortvloeiende beknellingen en dwangmatigheid. Ego wordt dan herkend als wat het in wezen altijd al was: het spel dat we in deze wereld spelen. Alleen is het nu niet meer zo bloedserieus en wordt het gespeeld met humor en vriendelijkheid voor onszelf en anderen.

Hoewel Dzogchen dus het hoogste onderricht is binnen het Tibetaans-boeddhisme, betekent dat niet dat het 'lagere' onderricht niet van belang is en overgeslagen kan worden. Zolang je geest namelijk vollededig verstrikt is in onjuiste aannames over jezelf en de werkelijkheid, zul je eerst wat voorbereidend werk moeten doen voordat je in staat bent dit hoogste onderricht toe te passen. Dat voorbereidend werk komt uitvoerig aan bod in het Hinayana- en Mahayana-boeddhisme en bestaat ruwweg uit de volgende methoden:

1. Verminderen van zelfdestructieve gewoonten en omstandigheden, het vereenvoudigen van je leven, tijd vrij maken voor beoefening. Hierbij hoort ook de zogenaamde shamata-meditatie, het simpelweg kalmeren van de gedachtenstroom.
2. Ontwikkelen van meer vriendelijkheid voor jezelf en anderen, en plezier in de spirituele beoefening. Hierbij horen beoefeningen als liefdevolle vriendelijkheid en contemplaties op het illusionaire karakter van alle verschijnselen, ook wel aangeduid met shunyatya.
3. Een speciale vorm van Mahayana-boeddhisme is het Vajrayana, waarin je oefent met wat doorgaans als 'negatieve' emoties genoemd worden. Door ze met behulp van allerlei fysieke en energetische technieken te transformeren vermindert je identificatie ermee en verliezen ze hun dwangmatigheid. Eén aspect van dit Vajrayana-boeddhisme staat bekend als tantra en houdt zich bezig met het beoefenen met seksuele begeerte

Al deze methoden zijn in principe onderdeel van elk spiritueel pad. het is niet zo dat die 'lagere' methoden eerst afgewerkt moeten worden voordat je met Dzogchen kunt beginnen. Je kunt de hoogste benadering combineren met alle anderen. In feite ben je dan op twee fronten teglijk bezig: de lagere methoden helpen je om je ego vriendelijker en minder neurotisch te maken, terwijl de hoogste methode de hele identificatie met het ego beëindigd.

Bron: Vrij van gedachten - Jan Geurtz
« Laatst bewerkt op: 27-09-2018 18:35 door Dorje »

Offline ekayano maggo

• wat is dit
  • Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 27-09-2018 18:34 »
sorry, te snel...
niks gezegd.

Offline Dorje

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 27-09-2018 18:41 »
sorry, te snel...
niks gezegd.

Niks gehoord.

Offline ekayano maggo

• wat is dit
  • Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 27-09-2018 19:01 »
...Ik vind wel dat
het viervuldig cultiveren van de aandacht
en de anatman
genoemd hadden moeten worden
onder de drie hinayana/mahayana punten...

zoals door Jan Geurtz verwoord lijkt dzogchen
het alleenrecht op verlichting te hebben.
« Laatst bewerkt op: 27-09-2018 19:50 door ekayano maggo »

Offline Dorje

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 27-09-2018 20:01 »
zoals door Jan Geurtz verwoord lijkt dzogchen
het alleenrecht op verlichting te hebben.

Ach ja, zo bedoelt ie het vast niet. Hij bedoelt vast dat Dzogchen meer de nadruk legt op het realisatie aspect (Mahamudra, zen doen dat ook) en Hinayana/Mahayana meer nadruk legt op het voorbereiden van realisatie. Het eerste heeft sowieso een voorbereiding nodig, en het tweede leidt sowieso ook tot realiatie. Het is maar wat je beklemtoont.
Til er niet te zwaar aan. Jan Geurtz is ook maar een mens die iets probeert uit te leggen dat niet uit te leggen valt.

Ik vond het een leuke samenvatting, ik vond dat het zeer goed aansloot met wat we hier de laatste tijd heen en weer geschreven hebben. Het geeft Siebe gelijk, maar geeft ook Borobudur's aangehaalde versen gelijk en het geeft ook Maarten gelijk dat hij liever niet aanneemt, maar zelf wil realiseren.
Maar het is natuurlijk een samenvatting, en met al onze verschillende klemtonen gaan we altijd onze eigen klemtonen missen in die samenvatting. Ik mis er ook iets in, so what?

Prettige avond allemaal,

Dorje.

Offline ekayano maggo

• wat is dit
  • Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
van eerder datum
« Reactie #20 Gepost op: 05-11-2018 18:34 »