Auteur Topic: Hoogtevrees  (gelezen 90 keer)

Offline Borobudur2

• Gerecycled op 23-08-2018
  • Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Man
  • Geluk is een gewoonte en vaardigheid
    • Bekijk profiel
Hoogtevrees
« Gepost op: 16-10-2018 23:02 »
Beste allen,

Enkele jaren geleden daagde ik mijn eigen hoogtevrees uit door elke dag over een hoge loopbrug te lopen. De eerste keer ervaarde ik direct een snellere hartslag, duizeligheid, de waan dat ik direct zou gaan vallen, spanningen in diverse plekken in het lichaam. Maar elke dag werden al die dingen minder, totdat ik na een aantal weken rustig over de loopbrug kon wandelen. Toen dacht ik: "Wat zou mijn leven toch saai zijn als er geen angsten meer zijn, of geen dukkha."

Fast forward naar nu. Als ik op treinstations bovenaan een hoge trap sta, dan ervaar ik weer iets van de weerstand van mijn hoogtevrees. Fijn. Innerlijke weerstand om mee te oefenen.
Warme groet,
Borobudur

Online ekayano maggo

• wat is dit
  • Sangha Nieuweling
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
    • Bekijk profiel
Re: Hoogtevrees
« Reactie #1 Gepost op: 17-10-2018 07:54 »
je voelt
dat
je leeft

maak er geen punt van

Offline MaartenD

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 20-10-2018 10:04 »
Dit herken ik! Zelf heb ik veel succes gehad door mezelf te vertellen dat er een verschil is tussen vertigo en hoogtevrees (nadruk op -vrees). Vertigo is volkomen natuurlijk en zit in je zenuwgestel ingebouwd in meerdere of mindere mate. De vrees is een gevolg in de geest en dat kun je leren herkennen en iets aan doen.

Veel plezier met oefenen.

Met warme groet,

Maarten

Offline Borobudur2

• Gerecycled op 23-08-2018
  • Verspreider van inzicht
  • Geluk is een gewoonte en vaardigheid
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 22-10-2018 22:20 »
Dit herken ik! Zelf heb ik veel succes gehad door mezelf te vertellen dat er een verschil is tussen vertigo en hoogtevrees (nadruk op -vrees). Vertigo is volkomen natuurlijk en zit in je zenuwgestel ingebouwd in meerdere of mindere mate. De vrees is een gevolg in de geest en dat kun je leren herkennen en iets aan doen.

Veel plezier met oefenen.

Met warme groet,

Maarten

Precies, Maarten. En dan komt de vraag op: zit de angst hem in het zien van de hoogte, of zit de angst hem in de interpretatie van de lichamelijke sensaties, o.a. vertigo? Mijn ervaring is: hoe nieuwsgieriger je zoekt, hoe kleiner de kans dat de angst hem ergens in zit. Want dan is er namelijke meer sprake van nieuwsgierigheid dan van angst.
Warme groet,
Borobudur

Offline kundalini

• Actief Lid
  • **
  • Geslacht: Vrouw
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 11-11-2018 19:40 »
André Kuipers heeft hoogtevrees op deze planeet, maar in de ruimte niet. Dat vind ik ook interessant. Zwaartekracht en gewichtloosheid misschien?

Als ik zo de ruimte inkijk via you tube dan wordt ik angstig. Ik heb zowiezo angsten om naar beneden te kijken, omdat ik gewoon dan niet naar beneden wil vallen. Mijn vader zei altijd: Die daar is zo bang dat die nog niet in een diep bord durft te kijken. Heerlijk

Groet Moesa