Auteur Topic: loslaten  (gelezen 496 keer)

Offline Moesa

• Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Vrouw
    • Bekijk profiel
loslaten
« Gepost op: 15-06-2019 08:43 »
Beste forumleden,

Sinds december heb ik roerige tijden meegemaakt. Nu wil ik die roerige tijd, mensen los gaan laten, maar daar ben ik niet zo goed in. Ik mediteer, doe introspecties, schrijf erover, maar ik kom er maar niet los van. Mijn ego wil dit niet. Ik spreek dan met het ego, vraag wat het nodig heeft, maar het blijft maar kinderlijk roepen en wordt maar niet stil. Heeft iemand tips en tools.

Warme groet,

Moesa

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
  • ...is dat zo...?
    • Bekijk profiel
Re: loslaten
« Reactie #1 Gepost op: 15-06-2019 09:04 »
Zeg tegen je ego:
“ stil maar ego, je krijgt dalijk wel een ijsje.”
met een been in het graf,
het ander op een bananenschil

Offline Moesa

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 15-06-2019 09:07 »
Beste Ekayano,

Dit tovert een glimlach op mijn gezicht  :D, maar zou het echt werken? Zo inschattend, gaat het dan veel ijsjes krijgen.

Moesa
« Laatst bewerkt op: 15-06-2019 09:17 door Moesa »

Offline Bodhiboom

• Sangha Nieuweling
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 15-06-2019 10:10 »
In dat soort gevallen probeer ik altijd met inzicht naar de zaken te kijken, om naar de wortels van die gevoelens te graven. Dat is altijd makkelijker vanuit een stille plek, en soms doe ik dat met behulp van internet artikelen uit de psychologische of boeddhistische sector... bijvoorbeeld als ik problemen heb met het loslaten van geldzaken dan ga ik lezen over hoe andere boeddhisten hiermee omgaan, in bijvoorbeeld Lion’s Roar of Tricycle.

Soms zijn dingen nog ‘warm’, dan kun je ze niet benaderen met dispassie of gelijkmoedigheid, en dan word loslaten inderdaad vrij lastig. Maar gevoelens hebben vaak wel een kern, iets wat ze opwekt, een gebeurtenis of iets dergelijks. Als je die kan vinden en dan kan gaan vragen naar “waarom voel ik dit?” dan kom je er vaak achter dat ergens jou ego zich beschadigd voelde, of aangevallen.

Met warme groet,
Bodhiboom

Offline Moesa

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 15-06-2019 11:12 »
Beste Bodhiboom,

Dank je wel. Het is zeker een goede vraag: waarom voel ik dit? Het is allemaal zeker nog vers en warm, dat gaat in elke cel van je lichaam zitten. Het is een soort proces waar ik doorheen moet. Ik noem het maar zielenpijn, wat ik gruwelijk vind. Het maakt mij ook depressief opnieuw. Achteraf had ik nooit die keuzes moeten maken. Goed daar kan ik mee gaan dealen

Warme sombere groeten

Moesa

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 15-06-2019 14:06 »
Beste Ekayano,

Dit tovert een glimlach op mijn gezicht  :D, maar zou het echt werken? Zo inschattend, gaat het dan veel ijsjes krijgen.

;D

moest ik dan weer op glimlachen

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 15-06-2019 14:14 »
Het is toch ook niet makkelijk om zaken waarbij je erg emotioneel bij betrokken bent (geraakt) los te laten.
De geest werkt niet zo. Die wil herkauwen op zulke zaken. Ja, wat is wijsheid? 'Gewoon' maar accepteren?
Als je zo emotioneel bij iets/iemand betrokken bent is het dan wel reeel te verwachten dat dat je loslaat?

Misschien kun je ook jezelf de vraag stellen wat jezelf echt nodig hebt om iets los te kunnen laten? Wat zou je daarbij kunnen helpen?

Offline Moesa

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 15-06-2019 15:59 »
Beste Siebe,

Waarheids getrouw heb ik niemand nodig, dat maakt mij vrij, daar gebruik ik doodsmeditaties voor. Alleen uit die meditatie komt het leven weer in beeld en dan voel ik die pijn. En inderdaad zoals je ooit al tegen mij zei is dat je hoofd en lichaam net een flipperkast is en dat steeds herhaalt moet worden en dan pas eruit kan. Het is alleen een zwaar proces weer. Het maakt mij afstandelijk van de mens, wie ik eigenlijk helemaal niet ben, maar eigenlijk toch wel weer kan zijn

Warme groet Moesa

Offline Moesa

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 15-06-2019 16:42 »

;D

moest ik dan weer op glimlachen
[/quote]

;D

Offline Moesa

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 15-06-2019 16:43 »
Zie nu ook dat ik weer niks snap van de quotes.  :P

Offline Onschatbaar Geschenk

• Actief Lid
  • **
  • Minder is Meer, We leven in een spiegel
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 28-09-2019 06:28 »
Beste Siebe,

Waarheids getrouw heb ik iemand nodig, dat maakt mij vrij, daar gebruik ik doodsmeditaties voor. Alleen uit die meditatie komt het leven weer in beeld en dan voel ik die pijn. En inderdaad zoals je ooit al tegen mij zei is dat je hoofd en lichaam net een flipperkast is en dat steeds herhaalt moet worden en dan pas eruit kan. Het is alleen een zwaar proces weer. ik maak mezelf afstandelijk van de mens, wie ik eigenlijk helemaal niet ben, maar eigenlijk toch wel weer kan zijn

Warme groet Moesa