Auteur Topic: Favoriete beoefening of leer  (gelezen 255 keer)

Offline Bodhiboom

• Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Favoriete beoefening of leer
« Gepost op: 06-03-2019 11:08 »
Enkele dagen geleden zat ik met mijn vader te praten over het boeddhisme, en wat er ter sprake kwam was welke beoefening mij nou het meeste had gebracht. Ik heb er even over nagedacht, en ik denk dat het inzicht meditatie is geweest, het kijken naar de oorsprong van de dingen om specifiek te zijn.

Wat ik merkte is dat als je je bewust word van waar je emoties vandaan komen, de wortels ervan, dat veel van je negatieve emoties ook verdwijnen, of sterk verminderd worden. Dus het loont om specifiek die dingen te gaan onderzoeken. Het is niet iets wat veel besproken word in de boeddhistische leer.

En toen vroeg ik me af wat voor andere bijzonderheden ik wel niet had gemist van het boeddhisme. Wij hebben waarschijnlijk allemaal verschillende beoefeningen waar wij veel aan hebben gehad, die niet noodzakelijk tot de hoogtepunten uit een standaard beginners boek zouden behoren.

Heb jij een favoriete beoefening of leer die je zou willen delen?

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
Re: Favoriete beoefening of leer
« Reactie #1 Gepost op: 06-03-2019 13:00 »
Ik beoefen de praktijk van Tchenrezig, een praktijk over de kwaliteiten waarvoor Tchenrezig staat: mededogen, liefdevolle vriendelijkheid, meevoelende vreugde en gelijkmoedigheid. Jullie weten allemaal wat voor lieverdje ik ben en hoe deze praktijk aanslaat, dus...

Oke... ik heb nog wel wat te leren maar wat denk ik heel goed is aan de praktijk, en dit sluit aan bij Old Bhikkhu's reactie over verandering, is dat het al gaandeweg afrekent met zelfhaat, zelfveroordeling, zelfverwijt. Ik denk dat het best vaak zal voorkomen dat mensen de boeddha-dhamma beoefenen, eigenlijk vanuit zelfhaat, zelfverwijt, zelfveroordeling. We vinden dan bijvoorbeeld dat we niet deugen en dat dat aan onszelf moet veranderen.

Zo heeft Old Bhikkhu waarschijnlijk ook altijd geoefend, bewust of onbewust. Willen veranderen is dan eigenlijk niet gebaseerd op liefde voor jezelf en op wijsheid maar het ligt eigenlijk in het verlengde van zelfverwijt. Je wilt iemand anders worden omdat je eigenlijk een hekel hebt aan wie je bent. Met zo'n motivatie oefenen is niet goed. Dan moeten we echt eerst meer liefde en mededogen met onszelf en anderen ontwikkelen, denk ik.

Zo'n praktijk van mededogen, van liefdevolle vriendelijkheid etc. leert je, als het ware, om die strengheid naar jezelf (en anderen), dat zelfverwijt, die hardheid te verzachten. En dat is echt broodnodig ook.

Onze samenleving is ook bikkelhard, vrienden vaak ook, kennissen, bazen, zelfs ouders. Het draait vaak altijd maar op presteren. En er gewoon zijn, dat is nooit voldoende. Je moet altijd je goedheid bewijzen, via werk, via vrijwilligerswerk, via zorg, via wat dan ook. Er zijn is niet goed genoeg. Liefde en mededogen is extreem voorwaardelijk, vaak ook van ouders. Dus dat sluipt in al je vezels. Zo ga je dan ook over jezelf denken. "Ik deug pas als ik..." Het zijn gruwelijke gedachten, meedogenloze en begoochelde gedachten.

Heel sterk aan de leer vind ik, en waarachtig, is dat alle drie visies niet echt waar zijn: 'ik ben minderwaardig aan anderen', 'ik ben superieur aan anderen',  'ik ben gelijk aan anderen'. De teksten maken duidelijk, mijns inziens overeenkomstig de waarheid, dat het maar voorstellingen zijn, vaak zeer krachtige, maar niettemin voorstelling, verbeelding dus. Verbeelding is niet wie we zijn. Dat besef elk keer weer wakker maken helpt, in combinatie met mededogen, metta etc.

Het voelt voor mij als erg belangrijk die kou en hardheid, die strengheid, uit onszelf te verdrijven, zonder trouwens in het andere extreem van wellness door te schieten

Siebe

Offline MaartenD

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 06-03-2019 14:11 »
De stroming waarbinnen ik min of meer sta is theravada met een accent op de Thaise woudtraditie. In de praktijk houd ik me helemaal niet aan de begrenzingen van die stroming, zelfs niet als ik ze zou kennen. De focus van mijn beoefening is aandachtsmeditatie met een voorzichtig begin aan inzichtmeditatie - ik vind dat dit twee kanten van één medaille zijn - en een dappere poging om mijn inzichtjes voortdurend te gebruiken in mijn dagelijks leven.

Ik reciteer, in het weekend flink wat en door de week blijft het heel beperkt. Ik leg mezelf ook kleine beperkingen op om te kijken wat dit doet met mijn grillen en invallen.

Verder probeer ik mettā te oefenen, heel simpel in de praktijk. Mettā-meditatie krijg ik niet goed voor elkaar, dat is me te abstract geloof ik.

Ik weet dat ik als theravadin heel wat zaken uit andere stromingen mis. Daarom lees ik er af en toe over en ik neem over wat ik kan inpassen. Ik doe af en toe de 108 prostraties bijvoorbeeld, iets wat ik uit Korea heb.

Met warme groet,

Maarten

Offline Bodhiboom

• Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 06-03-2019 17:00 »
ik heb nog wel wat te leren maar wat denk ik heel goed is aan de praktijk is dat het al gaandeweg afrekent met zelfhaat, zelfveroordeling, zelfverwijt.

Dank je Siebe, dit kwam bij mij heel sterk binnen. Ik ben altijd een medelievend en vriendelijk mens geweest, maar ik realiseer me opeens dat ik dat ook wel eens doe, zelfveroordeling en zelfverwijt in verschillende vormen. Het is een perspectief wat ik niet eerder ben tegengekomen, en het voelt waardevol.

Citaat
Ik denk dat het best vaak zal voorkomen dat mensen de boeddha-dhamma beoefenen, eigenlijk vanuit zelfhaat, zelfverwijt, zelfveroordeling. We vinden dan bijvoorbeeld dat we niet deugen en dat dat aan onszelf moet veranderen.

Blijven in je eigenwaarde is best een lastig iets, het zou kunnen dat dit ook wel deels verantwoordelijk is geweest voor de sterke connectie die ik voelde met de dharma toen ik er voor het eerst over begon te lezen. Ik denk dat je wel gelijk hebt dat het meer voorkomt.

Citaat
Onze samenleving is ook bikkelhard, vrienden vaak ook, kennissen, bazen, zelfs ouders. Het draait vaak altijd maar op presteren. En er gewoon zijn, dat is nooit voldoende. Je moet altijd je goedheid bewijzen, via werk, via vrijwilligerswerk, via zorg, via wat dan ook. Er zijn is niet goed genoeg. Liefde en mededogen is extreem voorwaardelijk, vaak ook van ouders. Dus dat sluipt in al je vezels. Zo ga je dan ook over jezelf denken. "Ik deug pas als ik..." Het zijn gruwelijke gedachten, meedogenloze en begoochelde gedachten.

Ik heb het veel gezien in mijn leven, alhoewel ik gezegend ben met een liefdevolle familie. Heel raak getypeerd.

Citaat
Het voelt voor mij als erg belangrijk die kou en hardheid, die strengheid, uit onszelf te verdrijven, zonder trouwens in het andere extreem van wellness door te schieten.

Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Het is iets wat mij vaak opvalt bij geavanceerde boeddhisten, dat ze een mooie uitstraling hebben, iets zachts.

Met warme groet,

Bodhiboom

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 06-03-2019 19:16 »
Dank je Bodhiboom.

Siebe