Auteur Topic: mens zijn  (gelezen 434 keer)

Offline Moesa

• Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Vrouw
    • Bekijk profiel
mens zijn
« Gepost op: 14-11-2018 19:13 »
Kunnen we niet eens gewoon mens zijn

Dit weekend werden wij uitgenodigd om bij een Boeddhistische tempel om dankbaar te zijn voor het water. Dat klopt. Ik heb geofferd, met een affirmatie.

Er is heel de dag gefeest. Later op de dag gingen we naar mijn huis. En er werd heel gezellig gedaan. Mijn gezin is heel open voor anderen.

Het was heel gezellig

Dan gaan we de volgende dag wandelen ( want onze hond moet uitgelaten worden). Dan zegt mijn man: het was heel gezellig maaaaaaaaar

Ik had dus blijkbaar iets verkeerds gezegd tegen deze vriend. Ik meteen mijn spijt betuigt naar die vriend toe.

Deze vriend wist van niks en ging ineens pingpongballen. Dat is gevolg van iets zeggen, van wat jou puntjes zijn

Kijk, ik ben een heel onhandig mens met onhandige uitspraken. Daar werk ik aan.

Dit forum geeft mij soms het gevoel dat ik moet leven zoals het zou moeten. Ik lees heel die teksten niet. Het enige wat ik probeer is gewoon om een mens te zijn.

Ik weet wat tegengif is

Dat probeer ik ook.

Dit forum is wat mij betreft vrij rigide

Groet moesa

Mijn opa zei: wie goed, wie goed gedoet.

Offline Moesa

• Geslacht: Vrouw
    • Bekijk profiel
Re: mens zijn
« Reactie #1 Gepost op: 14-11-2018 19:15 »
O ja

Boeddha was een Hindoe

Offline MaartenD

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 15-11-2018 08:24 »
Beste lieve Moesa,

Ik voel mee met je pijn en wil je ontspanning sturen.

Dit forum spreekt over teksten omdat het makkelijk is om over teksten te spreken. De teksten zijn er nu eenmaal en veranderen niet. We kunnen allemaal zoeken op internet en dingen naast elkaar liggen. Probeer nou maar eens effectief via schrift te communiceren over wat je meemaakt tijdens meditatie.

Zelf ben ik een tekstdenker, zoals je hebt kunnen meemaken. Ik vind het inspirerend en trek me op aan wat die teksten ons te zeggen hebben. Tegelijk probeer ik ze in perspectief te zien, iets wat je ook wel hebt kunnen zien hier.

Verder.. goed doen (en goed ontmoeten) lijkt zo simpel! Het is een directe valstrik voor ons allemaal en mij niet minder om onze tanden te gaan breken op hogere leer. In feite heb je niks anders nodig dan een stevig begrip van wat lijden inhoudt, wat de reden ervoor is, dat je er vanaf kunt en hoe je dat aanpakt. De rest, oneerbiedig gezegd, is uitleg.

Wij hebben echter die uitleg zo nodig! Heb medelijden met ons arme mensen die begoocheld zijn en de werkelijkheid niet direct kunnen bevatten. Al die teksten, al die verklaring, al die uitleg.. als we er genoeg van lezen en erover denken dan valt het kwartje misschien.

Ook goed doen kun je verkeerd doen, lees ik in je verhaal. Wat je man zei was een poging om iets te corrigeren wat, achteraf gezien, niet gecorrigeerd had hoeven worden. Maar ja, achteraf. De intentie was om een vriendschap te behouden, om excuus te maken voor een misstap. Dat is positief, toch? Ook inzien dat je zelf wel eens onhandig doet lijkt me heel positief.

Je bent best actief op het forum tegenwoordig. Mooi. Laat ons jouw geluid ook horen en verrijk zo het geheel.

Dank voor je berichtjes.
Met warme groet,

Maarten

Offline Tipi

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 16-11-2018 19:20 »
Hoi Moesa,

Ananda, de slimste volgeling van de Boeddha, was de laatste van zijn volgelingen die Verlichting bereikte.
Hij onthield hele gesprekken en preken van de Boeddha, zijn hele leven lang.
Zo slim, maar hij was de laatste van zijn volgelingen die Verlichting bereikte.

Mens zijn is eigenlijk heel simpel: je hoeft er letterlijk niks voor te doen om mens te zijn.
Alleen gewaar zijn.
Wees lief voor jezelf, accepteer jezelf volledig.
Dat is net zo belangrijk als lief zijn voor die vriend van je, en die vriend van je volledig accepteren.
Warme groet,
Tipi