Auteur Topic: Stelling over dukkha  (gelezen 722 keer)

Offline Tipi

• Verspreider van inzicht
    • Bekijk profiel
Stelling over dukkha
« Gepost op: 04-10-2018 20:18 »
Beste mensen,

Hier volgt een stelling:
Citaat
De reden voor het bestaan van dukkha is zodat het verminderd en uiteindelijk beƫindigd kan worden bij alle wezens inclusief jezelf.

Ik vind deze stelling waar, wat jullie?

P.S.: Deze stelling staat onder het onderwerp Mahayana, vanwege het bodhisattva-achtige ervan.
Warme groet,
Tipi

Offline Dorje

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
Re: Stelling over dukkha
« Reactie #1 Gepost op: 04-10-2018 21:22 »
Ik ga er even een heel radicale tegenstelling tegen aansmijten:

Er is geen reden dat dukkha bestaat, want het bestaat niet echt, het wordt steeds opnieuw gecreerd in de onwetende geest.

Dukkha kan alleen maar beeindigd worden zoals een droom (die ook niet werkelijk bestaat), nl. door er uit wakker te worden (het einde van onwetendheid). En, om in de Boddhisattva sfeer te blijven, dit kan bij alle wezens, inclusief jezelf. Maar kan je wel iemand anders wekken, als je zelf nog in de droom zit?

???  :P

Offline Tipi

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 04-10-2018 21:27 »
Maar kan je wel iemand anders wekken, als je zelf nog in de droom zit?

Dat wellicht niet.
Ik maak als niet-arhat meer kans om fijnere hersengolven op te wekken dan om iemand volledig wakker te maken.
Warme groet,
Tipi

Offline ekayano maggo

• wat is dit
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 05-10-2018 07:36 »
Beste mensen,

Hier volgt een stelling:
Citaat
De reden voor het bestaan van dukkha is zodat het verminderd en uiteindelijk beƫindigd kan worden bij alle wezens inclusief jezelf.

Ik zie niet dat er een rede is voor dukha.
Het is gewoon zo.

Ik zie wel een rede om er iets mee te doen,
vermits je er last van hebt.
« Laatst bewerkt op: 05-10-2018 07:39 door ekayano maggo »

Offline MaartenD

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 05-10-2018 08:15 »
Eens. Let op als je een vraag stelt die begint met 'wat is de reden voor..' of als je zegt 'de reden voor X is...'. Je vooronderstelt dan intentionaliteit.

Dukkha is overigens niet iets, vermoed ik, maar een eigenschap van alle sankhara. Het bestaat dus om te beginnen al niet als een ding. Kan het dan wel vergaan, heeft het zin om die termen over dukkha te denken? Wat is de reden dat anicca bestaat, dat anatta bestaat?

Het is een leuk topic! Je wordt echt even aan het twijfelen gebracht en ertoe aangezet te reflecteren op hoe je denkt.

Sadhu sadhu sadhu.

Met warme groet,

Maarten

Offline Tipi

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 12-10-2018 22:09 »
Leuk dat hierop gereageerd wordt, waarbij het woordje 'is' in de zinsnede 'de reden voor...' afwisselend vanuit relatief perspectief wordt benaderd (subjectief), en ook vanuit absoluut perspectief (objectief / nonduale eye view). Ik ben als zennie opgevoed met het idee dat de vaardigheid om te kunnen switchen tussen die twee perspectieven, een indicatie is van de mate van verlichting.
Warme groet,
Tipi