Auteur Topic: Westerse emotie's en boeddhisme  (gelezen 126 keer)

Offline Moesa

• Sangha lid
  • Geslacht: Vrouw
Westerse emotie's en boeddhisme
« Gepost op: 24-10-2019 10:31 »
Ben onlangs onderweg met 3 monniken naar Duitsland, zie ik een dode vos op de snelweg liggen. Mijn eerste reactie is ach arm beestje. Kijkt 1 van de monniken mij aan en zegt. Hoort die vos niet daar thuis, wijzend naar bossen 50 meter verderop. Mijn eerste gedachte was dan ook, ja idd. Besefte ook meteen waarom maak ik er een persoonlijk iets van? Wat beweegt mijn ego in deze. Ik ben niet verantwoordelijk voor de dood van dit beestje. Niet doden, zoals gezegd in het 8voudig pad koppelen aan roadkill, waarom deed ik dat? Niets is eeuwig ook het leven van dat vosje niet. 1 simpele zin van deze monnik maakte direct talloze gedachtes los.

Het deed me ook denken aan een gesprek met Siebe, over het willen leggen van tegels in de tuin daarmee eventueel leven te verstoren of zelfs te doden.

Het valt me op dat emoties in het westerse "zijn" de gebeurtenissen in mijn leven lijden veroorzaakt. Een gebeurtenis veroorzaakt een emotie en de emotie word leidend in de gedachte. Waarom? Vreemde wezens zijn westerlingen.

Grt Remie die maar dankbaar gebruik blijft maken van Moesa haar acc :)
« Laatst bewerkt op: 24-10-2019 10:40 door Moesa »

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
Re: Westerse emotie's en boeddhisme
« Reactie #1 Gepost op: 24-10-2019 11:17 »
Ja, volgens mij mogen theravada monniken niet eens graven in de grond omdat het leven zou kunnen doden of verstoren. Hoorde ik eens van bhikkhu Samahita. Ook als je een steen optilt, zitten daar vaak wezens onder die daar hun huis hebben. Je verstoort de boel dan flink.

Ik vind het op zichzelf wel mooi dat er zoveel rekening wordt gehouden met het welzijn van andere levende wezens. Maar sinds ik me meer bewust ben van die andere levende wezens is bijvoorbeeld tuinieren niet meer een ontspannen zaak. Laatst zette ik wat tulpenbollen in de grond. Had ik weer een worm in tweeën gedeeld. Zucht....

Offline Moesa

• Sangha lid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: 24-10-2019 14:32 »
Bij mijn weten zit er een verschil in het bewust doden en het onfortuinlijke doden van de regenworm. Ik zal het deze week eens navragen wat dat werken in de tuin betreft, ik zie het ze idd ook nooit doen. Btw het betreft ook theravada monniken. Aan de andere kant ik hoor ajam brahm regelmatig vertellen dat hij bergen zand heeft weggeschept. Mocht het niet zo zijn zou het de ontspanning van het tuinieren misschien weer terug kunnen brengen.

Grt remie

Offline .

• Sangha lid
  • Op de plaats van de wond schijnt het licht.
« Reactie #3 Gepost op: 24-10-2019 14:41 »
Laatst zette ik wat tulpenbollen in de grond. Had ik weer een worm in tweeën gedeeld. Zucht....

Als de worm geluk heeft groeit er weer een achtereind aan het voorste gedeelte.
Dan heb je hem niet vermoord, maar slechts geamputeerd.
En wie weet heb je ook nog zijn leven gered, door het spitten komen ze omhoog en zo ontsnapte hij misschien wel aan een mol!  Dan heb je zelfs zijn leven gered.  Alles is mogelijk.

Zelf let ik er niet zo op.  Ik zet mijn maatje 43 ook wel eens op een slak.  Die kan daar niet tegen.
Of ik slik een insect in tijdens het fietsen, hoewel ik dat nooit zeker weet.