Ik kwam een artikel tegen op Buddha Weekly dat ging over de voor- en nadelen van het zijn van een internet boeddhist. Een internet boeddhist, let wel, is een iemand die dharma voor zichzelf heeft geleerd van het internet, beginnend bij Wikipedia en andere bronnen.
Een van de nadelen is vaak een gelimiteerde kennis van het boeddhisme, want artikeltjes gaan vaak over een onderwerp en er zijn weinig goede overzichten van bijvoorbeeld de verschillende stromingen binnen het boeddhisme. Zelfs een goed beginners boek zoals Boeddhisme voor Dummies geeft een betere indruk van wat je waar moet zoeken.
Een ander nadeel is de tendens om aan DIY te gaan doen, dat wil zeggen dat men stukjes van de leer oppikt en gebruikt naarmate men voelt dat het bij je past, zonder een systematische aanpak of verkenning. Hiervoor zou ik mensen toch echt aanraden naar een lokaal centrum te stappen en te zien of er niet lokale cursussen worden gegeven.
Als je toch op het Internet bezig blijft, dan zou ik zeggen kijk eens naar accesstoinsight.org, die een hele goede introductie hebben naast Engelse vertalingen van de sutta’s, en naar lionsroar.com, een heel goed boeddhistisch magazine met een grote hoeveelheid van goede artikelen.
Hebben jullie nog tips voor internet boeddhisten?