Auteur Topic: Wat is een mens?  (gelezen 314 keer)

Offline Bodhiboom

• Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Wat is een mens?
« Gepost op: 15-06-2019 13:53 »
Als het boeddhisme zegt dat je geen individu bent, geen zelfstandige individualiteit heeft, wat ben je dan precies? In mij kwam het antwoord op dat zo lang als je leeft schrijft je bewustzijn een levenslang relaas van gedachtes in het universele zijn. Het zijn sprankjes van originaliteit en inzicht die vloeien van ons fysieke zijn naar het cosmische, universele zijn.

Misschien niet helemaal boeddhistisch maar wel een interessante visie.

Met warme groet,
Bodhiboom

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
Re: Wat is een mens?
« Reactie #1 Gepost op: 15-06-2019 14:19 »
Misschien vind je dit interessant?

https://puredhamma.net/key-hidden-dhamma-concepts/memory-brain-mind-nama-loka-kamma-bhava-kamma-vipaka/?highlight=nama

het beschrijft o.a.het boeddhistisch concept van nama gotta. Van alles wat we doen worden een soort opname gemaakt maar niet in het brein.

Offline MaartenD

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 17-06-2019 14:41 »
Of om het simpel te houden: boeddhisme erkent geen identiteit maar wel individualiteit. Natuurlijk bestaan mensen: ze kunnen ze gewoon zien en horen. Maar dat is niet het hele verhaal....

Op zich is het niet moeilijk te vatten dat er geen vaste, onveranderlijke identiteit kán bestaan. Binnen de boeddhistische kosmologie is uiteindelijk alles met alles verbonden dus als er ook maar iets, hoe klein ook, werkelijk stilstaat dan zou de rest ook stilstaan, bevroren zijn.

Wat je precies bent is niet een vraag die je precies juist in woorden kunt beantwoorden. Als je dat wil, 'wie' wil dat dan?

Met warme groet,

Maarten

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 17-06-2019 17:27 »
laat maar...

« Laatst bewerkt op: 17-06-2019 18:39 door Sybe »

Offline MaartenD

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 18-06-2019 09:43 »
Ik begin me echt stevig onwelkom te voelen op dit forum.

Ach ja, spreken is zilver...

Het ga u allen goed.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 18-06-2019 12:42 »
Ik had een reactie geschreven en was daarover ontevreden. heb die toen maar weggeknipt en "laat maar" geschreven.

Dat laat maar verwijst dus niet naar jou Maarten.

Laten we eens ophouden elkaar slechte intenties toe te schrijven?

Siebe

Offline Dorje

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 18-06-2019 12:42 »
Ik begin me echt stevig onwelkom te voelen op dit forum.

Ik vond nochtans dat je het heel eenvoudig, mooi en herkenbaar verwoord had. Alleen wou ik hier niet aldus bevestigend op reageren omdat Sybe anders het gevoel zou krijgen dat ik steun bij je zocht en vond. In privaat bericht is hij er ook nog eens over begonnen tegen mij. En heb ik hem een gelijkaardig antwoord gegeven als het jouwe. En wou dat niet met het jouwe verbinden. Maar goed.

Laten we de gemoederen gewoon niet te hoog oplopen. Laten we de ander respecteren zoals hij is, ook al is dit soms nogal anders als onszelf. Laat iedereen zijn eigen gedacht er maar over hebben, stel ik voor. Zolang we maar blijven beoefenen, dan komen we er ooit wel eens uit, voor onszelf toch. Dat is toch al een begin, een noodzakelijk begin.

Het ga jullie allen goed,

Dorje.

En nogmaals Maarten, ik vond het erg mooi verwoord en duidelijk. Zo zie ik het ook. Fijn te lezen! En dit niet om Sybe voor schut te zetten, laat dit duidelijk zijn. Sybe heeft op zijn manier ergens ook wel gelijk "op zijn manier", alleen interpreteert hij soms nogal snel wat anderen schrijven ook op "zijn manier", maar ik vermoed dat we dit allemaal wel eens doen.

Offline Bodhiboom

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 18-06-2019 13:46 »
Of om het simpel te houden: boeddhisme erkent geen identiteit maar wel individualiteit. Natuurlijk bestaan mensen: ze kunnen ze gewoon zien en horen. Maar dat is niet het hele verhaal....

Nee, zeker niet. In mijn denken gaat het meer om wat de geest is, en dan moet ik altijd denken aan de skandha’s, die volgens de leer de individualiteit uitdrukken. Alhoewel de Boeddha niet probeerde om een beschrijving te maken van de interne mens zijn er best delen die hij goed uitlegt. Maar als je denkt aan wat een mens werkelijk is binnen het context van de wereld dan is dat wel anders dan bijvoorbeeld dieren of planten, de mens heeft bewustzijn en kan een spoor van zijn gedachten achterlaten door bijvoorbeeld een boek te schrijven.

Citaat
Op zich is het niet moeilijk te vatten dat er geen vaste, onveranderlijke identiteit kán bestaan. Binnen de boeddhistische kosmologie is uiteindelijk alles met alles verbonden dus als er ook maar iets, hoe klein ook, werkelijk stilstaat dan zou de rest ook stilstaan, bevroren zijn.

Ja het principe van vergankelijkheid zegt ons dat. De wereld bevat verschillende ritmes — een vlieg leeft heel snel, een olifant juist langzaam, een rots nog veel trager — maar uiteindelijk vergaat alles. Ik vond Thich Nhat Hanh’s uitleg van verbondenheid wel mooi, dat je in een tafel het hout van de boom ziet maar ook de wolken en de zon die hem hebben gevoed, de houtbewerker die de tafel maakte en zijn lunch en ouders.

Citaat
Wat je precies bent is niet een vraag die je precies juist in woorden kunt beantwoorden. Als je dat wil, 'wie' wil dat dan?

Het is een vraag de aanzet tot begrijpen van de wereld en van onszelf binnen die wereld. Het is ook gewoon een uitdrukking van nieuwsgierigheid, van de zoektocht naar zelfkennis.

Ik vind dat je zeer welkom bent hier op het forum, Maarten, je hebt een interessante kijk op de zaak.

Met warme groet,
Bodhiboom

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 18-06-2019 19:45 »
En nogmaals Maarten, ik vond het erg mooi verwoord en duidelijk. Zo zie ik het ook. Fijn te lezen! En dit niet om Sybe voor schut te zetten, laat dit duidelijk zijn. Sybe heeft op zijn manier ergens ook wel gelijk "op zijn manier", alleen interpreteert hij soms nogal snel wat anderen schrijven ook op "zijn manier", maar ik vermoed dat we dit allemaal wel eens doen.

Tuurlijk, ik zie toch ook hoe jij vaak op jouw typische manier ingaat op wat ik schrijf?

Over identiteit. Het lijkt me dat mensen die niet geloven in weder geboorte zich baseren op een duidelijke visie van wie/wat ze zijn. Ze zien ofwel het lichaam als zichzelf, en als dat vergaat, dan vergaan ook zij. Of ze zien zichzelf als een emergerende eigenschap van het actieve brein. En als die breinactiviteit stopt, dan stoppen ze dus ook zelf.

Offline Bodhiboom

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 18-06-2019 20:27 »
Over identiteit. Het lijkt me dat mensen die niet geloven in weder geboorte zich baseren op een duidelijke visie van wie/wat ze zijn. Ze zien ofwel het lichaam als zichzelf, en als dat vergaat, dan vergaan ook zij. Of ze zien zichzelf als een emergerende eigenschap van het actieve brein. En als die breinactiviteit stopt, dan stoppen ze dus ook zelf.

Dat lijkt mij een beetje kortzichtig. Er zijn veel ‘iets-isten’ in Nederland, mensen die zeggen dat na dit leven er wel iets zal zijn, maar die ok zijn met in het midden te laten wat dat precies is. Dat vind ik ook wel een mooi standpunt, dat je niet precies hoeft uit te leggen hoe het zit, want zonder de eigen ervaring weet je het toch niet zeker. In ieder geval, het geeft wel aan dat mensen hun zelfbeeld wel vrij complex is.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 19-06-2019 13:13 »

Dat lijkt mij een beetje kortzichtig. Er zijn veel ‘iets-isten’ in Nederland, mensen die zeggen dat na dit leven er wel iets zal zijn, maar die ok zijn met in het midden te laten wat dat precies is. Dat vind ik ook wel een mooi standpunt, dat je niet precies hoeft uit te leggen hoe het zit, want zonder de eigen ervaring weet je het toch niet zeker. In ieder geval, het geeft wel aan dat mensen hun zelfbeeld wel vrij complex is.

Oke maar die ietsisten geloven wel in een andere wereld. Materialisten niet. Mensen die helemaal niet geloven in wedergeboorte ook niet.

Het niet geloven in een andere wereld, en in mensen die directe kennis hebben van die andere wereld, wordt in de teksten trouwens opgesomd bij het lijstje 'verkeerde visies'.

Op basis van verkeerde visies ontstaan ook verkeerde intenties, verkeerde spraak, verkeerd handelen etc.
In de sutta's is materialisme verkeerde visie.

Materialisme is eigenlijk een vorm van sakkaya ditthi. Dit zou betekenen dat iemand met een materialistische kijk op zichzelf en het leven nooit de sotapanna vrucht kan bereiken. Je moet alle verkeerde visies opgeven.

Offline Bodhiboom

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 19-06-2019 19:22 »
Oke maar die ietsisten geloven wel in een andere wereld. Materialisten niet. Mensen die helemaal niet geloven in wedergeboorte ook niet.

Ik zie niet wat de kwestie materialisme te maken heeft met wat een mens is, of wat de bestanddelen van de geest zijn. Als iemand daarover nog iets wil bijdragen, dan hoor ik het graag.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 19-06-2019 19:49 »
Ik wil wel een poging wagen.

Wikipedia zegt: Materialisme is de filosofie die de werkelijkheid, ook emoties en andere processen in het menselijk brein, uiteindelijk herleidt tot materie.

Dus alles wat we zijn, of je dat nu mentaal of materieel noemt, is in wezen te herleiden tot materie.
Wanneer het lichaam uiteenvalt, ontbindt, dan eindigt ook alles wat nu onze identiteit bepaalt, d.w.z het lichaam maar ook onze gevoelens, waarnemingen, bewustzijn, voorstellingen, visies, meningen etc. eindigen ook, omdat zulke mentale processen bestaan dankzij materiele processen. Met de dood eindigt dit alles. Zo komt met de dood een einde aan onszelf. Er gaat niks verder.