Auteur Topic: Nibbana is Samsara?  (gelezen 6954 keer)

Offline Dorje

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
Re: Nibbana is Samsara?
« Reactie #250 Gepost op: 19-01-2019 09:28 »
Ik ga een tijdje in de lees-stand.

[Toevoeging: het bericht hieronder was geschreven vanuit de verkeerde interpretatie dat Siebe zich nog meer ging lees-verdiepen, maar de lees-stand slaat hier op het forum besef ik nu, wat volgt is dus niet relevant, weglaten is nu ook weer niet nodig denk ik, want ik wens nog steeds hetzelfde toe, alleen is het dan een zuivere wens, zonder de invulling dat de nadruk er nu nog helemaal niet op zou liggen, deze trek ik bij deze terug]

Nog meer lezen?
:)

Voor ikzelf in nirvanische vrede op ga en ook het forum verweesd achter laat (grapje, echt wel), toch nog dit:

Theravada en Mahayana zijn dan misschien zeer verschillend, de een kan wel wat leren van de ander en omgekeerd.

En de Mahayana boodschap dat Wijsheid en Methode best samen gaan kan in deze zin toch wat minder misplaatst lijken, lijkt mij toch.

Maar dat buiten beschouwing gelaten, geniet van je lees modus, ik vond de discussies met jou, Siebe, ook erg leerrijk. Ik waardeer ook jouw enorme drive en kennis. En ook ik ben niet zuiver, ik zou hier beter mijn bek houden, maar mijn intentie is dat wel. Het is zelfs sterker dan mezelf. Ik wens je echt wat meer nadruk op methode toe (mediteren, fixaties onderzoeken, breaking out of the box, breaking out of the letter, leren omgaan met verwarring, met tegenstrijdigheden, met de paradox van de werkelijkheid...). En als je dit echt niet kan opvatten als broederlijke liefde, dan trek ik mij helemaal terug. Dus voor alle zekerheid: het was aangenaam jou en iedereen hier te leren kennen, het ga je goed, het ga jullie allemaal heel goed.

Zou ik dit wel versturen? Is het geen smerig uit de hoogte natrappen? Misschien wel, ik zal het onderzoeken, maar op dit moment zie ik het gewoon als wat ik moet doen. Dus... daar gaat ie.

🙏
Namaste!

« Laatst bewerkt op: 19-01-2019 11:20 door Dorje »

Offline MaartenD

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
Re: Nibbana is Samsara?
« Reactie #251 Gepost op: 19-01-2019 13:44 »
Lieve mensen,

Louter reagerend op de uitspraak dat theravada en mahayana weliswaar verschillen maar ook van elkaar kunnen leven wil ik wijzen op de ontstaansgeschiedenis van wat wij 'het boeddhisme' noemen zelf. De laatste tijd heb ik daar het een en ander over gelezen bij Jayarava en ik begin te zien dat er veel te leren valt. Het boeddhisme is niet alleen begonnen te midden van en is schatplichtig aan het toenmalige hindoeïsme, het was zelfs voortdurend in gesprek of discussie met allerlei stromingen. Eén van de verschillen is dat theravada discussieerde en zelfs polemiseerde over andere stromingen dan het wat latere mahayana, zeker vajrayana.

Als dat gewenst is wil ik proberen het een en ander uit te werken maar dat is in dit topic niet op z'n plaats. Ik verwijs wel naar het boek How Buddhism began van Gombrich, wat zeer inzichtelijk schijnt te zijn. https://www.bol.com/nl/p/how-buddhism-began/1001004011555950/?country=NL Ik heb het op mijn verlanglijstje staan.

Met warme groet,

Maarten