Auteur Topic: Boeddhisme  (gelezen 758 keer)

Offline Moesa

• Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Vrouw
    • Bekijk profiel
Boeddhisme
« Gepost op: 11-11-2018 17:19 »
Hoi

Vandaag heb ik besloten om even terug te komen. Die weg van stilte had ik nodig. Ik ben erachter gekomen wat er eigenlijk gebeurd, met een soort van helder bewustzijn. Ja de wet van aantrekking werkt. Ik heb ineens mensen op mijn pad gekregen of komen ineens weer terug. Vergeven heeft daarbij als magie gewerkt. Samen met mijn man doen we dit.

Zelf had ik besloten om geen nieuws meer te kijken. Totdat vorige week een vriend van ons langskwam. Deze begon helemaal te steigeren toen ik vertelde dat ik toevlucht heb gezocht in het Boeddhisme. Hij is een moslim en is inmiddels erachter wat een religie kan doen. Hij heeft ook besloten om dit jaar niet op vakantie te gaan naar zijn geboorteland waar hij een verbinding mee heeft. Hij zei: ik word heel onrustig van die wijsheden van mijn familie. Ik trek dat niet meer. Hij hoort op zijn werk de ene discussie naar de andere en hij probeert uit te leggen dat hij een mens is.

Iets wilde hij mij vertellen dacht ik en ben verder gegaan naar het wereldonderzoek en hoe onze maatschappij daarop reageert. Niet dus. Er wordt heel veel weggekeken en genegeerd. Ik geloof deze jongen en zijn zus dat we wegkijken en dat hun dat ook hebben gedaan.

Wij zijn boos op een dominerende religie, maar zien de drammers niet die het steunen, maar roepen: maar ze zijn ook leuk. We zijn hier met zijn allen zo mee doorgegaan dat we een knuffelende angstcultuur hebben gecreëerd

We zien niet dat we slachtoffers zien die op de wereld zo worden gezien. Als we even onze aandacht geven aan de balkanoorlog dan kan je deze gewoon betrekken op hoe wij hiermee omgaan en hoe de EU daarin gehandeld heeft. Amerika heeft dit gewoon voor ons opgelost en niet voor hun. Als ze dit niet hadden gedaan, dan was Nederland er niet heel vanaf gekomen

Dit lijkt helemaal nergens op denk je, maar alles wat we doen en denken over de wereld heeft iets met ons te maken. Er is een individueel bewustzijn, een maatschappelijk bewustzijn en een wereldbewustzijn.

De laatste maanden heb ik mensen leren doorgronden wat voor de ander heel eng kan zijn. Dat betekent dat waar je voor staat en zegt waar je een hekel aan hebt, niets maar dan ook niets met de ander van doen heeft. Dat is aangeleerd gedrag. Niets staat buiten jou, alles zit in jou. Gruwel je van oorlog, hop dan kan je de klok er op gelijk zetten dat je met een vervelend innerlijk dialoog bezig bent. Gruwel je van onrecht? wedden dat je zelf weleens iets doet wat je als onrecht bestempeld. Het leven roept je de hele dag, wegkijken is namelijk ook kamma.

De buren blowen heel de dag, oeps dat heb ik nog nooit gedaan, wat zegt dat dan? ja ik ben verslaafd aan mijn verhalen. Je bent niet gehecht aan bezittingen, maar aan de verhalen die je erover verteld

We willen allemaal 1 zijn, maar benoemen concepten. Discriminatie, racisme en de waarheid is dat het helemaal niet bestaat. De wereld heeft geen grenzen, ook dat is een bedenksel. Kijk maar eens op you tube naar de ISS in de ruimte, geen grens te bekennen.

Mijn omgeving moet hier ook aan wennen. Zegt een vriendin: iemand zegt dat ik lelijk ben. Toen ik vroeg: zeg jij dat nooit tegen jou zelf? Toen zei ze: oeps. Ik zei: je zegt het tegen jezelf en dan ben je al heel de dag boos dat je zomaar een antwoord krijgt op je eigen toverspreuk die je roept.

Natuurlijk zitten er geen mamba's onder mijn bed, maar wat ik wel weet is dat het iets zegt waar ik bang voor ben. Namelijk een slangenbrein die we allemaal hebben

We zijn ontstaan uit sterrenstof ( docu kosmos op Netflix) dat betekent dat we alles zijn geweest en dat we er miljarden jaren erover hebben gedaan om hier als een wonder te zijn. Nee, wij zijn geen wonders, ook dat is aangeleerd. Aan ons moet alles, maar dan ook alles verbetert worden.

Ik ervaar regelmatig een gevoel van éénheid dat alles één is. Dat is gewoon het enige wat ik er van kan vertellen. Dat is niet uit te leggen. Ik noem het maar een gevoel van perfectie, nee wij zijn niet perfect, wat een illusie is. De onrust die mij uit dat besef haalt is het verschillen maken dat we doen

Als je dit mensen gaat vertellen dan gaan mensen je bestoken met vragen, want mensen houden niet van andere verhalen. Dat is wat mens zijn is. Ze testen je of je dit allemaal wel weet. Kijk ik schrijf dit verhaal, omdat ik mijzelf graag hoor praten, niks meer of minder. Mensen die zeggen dat ik stil moet zijn, zijn of zelf heel druk en vinden het vervelend van zichzelf of mensen zijn heel stil en vinden het vervelend, omdat ze jaloers zijn en zelf graag van zich willen laten horen.

Iemand vroeg; ik heb toch nooit geen mensen vermoord. Nee, hier is ook geen oorlog, maar mensen afkeuren en verbeteren is gewoon oorlog. Zo ontstaan oorlogen. Dan komt je terecht bij mensen. dat je dit beseft kan je gewoon iets gruwelijks ( we noemen het zo) voorkomen.

Het is ook shanga als je mensen tegenkomt. Mensen willen namelijk graag praten over hun grote illusie tekortkomingen. Heerlijk vinden mensen het als ik ze helemaal als perfect ga zitten ervaren. Als iemand zegt: nou dit is niet zo perfect aan mij, dan zeg ik: ga dat eens ontwarren of wil je dat ik je help.

Iemand die zegt dat Trump een afschuwelijke man vind, kan gewoon niet met de waarheid omgaan. Want wat heeft deze afschuwelijke man dan zo afschuwelijk tot nu toe gedaan? Rechts ( ook verzonnen) staat namelijk voor verstand. Dat weten we toch wel?

Zoals Andre Kuipers zei: Er wordt zoveel intellect gebruikt, maar we zijn ons verstand kwijt. We mogen toch wel geloven dat deze wetenschapper iets te vertellen heeft. Behalve de flatearters dan, want die denken dat dit een Hollywood film is.

Ja we worden geheel klein gehouden in de wereld. Elvis leeft nog, Lady Di leeft nog. Wat een ontkenning. We kijken weg voor wat er is.

Er is een medicijn wat ons beter kan maken. Deze ontdekking is gedaan door een arts die uit zijn ambt is gezet, omdat hij de waarheid sprak. Ik vroeg mij al af waarom er rijke mensen zo oud worden. Ik voelde dat er iets niet klopte. Deze man is overleden door de ellende van waarheid spreken. 2 weken geleden was er brekend nieuws, het bleek gewoon te kloppen. Voor mij was het niks nieuws en plaatste een reactie: ik moet nu aan...denken en mijn reactie is gewoon verwijderd. Kijk zo rolt de wereld

De waarheid mag gewoon niet gezegd worden, omdat er mensen zijn die er niet mee om kunnen gaan.

Denk maar aan de Saoedisch journalist en de MH 17. Gelukkig heeft er een prins even dat voor mij bevestigd op twitter, want inderdaad, wij kunnen niet met onderste stenen omhoog komen omgaan

Echt alles wat ik vertel heeft alles met de ellende waar we inzitten. Bill Clinton heeft niet voor niets toevlucht gezocht in het Boeddhisme lijkt mij.

Siebe? Blijf gewoon je waarheid vertellen. Ik denk ook zeker te weten dat jij hier iets mee kunt. Aan jou hoeft ook niets veranderd te worden, stop ermee en je leven gaat stromen

Warme groet,

Moesa

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
Re: Boeddhisme
« Reactie #1 Gepost op: 11-11-2018 21:41 »
Siebe? Blijf gewoon je waarheid vertellen. Ik denk ook zeker te weten dat jij hier iets mee kunt. Aan jou hoeft ook niets veranderd te worden, stop ermee en je leven gaat stromen

Ujukarin heeft de term Siebisme ooit eens geintroduceerd. Ik weet zelf soms niet goed wat te denken van Siebisme. Het was natuurlijk niet echt positief bedoeld. In Siebisme sta ik me de vrijheid toe te interpreteren zoals ik meen dat het zit. Als ik het soms teruglees denk ik...nou, nou, zit dat echt zo?

Ik ben met veel bezoedelingen. Hoe kan zo iemand het helder zien? Voor mij is de Boeddha een voorbeeld in het wegnemen van alle oorzaken voor trots, agressie, vijandigheid, geweld, hebzucht, obsessie, passie, waan, begoocheling, angst en paniek dat toch alles scheef trekken.

Zoals je ergens zegt zit alles bij jezelf. Zo is het, volgens mij ook. De angst en paniek, de agressie, de vijandigheid, de obsessie etc., het komt niet door iets anders dan door je eigen vervuilde geest.
De ene krijgt warme gevoelens bij Trump en een ander haat hem. Wat een onzin te denken dat het aan Trump ligt.

Eén van de dingen die ik erg duidelijk ben gaan inzien is het grote belang van het wegblijven van alle wandaden. Ook vurige discussies, polemieken, ruzies op internet, twistgesprekken. Het is alleen maar ellende waar je in verzeilt raakt en met rente betaal je de rekening. De Boeddha heeft helemaal gelijk als hij zijn leerlingen aanmoedigt de geloften te houden, ver weg te blijven van wandaden en gevaar te zien in de kleinste ontsporingen. Anders gezegd: hou voorgoed op met welke wandaad dan ook. Hou echt op met onheilzame activiteiten.  Vreemd genoeg, onheilzame activiteiten zijn helemaal niet gemakkelijk te staken.

Het is gewoon echt zo dat een mens met zijn eigen onheilzame neigingen van hebzucht, haat en begoocheling echt geen vijand nodig heeft. De vijanden zitten allang in ons.

siebe

Offline Moesa

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 11-11-2018 22:29 »
Hoi Siebe,

Bedankt voor je mooie verhaal.

had een heel verhaal, maar weer weg

Siebisme is wat mij betreft een sarcastische opmerking. Dat is hetzelfde als iemand heel hard je voor en achternaam roept. Dat is eigenlijk gewoon al weten wat er bedoeld word.

Diepe zucht slaakt

Ik maak mij echt zorgen als mensen zeggen dat wij in een fijn land wonen. Prima, maar ik maak mij zorgen om die mensen, ik kan daar niks aan doen. Ze menen er helemaal niks van. dat kan je namelijk zien, want dat zie ik aan hun leven wat ze lijden met een lange ij. Ook mensen die zeggen dat ze heel gelukkig zijn, liegen, want waarom vertel je dat? Mensen die heel gelukkig zijn, praten daar helemaal niet over.

Kinderen van 4 die nu in een burn out zitten, vind ik zorgwekkend en dat zegt iets. Tot zover wat ik te melden had.

Warme groet

Moesa

Einde bericht

Offline ekayano maggo

• wat is dit
  • Sangha lid
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 12-11-2018 07:30 »
Ja, vaak verwarren we
de aanleiding
met de oorzaak.

De aanleiding komt van buiten (het lichaam)
en de oorzaak (van ervaring) zit van binnen.

Maar ja, op de een of andere manier is het gemakkelijker om naar buiten te wijzen: naar de ander of naar iets wat je overkomt.

Siebisme zie ik als een onderzoek in beweging,
een proces van onderzoeken. Het leeft.
Het was in eerste instantie misschien
niet echt positief bedoeld,
maar ik vind het iets om trots op te zijn.
Het is een soort geuzennaam geworden.

Het nadeel van iets op het forum te schrijven is
dat als het er staat, het een eigen leven kan gaan leiden.

Maar het zijn altijd maar moment opnamen.
De beweging, het proces waarvan het deel uit maakt,
is niet altijd zichtbaar.

Ik merk wel dat ik soms denk te reageren vanuit de geest van onderscheidende wijsheid, terwijl het dan vaak gewoon de oordelende geest is.
Daar mag ik voor mezelf wel wat kritisch op zijn.
Maar goed, dat terzijde.

« Laatst bewerkt op: 12-11-2018 12:19 door ekayano maggo »

Offline Moesa

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 12-11-2018 10:00 »
Hoi Ekyano

Heerlijk dat je dit zo zegt, dank je wel

Ja, als ik eerlijk ben, vind ik Siebisme ook een mooie naam. Ik zie dat heel anders en wordt er heel blij van, dat roept het bij mij op.

Alles zit binnen in je, klopt. Er loopt een rode draad door deze wereld. Ik mediteer mij wezenloos op al die dingen. Soms ben ik dan heel moe. het komt binnen en ik stuur liefde, want meer kan ik niet doen.

Warme groet

Moesa

Offline MaartenD

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 12-11-2018 12:09 »
Je hebt wel een voornaam nodig die zich leent voor dit soort grappen. :)

Ik zelf heb het woord ook wel eens gebruikt en ik zie het als de typische manier waarop Siebe-nu de dingen interpreteert. Daar is op zichzelf niks goeds of fouts aan, het is zoals het is. Het is goed om er de beperkingen van te zien en meteen de spiegel te hebben dat je zelf aan Maartenisme (klinkt niet, vind ik) doet.

Offline Moesa

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 12-11-2018 12:11 »
Ik vind het wel leuk klinken dat Maartinisme

;D

Offline ekayano maggo

• wat is dit
  • Sangha lid
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 12-11-2018 12:13 »
LOL

Offline MaartenD

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 12-11-2018 12:15 »
Maartisme.. bekt misschien lekkerder. :)

Offline Moesa

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 12-11-2018 12:37 »
Ja, maar het is me......wat. Die woordgevoeligheid van mij ook altijd.

ik besloot vorige week om mijn woorden eens uit elkaar te toveren. Krijg ik bezoek en ik zei: mentaal gaat het niet zo goed. Had deze persoon al jaren niet gezien en zei: ach je taal gaat niet zo goed. Dan glimlach ik, want het wat mij betreft gewoon waar

Meditaties doe ik ook in Engels, want Engelse taal komt bij mij niet zo binnen.

Groetjes

Moesa

Die naam betekent ook wat, en dat blijkt best te kloppen

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 12-11-2018 12:40 »
Je hebt wel een voornaam nodig die zich leent voor dit soort grappen. :)

Ik zelf heb het woord ook wel eens gebruikt en ik zie het als de typische manier waarop Siebe-nu de dingen interpreteert. Daar is op zichzelf niks goeds of fouts aan, het is zoals het is. Het is goed om er de beperkingen van te zien en meteen de spiegel te hebben dat je zelf aan Maartenisme (klinkt niet, vind ik) doet.

Ik heb toch wat moeite met het idee dat er niks goeds of fouts is aan hoe ik zaken interpreteer. Ik begrijp best dat er ontwikkeling zit in begrip , maar dingen kunnen volgens mij wel degelijk ook verkeerd geintepreteerd worden, en ook goed. Toch? Het is wel mooi vind ik als je daar dan op gewezen wordt.

Siebe

Offline Tipi

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 16-11-2018 19:55 »
Hoi Kundalini,

Eerder zei je op dit forum: "We zien onszelf weerspiegeld in de wereld en in andere wezens."

Daar ben ik het helemaal mee eens. Wat wij op het nieuws zien, hoe wij naar anderen kijken, dat zijn allemaal weerspiegelingen van onszelf.

Daarom is het belangrijk dat we goed opletten wat wij op het nieuws en in het nieuws zien, wat wij in anderen zien. Want feitelijk zien wij onszelf in hun.
« Laatst bewerkt op: 16-11-2018 20:05 door Borobudur2 »
Warme groet,
Tipi

Offline Moesa

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 22-11-2018 18:58 »
Lieve Borobodur,

Ja, dat denk ik ook. Soms denk ik, maar ik vermoord mensen toch niet? Nee, klopt maar als je weet waar dat kan door ontstaat, dan doet dat innerlijk iets bij mij. Ik hoef dat niet te veranderen, maar het doet iets bij mij. Innerlijk. Mijn beeld en gelijkenis is, dat ik wel meeval en gelukkig die grote ellende niet hoef te vergeten bij mijzelf

Je zou maar een Bosniër zijn die na 20 jaar op bezoek gaat naar Servië. Dat kunnen ze gewoon niet meer, die reis kan ze karmische gevolgen geven. Dat is beaamt. Hun kinderen kunnen die reis wel maken na zoveel jaar, omdat ze een Nl paspoort hebben.

Beeld en gelijkenis bak ik in , net als je een taart bakt. De wet van aantrekking werkt altijd

Warme groet

Moesa