Auteur Topic: Boeddhisme en computer games  (gelezen 569 keer)

Offline Bodhiboom

• Sangha Nieuweling
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Boeddhisme en computer games
« Gepost op: 23-03-2019 16:16 »
Ik heb lang nagedacht over computer games en het boeddhisme, en ben tot de voorlopige conclusie gekomen dat er maar weinig games zijn die het boeddhisme echt ondersteunen, en veel meer die er tegen in gaan. Hier is een korte samenvatting van mijn gedachten over de negatieve impact van games...

Het zijn tijdsverdrijven, dingen die afleiden van de echte wereld. Ze bevorderen vaak gehechtheid, door te spelen met thema’s zoals gouden munten en schatten die je word geacht te achtervolgen. Ze zijn verslavend. Ze vormen onreele gewoontes.

In het zetten van speler tegen speler, achter maskers, leiden ze tot het dehumaniseren van de tegenstander. Ze leiden vaak tot woede en wrok. Ze leiden tot onvriendelijkheid, en het zien van dieren en mensen als onvriendelijke wezens.

Dat is zo’n beetje wat ik in mijn persoonlijke omgeving heb geobserveerd. Games hebben ook wel wat positieve eigenschappen, zoals een vaardigheid aanleren en reactievermogen aanscherpen, maar er schijnen toch meer negatieve te zijn.

Wat denken jullie erover?

Met warme groet,

Bodhiboom

Offline ekayano maggo

• wat is dit
  • Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
Re: Boeddhisme en computer games
« Reactie #1 Gepost op: 23-03-2019 16:49 »
Ik ben niet bekend met games.
Ik heb er geen gedachten over.

Offline Dorje

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 23-03-2019 17:35 »
Ik sluit me hier bij aan.

Geen ervaring mee, toch geen actuele ervaring, vroeger wel een beetje, maar heb nooit het verband gezocht of gelegd met Boeddhisme beoefenen.

Wat is je onderligende vraag of bedoeling om dit zo te overdenken?

Offline Bodhiboom

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 23-03-2019 18:32 »
Ik kwam een stuk van een sutta tegen waarin word gesproken over de Boeddha’s kijk op spelen in het algemeen, ik citeer uit AccessToInsight, uit de Brahmajāla Sutta:

Citaat
"Or he might say: "Whereas some honorable recluses and brahmins, while living on food offered by the faithful, indulge in the following games that are a basis for negligence:[1] aṭṭhapada (a game played on an eight-row chess-board); dasapada (a game played on a ten-row chess-board); ākāsa (a game of the same type played by imagining a board in the air); parihārapatha ("hopscotch," a diagram is drawn on the ground and one has to jump in the allowable spaces avoiding the lines); santika ("spellicans," assembling the pieces in a pile, removing and returning them without disturbing the pile); khalika (dice games); ghaṭika (hitting a short stick with a long stick); salākahattha (a game played by dipping the hand in paint or dye, striking the ground or a wall, and requiring the participants to show the figure of an elephant, a horse etc.); akkha (ball games); paṅgacīra (blowing through toy pipes made of leaves); vaṅkaka (ploughing with miniature ploughs); mokkhacika (turning somersaults); ciṅgulika (playing with paper windmills); pattāḷaka (playing with toy measures); rathaka (playing with toy chariots); dhanuka (playing with toy bows); akkharika (guessing at letters written in the air or on one's back); manesika (guessing others' thoughts); yathāvajja (games involving mimicry of deformities) — the recluse Gotama abstains from such games and recreations.”

https://www.accesstoinsight.org/tipitaka/dn/dn.01.0.bodh.html

Dat heeft mij aan het denken gezet over computer games, en aangezien Thich Nhat Hanh in zijn vijf mindfulness trainings er ook tegen spreekt dacht ik het is wel iets om even bij stil te staan.

I speel zelf heel af en toe nog games, alhoewel ik wel eens YouTube Let’s Play video’s kijk van games die ik vroeger speelde. Ik ben wel door fases gegaan vroeger toen ik intensief speelde, en ben er niet zeker van of dit nou een goede gewoonte was...
« Laatst bewerkt op: 23-03-2019 19:12 door Bodhiboom »

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 23-03-2019 19:35 »
Ik heb nooit echt wat met games gehad. Ik heb wel eens geracet vroeger of packman gespeeld maar was er ook niet zo bedreven in. Heb er niks mee eigenlijk.

ja, het recreëren, spelletjes doen, dans, muziek, toneel, daar is volgens mij niks goeds over te vinden in de sutta's. Soms zal dat specifiek ook bedoeld zijn voor monniken. Hun taak is de geest zuiveren en Nibbana realiseren en niet afleiding zoeken in vermaak.

Ik herinner me ook een sutta waarin de Boeddha ook de negatieve gevolgen bespreekt voor een toneelspeler. De beste man meende dat ie iets goeds deed, zoals de meeste artiesten waarschijnlijk ook denken, namelijk, mensen vermaken. Mensen even een goede tijd bezorgen, wat afleiding bezorgen. De Boeddha zag het goede er niet van in.

Ik heb er ergens ook wel gevoel voor dat niet alles zo onschuldig is als het op het eerste gezicht lijkt. Gamen is volgens mij inmiddels ook een erkende vorm van verslaving.

Siebe

Offline Dorje

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 23-03-2019 20:13 »
Ik ben wel door fases gegaan vroeger toen ik intensief speelde, en ben er niet zeker van of dit nou een goede gewoonte was...

Vroeger is er niet meer, dus niet echt van belang, de toekomst is er nog niet, dus ook niet echt van belang. Het enige dat van belang is hoe je je nu, met de kennis, de ervaring en het beschouwen dat je nu hebt, verhoudt tot de werkelijkheid, of dit nu gamen, op fora schrijven of tv kijken is. Het is nu om te onderzoeken wat het met je doet.  En het resultaat van dat onderzoek gaat je verhouding tot die werkelijkheid dan stilaan informeren en er op afstellen, in plaats van je te gaan afstellen op iets wat je ergens gelezen hebt.

Zo bekijk ik het, niet veroordelen wat gebeurt in, uit jezelf op basis van een externe bron, maar het beschouwen en oordeelloos onderzoeken. Iets wat je in jezelf be/veroordeelt heeft de neiging nog sterker onbewust te gaan en dus in stand te blijven. Iets dat zelf onderzocht is, heeft juist het omgekeerde effect, het komt volledig in bewustzijn en dit heeft op zijn beurt een spontaan effect op de omgang er mee, hoewel dit soms meermaals in bewustzijn moet komen en soms toch nog met je aan de haal kan gaan, maar als je dat dan weer opmerkt en niet gaat veroordelen, maar dat je blij bent dat je het toch maar weer opgemerkt hebt, zodat je weer de kans hebt om het nog wat dieper te onderzoeken, gebeurt dat opmerken steeds vlotter en spontaner en verliest dat wat onderzocht is steeds meer grip.

Namastee,

Dorje.

Offline Bodhiboom

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 23-03-2019 20:23 »
Siebe,

Ik heb hem even opgezocht, de Talaputa Sutta dacht ik.

https://www.accesstoinsight.org/tipitaka/sn/sn42/sn42.002.than.html

De Boeddha ziet inderdaad niet veel heil in vermaak. Hij maakt specifiek referenties naar het intensiveren van de gevoelens aangezien men de toneelspeler op toneel ziet, maar dan bij het activeren van de drie vergiften van hebzucht, vermijding, en onwetendheid.

Misschien is dat met gamen hetzelfde, het zou mij niet verrassen. Veel games zijn gewelddadig en plaatsen je middenin een aangrijpend verhaal, net zoals toneel, dat de gevoelens kan intensiveren, en je dichter bij de vergiften kan brengen in plaats van dat het je verder bij ze wegbrengt. Maar dan bedoel ik moderne games zoals The Division 2, niet Pac-Man.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 23-03-2019 20:48 »
Ja, merci, dat is de sutta.

Of het nu dans is, muziek, romans, voorstellingen, films, kunst het wil je meenemen, grijpen, vastpakken, je in bezit nemen, zodat je zo goed als alles vergeet en helemaal opgaat in die dans, muziek, voorstellingen, kunst, film etc. Een goede film doet je alles vergeten. Je zit er helemaal in. Je bent eigenlijk op dat moment ook helemaal kwijt dat het maar een serie beeldjes zijn op een doek geprojecteerd. Het verhaal is de werkelijkheid. Wijsheid is weg. Toch, dit voelt goed en daarom dat het ook zo aantrekkelijk is.

Offline Bodhiboom

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 23-03-2019 20:50 »
Hallo Dorje,

Het is nu om te onderzoeken wat het met je doet.  En het resultaat van dat onderzoek gaat je verhouding tot die werkelijkheid dan stilaan informeren en er op afstellen, in plaats van je te gaan afstellen op iets wat je ergens gelezen hebt.

Dat heb ik dus ook wel gedaan, over een aantal jaren. De Sutta was een trigger, maar ik was al langer bezig om mijn relatie met games te onderzoeken. En wat daar uiteindelijk uit tevoorschijn kwam was vrij negatief over games.

Citaat
Zo bekijk ik het, niet veroordelen wat gebeurt in, uit jezelf op basis van een externe bron, maar het beschouwen en oordeelloos onderzoeken. Iets wat je in jezelf be/veroordeelt heeft de neiging nog sterker onbewust te gaan en dus in stand te blijven.

Dit begrijp ik niet helemaal — als je erachter komt dat iets in je leven een negatieve invloed was, dan is dat toch automatisch een oordeel? Of bedoel je iets te beoordelen zonder het te veroordelen. Maar zo hoort het altijd, toch, dat is een onderdeel van zelf-acceptatie.

Citaat
Iets dat zelf onderzocht is, heeft juist het omgekeerde effect, het komt volledig in bewustzijn en dit heeft op zijn beurt een spontaan effect op de omgang er mee, hoewel dit soms meermaals in bewustzijn moet komen en soms toch nog met je aan de haal kan gaan, maar als je dat dan weer opmerkt en niet gaat veroordelen, maar dat je blij bent dat je het toch maar weer opgemerkt hebt, zodat je weer de kans hebt om het nog wat dieper te onderzoeken, gebeurt dat opmerken steeds vlotter en spontaner en verliest dat wat onderzocht is steeds meer grip.

Ja dat klopt wel in dit geval, het is een kwestie van even opnieuw bezoeken en dan weer laten gaan als je merkt dat het eigenlijk toch zinloos tijdverdrijf is.

Warme groet,

Bodhiboom

Offline Bodhiboom

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 23-03-2019 21:06 »
Wat Thich Nhat Hanh erover zegt in zijn vijfde Mindfulness Training over Nourishment and Healing:

“I am determined not to gamble, or to use alcohol, drugs, or any other products which contain toxins, such as certain websites, electronic games, TV programs, films, magazines, books, and conversations.”

Er zijn best veel games die nu een systeem gebruiken dat heet ‘loot boxes’, waar je tegen betaling een doos vol goederen ontvangt in het spel, maar niet van te voren weet wat er precies inzit. Dat is ook een vorm van gokken, en werkt zeer verslavend. Alles van card-game spelen zoals Hearthstone tot loot-shooters zoals Destiny 2 gebruiken dat systeem.
« Laatst bewerkt op: 23-03-2019 21:16 door Bodhiboom »

Offline Dorje

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 23-03-2019 21:45 »
Ja, Bodhiboom, super! Triggers hebben we nodig. Ik noem het ook inspiratie... teksten kunnen erg inspireren om iets te gaan onderzoeken.

Citaat
Zo bekijk ik het, niet veroordelen wat gebeurt in, uit jezelf op basis van een externe bron, maar het beschouwen en oordeelloos onderzoeken. Iets wat je in jezelf be/veroordeelt heeft de neiging nog sterker onbewust te gaan en dus in stand te blijven.
Dit begrijp ik niet helemaal — als je erachter komt dat iets in je leven een negatieve invloed was, dan is dat toch automatisch een oordeel? Of bedoel je iets te beoordelen zonder het te veroordelen. Maar zo hoort het altijd, toch, dat is een onderdeel van zelf-acceptatie.

Achja, het gaat soms subtiel, moeilijk uit te drukken in de juiste woorden, of de juiste nuance te vinden. Waar ik gewoon op doel is dat in onderzoek je dingen vast stelt, je stelt vast of iets bijdraagt tot inzicht of niet, in het woord negatief zit al een oordeel, er zit een subtiele afwijzing in (meestal een subtiele afwijzing van jezelf), en zelfs dit heeft de neiging om iets dieper onbewust te drukken. Het negatieve drukken we altijd weg, en zolang we wegdrukken, is er lijden.

Hoe kunnen we dit doorbreken? Door objectief vast te stellen zonder oordeel. Gewoon helder zien: draagt het bij tot inzicht of niet? Neem nu het gebruiken van alcohol, als je dit als negatief gaat bestempelen, dan gaat het vaak onbewust, je drukt het dan weg, in plaats van gewoon vast te stellen dat (vaak) nuttigen van alcohol niet echt bijdraagt tot inzicht. Als je intentie dan wel ligt op inzicht, dan komt er geen veroordeling op de alcohol, geen angst voor de alcohol, geen veroordeling van anderen op dat vlak (projectie van je eigen oordeel naar buiten toe), dan verliest het verlangen naar de alcohol gewoon alle vat op je, dan is het niet iets dat je jezelf ontzegt (maar waar wel nog een verlangen naar is), dan kan het verlangen ernaar zelf uitdoven.

Maar ook al ligt je intentie op inzicht, maar je ervaart de alcohol als iets negatiefs, iets bedreigend, dan blijft het controle over je hebben, maar op een onbewust niveau, omdat met het verlangen zelf niets is gebeurd. Een onbewust verlangen ligt op de loer om toe te slaan wanneer het daar de kans toe ziet. Denk maar aan al die goede voornemens die op nieuwjaar worden gemaakt, ze zijn gedoemd om te mislukken omdat ze de hoofdoorzaak nummer één over het hoofd zien: verlangen. Waarop gefocust wordt is het object van verlangen (in dit voorbeeld de alcohol), daar wordt het negatieve, het bedreigende in geprojecteerd, het object moet dus vermeden worden, maar dat is heel erg moeilijk, als het verlangen ernaar ongemoeid wordt gelaten.

Wat heeft er dan effect op dat verlangen? Inzicht in het proces zelf zonder oordeel. Vaststellen dat het vaak nuttigen van alcohol niet bijdraagt tot dat waar je je intentie op hebt gezet, wat niet de fout is van de alcohol, ook niet van jou die er naar verlang, maar van het verkeerde inzicht dat dat verlangen werkelijk iets invult. Enkel als je dit zonder negativiteit (en ook zonder positiviteit) t.o.v. het object van het verlangen, het subject van het verlangen en het verlangen zelf kan onderzoeken, dan kan je tot een niet trekkende, niet afstotende vaststelling komen dat het verlangen enkel een illusie vervult, en dan valt het verlangen door inzicht weg en komt het object en het subject weer vrij van diens projecties erop.

Maar dat is hoe het voor mij werkt, ik weet niet of dit ook zo werkt voor anderen. Daarom het is maar een suggestie om het zo ook eens te bekijken, misschien heb je er iets aan, misschien ook niet. Iedereen is anders.

Vriendelijke groeten,

Dorje.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 24-03-2019 11:49 »
Ja, er zit gewoon een ziekelijke kant aan afwijzing. Je kunt door je cultuur, opvoeding, misschien eigen karakter, gewoon bepaalde zaken die in jezelf leven niet willen zien. Je doet alsof het er niet is. Dat kan zich ook ontwikkeld hebben omdat je altijd het signaal kreeg dat het er ook niet mocht zijn.

Dan lijkt het me goed dat je dan eerst openheid leert betrachten naar jezelf. Ik vind dat boeddhisme daartoe uitnodigt. Het haalt lust, agressie, eigenwaan, gewelddadige neigingen, wat je dan ook niet graag ziet, uit de sfeer van veroordeling. Het zijn gewoon zaden die bij ons zitten. Het mag gezien worden en het is er nou eenmaal, zo eenvoudig is het.

Van gewelddadige tot liefdevolle, van perverse tot zeer edele, van lustvolle tot zuivere, van zeer duistere tot lichte, het is allemaal bij ons.

Siebe