Auteur Topic: Buddha Amitabha stelt zich voor  (gelezen 980 keer)

Online Buddha Amitabha

• Boeddha Forum Favoriet
  • Geslacht: Man
  • Het kwaad komt voort uit een tekort aan bewustzijn
Buddha Amitabha stelt zich voor
« Gepost op: 29-06-2019 13:39 »
Okay, ik zal mij heel kort voorstellen. Ik zie weinig heil in uitgebreide verhalen, die nogal persoonlijk van aard zijn. De nickname die ik hier voer is Buddha Amitabha. Dat is vrij lukraak gebeurd, ik vind het een mooie naam, verder bedoel ik er niets mee. Zeer zeker niet dat ik een soort Boeddha zou zijn, laat staan een Verlichte. Hopelijk geeft de naam geen verwarring. Ik heb me veel verdiept in filosofie en psychologie, van Aristoteles tot Freud, zullen we maar zeggen.

Ik ben zeer geïnteresseerd in communicatie, en de wijze waarop mensen met elkaar in contact treden. Uiteraard gaat dat wel eens fout, ik probeer daar zelf niet debet aan te zijn, maar we zijn allemaal mensen die in de valkuil van de miscommunicatie kunnen stappen. Ik ben wat dat betreft zeker niet onfeilbaar.

Het Mahayana boeddhisme past het beste bij me, omdat hier het ideaal van de bodhisattva van belang is. Daarbij heb ik wel interesse in het Zenboeddhisme, maar dat is me vaak te gemakkelijk en soms zelfs te lomp. De anekdotes zijn soms wel erg kleurrijk en werken af en toe op de lachspieren, dat wel. Ik beschouw de Pali Canon als gezaghebbend, maar probeer er wat los mee om te gaan. Mogelijk kan ik enige bijdrage leveren aan dit boeddhaforum. Dat weet ik nog niet helemaal zeker, ik kijk vooralsnog de kat voorlopig uit de boom.
Als je eenmaal zelf bevrijd bent, bevrijdt dan ook anderen. Als je eenmaal op de andere oever bent aangekomen, help dan ook anderen die te bereiken.

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • ...is dat zo...?
Re: Buddha Amitabha stelt zich voor
« Reactie #1 Gepost op: 29-06-2019 14:07 »
Dag Buddha Amitabha,

Sterk het vermoeden dat je
een wedergeboorte bent in een
aanzienlijke lijn op dit forum...

Welkom.
met een been in het graf,
het ander op een bananenschil

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #2 Gepost op: 29-06-2019 15:03 »
Ik had dat vermoeden ook al, maar heb mij ingehouden om erover te beginnen. Maar nu jij er toch over begint...

Misschien wel oude wijn in een nieuw vat?

Hoe dan ook, het maakt niet uit. Welkom of welkom terug!

Ik ga mijn best doen om zo te communiceren dat we er ons allemaal en dus ook jij, nieuwe Boeddha, goed bij kunnen voelen, alleen hou ik wel van openheid en durf ik dus wel eens een gesloten (soms ook een open) deur in te trappen ten behoeve van die openheid.

Hoe dan ook, ik probeer hier milder en milder in te worden, want uit ervaring merk ik dat dit meer deuren sluit dan opent (jawel, inclusief bij mezelf) en dat is nu ook weer niet de bedoeling.

Dus welkom, welkom, ik kan je open bijdragen naar andere religies en visies allesinds goed smaken!

Dorje.

Online Buddha Amitabha

• Boeddha Forum Favoriet
« Reactie #3 Gepost op: 29-06-2019 15:12 »
Bedankt voor het welkom! Wat betreft eerdere incarnaties op dit forum: misschien...

Ik heb mezelf een proefperiode gegund, ik weet nog niet waar het heen zal gaan. Vooralsnog ben ik bereid mijn visie te geven. Dat zal grotendeels boeddhistisch gericht zijn. Enkele uitstapjes daargelaten, die zoveel mogelijk terecht zullen komen in de daarvoor bestemde subforums.

Vriendelijke groet,

Buddha Amitabha.
Als je eenmaal zelf bevrijd bent, bevrijdt dan ook anderen. Als je eenmaal op de andere oever bent aangekomen, help dan ook anderen die te bereiken.

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
« Reactie #4 Gepost op: 29-06-2019 17:21 »
Ik heet je ook welkom BA.

Ik hoop dat we zaken in alle openheid kunnen en mogen bevragen en bespreken hier, ook als dat gevoelig ligt. Ik hoop dat er niet meteen verdenkingen zijn zoals van religieuze onverdraagzaamheid, sektarisme, schriftgeleerdheid etc.

Siebe

Online Buddha Amitabha

• Boeddha Forum Favoriet
« Reactie #5 Gepost op: 29-06-2019 17:51 »
Dankuwel! Oké, zonder hier een discussie te willen starten. Ik ervaar u als iemand die, in boeddhistisch opzicht, veel te stellig is. Uiteraard is dat uw keuze, en persoonlijke vrijheid. Maar het boeddhisme verkondigt in de kern hooguit het bestaan van een vloeiende werkelijkheid. Concepten zijn misschien soms nuttige hulpmiddelen ter beschrijving van de werkelijkheid, maar de echte wereld is onafgebroken in beweging.

Teveel in concepten denken kan dogmatisch redeneren veroorzaken. Ik wil u hierin niet beleren of kritiseren, en zeer zeker niet op welke manier dan ook "verdacht maken". De theorie van het boeddhisme hoeft uiteraard niet gestaakt te worden. Kennis is echter binnen het boeddhisme tegelijkertijd pragmatisch als sceptisch van aard. Wat betekent dat concepten hooguit voorlopige theorieën kunnen zijn, in hoeverre ze dus bruikbaar zijn. De leer is upaya, een vaardig middel, er is geen één ultieme waarheid. De bruikbaarheid van de theorie kan namelijk per context verschillen. Tot zover. Hopelijk ervaart u dit niet als neerbuigend.

Hartelijke groeten,

Buddha Amitabha.
« Laatst bewerkt op: 29-06-2019 17:54 door Buddha Amitabha »

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
« Reactie #6 Gepost op: 29-06-2019 19:49 »
Ach, misschien zie ik, anders dan anderen dat doen, de Boeddha meer als een Ziener, die niet alleen vaardige middelen onderwijst (dat ook), maar ook is doorgedrongen in hoe het leven in elkaar steekt. Hij openbaart die levensvisie, deelt die met de wereld opdat wezens hun voordeel daarmee kunnen doen.

Ik denk dat er veel mensen zijn, zoals Maarten, en misschien jij ook wel BA, die dit een veel te zware claim vinden. Hierdoor is het voor hen een non-issue of weder geboorte bestaat, of al die andere wezens bestaan, of kamma beslist na de dood, of er wel of geen God is etc. Maar door mijn keuze is dit geen non-issue.

Goed, ik snap, het is verdacht om de Boeddha te zien als de ultieme leraar, de beste gids onder alle mensen. 

« Laatst bewerkt op: 29-06-2019 20:33 door Sybe »

Online Buddha Amitabha

• Boeddha Forum Favoriet
« Reactie #7 Gepost op: 29-06-2019 20:38 »
Tja, 30 jaar geleden was ik ook zeer gedreven in het bestuderen van de leer, van de Boeddha, van de Oosterse filosofie en religies. Ik mediteerde dagelijks, was zeer gedisciplineerd. Het was een serieuze aangelegenheid, in mijn leven was ik min of meer vastgelopen. Het willen realiseren van de Verlichting was mijn streven, mijn zoeken naar waarheid.

Maar het lukte niet... Althans, niet zoals ik dat verwachtte. Mijn gedrevenheid draaide in cirkels van geestelijk zoeken. Het adres van de Verlichting was niet te vinden. Langzaam maar zeker besefte ik dat die uiterst serieuze poging om bevrijding te vinden het grootste obstakel was. De zoektocht faalde, en ik kwam uiteindelijk in het meer praktische leven terecht. Ik kreeg mijn leven op de rails en begon de relativiteit van alles in te zien.

Nu zijn we 30 jaar verder. Ik beschouw het boeddhisme op een veel lossere manier. Dat ligt aan mij, niet aan het boeddhisme. Eigenlijk moeten we spreken over de boeddhistische traditie, want er zijn zoveel stromingen. Of de Boeddha een Ziener was, misschien... Maar ik moet dit leven leven, het beleven en ervaren. Er van leren, hopelijk. Ik heb het antwoord niet, ik ben het antwoord op mijn leven. Dit bestaan is wonderlijk. Soms prettig, soms pijnlijk en angstig.

Mijn advies is: wees wat losser met al die rijken van bestaan die de Boeddha heeft geduid e.a. Zie het als een vingerwijzing, een waarschuwing. Natuurlijk mag je het ervaren als een zaak van leven en dood. Dat is je eigen keuze. Maar het leven is er ook om gewoon geleefd te worden. Wees er voor op je hoede om het teveel te problematiseren. In elke situatie hebben we de kans om er het beste van te maken. En als dat niet helemaal lukt, ook goed. We zijn immers feilbare mensen.

Schrijver György Konrad zei ooit: "Op de vraag naar de zin van het leven antwoordt iedereen met zijn levensloop". En zo is het...

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
« Reactie #8 Gepost op: 30-06-2019 12:42 »
Het leven heeft mij geleerd dat er andere bestaansvormen zijn dan mens en dier. Ik voel dus geen behoefte losser om te gaan met die andere bestaansvormen. Het is niet zo dat ik de teksten laat bepalen wat voor mij waar en werkelijk is, maar mijn eigen ervaringen worden bevestigd via de teksten. Ik doe niet meer smalend, geringschattend, of uit de hoogte over het bestaan van hemelen, hellen, preta's, etc. Iedereen moet hierin maar zijn eigen keuzes maken.
« Laatst bewerkt op: 30-06-2019 13:26 door Sybe »

Offline Bodhiboom

• Sangha lid
« Reactie #9 Gepost op: 01-07-2019 12:35 »
Welkom, welkom. Gegroet Buddha Amitabha, ik vind je bijdrages tot nu toe relativerend en verfrissend, dus hopelijk vind je het hier gerieflijk en blijf je een tijdje!

Een filosofisch ingestelde zienswijze is geen slechte zaak, ik denk dat veel westerlingen wel een aantal verschillende soorten leer in hun hoofd dragen, alles van Epicurus tot Plato en Descartes. Ik heb dat zelf ook wel een beetje, en dan ook een mengeling van oost en west. Je kan het niet makkelijk loslaten en uitsluitend naar de Pali Cannon gaan kijken, wat je nog meedraagt is een stuk persoonlijke geschiedenis.

Wat betreft het bestaan van andere rijken en hellen ben ik agnostisch, alhoewel ik wel kennis neem van wat de geschriften erover zeggen. Ik vind dat dat geen hindernis is voor het boeddhisme, dat eigenlijk veel te brengen heeft in termen van bewustzijn, mindfulness en het lijden.

Met warme groet,
Bodhiboom

Online Buddha Amitabha

• Boeddha Forum Favoriet
« Reactie #10 Gepost op: 01-07-2019 13:17 »
Hoi bodhiboom, bedankt voor je welkomswoorden en je compliment. Ik ben nogal filosofisch ingesteld ja, alhoewel ik van nature een gevoelsmens ben. En dan ook nog eens hoogsensitief, dat kan nog wel eens lastig zijn in het dagelijks leven. Ik ben snel overprikkeld. Meditatie is daarom in het bijzonder heilzaam en ontspannend.

Ik heb me tot op zekere hoogte verdiept in de psychologie en de westerse filosofie. Maar vooral veel bestudeerd inzake de Oosterse levenswijze.

Wat betreft de bestaansrijken in het boeddhisme: ik houd hierin het midden of het geografisch bedoeld is dan wel metaforisch. Ik weet het antwoord eerlijk gezegd gewoon niet. Het midden houden is wat dat betreft mijns inziens het beste.

Tot nu toe gaat het goed op dit forum, alhoewel ik het vertrek van Sybe ernstig betreur. Echt zonde dat hij wilde vertrekken.

Vriendelijke groet,

Buddha Amitabha.

Offline Bodhiboom

• Sangha lid
« Reactie #11 Gepost op: 01-07-2019 15:01 »
Tot nu toe gaat het goed op dit forum, alhoewel ik het vertrek van Sybe ernstig betreur. Echt zonde dat hij wilde vertrekken.

Ik wist het nog niet, dat hij van plan was te vertrekken. Ik vind het ook jammer, hij heeft veel kennis dat het forum best ten goede zou kunnen komen, mits hij zijn stijl van contributie iets zou aanpassen. Maar het is ieders eigen keuze, en misschien komt hij op die manier meer in contact met het alledaagse, levende boeddhisme. Ik denk dat een tijdje optrekken met een boeddhistische leraar hem erg veel goed zou doen.

Offline Moesa

• Sangha lid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #12 Gepost op: 02-07-2019 17:52 »
Welkom Buddha Amithaba

Ben benieuwd naar jou inzichten

Warme groet,

Moesa

Online Buddha Amitabha

• Boeddha Forum Favoriet
« Reactie #13 Gepost op: 02-07-2019 21:21 »
Dankjewel! En wat betreft die inzichten, ik heb al het een en ander gepost op dit forum. ;D

Offline Moesa

• Sangha lid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #14 Gepost op: 02-07-2019 22:07 »
Beste BA.

Zal het eens bekijken. Dank je wel!

Warme groet Moesa

Online Buddha Amitabha

• Boeddha Forum Favoriet
« Reactie #15 Gepost op: 15-11-2019 23:33 »
Ik ben met een proefperiode begonnen op dit forum. Uiteindelijk ben ik lid gebleven, omdat ik de discussies interessant vond. De laatste tijd merk ik, dat ik min of meer buiten de platgetreden paden van het boeddhisme ga lopen.

Daarom ga ik deze periode afsluiten. Ik blijf wel lid, maar wellicht is het beter als ik voor onbepaalde duur ophoud met reageren op dit forum. De lol is er een beetje vanaf, en het is denk ik beter zo.

Met vriendelijke groet,

Buddha Amitabha :)

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #16 Gepost op: 16-11-2019 07:24 »
Ik ben met een proefperiode begonnen op dit forum. Uiteindelijk ben ik lid gebleven, omdat ik de discussies interessant vond. De laatste tijd merk ik, dat ik min of meer buiten de platgetreden paden van het boeddhisme ga lopen.

Daarom ga ik deze periode afsluiten. Ik blijf wel lid, maar wellicht is het beter als ik voor onbepaalde duur ophoud met reageren op dit forum. De lol is er een beetje vanaf, en het is denk ik beter zo.

Met vriendelijke groet,

Okay, dank voor alle bijdragen tot nu toe waar i.h.a. de anderen wat aan hadden!

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline aanwezig

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • ...is dat zo...?
« Reactie #17 Gepost op: 16-11-2019 08:14 »
Goed bezig BA.
Geen drastisch besluit.
met een been in het graf,
het ander op een bananenschil

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #18 Gepost op: 16-11-2019 08:23 »
Als de lol eraf is, zou ik mij ook terugtrekken...

Of wacht even... het leven is geen lolletje, het forum dus ook niet, het is een kans om tot met wijsheid zien te komen, dus... dan zou ik mij toch niet terugtrekken.
;)

Excuses, vriend, Dorje's liedje kent gewoon geen einde, maar wat ik eigenlijk bedoel is dat ik het jammer vind, maar je keuze respecteer.

Het ga je heel goed, en kom ons gerust opnieuw inspireren met je ervaring en wijsheid in wederkerigheid met geinspireerd te worden.

Ik wens je het allerbeste toe!

🙏

Online Buddha Amitabha

• Boeddha Forum Favoriet
« Reactie #19 Gepost op: 16-11-2019 10:42 »
Bedankt voor de reacties. Zoals ik al aangaf, lijkt het een beetje op een dood spoor te zitten. Ik ga ik me een tijdje beschouwelijk opstellen, vandaar dat ik aangaf vooralsnog niet meer te reageren op dit forum.

Als ik toch iets zeer interessants lees, zal ik misschien uiteindelijk weer wat gaan bijdragen. Maar ik kan voorlopig niets beloven.

De stilte roept... ;)

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #20 Gepost op: 16-11-2019 11:54 »
Ik ga ik me een tijdje beschouwelijk opstellen, ...
De stilte roept... ;)

🙏

Mij roept ie ook.

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
« Reactie #21 Gepost op: 16-11-2019 12:53 »
Jammer. Als je weer iets wilt posten nodig ik je uit wat directer te worden en wat minder wollig. Ik proef veel meer in de reacties dan uitgesproken wordt. Zoveel dat ik vaak in dat wat tussen de regels door begrepen kan worden, blijf hangen en moeilijk meer aandacht kan opbrengen voor de tekst. Het is alsof er een heel groot verschil zit tussen wat geschreven wordt en wat gecommuniceerd wil worden. Zo voelt dat voor mij. Tussen de regels door staat altijd zo veel bij jou. Een hele wereld leeft daar. Ik vind dat lastig communiceren.

alle goeds

Offline Bodhiboom

• Sangha lid
« Reactie #22 Gepost op: 16-11-2019 13:13 »
Bedankt voor de mooie bijdrages Buddha Amitabha, zij worden op prijs gesteld. Mijn indruk was altijd dat je reacties doordacht en bedenkelijk waren, en dat een kleine sprenkeling spontaniteit misschien wel op zijn plaats zou zijn. Desondanks getuigden ze altijd wel van inzicht, en dat was fijn.

Met bewolkte en koude groet,
Bodhiboom

Online Buddha Amitabha

• Boeddha Forum Favoriet
« Reactie #23 Gepost op: 16-11-2019 14:03 »
Bedankt opnieuw voor de reacties. Ik begin al bijna spijt te krijgen dat ik "in retraite" ga, lol.

Ik zal een voorbehoud maken, vooralsnog zwijg ik tot 15 december 2019. Daarna kijk ik of ik er weer lol in zal hebben om hier weer wat te gaan posten.

Rust, stilte, zegen en voorspoed toegewenst,

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #24 Gepost op: 16-11-2019 14:36 »
LOL,

Alvast benieuwd of je terug lol gaat vinden of wat je ook moge vinden (misschien wel de drive...).

Geniet van de retraite!

Dorje.

Online Buddha Amitabha

• Boeddha Forum Favoriet
« Reactie #25 Gepost op: 30-11-2019 06:52 »
Het is nu nog geen 15 december, maar ik ga toch maar weer eens proberen iets bij te dragen aan dit forum.