Auteur Topic: Onbegrip  (gelezen 756 keer)

Offline Moesa

• Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Vrouw
Onbegrip
« Gepost op: 27-06-2019 10:50 »
Beste forumleden,

Hoe kan je onbegrip omzetten naar begrip? Kan je dat dmv introspectie, diepe meditatie? Zo schrijf ik de dingen op, maar dan is mijn ego er weer bij betrokken en komt er nog meer onbegrip. Het zou mij rust geven bij het idee ( hechting aan het idee) dat er begrip is. Dat heb ik inmiddels wel ervaren. Ik stoot ook mensen af door het onbegrip, terwijl het delen van mij zijn die ik afstoot.

Groet

Moesa

Offline Dorje

• Eerwaarde Verzoek
Re: Onbegrip
« Reactie #1 Gepost op: 27-06-2019 16:06 »
Hoi moesa,

Hoe kan je onbegrip omzetten naar begrip? Kan je dat dmv introspectie, diepe meditatie? Zo schrijf ik de dingen op, maar dan is mijn ego er weer bij betrokken en komt er nog meer onbegrip. Het zou mij rust geven bij het idee ( hechting aan het idee) dat er begrip is. Dat heb ik inmiddels wel ervaren. Ik stoot ook mensen af door het onbegrip, terwijl het delen van mij zijn die ik afstoot.

Ik begrijp je vraag niet zo goed (kijk, daar begint het al!). Wat bedoel je met onbegrip? Bedoel je iets dat jij niet begrijpt, of bedoel je hier dat mensen jou niet begrijpen? Ik vermoed dit laatste.

Dat laatste zal er altijd zijn, dat is ons geboorte-erfgoed: we zullen nooit door iemand begrepen worden, nooit. Rust zoeken in begrepen willen worden, is zoals je zelf in je vraag al aangeeft dus niet het beste hulpmiddel: het geeft "hechting aan het idee dat er begrip kan zijn". En deze hechting is juist hetgeen onze rust wegneemt, ook al lijkt het op het eerste zicht niet zo.

Eigenlijk kan je dus beter rust zoeken in de erkenning dat je nooit door iemand begrepen zal worden. Dat bespaart je al heel wat gedoe, verlangen en hechting. En het paradoxale is dan, dat als we minder begrepen willen worden, we dan opener worden voor het onbegrijpelijke dat wij en de ander werkelijk zijn.

In het begrepen willen worden ligt de nadruk op het anders zijn: "ik voel mij anders, maar als jij mij nu eens zou begrijpen, dan hoef ik mij zo niet te voelen". In het erkennen dat we onbegrijpelijk zijn, komt de nadruk meer te liggen op hetzelfde zijn: "iedereen is onbegrijpelijk, het is juist dat wat ons verbind, in het loslaten van willen begrepen zijn, en willen begrijpen, kunnen we elkaar echt ontmoeten".

Zolang je begrepen wil worden, richt je je dus op je anders zijn, in het loslaten hiervan kom je open voor het onbegrijpelijke van jezelf, de ander en de wereld, hetgeen wij allemaal en alles gemeen hebben. De druk om begrepen te willen worden en te willen begrijpen valt dan weg. Wat overblijft is dan openheid. Een openheid waarin jezelf kan gebeuren zoals je gebeurt, waarin anderen kunnen gebeuren zoals ze gebeuren en waarin de wereld kan gebeuren zoals ze gebeurd. Dit leidt dan niet, zoals het wel lijkt, tot onverschilligheid, maar juist tot initimiteit met dit alles, inclusief intimiteit met zij die jou niet begrijpen, want je begrijpt hen ook niet (je vind jezelf dus in hen), je denkt hen enkel te begrijpen. En dat hoeft dan ook niet meer (dat zij jou begrijpen). Je kan hen dan nemen zoals ze zijn, zelfs als zij jou niet nemen zoals jij bent. Zonder te willen dat ze jou nemen zoals je bent, en dat ze jou begrijpen, toon je hen dan op intieme wijze (want je bent er dan mee verbonden, niet afgescheiden) hoe bevrijdend het is om hen te nemen zoals ze zijn en dat is niet overschillig want je deelt daarmee je onbegrijpelijkheid met hen. Je geeft hen dan het recht jou niet te begrijpen en dat opent veel perspecitieven.

Test het anders eens uit?

De groeten,

Dorje.

« Laatst bewerkt op: 27-06-2019 16:16 door Dorje »

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
« Reactie #2 Gepost op: 28-06-2019 12:42 »
Hoe bedoel je dit precies Moesa?
Siebe

Offline Moesa

« Reactie #3 Gepost op: 02-07-2019 17:59 »
Beste Siebe,

Als ik een bijdrage lever in het communiceren, dan lijkt het wel eens of ik tegen "muren praat", dan stuit ik op onbegrip. Alles wat ik ooit heb uitgelegd en heb uitgesproken, blijkt soms gewoon de waarheid te zijn geworden. Ik kijk dan naar bv de maatschappij of in delen van de rest van de wereld. Dan voel ik mij onbegrepen en dat kan mij letterlijk opvreten, frustreren, terwijl die gevoelens uitputtend kunnen zijn. Maar ik ben blij dat Dorje deze reactie gaf, ik ben er inderdaad mee aan het oefenen, tijdens het wandelen, tijdens de dagelijks dingen en op twitter. Sommige mensen reageren verontwaardigd op zaken, die ik jaren geleden al uitsprak en dat de problematieken zullen gaan verergeren. Dat is dan voorbeeld nummer 1. Ik heb dat idee onbegrip ( waarvan ik goed weet dat het een gedachte is) ook in het dagelijkse leven

Begrijp je het nu een beetje?

onbegrepen warme groet,

Moesa

Offline Bodhiboom

• Sangha lid
  • Geslacht: Man
« Reactie #4 Gepost op: 03-07-2019 11:03 »
Beste Moesa,

Vaak heeft dat gevoel niet begrepen te worden te maken met de connectie die je hebt met mensen, het is een gevoel op een dieper niveau dan woorden. Het kan de basis vormen van een best wel emotioneel gesprek, iets dat goed is voor de vriendschap als je je daarin bloot kan geven.

Het kan ook zijn dat als je je ongemakkelijk voelt bij onbegrepen voelen dat daar nog iets anders achter schuilt, zoals verlatingsangst of (nog iets dieper) de angst voor alleen zijn. Inzicht meditatie kan daar zeker bij helpen, het geeft je een kijkje in hoe je binnenste werkt.

De Dalai Lama doet veel aan analytische meditatie, waar hij ‘s ochtends vroeg een aantal uren bezig is om de vorige dag en zijn reacties daarop te bekijken. Dat kan ook helpen, dan kijk je naar jouw gevoelens van onbegrip en wat daaraan verbonden is, en hoe je daarmee verder kan.

Met warme groet,
Bodhiboom

Offline Onschatbaar Geschenk

• Actief Lid
  • **
  • Minder is Meer, We leven in een spiegel
« Reactie #5 Gepost op: 26-09-2019 08:05 »
Beste Siebe,

Als ik een bijdrage lever in het communiceren, dan lijkt het wel eens of ik tegen "muren praat", dan stuit ik op onbegrip. Alles wat ik ooit heb uitgelegd en heb uitgesproken, blijkt soms gewoon de waarheid te zijn geworden. Ik kijk dan naar bv de maatschappij of in delen van de rest van de wereld. Dan voel ik mij onbegrepen en dat kan mij letterlijk opvreten, frustreren, terwijl die gevoelens uitputtend kunnen zijn. Maar ik ben blij dat Dorje deze reactie gaf, ik ben er inderdaad mee aan het oefenen, tijdens het wandelen, tijdens de dagelijks dingen en op twitter. Sommige mensen reageren verontwaardigd op zaken, die ik jaren geleden al uitsprak en dat de problematieken zullen gaan verergeren. Dat is dan voorbeeld nummer 1. Ik heb dat idee onbegrip ( waarvan ik goed weet dat het een gedachte is) ook in het dagelijkse leven

Begrijp je het nu een beetje?

onbegrepen warme groet,

Moesa

Moesa, ik heb dit ook ervaren, ik ben me af gaan vragen wie begrijpt wie nu niet, en waarom wil ik iets duidelijk maken. dit was een zeer lang proces voor mijn gevoel. tot ik in een bepaalde situatie zat en voor mezelf dingen duidelijk werd ik kwam er achter dat ik met mijn  eigen onbegrip  andere iets wilde duidelijk maken tot ik het begrip had dat ik het zelf nog niet begrepen had. Dit zal bij iedereen anders werken maar bij mij speelde er tevens een stukje onzekerheid mee. en een stuk twijfel aan mezelf of ik wel snapte wat het inhield, zolang je eigen overtuigen nog niet is geworteld  kan je dit nooit overdragen vermoed ik .
Ik ben me bewust dit is mijn ervaring maar misschien kan je er voor jezelf iets uithalen en ik deel dit graag.

We leven in een spiegel
Vriendelijk Groet

Offline Moesa

« Reactie #6 Gepost op: 21-10-2019 10:36 »
Volgens mij zegt Boeddha, er zijn mensen in die zich in alle fases van de Lotus bevinden. Sommige mensen zitten in de modder, sommige onder het wateroppervlak, sommige zijn een gesloten knop en sommige een volle Lotus in bloei. Sommige groeien en passeren al deze statussen en sommige blijven in de status waarin ze zitten. Accepteer dit en het onbegrip van jezelf naar deze mensen kan omgezet worden naar compassie voor deze mensen.

Grt Remie die af en toe moesa haar acc gebruikt omdat ik geen zin heb om een nieuwe acc te maken.
« Laatst bewerkt op: 21-10-2019 11:15 door Moesa »

Offline MaartenD

• Sangha Nieuweling
« Reactie #7 Gepost op: 21-10-2019 19:56 »
Hallo Remie en Moesa en de anderen,

Die beeldspraak is een hele krachtige. Er mag denk ik ook nog bij gezegd worden dat elke schitterende lotus, vrijwel geheel open met de meest prachtige, ragfijne blaadjes in de zon, nog steeds in de modder begonnen is.

Als autist zal ik me maar niet bezig houden met tips geven voor het overstijgen van onbegrip. Ik merk zelf dat ik vrijwel alles aankan behalve als mensen me steeds blijven zeggen dat ik het niet begrijp. Ik weet wel dat zulk gedrag niet echt iets over mij zegt maar het is wel echt mijn zwakke plek.

Met warme groet,

Maarten

Offline Moesa

« Reactie #8 Gepost op: 23-10-2019 11:07 »
Beste Maarten, laten we voorop stellen, dat als iemand beweert dat een ander iets niet begrijpt, deze persoon zijn uitleg zo zou moeten veranderen zodat je gesprekspartner je wel begrijpt. De opmerking je begrijpt het niet zou beter vervangen kunnen worden door, ik kan het je niet uitleggen. Misschien iets voor jou, als iemand tegen je zegt je begrijpt het niet, maak jij er voor jezelf van jammer dat je het mij niet beter uit kan leggen  ;) dit verlicht misschien de opmerking.
Grt Remie

Offline MaartenD

• Sangha Nieuweling
« Reactie #9 Gepost op: 23-10-2019 15:44 »
Dank je, Moesa.

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
« Reactie #10 Gepost op: 23-10-2019 18:45 »

Offline MaartenD

• Sangha Nieuweling
« Reactie #11 Gepost op: 23-10-2019 20:29 »
Excuus, ik keek naar de accountnaam alleen.

Dank je, Remie. En Moesa bedankt voor het delen van je account.  ;)

Offline Moesa

« Reactie #12 Gepost op: 24-10-2019 09:14 »
Ach, uiteindelijk zijn we allemaal 1 ;)

Offline Leegte

• Sangha Nieuweling
« Reactie #13 Gepost op: 24-10-2019 14:50 »
Beste forumleden,

Hoe kan je onbegrip omzetten naar begrip? Kan je dat dmv introspectie, diepe meditatie?

Nee, dat is onmogelijk.  Jij -Moesa- kan niet begrepen worden en ik kan jou niet begrijpen.
Ik zal altijd alle woorden -gesproken of geschreven- interpreteren naar mijn eigen perceptie.
Welke vervolgens dan weer niet jouw perceptie is.

Iets wat wel mogelijk is om onbegrip naar begrip om te zetten is de mystieke poëzie. 
Mits de 'luisteraar' met het hart luistert.

Een andere mogelijkheid is als de ene mens de andere ontmoet in liefde.
Dan is er een woordloos begrijpen mogelijk.  Dan ontmoeten twee mensen niet elkaar, maar elkaar in elkaar.

Offline Dorje

• Eerwaarde Verzoek
« Reactie #14 Gepost op: 24-10-2019 15:54 »
Beste forumleden,

Hoe kan je onbegrip omzetten naar begrip? Kan je dat dmv introspectie, diepe meditatie?

Nee, dat is onmogelijk. 

Waarom zou dat onmogelijk zijn? Onbegrip is niet begrijpen, het onbegrip beschouwen brengt helderheid, begrijpen.

Jij -Moesa- kan niet begrepen worden en ik kan jou niet begrijpen.

Wat jij hier niet begrijpt, is dat het niet om Moesa gaat, maar om Remie. En dat het Remie niet gaat om begrepen te worden, maar om zijn eigen onbegrip om te zetten naar begrip.

Dat is wel degelijk mogelijk.

Offline Leegte

• Sangha Nieuweling
« Reactie #15 Gepost op: 24-10-2019 17:04 »
Daar heb je het al, Dorje. Nu begrijp ik zelf het hele onderwerp niet meer.  En ik begreep dat Moesa het onderwerp startte en dat Remie het later over nam.  Maar zelfs zoiets eenvoudigs heb ik dus niet begrepen.
In mijn onnozelheid heb ik in #1 "groet Moesa" gelezen en gedacht dat Moesa de vraag stelde welke ik dus niet begrepen heb.

Een onbegrepen groet.

Offline Dorje

• Eerwaarde Verzoek
« Reactie #16 Gepost op: 24-10-2019 17:08 »
Een onbegrepen groet.

Geeft niet, ik heb alle begrip voor je onbegrip.

;D

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
« Reactie #17 Gepost op: 24-10-2019 17:52 »
niemand begrijpt siebje

Offline Leegte

• Sangha Nieuweling
« Reactie #18 Gepost op: 24-10-2019 18:19 »
niemand begrijpt siebje

Dat is het punt niet.  Begrijpt Siebje niemand wel?

Offline Dorje

• Eerwaarde Verzoek
« Reactie #19 Gepost op: 24-10-2019 18:27 »
Lol.

Dat is pas diepzinnig!

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
« Reactie #20 Gepost op: 24-10-2019 19:40 »
Hihi...

Siebje niet zo snaps.

Offline Moesa

« Reactie #21 Gepost op: 25-10-2019 07:48 »
@dorje en @leegte moesa is idd de topic begonnen en ik gaf daar antwoord op :). En wat jij zegt @dorje (ben vergeten hoe te quoten) was mijn tip aan moesa. Vandaar het verhaal van de groeifases van de Lotus.

Grt Remie