Auteur Topic: Verkeerde Visie (Micca Ditthi)  (gelezen 98 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2427
    • Bekijk profiel
Verkeerde Visie (Micca Ditthi)
« Gepost op: 30-11-2018 12:09 »
Verkeerde visie (micca) ditthi

Inleiding

In deze serie posten heb ik sutta fragmenten verzameld over verkeerde visie. Deze serie vormt samen met de posten over juiste visie één geheel. Voor juiste visie zie:
http://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=2779.0

Ik heb de informatie over verkeerde visie een beetje geordend willen presenteren en daarom wat thema’s gemaakt.

Aan bod komen:

- het belang van verkeerde visie,
- gevolgen van verkeerde visie in dit leven en na de dood,
- fragmenten over hoe verkeerde visie ontstaat,
- wat is verkeerde visie?
- fragmenten over afstand doen van verkeerde visie

Bronnen en gebruikte afkortingen

Bronnen

Digha Nikaya: The Long Discourses of the Buddha, A translation of the Digha Nikaya by Maurice Walshe, 1996.
Majjhima Nikaya: The Middle Length Discourses of the Buddha, A new translation of the Majjhima Nikaya, original translation by Bhikkhu Nanamoli, translation edited and revised by Bhikkhu Bodhi, 1995.
Samyutta Nikaya: The Connected Discourses of the Buddha, A New Translation of the Samyutta Nikaya, Bhikkhu Bodhi, Volume I+II, 2000.
Anguttara Nikaya: The Numerical Discourses of the Buddha, A Translation of the Anguttara Nikaya by Bhikkhu Bodhi, 2012.

Gebruikte afkortingen

DN: Digha Nikaya         
MN: Majjhima Nikaya
SN: Samyutta Nikaya
AN: Anguttara Nikaya 
« Laatst bewerkt op: 08-12-2018 18:42 door Sybe »

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2427
    • Bekijk profiel
Over het belang van verkeerde visie
« Reactie #1 Gepost op: 30-11-2018 12:11 »
Over het belang van verkeerde visie

-de Boeddha zag niks zo afkeuringswaardig als verkeerde visie (AN1.318).

-doe afstand van verkeerde visie en ontwikkel juiste visie, wees niet onachtzaam hierin (AN4.116).

-ook al is een Tathagata geboren in de wereld, en de Dhamma onderwezen die leidt tot vrede, tot Nibbana, toch is dat geen kansrijk moment als verkeerde visie wordt gekoesterd (AN8.29).

-Iemand met verkeerde visie houdt mensen af van de goede Dhamma en vestigt ze in een slechte Dhamma. Die persoon is zo tot nadeel, ongeluk, leed voor vele mensen en deva’s (AN1.316).

-Het is niet juist vertrouwen te hebben in iemand met verkeerde visie (SN42.13).

-Verkeerde visie is een onheilzame staat, net als verkeerde intentie, verkeerde spraak etc. (SN45.22, MN9§4).

-Verkeerde visie wordt ook niet-Dhamma en leedvol genoemd. (AN10.113+115) of de nabije over in plaats van de overzijde (AN10.117).

-Verkeerde visie is een onderdeel van de tien verkeerde daden. Wat zijn deze? Zelf doden of anderen daartoe aanmoedigen, idem stelen, idem seksueel wangedrag, idem liegen, idem verdeeldheid zaaien, idem grof taalgebruik, idem zinloos taalgebruik, idem vol verlangen zijn, idem kwade wil koesteren en idem verkeerde visies koesteren (AN4.204).

In de volgende post de gevolgen van verkeerde visie in dit leven en na de dood.

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2427
    • Bekijk profiel
Gevolgen van verkeerde visie
« Reactie #2 Gepost op: 01-12-2018 11:40 »
Gevolgen van verkeerde visie in dit leven en na dood

-vele onheilzame staten ontspringen aan verkeerde visie (MN117§35).
-verkeerde visie is de belangrijkste factor op basis waarvan nog niet opgekomen onheilzame kwaliteiten ontstaan, en ontstane onheilzame kwaliteiten toenemen (AN1.306).
-verkeerde visie is de belangrijkste factor waardoor nog niet ontstane heilzame kwaliteiten niet ontstaan, en ontstane heilzame kwaliteiten afnemen (AN1.308).
-“en in een hart vol haat is daar verkeerde visie of juiste visie?” “Verkeerde visie, eerwaarde Gotama” (DN12§10).

-Verkeerde visie is de eerste factor van het verkeerde achtvoudige pad, het niet heilige pad, het leedvolle pad; verkeerde visie leidt tot verkeerde intentie/denken, verkeerde spraak, verkeerde handeling, verkeerd levensonderhoud, verkeerde ijver, verkeerde mindfulness en verkeerde concentratie (DN33§3.1, AN4.205, AN10.103).
Het is de verkeerde beoefening (SN45.31). Zo gaat men door verkeerde visie een verkeerde koers nemen. Op deze manier zal men geen enkele vrucht plukken van het heilige leven (MN126§9).
Soms wordt dit verkeerde achtvoudige pad ook nog aangevuld met verkeerde kennis en verkeerde bevrijding (AN4.206).

-als een persoon verkeerde visie heeft, welke lichamelijke, verbale en mentale wilsdaad (kamma) hij dan ook verricht op basis van die verkeerde visie, het gevolg zal niet gewenst zijn. Het zal leiden tot nadeel en lijden (AN1.314, zie ook AN10.104).

-een persoon (‘bhikkhu’ staat er eigenlijk) met verkeerde visie zal geen groei, vooruitgang en wasdom bereiken in deze Dhamma en discipline. Hetzelfde geldt als hij geen vertrouwen heeft, immoreel is, met weinig kennis, als een persoon moeilijk te corrigeren is, slechte vrienden heeft, lui is, verward is (AN10.82).

-voor iemand met verkeerde visie is één van de twee bestemmingen te verwachten, de hel of het dierenrijk (AN2.27, DN12§10).
-de belangrijkste factor op basis waarvan wezens na de dood worden weder geboren in ellendige staten is verkeerde visie. In bezit van verkeerde visie worden wezen na de dood, bij het scheiden van het lichaam, geboren in de sfeer van ellende, in een slechte bestemming, in de lagere wereld, in de hel (AN1.312). (Dit komt omdat op basis van verkeerde visie er ook verkeerde intenties en daden etc. zijn). 

Het volgende fragment komt ook vaak in de sutta’s voor:
-“Deze wezens die betrokken raakten bij wangedrag via lichaam, spraak en geest, die de edelen minachten, verkeerde visie er op nahielden, en kamma (wilsdaden) verrichtten gebaseerd op verkeerde visie, bij het scheiden van het lichaam, na de dood, zijn geboren in de sfeer van ellende, in een slechte bestemming, in de lagere wereld, de hel” (AN3.58).
Of, …“deze wezens op basis van wangedrag met lichaam, spraak en geest, of de edelen minachtend, hebben verkeerde visie en zullen de karmische gevolgen van verkeerde visie oogsten. Bij het opbreken van het lichaam na de dood, worden ze geboren in een lagere wereld, een slechte bestemming, een staat van lijden, hel” (DN2§95).

-iemand in bezit van vier ‘kwaliteiten’ wordt in de hel gestort alsof ie daar gebracht is. Welke vier? Lichamelijk wangedrag, verbaal wangedrag, mentaal wangedrag en verkeerde visie. (AN4.212). In AN4.222 wordt gezegd dat met deze vier kwaliteiten de dwaze, incompetente slechte persoon zichzelf in een verminkte en verwonde conditie handhaaft. Hij is afkeuringswaardig en is onderwerp van berisping door de wijzen. Hij brengt veel onverdienste voort.

-iemand die vier kwaliteiten bezit wordt in de hel gestort alsof hij daar gebracht is. Welke vier? Hij begaat de tien wandaden (inclusief koesteren van verkeerde visie); hij moedigt anderen aan in verkeerde visie; hij keurt verkeerde visie goed; hij prijst verkeerde visie (AN4.265-273).

-in bezit van vijf kwaliteiten wordt een bhikkhuni in de hel gestort alsof ze daar gebracht is. Welke vijf? Zonder te onderzoeken en zaken goed uit te zoeken, prijst ze iemand die misprijzen verdient; zonder te onderzoeken en zaken goed uit te zoeken, misprijst ze iemand die het verdient te worden geprezen; ze koestert verkeerde visie; en heeft verkeerde intenties; ze verkwist giften die uit vertrouwen zijn gegeven (AN5.118).

-in bezit van zes kwaliteiten wordt iemand in de hel gestort alsof ie daar gebracht is. Welke zes? Iemand vernietigt het leven; neemt wat niet gegeven is; raakt betrokken bij seksueel wangedrag; spreekt op bedrieglijke wijze; heeft kwaadaardige verlangens; en heeft verkeerde visie. (AN5.81)

In de volgende post sutta fragmenten over het ontstaan van verkeerde visie.

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2427
    • Bekijk profiel
Fragmenten over het ontstaan van verkeerde visie
« Reactie #3 Gepost op: 02-12-2018 13:11 »
Fragmenten over het ontstaan van verkeerde visie

-bij een dwaze persoon die ondergedompeld is in onwetendheid, komt verkeerde visie op. Bij iemand met verkeerde visie ontstaat verkeerde intentie, verkeerde spraak…etc. (AN10.105).
-Bhikkhu’s, onwetendheid is de voorloper van het binnengaan van onheilzame staten, met schaamteloosheid en roekeloosheid om iets fout te doen volgend. Bij een niet wijs persoon ondergedompeld in onwetendheid, komt verkeerde visie op. Bij iemand met verkeerde visie komt verkeerde intentie op…etc. (SN45.1)

-Voor iemand met onzorgvuldige aandacht (ayoniso manasikara) ontstaat nog niet opgekomen verkeerde visie en opgekomen verkeerde visie neemt toe (AN1.310).
-er zijn twee voorwaarden voor het ontstaan van verkeerde visie, namelijk, de uitspraken van een ander persoon en onzorgvuldige aandacht.

Wat onzorgvuldige aandacht aangaat, het Abhidhamma boek Vibhanga §936 (the Book of the Analyses, PTS 1969) zegt over onzorgvuldige aandacht:

-“Wat is ongepaste aandacht? Er is zulke ongepaste aandacht: ‘in vergankelijkheid daar is duurzaamheid’; ‘In pijn is er plezier’; ‘in afwezigheid van een ziel is er een ziel’, ‘in afwezigheid van schoonheid is er schoonheid’; of het keren van de geest naar, herhaaldelijk keren naar, kennen, attentie voor, aandacht voor wat tegengesteld is aan de waarheid”.

In de verzen van AN4.49 wordt het zo gezegd:

-“Bestendigheid waarnemend in het vergankelijke,
Plezier waarnemend in wat lijden is,
Een zelf waarnemend in wat niet zelf is,
En aantrekkelijkheid waarnemend in wat onaantrekkelijk is,
Nemen wezens hun toevlucht tot verkeerde visies,
Hun geesten in de war, hun kijk op zaken vertekend.

Zulke mensen zijn gebonden door het juk van Mara,
En bereiken niet bescherming tegen gebondenheid.
Wezens continueren in samsara,
naar geboorte en dood gaand”.

In mijn eigen woorden: bij ongepaste of onzorgvuldige aandacht raakt de geest begoocheld omtrent de ware kenmerken van dit bestaan: anicca, dukkha en anatta en asubha.

-Door onzorgvuldige aandacht komt bij aangename objecten wellust op (voorkeur) of groeit de al aanwezige wellust aan, en bij onaantrekkelijke objecten komt afkeer/haat op, of de al aanwezige haat groeit. In zijn algemeenheid leidt onzorgvuldige aandacht dus tot begoocheling (zie ook AN3.68).

- Onzorgvuldige aandacht voedt gebrek aan mindfulness en helder begrip (van zaken) (AN10.61). De voeding voor onzorgvuldige aandacht is  volgens deze sutta gebrek aan vertrouwen. Gebrek aan vertrouwen wordt weer gevoed door het niet horen van de goede Dhamma. Dat wordt weer gevoed door het niet omgaan met goede personen (arya’s). Door vertrouwen lost dus ook onzorgvuldige aandacht op.

-Wanneer wat bestaat, door te hechten aan wat, door het vastpakken van wat, ontstaat verkeerde visie? Wanneer er vorm is, bhikkhu’s, door te hechten aan vorm, door het vastpakken van vorm, ontstaat verkeerde visie. Wanneer er gevoel is, bhikkhu’s, door te hechten aan gevoel, door het vastpakken van gevoel, ontstaat verkeerde visie…zo ook voor de andere drie khandha’s.
“Maar zonder gehechtheid aan wat vergankelijk is, lijden en onderhevig aan verandering, kan verkeerde visie ontstaan? “. “Nee, eerwaarde heer” (SN22.154).

-Verkeerde visie kan veroorzaakt worden door hebzucht, haat en begoocheling (AN10.174).

In de volgende post, wat is verkeerde visie?

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2427
    • Bekijk profiel
Wat is verkeerde visie?
« Reactie #4 Gepost op: 03-12-2018 11:19 »
Wat is verkeerde visie?

Als algemene regel kunnen we volgens mij dit aanhouden:  de zaken niet zien zoals ze in werkelijkheid zijn. Verder, het leek met het beste om hier de verschillende contexten te presenteren waarin verkeerde visie een rol speelt in de sutta’s:

1. Je hebt verkeerde visie als het tegendeel van juiste visie in het edele achtvoudige pad. Deze verkeerde visie blijken de visies van een tijdgenoot leraar van de Boeddha, de als materialist aangeduide Ajita Kesakambali. Deze verkeerde visies betreffen: ‘Er is niets gegeven, niets geofferd, niets aangeboden; er is geen vrucht of resultaat van goede en slechte daden; er is niet deze wereld, niet een andere wereld; er is geen moeder, geen vader; er zijn geen wezens die op spontane wijze (zonder seks) geboren worden; er zijn geen asceten en brahmanen met juist gedrag en beoefening in de wereld, die, nadat ze zelf met rechtstreekse kennis deze en de andere wereld realiseerden, ze bekend maken aan anderen’ (DN33§3.2, AN3.117+119, MN41§10, MN117§5).

-“er is niets gegeven, niets geofferd, niets aangeboden”; Dit verwijst naar de visie dat er geen vrucht of verdienste zit in vrijgevigheid.
-“er is geen vrucht of resultaat van goede en slechte daden”; dit verwijst naar de visie die werkzaamheid van daden ontkent, kamma en kamma-vipaka. Daden hebben geen gevolgen.
-“er is niet deze wereld, niet een andere wereld”, dit verwijst naar de visie dat er geen weder geboorte is in deze  wereld of een andere wereld hier aan voorbij.
-“geen moeder of vader", dit verwijst naar de visie dat er geen vrucht is van goed of slecht gedrag jegens je ouders en dat je ouders geen speciale personen zijn. 
-“er zijn geen asceten en brahmanen met juist gedrag en beoefening in de wereld, die, nadat ze zelf met rechtstreekse kennis deze en de andere wereld realiseerden, ze bekend maken aan anderen”, dit verwijst naar de visie die ontkent dat er Boeddha’s en arahants zijn (MN, noot 425).

2. De Boeddha maakte onderscheid in tien onheilzame karmische paden (akusala-kammapatha) die niet overeenkomstig de Dhamma zijn, onjuist/zondig (unrighteous) gedrag, waarvan je afstand moet doen en ook niemand toe moet aanzetten, kort gezegd: doden, stelen, seksueel wangedrag, liegen, tweedracht zaaien, grof taalgebruik, zinloos kletsen, hebzucht, kwade wil en intenties van haat en verkeerde visie. Je kunt deze tien vormen van schadelijk gedrag ook indelen in drie lichamelijke wandaden, vier verbale wandaden en drie mentale wandaden.
Ik zal hier alleen de mentale onheilzame daden toelichten: Bij hebzucht gaat het vooral om het begeren van de rijkdom en bezit van anderen, aldus: ‘Oh mag wat een ander bezit, van mij zijn!’. Bij kwade wil en intenties van haat gaat het om deze mentaliteit; ‘Moge deze wezens geslagen en afgeslacht worden, moge ze afgesneden (cut off) worden, moge ze wegkwijnen (perish), of vernietigd worden’. Bij verkeerde of verwrongen visie betreft het de visies: ‘Er is niets gegeven, niets geofferd, niets aangeboden; er is geen vrucht of resultaat van goede en slechte daden; er is niet deze wereld, niet een andere wereld; er is geen moeder, geen vader; er zijn geen wezens die op spontane wijze (zonder seks) geboren worden; er zijn geen asceten en brahmanen met juist gedrag en beoefening in de wereld, die, nadat ze zelf met rechtstreekse kennis deze en de andere wereld realiseerden, ze bekend maken aan anderen’. (DN33§3.3, MN41§7-10, AN3.117+119)

Dus verkeerde visie in de context van 1 van de 10 verkeerde karmische paden (gedragingen) en in de context van het tegendeel van juiste visie in het edele achtvoudige pad, is hetzelfde. Als het over verkeerde visie gaat in de sutta’s gaat het vaak over deze verkeerde visie, dus de visies van de materialist Kesakambali.

3. Verkeerde visies zijn de visies van zes leraren die tijdgenoot waren van de Boeddha. Dit is hier uitgewerkt: http://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=2761.0.

Hun levensvisies worden gezien als visies die het heilige leven loochenen en/of ze worden eenvoudigweg gezien als onvruchtbaar, nergens toe leidend. Je kunt dan denken aan visies als: ‘samsara kan niet ingekort worden’, ‘er is geen oorzaak voor de bezoedeling en zuivering van wezens’, ‘alle pijn en plezier die wezens in hun leven ervaren ligt al van te voren vast’, ‘de kosmos en wezens worden geregeerd door het lot’, ‘door pijnlijke zelftuchtiging kan men de ziel bevrijden van oud kamma’, ‘er zijn geen verlichte wezens’, ‘er is geen leven na de dood’, en andere. Zie de link voor meer details.

« Laatst bewerkt op: 04-12-2018 16:34 door Sybe »

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2427
    • Bekijk profiel
Wat is verkeerde visie?
« Reactie #5 Gepost op: 04-12-2018 16:34 »
Drie contexten zijn reeds behandeld waarin verkeerde visie een rol speelt in de sutta's. Dit is de vierde.

4. Het niet (op actuele wijze) zien of begrijpen van anicca, dukkha en anatta (Tilakkhana) en asubha, de kenmerken van het geconditioneerde.

Volgens mij kun je ook zeggen dat dit verkeerde visie is. Ik leid dit af uit het volgende fragment: “Het is onmogelijk, het kan niet gebeuren dat een persoon in bezit van juiste visie een formatie kan behandelen als permanent, als bevredigend, als zelf” (MN115§12).

Omgekeerd geldt het denk ik ook, iemand met verkeerde visie ziet dat wat vergankelijk, onbevredigend, leedvol, niet-zelf en onaantrekkelijk is aan voor het tegendeel. Op dat moment zie je de zaken niet zoals ze werkelijk zijn.

Dit sluit ook aan op deze verzen van AN4.49:

-“Bestendigheid waarnemend in het vergankelijke,
Plezier waarnemend in wat lijden is,
Een zelf waarnemend in wat niet-zelf is,
En aantrekkelijkheid waarnemend in wat onaantrekkelijk is,
Nemen wezens hun toevlucht tot verkeerde visies,
Hun geesten in de war, hun kijk op zaken vertekend.

Zulke mensen zijn gebonden door het juk van Mara,
En bereiken niet bescherming tegen gebondenheid (Nibbana, Siebe).
Wezens continueren in samsara,
naar geboorte en dood gaand”.

In algemene zin kun je volgens mij zeggen dat de verblinding of onwetendheid voor de kenmerken van bestaan begeerte voedt en/of overeind houdt. We zoeken dan heil in het geconditioneerde, in tijdelijke formaties, in de wereld, in dat wat zelf net als ons ook onderhevig is aan geboorte, verandering, verouderen, dood. We nemen daarin toevlucht. Maar hoe moet dat heil brengen en beschermen? Hoe kunnen we ons aan iets hechten wat zelf instabiel is? Hoe moet dat werken?

De sutta’s (MN26) spreken hierover als het laaghartige zoeken. Dit laaghartig zoeken ketent, het maakt geen einde aan samsara en lijden.  De Boeddha spoort het edele zoeken aan, de opperste bescherming tegen ketening, Nibbana, het ongeconditioneerde.

Mijns inziens kun je zeggen dat als wij (op actuele wijze) worden verblind voor de kenmerken van bestaan (Tilakkhana, asubha wordt soms ook toegevoegd), dan is er op dat moment ook onwetendheid. Op dat moment zien we niet wat lijden is, de oorzaak van lijden, de beeindiging van lijden en de weg naar de beeindiging van lijden.

Om een extreem voorbeeld te nemen omdat dit vaak zaken direct duidelijk maakt: neem een verslaafde. Op het moment dat ie de drugs of de aangename tijdelijke ervaringen die die geven, aanziet voor permanent, bevredigend en aantrekkelijk, als heilzaam, op dat moment is die persoon volledig verblind voor wat lijden is en geluk, voor wat oorzaak is van lijden en geluk, voor de beeindiging van lijden en die persoon is op dat moment van het Pad dat leidt naar de beeindiging van lijden. Dus als je de kenmerken van bestaan niet ziet, dan zie je eigenlijk, op dat moment, de vier edele waarheden ook niet. Dit is aan elkaar gekoppeld. Je bent op dat moment dan verblind of begoocheld ten aanzien van wat werkelijk heilzaam is, de moeite waard, toevlucht.

MN115§12* geeft wat dit betreft aan dat het onmogelijk is, het kan niet gebeuren, dat een persoon in bezit van juiste visie een formatie kan behandelen als permanent, als bevredigend/plezierig, als zelf. Dus, eigenlijk is elk heil zoeken en toevlucht nemen in formaties- meestal gaat het dan toch om in zintuiglijke genoegens, in aangename gevoelens, in fijne waarnemingen, etc.- dat is eigenlijk een teken dat er verkeerde visie is. Er is op dat moment ook geen kennis of inzicht in de vier edele waarheden. Er zijn op dat moment verkeerde ideeen over wat gelukkig maakt en wat lijden kan beeindigen. Hoe vaak komt dit wel niet voor?

In de volgende post de laatste context waarin verkeerde visie een rol speelt in de sutta’s, namelijk de 62 verkeerde visie die behandeld worden in DN1.

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2427
    • Bekijk profiel
Wat is verkeerde visie?
« Reactie #6 Gepost op: 05-12-2018 11:56 »
5. tweeënzestig verkeerde visies behandeld in DN1

Dit wordt een behoorlijk lange post maar het lijkt me het beste al deze 62 visies in 1 post te behandelen.

Van al deze 62 visies wordt gezegd: “het is enkel het gevoel van hen die niet weten en zien, het piekeren en weifelingen van degenen die ondergedompeld zijn in begeerte”.

Mensen die zulke speculatieve visies koesteren zijn allemaal gevangen in een net. Al zulke visies bestaan op basis van zintuiglijk contact. Wanneer iemand, zoals het werkelijk is, het ontstaan en verdwijnen van de zes zintuiglijke basis kent, dan kent hij wat voorbij al deze visies is, zo geeft de sutta aan. Zo iemand is dus niet gevangen in het net van deze 62 verkeerde visies.

Ik zal nu deze 62 verschillende visies kort weergeven:

Speculatieve theorieën over het verleden (A-serie)

Dit gebeurt op 18 verschillende manieren. Dit wordt hieronder uitgewerkt.

Eternalisten/eternalisme

De eerste groep van vier zijn Eternalisten. Zij verkondigen dat het zelf en de wereld eeuwig zijn op basis van vier gronden:

A1. Iemand herinnert zich op basis van mentale concentratie vele vorige levens (verschillende honderdduizenden) en op basis daarvan concludeert die persoon dat het zelf en de wereld eeuwig zijn. Zover als zijn eigen herinneringen gaan is die persoon er altijd geweest en de wereld ook. Dus deze persoon verkondigt op basis van diens eigen herinneringen dat het zelf en de wereld eeuwig zijn.
A2. Iemand herinnert zich op basis van mentale concentratie minstens tien perioden van inkrimping en uitdijing, en herinnert zich zijn vorige levens. Zover als zijn eigen herinneringen gaan is die persoon er altijd geweest en de wereld ook. Dus ook deze persoon verkondigt op basis van diens herinneringen dat het zelf en de wereld eeuwig zijn.
A3. Iemand herinnert zich op basis van mentale concentratie minstens veertig perioden van inkrimping en uitdijing, en herinnert zich zijn vorige levens. Zover als zijn eigen herinneringen gaan is die persoon er altijd geweest en de wereld ook. Dus ook deze persoon verkondigt op basis van diens herinneringen dat het zelf en de wereld eeuwig zijn.
A4. Iemand is een redenaar, een logicus en volgt zijn eigen lijn van gedachten en timmert zo in elkaar dat het zelf en de wereld eeuwig zijn. Wezens komen en gaan maar het zelf en de wereld zijn eeuwig.

De Boeddha geeft aan dat Eternalisten die het eeuwige karakter van het zelf en de wereld verkondigen dit altijd doen op basis van één van deze vier gronden.

De Boeddha begrijpt dat zulke visies, zo begrepen, zo aan gehecht, zullen leiden tot die en die bestemming in een andere wereld. Dit weet de Tathagata.

Gedeeltelijk Eternalist en gedeeltelijk niet-eternalist

Deze visies worden ook op basis van vier gronden gekoesterd:

A.5 Dit is een nogal lang verhaal maar het komt er op neer, in mijn eigen woorden, dat iemand op Aarde wordt weder geboren en begrijpt dat hij sterfelijk is. Deze persoon op Aarde herinnert zich alleen zijn vorige bestaan. Daarvan herinnert hij (onjuist) dat hij geschapen is door een wezen dat zelf onsterfelijk is, diens Maker en Schepper, Alwetend, Almachtig, Alziend. De sutta's noemen dit wezen Maha Brahma. De persoon op Aarde ziet zichzelf als niet-eeuwig maar hij poneert een wezen dat wel eeuwig is. Dit maakt zijn visie tot een deels eternalistische en deels niet eternalistische. Voor wie dit in detail wil nalezen, zie DN1§2.1-2.6.
A6. Dit is ook weer een heel verhaal maar het komt er in het kort op neer dat iemand op Aarde zich door mentale concentratie weer alleen diens vorige bestaan als deva herinnert. Als deva is dat wezen teruggevallen op Aarde, als het ware, doordat men teveel opging in genoegens en mindfulness hierdoor verloor. En nu denkt die persoon dat er deva’s zijn die, anders dan hemzelf, niet door bekoring hun mindfulness verliezen. Die persoon denkt dat zulke deva’s eeuwig leven. Dus men poneert het bestaan van eeuwige deva’s terwijl men zelf herinnert dat men het leven daar als deva verloor en hier weer terugkwam als mens op Aarde. Zo koestert iemand een deels eternalistische en deels niet-eternalistische visie.
A7. Dit is ongeveer hetzelfde. Iemand op Aarde herinnert zich enkel diens laatste bestaan als deva. Hij weet dat ie dat bestaan als deva verloor doordat diens geest ook weer corrupt was geworden. Nu niet door de bekoring van genoegens maar door elkaar een lange tijd met jaloezie te bekijken. Die persoon op Aarde veronderstelt nu dat er deva’s zijn die niet die jaloezie hebben en dus eeuwig bestaan. Dus men poneert het bestaan van eeuwige deva’s terwijl men zelf herinnert dat men het leven daar als deva verloor en hier weer terugkwam als mens op Aarde. Men gelooft in deels eternalisme en deels niet-eternalisme.
A8. De vierde manier is weer die van de redeneer, de logicus (filosoof). Die bedenkt: “wat dan ook oog of oor of neus of tong of lichaam genoemd wordt, dat is vergankelijk, onstabiel, niet-eeuwig, aan verandering onderhevig. Maar wat gedachte (citta) of geest of bewustzijn wordt genoemd, dat is een zelf dat permanent, stabiel, eeuwig is en niet onderhevig aan verandering, voor eeuwig hetzelfde”.
(misschien dat heel wat huidige redenaars zoiets ook aanhangen?)

De Boeddha geeft weer aan dat welke brahmanen of asceten dan ook het gedeeltelijk eternalisme en gedeeltelijk niet-eternalisme verkondigen, dit allemaal doen op basis van deze vier gronden.

De Boeddha begrijpt dat zulke visies, zo begrepen, zo aan gehecht, zullen leiden tot die en die bestemming in een andere wereld.

De (on)eindigheid van de wereld

Ook de oneindigheid en eindigheid van de wereld wordt verkondigd op vier gronden:

A9. Iemand bereikt zo’n staat van concentratie dat ie de wereld als zijnde eindig waarneemt en gebonden door een cirkelgang.
A10. Iemand bereikt zo’n staat van concentratie die ie de wereld als zijnde oneindig waarneemt. Hij neemt waar dat de wereld oneindig is en ongebonden. Hij vindt dat die asceten die de wereld als eindig waarnemen het bij het verkeerde eind hebben.
A11. Iemand bereikt zo’n staat van concentratie dat ie de wereld van boven naar beneden als zijnde eindig waarneemt en horizontaal als zijnde oneindig. De asceten die denken dat de wereld eindig is of oneindig hebben het bij het verkeerde eind.
A12. Dan is er weer de denker, de logicus die in elkaar timmert dat de wereld noch eindig noch oneindig is. Alle drie de voorgaande verklaringen zijn volgens deze persoon verkeerd.

Dit zijn de vier manieren waarop asceten en brahmanen de eindigheid en oneindigheid van de wereld verkondigen.

De Boeddha begrijpt dat zulke visies, zo begrepen, zo aan gehecht, zullen leiden tot die en die bestemming in een andere wereld. Ook voor deze visies geldt wat helemaal in het begin is gezegd: “het is enkel het gevoel van hen die niet weten en zien, het piekeren en weifelingen van degenen die ondergedompeld zijn in begeerte”. In die zin kun je eigenlijk ook niet zeggen, vind ik nu, dat de Boeddha zich helemaal niet heeft uitgelaten over visies betreffende de (on)eindigheid van de wereld.

De gladde alen met hun ontwijkende beweringen (Eel-wrigglers)

Ze glibberen als alen op vier gronden:

A13. Iemand weet in werkelijkheid niet of iets goed is of slecht. Als die persoon, niet wetend wat juist is, zou verklaren ‘dat is goed’, of ‘dat is slecht’, zou men kunnen liegen en dat zou een hindernis zijn. Uit angst om te liegen (of wellicht om als een leugenaar te worden gezien) neemt die persoon zijn toevlucht dan tot ontwijkende beweringen en wordt zo glad als een aal: “Ik zeg dit niet, ik zeg dat niet. Ik zeg niet dat het anders zit. Ik zeg niet dat het niet zo is. Ik zeg niet niet dat het niet zo zit’.
A14. Iemand weet in werkelijkheid niet of iets goed is of slecht. Als die persoon, niet wetend wat het juist is, zou verklaren ‘dat is goed’, of ‘dat is slecht’, zou die persoon verlangen, wellust of haat of afkeer kunnen ervaren naar aanleiding van die uitspraken. Dat soort gehechtheid zou voor die persoon vervelend zijn. Dit verafschuwend neemt die persoon dan zijn toevlucht tot ontwijkende beweringen en wordt zo glad als een aal: “Ik zeg dit niet, ik zeg dat niet. Ik zeg niet dat het anders zit. Ik zeg niet dat het niet zo is. Ik zeg niet niet dat het niet zo zit’.
A15. Iemand weet in werkelijkheid niet of iets goed is of slecht. Die persoon denkt ‘ik kan verklaren “dat  is goed” of “dat is slecht” maar er zijn wijzen die bekwame debaters zijn en zij kunnen mij ondervragen en mijn redenen voor die beweringen eisen. Uit angst om met de mond vol tanden te staan neemt die persoon dan zijn toevlucht tot ontwijkende beweringen en wordt zo glad als een aal: “Ik zeg dit niet, ik zeg dat niet. Ik zeg niet dat het anders zit. Ik zeg niet dat het niet zo is. Ik zeg niet niet dat het niet zo zit’.

Het lijkt er dus op dat men hier in het bovenstaande om emotionele redenen zijn toevlucht neemt in allerlei vaagheid en eigenlijk niet op een standpunt te betrappen is.

A16. Er zijn asceten en Brahmanen die mat en dom zijn. Vanwege diens matheid en domheid neemt die persoon zijn toevlucht tot ontwijkende beweringen wanneer hij wordt ondervraagd:
-…”als je me vraagt: ‘Is er een andere wereld?’  Als ik dat zou denken, zou ik zeggen dat er een andere wereld is. Maar dat zeg ik niet. En ik zeg niet dat het anders is. En ik zeg niet dat het niet zo is.  Ik zeg niet niet dat het niet zo is.  ‘Is er geen andere wereld?’ Als ik dat zou denken, zou ik zeggen dat er geen andere wereld is. Maar dat zeg ik niet. En zeg niet dat het anders is. En ik zeg niet dat het niet zo is.  Ik zeg niet niet dat het niet zo is.
Hetzelfde herhaalt zich nu op de vragen…'Is er zowel een andere wereld als geen andere wereld'? 'Is er noch een andere wereld noch geen andere wereld'? 'Zijn er op spontane wijze geboren wezens'? 'Bestaat de Tathagata na de dood?’ 'Bestaat hij niet na de dood'? 'Is hij zowel bestaand als niet-bestaand na de dood'? 'Is hij noch bestaand noch niet bestaand na de dood'?

Dit zijn de vier gronden waarop men toevlucht neemt tot ontwijkende beweringen en zo glad wordt als een aal.

De Boeddha begrijpt dat zulke visies, zo begrepen, zo aan gehecht, zullen leiden tot die en die bestemming in een andere wereld.

De wereld en het zelf zijn door toeval ontstaan

Dit verkondigt men op basis van twee gronden:

A17. Er zijn wezens die zijn zonder bewustzijn (bewusteloos). (Asannasatta, dit zijn wezens in 22e rijk van samsara, er is wel een spoor rupa maar geen nama, Siebe). Zodra een waarneming ontstaat vallen ze uit die staat. Het kan gebeuren dat dat wezen in deze wereld wordt geboren en zich alleen zijn vorige bestaansvorm herinnert. Hij denkt bij zichzelf: ‘het zelf en de wereld zijn per toeval ontstaan. Waarom? Nou, hiervoor bestond ik niet. Nu van niet-zijnde ben in bestaan gebracht’.
A18. Iemand is een denker, een redenaar, een logicus. Hij timmert zijn eigen opinies in elkaar en verklaart dat het zelf en de wereld per toeval ontstaan zijn.

Dit zijn de twee gronden waarop men verkondigd dat het zelf en de wereld per toeval zijn ontstaan.

De Boeddha begrijpt dat zulke visies, zo begrepen, zo aan gehecht, zullen leiden tot die en die bestemming in een andere wereld.

Dit zijn de achttien manieren waarop brahmanen en asceten speculeerders over het verleden zijn (deze indeling begrijp ik niet, Siebe).

Naast deze 18 manieren waarop men speculeert over het verleden bestaan er ook 18 manieren waarop men speculeert over de toekomst.

Speculeren over de toekomst (B-serie)

Dit gebeurt op 44 verschillende manieren. Dit wordt hieronder uitgewerkt.

Doctrines van een bewust overleven na de dood (conscious post-mortem survival)

Dit verklaart men op 16 verschillende manieren. Ze verklaren dat het zelf na de dood gezond en bewust is,

B19. En materieel/stoffelijk
B20. Immaterieel/onstoffelijk
B21. Zowel materieel als immaterieel
B22. Noch materieel noch immaterieel
B23. Begrensd/eindig
B24. Onbegrensd/oneindig
B25. Beide
B26. Noch het één noch het ander
B27. Met eenvormige waarneming
B28. Met gevarieerde waarneming
B29. Met gelimiteerde waarneming
B30. Met ongelimiteerde waarneming
B31. Geheel gelukkig
B32. Geheel ellendig
B33. Beide
B34. Noch het één noch het ander

Dit zijn de 16 manieren waarop men een bewust overleven na de dood verkondigt. Er is geen andere manier. De Boeddha begrijpt dat zulke visies, zo begrepen, er zo aan gehecht, zullen leiden tot die en die bestemming in een andere wereld.

Doctrines van een bewusteloos overleven na de dood (unconscious post-mortem survival)

Dit verklaart men op 8 manieren. Ze verklaren dat na de dood het zelf gezond is en onbewust, en,
B35. Materieel
B36 Immaterieel
B37. Beide
B38. Noch het een noch het ander
B39. Eindig
B40. Oneindig
B41. Beide
B42. Noch het één noch het ander

Dit zijn de 8 manieren waarop men een onbewust overleven na de dood verkondigt. Er is geen andere manier. De Boeddha begrijpt dat zulke visies, zo begrepen, er zo aan gehecht, zullen leiden tot die en die bestemming in een andere wereld.

Doctrines van een noch bewust noch onbewust overleven na de dood

Dit verklaart men op basis van 8 manieren. Ze verklaren dat het zelf na de dood gezond is en noch bewust noch onbewust en,
B43. Materieel
B44 Immaterieel
B45. Beide
B46. Noch het een noch het ander
B47. Eindig
B48. Oneindig
B49. Beide
B50. Noch het één noch het ander

Dit zijn de 8 manieren waarop men een noch bewust noch onbewust overleven na de dood verkondigt. Er is geen andere manier. De Boeddha begrijpt dat zulke visies, zo begrepen, er zo aan gehecht, zullen leiden tot die en die bestemming in een andere wereld.

Doctrines van vernietiging en niet bestaan van wezens na de dood

Dit verklaart men op basis van 7 gronden:

B51. Aangezien het zelf materieel is, bestaand uit de vier grote elementen, het product van moeder en vader, bij het opbreken van het lichaam wordt dat vernietigd en vergaat en bestaat niet na de dood.
B52. Iemand anders erkent dat zelf van B51 maar poneert ook een ander zelf, goddelijk, materieel, behorend tot de zintuiglijke sfeer, gevoed door voedsel. Het is dit zelf dat bij het opbreken van het lichaam vergaat.
B53. Een ander erkent het zelf van B51 maar poneert ook een ander zelf, goddelijk, materieel, geest-gevormd, volledig in al diens onderdelen, met geen enkel  defect in zintuiglijke organen. Het is dat zelf dat bij het opbreken van het lichaam vergaat.
B54. Een ander erkent het zelf van B51 maar poneert ook een ander zelf, namelijk dat zelf dat ziet dat ruimte oneindig is en de sfeer van oneindige ruimte heeft gerealiseerd (5e jhana). Het is dit zelf dat bij het opbreken van het lichaam vergaat.
B55. Een ander erkent het zelf van B51 maar poneert ook een ander zelf, namelijk dat zelf dat ziet dat bewustzijn oneindig is en de sfeer van oneindig bewustzijn heeft gerealiseerd (6e jhana). Het is dit zelf dat bij het opbreken van het lichaam vergaat.
B56. Een ander erkent het zelf van B51 maar poneert ook een ander zelf, namelijk dat zelf dat ziet dat er geen-ding is en de sfeer van nietsheid (geen ding) heeft gerealiseerd (7e jhana). Het is dit zelf dat bij het opbreken van het lichaam vergaat.
B57. Een ander erkent het zelf van B51 maar poneert ook een ander zelf, namelijk dat zelf dat ziet dat ‘dit vredevol is, subliem Dit zelf heeft de sfeer van noch-voorstelling noch niet voorstelling gerealiseerd (8e jhana). Het is dit zelf dat bij het opbreken van het lichaam vergaat.

Dit zijn de 7 manieren waarop men een doctrine van vernietiging en niet-bestaan van wezens [na de dood] verkondigt. Er is geen andere manier.

De Boeddha begrijpt dat zulke visies, zo begrepen, er zo aan gehecht, zullen leiden tot die en die bestemming in een andere wereld.

Doctrines van Nibbana hier en nu voor bestaande wezens

Dit verklaart men op basis van 5 manieren:

B58. Het zelf realiseert het hoogste Nibbana hier en nu wanneer dit zelf helemaal zwelgt in zintuiglijke genoegens.
B59. Het geluk wat men ervaart in de eerste jhana, geboren uit onthechting, is het hoogste Nibbana hier en nu.
B60. Wat men ervaart in de tweede jhana is het hoogste Nibbana hier en nu.
B61. Wat men ervaart in de derde jhana is het hoogste Nibbana hier en nu.
B62. Wat men ervaart in de vierde jhana is het hoogste Nibbana hier en nu.

Dit zijn de vijf manieren waarop men een leer van Nibbana hier en nu verkondigt. Er is geen andere manier. De Boeddha begrijpt dat zulke visies, zo begrepen, er zo aan gehecht, zullen leiden tot die en die bestemming in een andere wereld.

Dit zijn de vierenveertig manieren waarop asceten en Brahmanen speculeren over de toekomst.

In totaal zijn dit de 62 manieren waarop asceten en Brahmanen die speculeerder zijn van het verleden, de toekomst of beide, visies hierover formuleren. Er zijn geen andere manieren.

Zoals eerder gezegd, van al deze visies wordt gezegd: “het is enkel het gevoel van hen die niet weten en zien, het piekeren en weifelingen van degenen die ondergedompeld zijn in begeerte”.

Mensen die zulke speculatieve visies koesteren zijn allemaal gevangen in een net. Al zulke visies bestaan op basis van zintuiglijk contact (contact met ideeen in dit geval). Wanneer iemand, zoals het werkelijk is, het ontstaan en verdwijnen van de zes zintuiglijke basis kent, dan kent hij wat voorbij al deze visies is. Zo iemand is dus niet gevangen in het net van deze 62 verkeerde visies.

Dit besluit de 62 verkeerde visies van DN1.

In het volgende deel sutta fragmenten over afstand doen van verkeerde visie.
« Laatst bewerkt op: 06-12-2018 11:51 door Sybe »

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2427
    • Bekijk profiel
Afstand doen van verkeerde visie
« Reactie #7 Gepost op: 06-12-2018 11:50 »
Afstand doen van verkeerde visie

-Wanneer men het oog kent en ziet als vergankelijk wordt afstand gedaan van verkeerde visie. Wanneer men vormen kent en ziet als vergankelijk...wanneer men oog (visueel)-bewustzijn kent en ziet als vergankelijk…wanneer men oog-contact kent en ziet als vergankelijk…wanneer men welk gevoel dan ook ontstaat met oog-contact als voorwaarde kent en ziet als vergankelijk, wordt van verkeerde visie afstand gedaan. Hetzelfde geldt voor de andere zintuigelijke domeinen van smaak, reuk, gehoor, tactiel gevoel en de geest. (SN35.165).

-Er is in de geest een visie van een beloning/bevrediging. Door de perceptie van vergankelijkheid dient hiervan afstand te worden gedaan. Er is in de geest de visie van zelf. Door de visie van niet-zelf dient hiervan afstand te worden gedaan. Er is verkeerde visie. Door het ontwikkelen van juiste visie dient hiervan afstand te worden gedaan. (AN6.112)

-Voor iemand met juiste visie wordt verkeerde visie versleten en de talloze onheilzame kwaliteiten die ontstaan met verkeerde visie als voorwaarde worden ook versleten, en met juiste visie als voorwaarde, bereiken talloze heilzame kwaliteiten hun vervulling door ontwikkeling. (DN34§2.3, AN10.106)

-Bij iemand ondergedompeld in onwetendheid (geen kennis van de vier edele waarheden) ontstaat verkeerde visie. Als onwetendheid is opgeheven komt bij iemand door ware kennis juist visie op. Wanneer er juiste visie is komt juiste intentie op, juiste spraak, juist handelen, juiste levenswijze, juiste ijver, juiste mindfulness en juiste concentratie (SN45.1).

-Verkeerde visie bloeit wanneer het toebedekt wordt, niet wanneer het zichtbaar gemaakt wordt. (AN3.131).

-Men begrijpt verkeerde visie als verkeerde visie, en juiste visie als juiste visie. Dit is iemands juiste visie (MN117§4).

In een volgende serie posten wil ik nader ingaan op juiste visie, samma ditthi. Samen met deze serie vormt dat dan een geheel over verkeerde en juiste visie.

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2427
    • Bekijk profiel
Persoonlijke bemerkingen
« Reactie #8 Gepost op: 06-12-2018 17:03 »
Persoonlijke bemerkingen

Verkeerde visie is een materialistische levensvisie

Door eerder te onderzoeken welke visies tijdgenoot leraren van de Boeddha hadden, stuitte ik ook op de visies van de als materialist aangeduide Ajita Kesakambali.
Zie hier: http://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=2761.msg22563#msg22563

Het is me opgevallen dat verkeerde visie in de sutta’s verwijst naar zijn visie op het leven. Daarom durf ik het ook wel aan dat verkeerde visie binnen boeddhisme eigenlijk verwijst naar een materialistische levensvisie waarin geen ruimte is voor een leven vòòr dit leven en na de dood, geen ruimte voor weder geboorte, geen ruimte voor kamma, en geen ruimte voor andere bestaansvormen dan mens en dier, zoals deva’s.

Het spirituele of heilige leven dat via de sutta’s wordt overgedragen is duidelijk niet gebaseerd op die materialistische grondslag. Integendeel, het staat er eigenlijk lijnrecht tegenover.
Of we dat nou leuk vinden of niet. Of we nu iets kunnen met weder geboorte of niet, of we nu iets kunnen met andere bestaansvormen of niet,  dit lijkt me een onontkoombare conclusie als je de sutta’s bestudeert.

Het categorisch afwijzen, het ontkennen dat er zoiets is als kamma, weder geboorte, andere bestaansvormen, spontane weder geboorte (geboorte zonder seks, bijvoorbeeld deva’s) wordt duidelijk aangeduid als verkeerde visie.

Verkeerde visie als een actueel vertekend begrip van zaken

Naast verkeerde visie als een materialistische levensbeschouwing speelt verkeerde visie ook een rol in het op verkeerde of vertekende wijze begrijpen van zaken. Zoals op actuele wijze heil zien in iets wat niet echt heilzaam is. Een voorbeeld zou zintuiglijk genot kunnen zijn. Dit zie ik wel bij mezelf. Ik zie vaak tijdelijk genot, een snack, een broodje hagelslag, als iets aantrekkelijks, iets heilzaams, iets wat een einde maakt aan lijden. Iets waar ik naar kan uitzien ook.  Ik weet ergens dat dit natuurlijk onzin is. Het is verkeerde visie want het maakt natuurlijk allerminst een einde aan lijden, aan onbevredigd zijn, sterker, eigenlijk kan het de zaken alleen maar verergeren maar toch…

Hoewel ik nog lang niet altijd trouw ben aan de Dhamma, sta ik wel volledig achter de wijsheid van de Boeddha dat deze zintuiglijke wellust, deze begeerte, geen oplossing is van lijden maar de oorzaak. Hoe sterker zintuiglijke wellust bij jezelf, hoe ellendiger je er aan toe bent. Als je die zintuiglijke wellust kwijt bent, is dat een grote zegen voor jezelf. Een zware last is dan weg, dat weet ik wel zeker. Alleen lijden is dan weg, verder is er niks veranderd.
Dit is denk ik ook een mogelijk betekenis van anatta. Er gaat niks essentieels verloren als je de dhamma beoefent. Alleen lijden gaat verloren.

Dat vertekend begrip van zaken, die verkeerde visie, die verrijst op actuele wijze. Let er maar op. Het  komt veel voor zie ik wel bij mezelf. In de sutta’s spreekt men hier zo over: iets dat vergankelijk is aanzien voor duurzaam, iets wat niet bevredigend is toch aanzien voor bevredigend, iets wat eigenlijk niet aantrekkelijk is, aanzien voor aantrekkelijk, en iets wat niet-zelf is aanzien voor zelf. Dus het verkeerd begrijpen van de kenmerken van het geconditioneerde.

Eigenlijk komt het er, mijns inziens,  op neer dat we niet zien wat werkelijk in ons eigen voordeel is en echt heilzaam is voor onszelf (en anderen) op zulke momenten dat er vertekende of verkeerde visie is. Het is sterk verbonden met het niet begrijpen van de vier edele waarheden, dus met onwetendheid.

Ik vind het vergelijkbaar met een verslaafde. Die heeft overduidelijk een volledig vertekende of verkeerde visie op wat gelukkig maakt, wat voordelig is,  wat de oorzaak is van lijden en geluk, wat  beëindiging van lijden is en de weg naar de beëindiging van lijden. De weg die de verslaafde ziet voor de beëindiging van diens lijden maakt lijden alleen maar erger. Het is een volledige verkeerde visie.

In milde vormen zit dat ook bij ons, wel bij mij zie ik. Je hoeft niet verslaafd te zijn aan drugs of drank om toch in iets wat eigenlijk geen heil kan brengen, zelfs onheilzaam en onvoordelig is, toch iets heilzaams te zien, iets voordeligs. Hoe vaak slaan we niet op actuele wijze een verkeerd pad in, een pad dat nooit zal leiden tot de beëindiging van lijden, dat zelfs niet eens voordelig is?

Als ik iets opvallend vind aan ons bestaan als mens is het wel de last die bij ons is. Wat is een mens toch een gekweld wezen! Wat een nare bagage heeft ie toch bij zich. Wat een nood alsmaar, wat een druk, wat een last. Wat een zegen als die last eens wegvalt.

Moge juiste visie ons bijstaan.

Tot zover deze serie posten over verkeerde visie.
« Laatst bewerkt op: 06-12-2018 19:50 door Sybe »

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2427
    • Bekijk profiel
Re: Wat is verkeerde visie?
« Reactie #9 Gepost op: 07-12-2018 19:51 »
Drie contexten zijn reeds behandeld waarin verkeerde visie een rol speelt in de sutta's. Dit is de vierde.

4. Het niet (op actuele wijze) zien of begrijpen van anicca, dukkha en anatta (Tilakkhana) en asubha, de kenmerken van het geconditioneerde.

MN115§12* geeft wat dit betreft aan dat het onmogelijk is, het kan niet gebeuren, dat een persoon in bezit van juiste visie een formatie kan behandelen als permanent, als bevredigend/plezierig, als zelf.

Hierbij aansluitend:

Verkeerde visie in Patisambhidamagga, de gids van de Pali Canon
(vertaald uit Treatise on Views, Nanamoli)

-Wat is verkeerde visie? Misvatting door misinterpretatie is verkeerde visie (§1)

-Hoe zit het dat misvatting door misinterpretatie verkeerde visie is?

Misvatting door misinterpretatie van rupa aldus: ‘Dit is van mij, dit ben Ik, dit is mijn zelf’. Misvatting door misinterpretatie van gevoel…voorstellingen/herinneringen…mentale formaties…bewustzijn aldus ‘Dit is van mij, dit ben ik, dit is mijn zelf’. (§2)