Auteur Topic: Voor internet boeddhisten  (gelezen 44 keer)

Offline Bodhiboom

• Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Voor internet boeddhisten
« Gepost op: 06-06-2019 15:31 »
Ik kwam een artikel tegen op Buddha Weekly dat ging over de voor- en nadelen van het zijn van een internet boeddhist. Een internet boeddhist, let wel, is een iemand die dharma voor zichzelf heeft geleerd van het internet, beginnend bij Wikipedia en andere bronnen.

Een van de nadelen is vaak een gelimiteerde kennis van het boeddhisme, want artikeltjes gaan vaak over een onderwerp en er zijn weinig goede overzichten van bijvoorbeeld de verschillende stromingen binnen het boeddhisme. Zelfs een goed beginners boek zoals Boeddhisme voor Dummies geeft een betere indruk van wat je waar moet zoeken.

Een ander nadeel is de tendens om aan DIY te gaan doen, dat wil zeggen dat men stukjes van de leer oppikt en gebruikt naarmate men voelt dat het bij je past, zonder een systematische aanpak of verkenning. Hiervoor zou ik mensen toch echt aanraden naar een lokaal centrum te stappen en te zien of er niet lokale cursussen worden gegeven.

Als je toch op het Internet bezig blijft, dan zou ik zeggen kijk eens naar accesstoinsight.org, die een hele goede introductie hebben naast Engelse vertalingen van de sutta’s, en naar lionsroar.com, een heel goed boeddhistisch magazine met een grote hoeveelheid van goede artikelen.

Hebben jullie nog tips voor internet boeddhisten?

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
Re: Voor internet boeddhisten
« Reactie #1 Gepost op: 06-06-2019 20:12 »
Volgens mij zit bij ons, wel bij mij in ieder geval, een soort ingebakken idee dat het leven leuk hoort te zijn.
En lijden is niet-leuk, dus hoort er dus niet bij. Het is je door niemand verteld, maar het is altijd bij je, dat opdringende idee dat het leven leuk hoort te zijn. Vreemd maar waar. Het is oppassen, vind ik, dat je niet alleen dat gaat omarmen wat het idee voedt dat het leven leuk is of hoort te zijn.

Offline Dorje

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
Re: Voor internet boeddhisten
« Reactie #2 Gepost op: 07-06-2019 10:17 »
De beste tip die ik kan bedenken:

internet boeddhisme is een goed begin, maar geen goed eind. Op een gegeven moment heb je een leraar nodig, of toch ten minste een sangha. Als je boeddhisme op je eentje blijft beoefenen, dan is het erg moeilijk om je blinde vlekken te zien, en oefen je er dus maar blind op los, meestal de zaken die je nodig hebt vermijdend, en zaken die je niet nodig hebt (maar je wel een goed gevoel geven) overwaarderend.

Als het moeilijk is een leraar of een sangha te vinden in je buurt, kan het al heel zinvol zijn af en toe eens een retraite te doen in een of andere verder afgelegen sangha. Zo af en toe eens helemaal ondergedompeld zijn in een duidelijke structuur en te beoefenen onder duidelijke instructies. Daarna heb je weer genoeg inspiratie om een tijdje alleen verder te gaan... tot je op een punt komt dat je toch echt voor een leraar of sangha gaat kiezen.

Uiteindelijk moet je die afhankelijkheid van die leraar of die sangha ook weer achter je laten (dat kan ook zonder effectief afstand ervan te doen), maar niet te vroeg, anders wordt ego jouw leraar die bevestigt dat je goed bezig bent, en worden jouw blinde vlekken jouw sangha die jou door dik en dun steunen in het vermijden ze te zien.