Auteur Topic: Het vinden van een leraar  (gelezen 59 keer)

Online Bodhiboom

• Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Het vinden van een leraar
« Gepost op: 05-06-2019 11:42 »
Hallo geachte mensen,

Ik vroeg mij af wat jullie ervaringen zijn met het vinden van een boeddhistische leraar in Nederland? Reizen jullie veel? Zien jullie zo’n persoon vaak? Is er ergens een register te vinden?

Met warme groet,
Bodhiboom

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re: Het vinden van een leraar
« Reactie #1 Gepost op: 05-06-2019 11:54 »
Hoi BB,

Ik ben er zelfs voor verhuisd naar een regio dichter bij de sangha.

Deze site

https://boeddhisme.nl/op-de-kaart/

kan een goed hulpmiddel zijn voor vinden van leraar(es)/sangha. Wij bij de BUN aangesloten mag zijn is erkend boeddhist binnen een duidelijke traditie (dus niet bijvoorbeeld met boeddhisme bezig als onderdeel van New Age, er zijn lidmaatschappen om die reden geweigerd).

With folded palms,

<Ujukarin>

Online Bodhiboom

• Verspreider van inzicht
    • Bekijk profiel
Re: Het vinden van een leraar
« Reactie #2 Gepost op: 07-06-2019 09:48 »
Wie bij de BUN aangesloten mag zijn is erkend boeddhist binnen een duidelijke traditie (dus niet bijvoorbeeld met boeddhisme bezig als onderdeel van New Age, er zijn lidmaatschappen om die reden geweigerd).

Dank je voor de kaart Ujukarin, dat is heel helpvol, het geeft mij een paar nieuwe plaatsen om te verkennen.

Ik vind het wel interessant dat men zo geïnteresseerd is in de puurheid van de boeddhistische stroming. Maar ik neem aan dat er veel meer mensen zijn met een boeddha beeld in de tuin dan echt aan wil treden als boeddhist.

Ik dacht dat de boeddha ook het een en ander heeft gezegd over het vinden van een leraar, maar wat zoeken op AccessToInsight leverde niks op.