Auteur Topic: Neuroloog Steven Laureys: "Meditatie zou een vak op school moeten zijn"  (gelezen 1114 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline MaartenD

  • Sangha Nieuweling
  • ****
  • Berichten: 266
    • Bekijk profiel
Meditatie heeft een gunstig effect op onze hersenen en het zou een vak op school moeten zijn. Dat zegt neuroloog Steven Laureys in "Van Gils & gasten" op Eén waar hij zijn nieuwe boek "Het no-nonsense meditatieboek" voorstelt.

Neuroloog Steven Laureys duikt al meer dan 20 jaar op het hoogste niveau in het diepst van ons menselijk brein. Vaak met baanbrekende resultaten. Voor zijn nieuwe boek "Het no-nonsense meditatieboek" onderzocht hij de effecten van meditatie op onze grijze massa. Dat de resultaten er niet om liegen werd duidelijk in een gesprek bij "Van Gils & gasten".

Zie verder op de website van vrt.be.

Offline Bodhiboom

  • Sangha Nieuweling
  • ****
  • Berichten: 247
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Het is al een tijd bekend dat meditatie hele positieve effecten heeft op het brein, ik geloof dat de neurologische onderzoeken al sinds het jaar 2000 serieus aan de gang zijn. Maar goed dat het weer eens in het nieuws komt.

Ik kwam dit bijvoorbeeld een tijdje geleden tegen op een blog over mindfulness...

Citaat
Mindfulness: Good for the Mind

The findings related to mindfulness are particularly impressive. There have now been literally hundreds of studies done on the various benefits of practicing mindfulness exercises, with seemingly more hitting the press each day. And the bottom line is that mindfulness has the potential to improve our mental and emotional health in ways that are nothing short of incredible.

On the whole, individuals who regularly practice mindfulness perform better on a host of mental health outcomes, including an increased presence of positive emotions, coupled with lower rates of stress and anxiety (Keng, 2011). They furthermore appear to be happier and more content on average than their less mindful counterparts, a finding that has been replicated across a number of studies over the years (Ivanowski, 2007; Shapiro et al., 2008).

Those who practice mindfulness tend to be more optimistic as well, and report higher levels of overall life satisfaction (Lyubomirsky, 2008). Practicing mindfulness has even been shown to improve our attention and focus (Moore, 2012), and may even enhance memory. When stressors hit (as they do for all of us), individuals who regularly utilize mindfulness exercises have been shown to engage in healthier and more effective coping strategies than their less mindful peers, suggesting that mindfulness enhances problem-solving enables us to make better choices (Weinstein, 2009).

Though the above findings are indeed remarkable, the connection between mindfulness and depression is particularly exciting. As it turns out, practicing mindfulness has been shown to dramatically decrease the likelihood of developing depression, and has even been demonstrated as a potent form of treatment among those who suffer from illnesses such as major depression. Mindfulness-based approaches have now been shown to be remarkably effective in the treatment of depression, on par with many traditional methods of psychotherapy and medication treatment (Williams and Penman, 2011).