Auteur Topic: Na Nirvana  (gelezen 707 keer)

Offline Borobudur2

• Gerecycled op 23-08-2018
  • Boeddha Forum Favoriet
  • Geslacht: Man
  • Geluk is een gewoonte en vaardigheid
    • Bekijk profiel
Re: Na Nirvana
« Reactie #100 Gepost op: 07-10-2018 22:26 »
Dorje daarentegen, dient met 'ge' en 'gij' aangesproken te worden.

Nou moe.

"U" vind ik anders ook niet slecht, wel steeds met een hoofdletter svp! In belgië is dat gewoon hoor.
:D

Wat u zegt.
Warme groet,
Borobudur

Online Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: 08-10-2018 19:36 »
Geluk is voor mij:
- Kalmte en helderheid van geest. In tegenstelling tot het soort geluk bij bijvoorbeeld verliefdheid zie ik dit soort geluk als kalm helder water. In kalm helder water kun je helder zien, maar bij verliefdheid is dat water een storm in een glas, waardoor je dingen niet helder ziet.

duidelijk. toch, is dat ergens ook niet aantrekkelijk. Was het niet Rumi, een dichter, dat je als mens de roes volledig moet omarmen want dat is het grote geluk? Oke, niet helemaal in lijn met de Boeddha's boodschap denk ik.

- Alleen mogelijk bij niet teveel verlangen of afkeer. Meer bij een soort nuchterheid, flexibiliteit van geest. Mingyur Rinpoche noemde dit 'when the mind is pliable, workable' na een periode van meditatie-training.
- In staat kunnen zijn om verschillende mogelijke meningen over iets te kunnen inzien, en daar vervolgens één uit kiezen. Dit in tegenstelling tot als een aap achter de eerste de beste gedachte of gevoel aan gaan, wat in mij opkomt. Nee. Wat is mijn tweede gedachte/gevoel, de derde, de vierde...? En dan vervolgens een mening kiezen, of liever gezegd: een standpunt of houding innemen die ik vind passen.
- Geluk gaat voor mij dus samen met een vrijheid van geest, ofwel: bevrijd zijn van de monkey mind. Ik zie het ook als een soort fitheid van de geest.

Geluk is voor mij niet:
- Op een roze wolk zitten vanwege het vooruitzicht op bijvoorbeeld een nieuwe baan. Dit noem ik niet gelukkig zijn maar genot voelen, wat mijn helderheid van geest tijdelijk kan vertroebelen. Daarbij maakt een roze wolk dat ik gehecht raak aan een bepaalde verwachting of uitkomst hoe dingen zullen lopen.
- De roes van een heel leuke date te hebben gehad. Ik vind verliefd zijn verschrikkelijk: obsessief aan een bepaald persoon moeten denken, en dan vooral de pluspunten zien en niet de minpunten. Dwangmatig iemand op een voetstuk zetten. Doet me denken aan een verslaving, en ik zou het liefste de verliefdheidsfase willen overslaan. Doorgaan naar het houden-van.
- Obsessief denken aan steeds dezelfde hele mooie of hele lelijke verwachtingen over de toekomst. Als ik zo'n periode heb, dan weet ik dat ik niet vrij ben, maar slaaf ben van de monkey mind. En dan wil ik zo snel mogelijk weer terug een 'pliable, workable mind' hebben.

duidelijk

Voorbeeld van wat voor mij geluk is:
- De realisatie die ik had, toen ik tijdens een meditatiesessie heel veel pijn in mijn been had. Ik was oprecht nieuwsgierig naar die sensatie, en toen ik met volle aandacht de sensatie observeerde, was de afkeer tegen de pijn weg. Er was dus wel een pijnsensatie, maar geen lijden. Dat was voor mij een openbaring. Ik dacht precies te weten wat lijden was, namelijk: een op zichzelf staande, onafhankelijke rotgevoel. Maar het is vooral de relatie met het geobserveerde dat invulling geeft aan het lijden.

Mooi, pijn als meditatie-object

- De momenten waarop ik kan kiezen voor situaties die mij vooraf een ongemakkelijk gevoel geven. Vanuit een hoge verdieping door een glazen wand naar beneden staan kijken bijvoorbeeld (ik heb hoogtevrees). En ook de momenten waarop ik kan afzien van situaties die mij achteraf een fijn gevoel geven. Mijn e-sigaretten met nicotinevloeistoffen niet meenemen op vakantie bijvoorbeeld. En dan in beide gevallen nog steeds een tevreden en evenwichtig mens zijn.

Soms dan hecht ik me wel bewust aan een obsessieve verwachting of genot. Dat probeer ik niet te vaak te doen. Maar misschien doe ik dat wel vaker dan ik me realiseer, omdat ik nog niet al mijn onbewuste verwachtingen of drijfveren heb doorzien.

bedankt voor het delen.

alle goeds,
Siebe

Offline ekayano maggo

• wat is dit
  • Sangha Nieuweling
  • Geslacht: Man
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: 09-10-2018 20:17 »
foutje