Auteur Topic: Zonder woorden zijn  (gelezen 626 keer)

Offline Bodhiboom

• Sangha Nieuweling
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Zonder woorden zijn
« Gepost op: 10-04-2019 09:43 »
Beste mensen,

Ik wou met jullie delen een mooie ervaring die ik had tijdens het mediteren een paar dagen geleden. Ik zat, en gedachten kwamen en gingen, en opeens kwam er de gedachte “dat dit toch allemaal alleen maar woorden zijn”. Dus daar heb ik even de nadruk op gelegd, gedachten beantwoord met het zinnetje, “dit zijn toch alleen maar woorden”, en na verloop van tijd werd alles stil en leek het alsof ik in een mooie woordenlose ruimtelijkheid terecht kwam. Heel fijn.

Mediteren jullie wel eens op het zonder woorden zijn?

Met warme groet,

Bodhiboom

Offline Dorje

• Sangha Ouderling
    • Bekijk profiel
Re: Zonder woorden zijn
« Reactie #1 Gepost op: 10-04-2019 10:37 »
Ik wou met jullie delen een mooie ervaring die ik had tijdens het mediteren een paar dagen geleden. Ik zat, en gedachten kwamen en gingen, en opeens kwam er de gedachte “dat dit toch allemaal alleen maar woorden zijn”. Dus daar heb ik even de nadruk op gelegd, gedachten beantwoord met het zinnetje, “dit zijn toch alleen maar woorden”, en na verloop van tijd werd alles stil en leek het alsof ik in een mooie woordenlose ruimtelijkheid terecht kwam. Heel fijn.

Heel mooie ervaring. Het is erg deugdzaam in de ruimte vooraf aan woorden (zo noem ik het, want als je goed onderzoekt, komen de woorden hier uiteindelijk wel weer uit voort) te vertoeven. En mooi die paradox: hoe woorden als "dit zijn toch alleen maar woorden", je hier kunnen brengen, woorden gebruiken om vooraf aan woorden te geraken. Het kan allemaal, als dat wat gebruikt wordt zichzelf uiteindelijk ook teniet kan doen.

Maar voor de volledigheid wil ik er wel bij vermelden: hoe mooi ook, het blijft een ervaring en het is best niet gehecht te geraken aan die ervaring, en ook niet het terug te willen hebben. Maar misschien is het overbodig dit aan te halen. Ik doe het toch, maar je laat het gewoon links liggen als het niet van doen is.

Ikzelf ga hier altijd mee om met dankbaarheid. Dankbaar voor de ervaring en het dan weer loslaten als ervaring. Wat wel altijd helpt om er voeling mee te blijven houden (dat is iets anders dan het terug te willen of eraan te hechten) is een manier zoeken hoe je deze openende ervaring kan vertalen in je dagelijks leven, hoe het de kijk op je dagelijks leven kan veranderen. Bijvoorbeeld je af te vragen hoe het zou zijn als je naar een boom zou kijken zonder deze te beschrijven in woorden? Hoe het zou zijn om in communicatie te zijn met een ander, maar die ander niet te definieren met woorden? Hoe het zou zijn als een bepaald zinnetje die je ergens leest jou mee zou voeren naar wat er vooraf aan dat zinnetje zit, vooraf aan de woorden waaruit ze zijn voortgekomen.

Dat zijn allemaal terugkoppelingen, vertalingen van die ene ervaring in het dagdagelijkse leven, zij helpen je om niet vast te houden aan de ervaring zelf, maar alert te worden voor het inzicht dat zulke ervaringen, die zich ook in het dagdagelijkse leven plots en spontaan kunnen voordoen, kunnen brengen.

Ik mediteer vaak gewoon op de geest zelf, waarbij ik mijn aandacht dan zoveel mogelijk vestig op dat waar de inhouden (woorden, gedachten, gevoelens, waarnemingen) in verschijnen. Een soort loskomen van de inhouden waar we normaal gezien volledig op gericht zijn. Maar dan zonder verwachting, of als verwachting zich dan toch voordoet, dit ook te zien als een inhoud die verschijnt en daar de aandacht niet laten op landen. Niets wegdrukken, niets voeden, zelfs niet onverschillig zijn tegenover alles wat als inhoud verschijnt, gewoon de aandacht er van los weken en laten terugvallen op zichzelf, op het aandachtig zijn zelf (zonder van iets aandachtig te zijn). Gewoon aandachtig verwijlen in aandachtig zijn.

Maar dit kan behulpzaam zijn voor je of niet. Iedereen is zo anders, iedereen moet een beetje zijn eigen manier vinden om aandachtig te zijn om de aandacht zelf (dus niet om de inhouden). Voor de één gaat dit beter via eenpuntige concentratie, voor de ander via alles open en breed houden, voor nog een ander weer via mindfullness of nog iets anders. Zolang je het hele proces maar kunt blijven zien als een groot experiment, een grote ontdekkingstocht, waarbij elke ontdekking de moeite waard is en zonder te blijven fixeren op de ontdekking afzonderlijk, en zonder te fixeren op één of ander einddoel. Dan blijft het boeiend, stimulerend en steeds vernieuwend (veranderlijk), dan kom je vanzelf steeds meer tot de ontdekking dat wat je denkt te zijn ook maar een proces is dat steeds verandert, waar ervaringen in op komen en ervaringen in wegvallen en dat het gaat om dit inzicht en niet om de ervaringen zelf.

Namastee,

Dorje.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 10-04-2019 11:37 »
Mijn ervaring is dat zonder woorden zijn niet een vastomlijnde toestand is.

Zonder woorden zijn is een toestand die kan samengaan met bedruktheid, gebrek aan frisheid, geslotenheid, stress, mentaal lijden.
Maar zonder woorden zijn kan ook heel open zijn, ruim, verfrissend, zonder stress en bedruktheid.

Gedachteloosheid is echter, naar mijn ervaring, zeker niet gelijk aan een tijdelijke bevrijding of mentale ontspanning.

Siebe

Offline Bodhiboom

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 10-04-2019 17:14 »
Maar voor de volledigheid wil ik er wel bij vermelden: hoe mooi ook, het blijft een ervaring en het is best niet gehecht te geraken aan die ervaring, en ook niet het terug te willen hebben. Maar misschien is het overbodig dit aan te halen. Ik doe het toch, maar je laat het gewoon links liggen als het niet van doen is.

Het niet aan hechten is een van de klassiekers van meditatie, maar toch al je een mooie ervaring hebt gehad is het noch lastig om te doen. Een reminder is dus best op zijn plaats.

Citaat
Ikzelf ga hier altijd mee om met dankbaarheid. Dankbaar voor de ervaring en het dan weer loslaten als ervaring. Wat wel altijd helpt om er voeling mee te blijven houden (dat is iets anders dan het terug te willen of eraan te hechten) is een manier zoeken hoe je deze openende ervaring kan vertalen in je dagelijks leven, hoe het de kijk op je dagelijks leven kan veranderen. Bijvoorbeeld je af te vragen hoe het zou zijn als je naar een boom zou kijken zonder deze te beschrijven in woorden?
.

Het is niet zozeer een kwestie van beschrijven als een van ervaren. Als je een boom probeert te ervaren zonder oh ja dit zijn bladeren, en dat zijn takken, dan word je toch al gauw verloren in een wonder.

Citaat

Ik mediteer vaak gewoon op de geest zelf, waarbij ik mijn aandacht dan zoveel mogelijk vestig op dat waar de inhouden (woorden, gedachten, gevoelens, waarnemingen) in verschijnen. Een soort loskomen van de inhouden waar we normaal gezien volledig op gericht zijn.

Dat lijkt een beetje op de 5 skandhas. Ik zal het zeker eens proberen, ik hou wel van verscheidenheid in meditatie oefeningen, je weet nooit wanneer iets nieuws een trigger zal zijn voor een volgende stap.

Offline Dorje

• Sangha Ouderling
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 10-04-2019 20:23 »
Het is niet zozeer een kwestie van beschrijven als een van ervaren. Als je een boom probeert te ervaren zonder oh ja dit zijn bladeren, en dat zijn takken, dan word je toch al gauw verloren in een wonder.

Excuses, het was een slecht voorbeeld, het gaat niet om een boom te ervaren en dus verloren te worden in een wonder (mooi uitgedrukt, maar dat is het dus niet).

Het gaat eerder om het ervaren te ervaren. Indien we woorden geven aan wat we ervaren dan gaat onze aandacht automatisch uit naar concepten. Als we geen woorden meer geven aan het ervaren, dan komt het ervaren zelf (het ervaren van het ervaren) in het vizier en kan op dat vlak iets ontdekt worden. Dit is geen opgaan in een wonder, eerder een nuchter inzicht in de aard van ervaring.

In die zin was het een slecht voorbeeld: met naar een "boom" te kijken, zitten we al in de beschrijving, nl. van iets dat boom noemt. Beter is: hoe zou het zijn naar de werkelijkheid te kijken zonder woorden?

Of deze: Wie ben jij als je naar geen enkel woord, gedachte of gevoel refereert om je te vertellen wie je bent?

Offline Moesa

• Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Vrouw
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 12-05-2019 08:46 »
Woorden geven aan iets is eigenlijk dingen willen verklaren. Wanneer je gaat verklaren, kom je tot bedaren ( zelf verzonnen). Zelf maak ik altijd een voorstelling van hoe reageer ik als ik een andere taal zou spreken. Als je een andere taal zou spreken, dan komen ( mijn ervaring) die woorden "niet zo binnen". Onze eigen taal komt soms wat harder binnen IMO. Als je bijvoorbeeld met Belgen spreekt hebben die woorden die men niet  begrijpt en dan ook niet in mijn context kan plaatsen.

Aan de andere kant verbindt taal weer met anderen. Iemands taal kunnen spreken, letterlijk en figuurlijk. Het is inderdaad een mooie oefening om tussendoor te zeggen: het zijn woorden of gedachten. Een interessante  oefening is mensen analyseren, luisteren en dan energetisch voelen. Woorden kan je namelijk ook voelen.

Warme groet

Moesa

Offline Bodhiboom

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 12-05-2019 12:16 »
Dank je moesa...

Woorden geven aan iets is eigenlijk dingen willen verklaren. Wanneer je gaat verklaren, kom je tot bedaren ( zelf verzonnen).

Maar verklaren de woorden echt iets? De woorden zijn uiteindelijk alleen maar etiketten, en het zijn de concepten die erachter schuilgaan die er een mening aan geven. En de concepten zijn verbonden aan een soort combinatie machine... denk eraan wat er gebeurt als je iets uit een boek leert. Door verschillende combinaties van woorden in je op te nemen leer je nieuwe concepten, en vaak ook nieuwe woorden.

Citaat
Aan de andere kant verbindt taal weer met anderen. Iemands taal kunnen spreken, letterlijk en figuurlijk. Het is inderdaad een mooie oefening om tussendoor te zeggen: het zijn woorden of gedachten. Een interessante  oefening is mensen analyseren, luisteren en dan energetisch voelen. Woorden kan je namelijk ook voelen.

Ja dat wel... taal verbindt met anderen, en roept ook binnen ons associaties op. Het is een deel van wat de gedachtenmolen doet malen. Dus daarom vond ik het een fijne manier van mediteren, als je een beetje afstand kan doen van al je woorden — op een tijdelijke basis — dan ga je wel de innerlijke stilte tegemoet.

Warme groet en een vriendelijke handzwaai,

Bodhiboom