Auteur Topic: walging  (gelezen 806 keer)

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
walging
« Gepost op: 23-11-2018 13:04 »
In deze draad ging het op een gegeven moment over walging:
http://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=1635.msg22758#msg22758

Ik vind dit een mooi onderwerp en heb er een apart onderwerp van gemaakt.

Walging als bescherming?

Walging kan betrekking hebben op je manier van leven en voor positieve veranderingen zorgen. Ik ontmoette eens in therapie een jongen. Als ik bij hem op bezoek was, zopen we ons beide helemaal klem. Wat een lol hadden we toen. Echte drinkebroeders. Op een dag was ik het allemaal zo zat. Gewoon zonder drank voelde ik fysiek walging bij de hele situatie. Ik denk dat zulke walging prima is. Die walging is ook gewoon een goed signaal. Iets roept je van binnenuit dat je verkeerd bezig bent. Dat dit afgelopen moet zijn.

Als je lichaam iets er uit wil omdat het bedorven is, dan roept het onbewust walging op en gaat je kotsen.
Zoiets is er ook met de geest. Je kunt voedsel binnenkrijgen via de geest waarvan je ook gaat walgen.
Het moet er uitgewerkt worden. Het wil je aansporen om anders te gaan leven, bijvoorbeeld. Andere voeding graag, zegt het.

Verslaafdheid voelt denk ik ook voor niemand goed. De geest walgt er eigenlijk van maar het lichaam schreeuwt er om.

Ik heb dit zelf ook als ik veel eet. Dan begin ik me vies te voelen. Of als ik merk dat ik teveel neig naar comfort. Dan begin ik van mezelf te walgen. Luxe-paardje.
Als ik om me heen zie, hoe mensen in het godenrijk leven, kan ik me daarin niet echt verheugen. Ik walg daar soms ook van.

Waar deze wereld naartoe gaat, daar walg ik ook van.

Siebe

Offline ekayano maggo

• wat is dit
  • Sangha lid
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: walging
« Reactie #1 Gepost op: 23-11-2018 13:20 »
Mooie titel voor een boek:
De kracht van Walgen.

Om kort te gaan:

ik ken dan ook weer momenten van
walgen van het Walgen.

Dan zie ik helder

Maar goed, das nu niet het punt lijkt me

eerst maar eens lekker goed Walgen
van alles waarvan het juist is te Walgen

het juiste Walgen
« Laatst bewerkt op: 23-11-2018 13:22 door ekayano maggo »

Offline Dorje

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 23-11-2018 15:20 »
het juiste Walgen

Daar kan ik mij in vinden!
Het "juiste" walgen, walgen als vaardig middel tegen oncontroleerbare begeerte (verslaving).

We zijn allemaal verslaafd aan gelijk te halen, of onszelf goed te praten (jaja, ik sta als eerste in de rij), of een ander te oordelen op wat wij uit zijn/haar woorden oppikken, misschien moeten we daar eens van gaan walgen?

Walg ze...

Dorje.

Offline MaartenD

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 27-11-2018 08:13 »
Het nobele negenvoudige pad, nu met 'juiste walging'!

Het klinkt goed. Nou ja, persoonlijk spreek ik liever van meewarigheid maar dat is maar net de emotionele kleur die je eraan geeft.

Goed gezegd, Siebe! Dat stemmetje hebben bijna alle mensen. Ergens snappen we het eigenlijk toch al. We hoeven er alleen maar naar te luisteren.

Dank!

Met warme groet,

Maarten

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 27-11-2018 11:34 »
Vaak zijn zaken in de leer ook gewoon nogal tegengesteld aan wat wij normaal vinden of normaliter doen.

Neem verheugenis. Wij willen ons graag ergens in verheugen, ergens naar uitzien, een reis, een ontmoeting,  de aangename gevoelens van een gezellig cafe en lekker taart en drank, etc. die verheugenis voelt voor ons goed. 

Bekijk deze sutta maar eens:

AN7.49 Perceptions

"Bhikkhus, these seven perceptions., when developed and cultivated, are of great fruit and benefit, culminating in the deathless, having the deathless as their consummation. What seven?

1. The perception of unattractiveness, ...deze perceptie is iets wat wij niet graag willen toch? Wie denkt nou graag aan de onaantrekkelijkheid van het lichaam bijvoorbeeld? We zien liever de aantrekkelijkheid van zaken.

2. the perception of death, ...ook niet iets waar we graag aan denken.

3. the perception of the repulsiveness of food...wij denken bij voedsel juist aan schoonheid, iets lekkers, iets moois, iets aantrekkelijks. Je gaat toch niet het weerzinwekkende van voedsel beschouwen?

4. the perception of nondelight in the entire world...nou dit is al helemaal niet iets waar wij het voordeel van inzien. Wij halen ons geluk eerder uit het verheugen van iets in de wereld.

5.  the perception of impermanence...steeds bewust zijn van vergankelijkheid...is dat nou leuk?

6. the perception of suffering in the impermanent...moet dat nou?

7.  the perception of non-self in what is suffering. Nou..dat zal wel hoor.

These seven perceptions, when developed and cultivated, are of great fruit and benefit, culminating in the deathless, having the deathless as their consummation.

Het zijn denk ik duidelijk manieren om de passie te beteugelen. Het is de passie die bindt, de begeerte die leidt tot gehechtheid en problemen, in dit en ook volgende levens. In een passieloze geest komt de kennis van bevrijding op.

Siebe

Offline Moesa

• Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Vrouw
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 27-11-2018 17:00 »
Ik walgde heel veel van mijzelf

Ik kon bijvoorbeeld niet zonder 4 keer per dag te douchen

Of

Ik mocht dit niet zeggen

Walgelijk

Als ik terugdenk valt dat walgelijk wel mee

Je bent wie je bent

Alleen walgen persoonlijkheden van dingen

ik walg er ook op los, net als Dorje

Walgelijke groeten van

Moesa

Offline Dorje

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 27-11-2018 17:23 »
Alleen walgen persoonlijkheden van dingen

Ja, juist, walging veronderstelt een iemand (zelf) die walgt.
Niet-zelf, eenheid, walgt niet, hee?

ik walg er ook op los, net als Dorje

;D

Beter walgen net als mij dan walgen van mij.
Hoewel, als er zijn die walgen van mij, gun ik ze het, zolang het maar het "Juiste Walgen" is, dan komt alles goed.

:)

Walgelijke groeten van

Moesa

Even walgelijke groeten terug!

Dorje.

Offline Moesa

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 27-11-2018 17:26 »
Hé Dorje

Jij snapt ( knipoog)

Liefs

Moesa

Offline Moesa

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 27-11-2018 17:34 »
Die Dorje

Zoals ik al dacht: die begrijpt mij al zolang ik op het forum zit

Ik wist het

@Dorje? Dank je wel dat ik van jou het zelfloosheid heb mogen leren en er natuurlijk nog niet uit ben

Liefs

Moesa

Offline Moesa

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 27-11-2018 17:37 »
O ja Dorje

psychiaters kunnen hier echt wat mee. Vol interesse

Bewustzijn is het nieuwe smart. Smart is het nieuwe sexy ( zeggen ze, dat zeggen ze, oeps)

Liefs

Moesa ( altijd mooi)

Offline Dorje

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 27-11-2018 17:56 »
@Moesa,

Ik heb nooit een snars van je begrepen, maar daardoor herken ik wel iets in jou. Ik heb ook nooit een snars van mezelf begrepen, maar daardoor herken ik wel iets in mij.

Dus geen dank, dank de zelfloosheid maar, die heb ik, noch jij geschapen, die is er al altijd en ik, jij, wij verschijnen er maar even in en zullen er ook weer in verdwijnen. Dat is ware vrijheid: wat verschijnt verdwijnt ook weer, maar dat waarin het verschijnt en verdwijnt, verschijnt en verdwijnt niet, het is niet wat ik, jij, wij zijn; het is niet van mij, jouw, ons; het is niet mijn, jouw, ons zelf, het is onpersoonlijk, het is stil en het is perfect zoals het is. En ik, jij, wij hebben dit enkel te verpersoonlijken, te belichamen, zolang we verschijnen en tegelijkertijd in te zien dat het niet om ik, jij, wij gaat.

Dorje.

Offline Moesa

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 27-11-2018 18:03 »
@Dorje

Ik snap ook niets van jou, daarom begrijp ik niks van jou. Ik zeg wel dat ik jou begrijp, maar in "feite'begrijp ik niks van jou

Ik denk dan ook dat wij als ik, jij, mij, zelf en wij, elkaar begrijpen, maar ik begrijp niks van jou. Als ik jou niet begrijp dan begrijp ik mijzelf ook niet

Ik denk dan.....................................

Die puntjes

Niks van te begrijpen

Leven als onzin

Lieve groetjes

Dor......................nee moesa

Offline Dorje

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 27-11-2018 19:20 »
O ja Dorje

psychiaters kunnen hier echt wat mee. Vol interesse

Bewustzijn is het nieuwe smart. Smart is het nieuwe sexy ( zeggen ze, dat zeggen ze, oeps)

Liefs

Moesa ( altijd mooi)

Rustig Moesi, ik ben een brave jongen, ik kijk niet eens naar sexy billen, laat staan naar sexy zelfloosheid.

Maar ik kan wel geloven dat die psychiaters er wat mee kunnen, met die sexy zelfloosheid toch. Psychiaters zijn gefascineerd door de geest, gefascineerd door bewustzijn, dat is hun job.

Maar ik heb de neiging te schrijven: "ga er misschien best niet te sterk in mee". Psychiaters kennen veel van de geest, maar weinig of niets over niet-geest. Zij kunnen je helpen om terug een stabielere geest te verkrijgen, of een beter geïntegreerde belichaming van die geest, maar zij kunnen jou niet helpen bij de belichaming van niet-geest, daar sta je alleen voor (maar daar heb je wel een stabiele geest voor nodig).

Vandaar dat ik geneigd ben te schrijven dat je misschien best niet te sterk mee gaat in hun fascinatie, want, zoals Siebe terecht vaak laat uitschijnen is een fascinatie voor niet-geest, een fascinatie voor niet-zelf niet beter dan een fascinatie voor zelf. Dat wat verschijnt is immers nooit het probleem, noch dat waarin het verschijnt, maar wel de fascinatie voor wat verschijnt, en fascinatie voor waar het in verschijnt kan evenzeer een probleem worden. Het is het uitdoven van alle fascinatie die leidt naar bevrijding.

Maar vermits ik zelf niet begrijp wat ik schrijf, hoef jij het ook niet te begrijpen, je bent er iets mee of niet.

Liefs altijd mooie Moesa
(naar mooiheid kijk ik wel hoor!)

Dorje.

Offline Moesa

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 27-11-2018 21:12 »
Nou Dorje

Precies wat jij zegt. Ik ga er niet in mee, want ik ken de zelfloosheid en de mens die voor mij zit. Ik maak ze transparant bijna.

Mijn intuïtie

Nooit leuk voor de ander

Psychiater vindt dit interessant en mooi

Ik gok, dat ik dan dingen vertel

Offline Moesa

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 27-11-2018 21:29 »
Doorgronden

Boem is ho