Auteur Topic: Onjuist spreken  (gelezen 115 keer)

Offline kundalini

• Boeddha Forum Favoriet
  • Geslacht: Vrouw
    • Bekijk profiel
Onjuist spreken
« Gepost op: 27-11-2018 21:09 »
Je kent het wel "oude bekende"

Pffffffffff

Als het zo moet: ja ik herken wel dingen bij die oude bekende

Moet ik dat dan vertellen?

Einde bericht

Offline MaartenD

• Verspreider van inzicht
    • Bekijk profiel
Re: Onjuist spreken
« Reactie #1 Gepost op: 28-11-2018 16:14 »
Juist spreken kennen we uit het Achtvoudige Pad. Het wordt kernachtig door de Meester zelf besproken in de vaca sutta, het Welgesproken Woord, AN5.198.

Even snel vertaald uit het Engels:

"Monniken, een uitspraak voorzien van vijf eigenschappen is welgesproken, niet verkeerd gesproken. Hij is onberispelijk en niet bekritiseerd door de wijzen. (door zij die inzicht hebben)

Welke vijf?

Hij is uitgesproken op het juiste moment/als de tijd rijp is,
hij is waarachtig gesproken,
hij is gesproken met toegenegenheid, met zachtheid,
hij is gesproken in verband met het doel van de Verlossing,
hij is gesproken met een geest vervuld van liefdevolle vriendelijkheid.

Door deze factoren is een uitspraak welgesproken, niet verkeerd gesproken, onberispelijk en niet bekritiseerd door de wijzen."

Een alternatieve vertaling maakt er van "waardig voor de wijzen". Ook goed, dat maakt in de praktijk niet uit.

Hoge eisen, inderdaad. Gelukkig kunnen we er naartoe groeien. Ik denk persoonlijk dat we er goed aan doen om opmerkzaam te zijn op wat er gebeurt, ook bij oude bekendes die misschien een oud 'programma' laten draaien in ons. Er is een retraitecentrum met overal bordjes aan de muur: "Ben je gewaar?"

Hopelijk helpt dit een beetje.

Met warme groet,

Maarten

Offline kundalini

• Boeddha Forum Favoriet
  • Geslacht: Vrouw
    • Bekijk profiel
Re: Onjuist spreken
« Reactie #2 Gepost op: 29-11-2018 17:53 »
Lieve Maarten,

Dank je wel voor dit mooie stuk.

Heel de dag ben ik gewaar, zo erg zelfs dat ik op alles let. In een alertheid die heel zwaar is, maar helderheid geeft.

Wat mij heel veel heeft gedaan is dat ik gewaarwordingen had van een éénheid, alles is goed zoals het is. Mijn leven moet zo zijn, omdat het zo moet zijn.

Mensen met een BDE kennen dit gevoel of gewaarwording, maar ik bemerkte dat ik dit ook heb ervaren in die depressie en meditatie.

Ik heb daaropvolgend een mail gestuurd ( je kent mij) naar Pim van Lommel, een cardioloog die er onderzoek naar gedaan heeft. Bewustzijn. Ik heb een hele mooie mail van hem gehad en het klopt zo met "mijn waarheid". Ik voelde altijd dat er dingen niet klopte

Heel dit verhaal is moeilijk om zo uit te leggen. En ik probeer mijn verhaal te vertellen. Dat doe ik nu via blogjes op wordpress.

Ik ( mijn ik) wil publiceren, want mijn ik, mij zelf, mijn persoonlijkheid doet dat graag

Misschien snap ik jou niet, maar dit is mijn antwoord

Liefs

Moesa