Auteur Topic: Jezelf zijn  (gelezen 6828 keer)

Offline Bodhiboom

• Sangha Nieuweling
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Jezelf zijn
« Reactie #150 Gepost op: 10-03-2019 14:05 »
Ik denk echter dat de staat van geest ook essentieel is. Hij bevestigt dit. Neem slecht slapen en goed slapen. De geest gaat dan duidelijk verschillende reacties vertonen. Als je slecht slaap wordt de veel ontvankelijker voor irritatie, boosheid. Het is maar een voorbeeld dat je als mens onder verschillende omstandigheden ook hele verschillende stemmingen, reacties etc. kan vertonen.

Dat heb ik ook bij mezelf opgemerkt. Als je wat meer aan mindfulness gewend bent, dan word elk moment dat een sterke reactie teweeg brengt een mogelijkheid tot beoefening. Bijvoorbeeld iemand vertelt je dat een goede vriend gaat sterven, en dit shockeert je en veranderd je stemming. Dat moment brengt een mogelijkheid om meer over jezelf te leren, om iets dat verborgen was aan het licht te brengen. Je kan duidelijk zien hoe er grotere opmerkzaamheid naar boven komt, en dat je geheugen ook dingen naar voren brengt. Vaak blijft die veranderde stemming nog uren bij je.

Soms lijkt het alsof die veranderende stemmingen bepaalde deelen van het palet van beschikbare reacties verhullen. Als je somber bent dan ga je niet zo makkelijk lachen, als je energiek bent kom je niet zo makkelijk tot rust. Het zijn als lenzen die het licht vervormen — sommige dingen worden versterkt, anderen verzwakt. Vaak maken je gedachtes ook verbindingen die je anders niet zou maken, als je somber bent dan ga je bijvoorbeeld de donkere kant van de dingen inzien.

Maar ik denk dat een geavanceerde beoefenaar zich die dingen wel meester maakt. Dat je als gevorderde een ander palet aan reacties gaat hanteren, bijvoorbeeld als iemand je uitscheldt. Als jong ventje maak je je daar druk over, en sommige mensen hebben als ze volwassen zijn nog steeds de neiging om sterk erop te reageren.

Thich Nhat Hanh zegt ook in zijn boek “No Mud, No Lotus” dat een goede beoefenaar vrij makkelijk geluk in zichzelf kan oproepen, door zich te richten op de goede eigenschappen die het leven hem verschaft, zoals een goed paar ogen of een goed paar oren.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #151 Gepost op: 10-03-2019 18:09 »
Ja, alles kan dienen als oefenmateriaal. Ik stond hier eerst anders in. Toen dacht ik nog dat de Boeddha-Dhamma er voor kon zorgen dat ik helemaal gezond bleef, geen pijn meer zou krijgen en voelen, niet ziek zou worden, geen ellende meer zou meemaken. Ik werd dan teleurgesteld of kwaad dat de Boeddha-Dhamma zijn werk niet deed. Ik zag de Boeddha-Dhamma als een soort route naar een perfect leven, zonder ziekte, zonder ellende, zonder pijn, zonder oudersdomskwalen etc. Ik denk nu dat dit een beetje dwaas was :)

Het stelt ook niet veel voor om alleen te oefenen als alles goed gaat, of je alleen verbonden te voelen met de Drie Juwelen als alles in je leven op orde is.

groet,
Siebe

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #152 Gepost op: 13-03-2019 12:12 »
Jezelf zijn kun je ook zien als volledig aanwezig zijn.

Door het volgen van emoties, neigingen, reacties raak je afwezig. Je komt in je hoofd terecht.

Siebe
leerling
« Laatst bewerkt op: 13-03-2019 12:25 door Sybe »

Offline Dorje

• Sangha Ouderling
    • Bekijk profiel
« Reactie #153 Gepost op: 13-03-2019 14:10 »

Door het volgen van emoties, neigingen, reacties raak je afwezig. Je komt in je hoofd terecht.

Siebe
leerling

Mooi uitgedrukt!

Dorje
leerling

Offline Bodhiboom

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #154 Gepost op: 13-03-2019 14:25 »

Dat is waar, als je bewustzijn groot genoeg is om je hele zelf te bevatten. Ik merk soms wel eens dat als ik niet helemaal onstspannen ben dat mijn concentratie aanscherpt op bepaalde delen van mijn zintuigen, bijvoorbeeld ik voel mijn lichaam minder en knijp soms mijn linkeroog dicht, zodat mijn concentratie meer op de visie in mijn rechteroog komt te liggen.

Als je mindful bent dan ben je ontspannen en egaal met je attentie, niet toegespitst op een bepaald iets. Dan heb ik wel een algeheel bewustzijn over mijn gehele lichaam. Maar als ik bijvoorbeeld me focus op mijn voeten dan verdwijnt er een stukje aandacht uit mijn hoofd en torso. Dat verschuiven en verscherpen van de focus van mijn aandacht is iets waar ik al een tijdje op let.

Met warme groet,

Bodhiboom

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #155 Gepost op: 13-03-2019 18:58 »

Siebe
leerling

Mooi uitgedrukt!

Dorje
leerling

Bij Dorje in de buurt raakt iedereen afwezig, en loopt zo tegen een lantaarnpaal ;D

siebe
leerling

Offline Bodhiboom

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #156 Gepost op: 27-03-2019 15:46 »
Ik vind het nogmaals erg jammer dat Old Bikkhu zijn posts in deze draad ook heeft ingetrokken, het waren allemaal toch wel krachtige argumenten voor het Zijn in plaats van het Worden, en dat is het waard om gehoord te worden. In veel religies en vooral in het Boeddhisme is dat een conflict in de basis van het denken, dat sommige voorschriften zeggen “je moet zus-en-zo worden” terwijl er elders word gezegd “je bent al wie je moet zijn.”

In het boeddhisme vind je het gezegde dat iedere mens boeddha-natuur heeft, er is toch een leidraad naar het leven en naar een diepere acceptatie van wat je bent. Ik gebruik niet het woord ‘zelf’ omdat dat nogal oproept tot ik-maken, en als je zegt “hier zijn enkel een aantal aggregaten” dan is dat ook goed genoeg. Maar die acceptatie, dat je genoeg bent zoals je bent, en dat je niet zo nodig iets anders hoeft te zijn, dat is bevorderlijk tot een innerlijke vrede. Daarmee kan je veel tot rust brengen.

Aanverwant aan het Zijn kan je ook zeggen dat een doel van het leven is om het te vieren, creatief te zijn, het uit te beelden en misschien het iets beter achter te laten dan je het vond. Dat kan zijn door mooie schilderijen te maken, of drum sessies te gaan spelen met een bandje, of poëzie te gaan schrijven.

Hoe dan dat te rijmen met het Achtvoudige Pad, dat toch veel elementen heeft van Worden? Ik denk dat het antwoord ligt in het woord ‘realisatie’. Ik denk dat de elementen van het pad al in ons aanwezig zijn, en dat wij ze enkel hoeven te vinden, te inzien en de waarheid ervan hoeven te realiseren.
« Laatst bewerkt op: 27-03-2019 18:51 door Bodhiboom »

Offline Dorje

• Sangha Ouderling
    • Bekijk profiel
« Reactie #157 Gepost op: 29-03-2019 10:40 »
Ik vind het nogmaals erg jammer dat Old Bikkhu zijn posts in deze draad ook heeft ingetrokken

Ik vind het jammer dat Old Bikkhu zichzelf heeft teruggetrokken. Iedereen heeft hier zo zijn specifieke inbreng.

Het is toch niet evident zo'n forum, iedereen heeft zo zijn gedacht en houd daar aan. Je hebt er die verknocht zijn aan hun Metta, je hebt er die verknocht zijn aan hun uitleven van verlangens, je hebt er die verknocht zijn aan hun pali sutta's, je hebt er die verknocht zijn aan hun Dzogchen. Wij lijken er dingen over te delen op zo'n forum, maar wat we werkelijk doen is steeds meer te bevestigen waarvan we al overtuigd zijn. En als iemand daar dan een tegenkanting tegen maakt, voelen we ons "persoonlijk" aangevallen.

Niet evident.

Om nog maar wat aan mijn verknochtheid aan openheid vast te houden:

Mijn reactie op Old Bikkhu, één van de reacties waar hij waarschijnlijk is op afgeknapt, was dat de ene visie de andere niet hoeft uit te sluiten.

Het ontdekken van het Zijn, hoeft het Worden niet sowieso uit te sluiten. Het uitleven van de verlangens als mogelijke weg, hoeft het beteugelen van verlangens als mogelijke weg niet sowieso uit te sluiten.

Beiden hebben hun waarde en bestaansrecht. Ik hou niet van extreme zienswijzen (het is zo en niet anders) en van andere zienswijzen en methodes als onjuist af te schilderen op basis van de eigen zienswijze, en reageer er dan ook op.

Neem nu het ontdekken van het Zijn. Als daar de kous mee af is, dan krijg je, wat ik in Advaita middens vaak vaststel, leraren die gaan verkondigen dat ze verlicht zijn omdat ze het Zijn hebben ontdekt en ontdekt hebben dat er in dat Zijn alles al volledig goed is zoals het is, het is niet te creëren, het is niet te manipuleren, het is niet de bereiken. Maar als iemand dan een vervelende vraag stelt, schieten ze in een Franse colere. Of ze verkondigen doodleuk dat er nog steeds kwaadheid, ja, zelfs woede is, maar dat dat ook ok is, dat dat nu eenmaal is wat is en verder geen belang heeft.

We moeten dan toch durven inzien dat dit een ander soort verlichting is dan die waar de Boeddha naar verwezen heeft. Het is een bevrijding, dat zeker, het is bevrijdend te ontdekken dat er helemaal niets hoeft te veranderen. Maar het is een zeer egoïstische bevrijding, het bevrijdt jou misschien van je eigen neigingen, het transcendeert je neigingen, maar al de rest blijft er wel last van hebben.

In de Boeddhistische verlichting moeten die beiden er nog uit: die egoïstisch gerichtheid op je eigen bevrijding en het blijven voordoen van die neigingen.

Vandaar dat men in Zen zegt: always Being, always Becoming. M.a.w. het een hoeft het ander niet uit te sluiten.

Always Being slaat dan op de Ontdekking van het Zijn zoals het is en perfect is zoals het is. Always Becoming slaat dan op de belichaming van deze ontdekking in het geconditioneerde bestaan, een bestaan dat voortdurend wijzigt, voortdurend wordt, voortdurend vorm krijgt en dat dit niet stopt met de ontdekking van het Zijn.

Always Becoming slaat dan op het ontmantelen van de neigingen die zich nog steeds voordoen en eigenlijk voortkomen uit het niet accepteren van de dingen zoals ze nu eenmaal werkelijk zijn (always Being). Deze moeten nog ontmanteld worden, anders is er geen sprake van ware bevrijding. En dat is de always Becoming.

Het is weer een paradox. Het is weer twee schijnbaar tegengestelde dingen die tegelijk nodig zijn. Als je gefixeerd raakt op één van de twee afzonderlijk, is het nu op het Worden alleen, of het Zijn alleen, dan kom je vroeg of laat vast te zitten.

Je bent al wie je moet zijn en toch kan je nog meer worden wat je al bent, door al die neigingen en gewoontes die ontstaan zijn vanuit een niet accepteren van wat je al bent, met inzicht te ontmantelen en dus te laten uitdoven.

Ik haal nog eens de prachtige zinsnede van Ekayano maggo aan:

Er is een pad, het pad leidt naar de berg, het pad maakt de berg niet.

Het achtvoudige pad is een pad, een pad dat je brengt bij de berg, de ontdekking van het Zijn, het creërt het Zijn niet, het brengt je gewoon tot de ontdekking dat het er altijd al was, niet gecreëerd hoeft te worden, goed is zoals het is.

En als je de berg dan gevonden hebt (de ontdekking van always Being), dan is de kous ook nog niet af, het is dan nog zaak de berg te beklimmen, en onderweg alle ballast (de neigingen en gewoontes) af te werpen en steeds meer onszelf te "worden" (always Becoming).

Hoe dan dat te rijmen met het Achtvoudige Pad, dat toch veel elementen heeft van Worden? Ik denk dat het antwoord ligt in het woord ‘realisatie’. Ik denk dat de elementen van het pad al in ons aanwezig zijn, en dat wij ze enkel hoeven te vinden, te inzien en de waarheid ervan hoeven te realiseren.

Mooi verwoord en helemaal mee eens.

De groeten,

Dorje.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #158 Gepost op: 29-03-2019 13:55 »
In de Boeddhistische verlichting moeten die beiden er nog uit: die egoïstisch gerichtheid op je eigen bevrijding en het blijven voordoen van die neigingen.

Ach, mensen moeten zich gewoon eens verdiepen in de teksten, Dorje.

Als mensen dat doen, zien ze dat boeddhistische verlichting nooit losgekoppeld wordt van neigingen,  of van het geconditioneerde domein! Heel essentieel. Stroom-intrede, de eerste vrucht, verwijst bijvoorbeeld naar de eerste fundamentele veranderingen op het vlak van de persoonlijkheid. Dit geldt ook zo voor de andere vruchten. De vruchten zijn altijd gekoppeld aan veranderingen op het geconditioneerde vlak: http://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=2120.0

Blijven deze veranderingen uit, wat je dan ook gezien hebt, dan is er helemaal geen sprake van een vrucht.

Er hoeft niks te veranderen aan boeddhistische verlichting. Het is allemaal prima beschreven.

Siebe

Offline Dorje

• Sangha Ouderling
    • Bekijk profiel
« Reactie #159 Gepost op: 29-03-2019 16:14 »

Ach, mensen moeten zich gewoon eens verdiepen in de teksten, Dorje.

Ik vrees dat je mij verkeerd begrijpt. Ik bedoel helemaal niet dat de boeddhistische verlichting niet goed beschreven staat. Wat ik bedoel is: waar die leraren denken dat ze al verlicht zijn, moeten er voor dat het een echte, boeddhistische verlichting is nog die twee zaken ook weggewerkt worden: het zelf-gerichte en het nog steeds voordoen van de neigingen.

Ik waag mij echt niet om de Boeddhistische verlichting te herdefiniëren hoor.

Excuses voor de verwarring. Ik had beter "In" vervangen door "voor".

Voor de boeddhistische verlichting moeten die beiden er nog uit: die egoïstisch gerichtheid op je eigen bevrijding en het blijven voordoen van die neigingen.

Als je wat ik geschreven had in zijn context liet ("We moeten dan toch durven inzien dat dit een ander soort verlichting is dan die waar de Boeddha naar verwezen heeft."), dan lijkt het mij echter toch moeilijk om tot zulk een verwarring te komen, maar goed, het is blijkbaar toch gebeurd en bij deze hopelijk rechtgezet.

« Laatst bewerkt op: 29-03-2019 16:22 door Dorje »

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #160 Gepost op: 29-03-2019 17:43 »
Ik zie geen aanwijzingen in de teksten dat er iets mis is met het streven naar je eigen bevrijding.

Als het gaat om het werken aan het welzijn van anderen vond ik ooit dit:
http://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=2219.0

fragment daaruit: "Iemand die zowel voor zijn eigen welzijn oefent als voor dat van anderen, traint zich er in om de eigen hebzucht, haat en begoocheling te verwijderen en moedigt anderen ook aan om hebzucht, haat en begoocheling bij zichzelf te verwijderen".

Dat is wat het betekent om te werken aan andermans welzijn!

Siebe