Auteur Topic: Je ergens in verliezen  (gelezen 434 keer)

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
Je ergens in verliezen
« Gepost op: 27-09-2018 21:00 »
Het volgen van de adem confronteert nogal met die neiging van de geest om zich maar constant te verliezen in de beeldenstroom. Die meditatie maakt de kracht van die neiging heel duidelijk vind ik. Soms merk ik ook, bij beladen dingen, dat het wel lijkt alsof er lijm aan zit. Het is nauwelijks los te laten.
Ook al weet ik dan dat het geen enkele zin heeft op dat moment dingen te gaan overdenken, die gewenning er is en sleurt me mee.

Ik heb mezelf dit ook al jong aangeleerd trouwens. Waarschijnlijk omdat ik niet alles wilde zien en horen wat ik zag en hoorde, wat anderen aangaat maar ook mezelf. Ik wende me aan me ergens in te verliezen. Ik zorgde eigenlijk vaak wel dat mijn geest met iets bezig was. Als ik op de wc zat, zat ik altijd wel iets te lezen, soms het etiket van de luchtverfrisser. Als kind was mijn bel mijn stuur en verloor ik mezelf in het idee dat ik al een auto bestuurde. Later verloor ik mezelf soms ook in drank en seks en snoepen en sport.

Waarom wil een mens zich ergens in verliezen? Kunnen we de realiteit niet aan? Is die zo gruwelijk? Is het onmacht?

Siebe

Offline Borobudur2

• Gerecycled op 23-08-2018
  • Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Man
  • Geluk is een gewoonte en vaardigheid
    • Bekijk profiel
Re: Je ergens in verliezen
« Reactie #1 Gepost op: 27-09-2018 21:08 »
Waarom wil een mens zich ergens in verliezen? Kunnen we de realiteit niet aan? Is die zo gruwelijk? Is het onmacht?

Mijn advies: Bewaar (het beantwoorden van) deze vragen voor later en wees verbaasd over de hoeveelheid vragen die (als vanzelf) bij je kunnen opkomen tijdens meditatie. Elke vraag die in je opkomt, laat zien hoe goed je erin bent om iets vanuit verschillende perspectieven te zien.

[TOEVOEGING 21:08] Geef ook de kleintjes goed de kost. Ik ben ervan overtuigd dat er tijdens meditatie ook gedachten bij je opkomen over dingen als tanden poetsen, afwassen, lekker eten, het weer, etc. Iedereen heeft dat soort gedachten nodig om de dag door te komen, net als het kunnen stellen van vragen.
« Laatst bewerkt op: 27-09-2018 21:11 door Borobudur2 »
Warme groet,
Borobudur

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 27-09-2018 21:37 »
Ik vermoed dat er veel pijn is. Maar waarom is er veel pijn? Omdat een mens droomt van beter, is er pijn. Waarom droomt een mens van beter? Waarom wordt een mens geboren als idealist? Waarom is ie zo slecht afgestemd op de realiteit van die menselijk bestaan? Je komt hier op Aarde toch eigenlijk heel slecht voorbereid? Kijk naar Dorje. Hij is in Belgie geboren. Nou...daar kun je je toch ook niet op voorbereiden als baby? 

Siebe

Offline Borobudur2

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 27-09-2018 21:58 »
Ik vermoed dat er veel pijn is. Maar waarom is er veel pijn? Omdat een mens droomt van beter, is er pijn. Waarom droomt een mens van beter? Waarom wordt een mens geboren als idealist? Waarom is ie zo slecht afgestemd op de realiteit van die menselijk bestaan? Je komt hier op Aarde toch eigenlijk heel slecht voorbereid? Kijk naar Dorje. Hij is in Belgie geboren. Nou...daar kun je je toch ook niet op voorbereiden als baby? 

Siebe

Stel je voor zeg, geboren worden als Vlaming. Dan leef je in een wereld waar je niet kan spreken over "jassen" of "ik ga de piepers jassen" zonder dat hoon en fronzende blikken je ten deel vallen. Verschrikkelijk.
Warme groet,
Borobudur

Offline MaartenD

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 28-09-2018 07:57 »
Als Vlaming kun je aan de andere kant wel woorden als 'vooraleer' of 'confituur' gebruiken zonder dat je raar aangekeken wordt.  :)

Offline ekayano maggo

• wat is dit
  • Sangha lid
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 28-09-2018 09:07 »
 ;D

maak er geen punt van
vrijheid is
ook zonder te kunnen

Offline Dorje

• Sangha lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 28-09-2018 11:50 »
Kijk naar Dorje. Hij is in Belgie geboren. Nou...daar kun je je toch ook niet op voorbereiden als baby? 

Stel je voor zeg, geboren worden als Vlaming. Dan leef je in een wereld waar je niet kan spreken over "jassen" of "ik ga de piepers jassen" zonder dat hoon en fronzende blikken je ten deel vallen. Verschrikkelijk.

Zo erg is het niet hoor, het is allesinds beter dan in Nederland geboren te worden, nou moe!
;)

Offline Borobudur2

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 02-10-2018 21:23 »
Kijk naar Dorje. Hij is in Belgie geboren. Nou...daar kun je je toch ook niet op voorbereiden als baby? 

Zo erg is het niet hoor, het is allesinds beter dan in Nederland geboren te worden, nou moe!
;)

Mijm oma was Vlaming, opgegroeid en gewoond in Horebeke.
Ze was verstandig, want ze besloot om met mijn Nederlandse opa naar Nederland te gaan.
Wanneer word jij net zo verstandig om hierheen te komen, Dorje?
Warme groet,
Borobudur

Offline Dorje

• Sangha lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 02-10-2018 22:15 »
Wanneer word jij net zo verstandig om hierheen te komen, Dorje?

Hoe zou ik dan naar "hier" heen kunnen gaan? Ik ben al "hier", ik kan nergens anders dan "hier" zijn en jij ook niet, dus wat een rare vraag? Wordt zelf eens verstandig, man!

:D

Dorje.