Auteur Topic: Anguttara Nikaya: 02-005 en 02-031  (gelezen 2637 keer)

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Geslacht: Man
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
Anguttara Nikaya: 02-005 en 02-031
« Gepost op: 30-05-2007 11:22 »
In de Pali Canon zijn er veel suttas die zich puur op de leer concentreren waardoor, en door middel van de vertalingen, er heel stugge en langdradige toespraken ontstaan, gespekt met lange herhalingen om de leringen duidelijk te maken. Ze zijn van waarde even of aldanniet belangrijker dan de mooie suttas, maar af en toe zitten er suttas bij, die mij bij blijven door de toewijding die erin zit of gewoon de esthetica ervan. Twee die mij zeer zijn bij gebleven komen uit de Anguttara Nikaya, de ene gaat over de volharding van de Boeddha voordat hij Verlicht werd, een ander vertelt over de dankbaarheid die je je ouders moet schenken.

AN02-005 Ontoegeeflijk:
"Monniken, ik ken twee kwaliteiten door ervaring: ontevredenheid met betrekking tot vaardige kwaliteiten en onverminderende inspanning. Ontoegeeflijk spande ik mij in, [denkend], "Graag zou ik het vlees en het bloed in mijn lichaam laten opdrogen, alleen de huid, de pezen en de botten achterlatend, maar als ik niet haal wat gehaald kan worden door menselijke vastberadenheid, menselijke volharding en menselijke streving, dan zal mijn volharding niet verslappen." Door deze opmerkzaamheid van mij was er Verlichting bereikt. Door deze opmerkzaamheid van mij was de onovertroffen vrijheid van hechting bereikt.

Ook jullie monniken, moeten je ontoegeeflijk inspannen, [denkend], "Graag zouden we het vlees en het bloed in ons lichaam laten opdrogen, alleen de huid, de pezen en de botten achterlatend, maar als we niet halen wat gehaald kan worden door menselijke vastberadenheid, menselijke volharding en menselijke streving, dan zal onze volharding niet verslappen." Ook jullie zullen in niet zo'n lange tijd het hoogste doel van dit heilige leven, waarvoor zonen van goede families terecht voor het thuisloze leven kiezen, bereiken en vasthouden, wetend en realiserend voor jezelf in het hier en nu.

Zo moeten jullie jezelf trainen: " Wij zullen ons ontoegeeflijk inspannen, [denkend], "Graag zouden we het vlees en het bloed in ons lichaam laten opdrogen, alleen de huid, de pezen en de botten achterlatend, maar als we niet halen wat gehaald kan worden door menselijke vastberadenheid, menselijke volharding en menselijke streving, dan zal onze volharding niet verslappen" Zo moeten jullie jezelf trainen." (http://www.toegangtotinzicht.nl/Geschriften/Theravada/a02-005.php)

AN02-032 Dankbaarheid:

"Ik zeg jullie, monniken, er zijn twee persoon die niet makkelijk terug te betalen zijn. Welke twee? Je moeder en je vader. Zelfs als je je moeder op ??n schouder en je vader op de andere schouder zou moeten dragen voor 100 jaren, en hun zou moeten verzorgen door hun te zalven, te masseren, te wassen en te wrijven over hun ledematen, en zij urineerden en ontlastten daar [op je schouders], dan zou je nog niet je ouders terug betalen. Als je je ouders zou stichten tot de absoluut machtigsten over deze aarde, overvloedig in de zeven schatten, dan zou je nog niet je ouders terug betalen. Waarom is dat? Moeder en vader doen veel voor hun kinderen. Ze verzorgen hen, ze voeden hen, zij introduceren hen in de wereld. Maar iemand die zijn ongelovige moeder en vader wakker schudt, en hun richt op en kalmeert in overtuiging; iemand die zijn ondeugdzame moeder en vader wakker schudt, en hun richt op en kalmeert in deugdzaamheid; iemand die zijn verbitterde moeder en vader wakker schudt, en hun richt op en kalmeert in vrijgevigheid; iemand die zijn dwaze moeder en vader, richt op en kalmeert in opmerkzaamheid: op deze manier betaalt iemand zijn moeder en vader terug." (http://www.toegangtotinzicht.nl/Geschriften/Theravada/a02-031-032.php)

Met Metta,
Django
« Laatst bewerkt op: 06-02-2011 21:01 door Katinka - Boeddha hoekje »
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften