Auteur Topic: Meditatie en opgezwollen gevoel  (gelezen 85 keer)

Baba

• Gast
Meditatie en opgezwollen gevoel
« Gepost op: 14-08-2019 16:53 »
Hallo Allemaal ;D

Gisteren voor het slapen gaan heb ik een klein uurtje gemediteerd.
Tijdens het mediteren voelde ik na ca. 45 minuten, mijn armen, handen en keel opzwellen.
Dit gebeurde eerst mij mijn handen en armen toen bij mijn keel. Het ging eventjes weg en toen kwam het weet dit keer begon het bij mijn keel die opzette vervolgens mijn armen en handen.

Ik voelde dat iets uit me wou komen dus ik deed mijn mond open. het opgezwollen gevoel ging weg van mijn linkerkant van mijn lichaam. de rechterkant voelde nog opgezwollen.
het leek alsof het opgezwollen gevoel van mijn linkerzijde die uit mij was gegaan aan de rechterkant naast me stond maar doordat mijn rechterkant nog was opgezwollen leek het of het nog in verbinding was met mijn lichaam.

iemand enig idee wat dit is?

Offline ekayano maggo

• wat is dit
  • Gevestigde Sangha
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Meditatie en opgezwollen gevoel
« Reactie #1 Gepost op: 15-08-2019 17:08 »
[...knip...]
« Laatst bewerkt op: 16-08-2019 10:27 door ekayano maggo »

Offline Dorje

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 15-08-2019 18:22 »
Baba,

Mediteerde je rechtop met gestrekte rug of lag je half of helemaal neer om te mediteren?
Kan het zijn dat je lichamelijk in slaap gevallen was terwijl je geest nog wakker was?

Offline Bodhiboom

• Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 15-08-2019 20:18 »
Het klinkt een beetje als een makyo, oftewel hallucinatie of zintuigelijke vervorming die voor kan komen tijdens meditatie.

Toch wel vreemd, Baba heeft gisteren gepost maar het forum geeft aan dat het een Gast account is.

Offline Baba

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 16-08-2019 02:10 »
Baba,

Mediteerde je rechtop met gestrekte rug of lag je half of helemaal neer om te mediteren?
Kan het zijn dat je lichamelijk in slaap gevallen was terwijl je geest nog wakker was?

Beste Dorje,

Ik mediteer op een stoel. ik zit rechtop.
Ik was niet in slaap gevallen. De eerste keer dat ik het voelde deed ik even mijn ogen open en keek op de klok. Daarna ging ik verder met mediteren het het gevoel kwam terug.

Offline Baba

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 16-08-2019 02:16 »
Het klinkt een beetje als een makyo, oftewel hallucinatie of zintuigelijke vervorming die voor kan komen tijdens meditatie.

Toch wel vreemd, Baba heeft gisteren gepost maar het forum geeft aan dat het een Gast account is.

Beste Bodhiboom,

Hmm intressant nog nooit van gehoord. ik mediteer ook maar pas een maand en dan elke dag.
Toevallig had ik zonet tijdens het mediteren even het gevoel dat het nog een keer wilde gebeuren. deze keer 'brak' het niet door.

Wat betreft het Gast account, vind ik het ook vreemd. Ik heb mij opnieuw moeten registreren. ik kon niet meer inloggen.

Offline Katinka - Boeddha hoekje

• Mindfulness Trainer en Boeddhistisch Student
  • Administrator
  • Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Vrouw
  • Forum eigenaar en manager
    • Bekijk profiel
    • Een Boeddha hoekje
« Reactie #6 Gepost op: 16-08-2019 09:04 »
Je kunt tijdens meditatie van alles ervaren dat nieuw is. Het beste is er losjes mee om te gaan, zo van 'goh', en dan blijven zitten.

Offline Dorje

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 17-08-2019 07:33 »
Beste Baba,

De reden waarom ik dit vroeg was omdat ikzelf veel van die verschijnselen tegen kwam als ik met slaapyoga en WILD (Wake Induced Lucid Dreams) experimenteerde, waarbij je dus bewust blijft bij het in slaap vallen proces. Dan maakte ik erg gelijkaardige dingen mee, zoals delen van mijn lichaam die leken te vervormen en ook loskomen van het fysieke lichaam, ook veel golfbewegingen die door het lichaam schieten en voorover of achterover vallen uit mijn fysieke lichaam en dergelijke. Dit voelt allemaal heel echt, maar uit veel experimenteren ermee heb ik ontdekt dat het een soort van illusies zijn, een soort hallucinaties, die zich voordoen als door het proces van het lichaam dat in slaap valt terwijl de geest nog klaar wakker is, dat de geest het wegvallen van het lichaamsgevoel in bepaalde gebieden van het lichaam zelf gaat invullen met een illusoir lichaamsgevoel dat plastischer is en rare kronkels kan maken. Makyo dus, maar ik heb dit nog maar één keer in meditatie houding zelf tegengekomen, dus ik durf er misschien wel voorzichtig van uit gaan dat het al mediterend ook kan voorkomen en dus waarschijnlijk Makyo is. En bij Makyo is het advies er niet te veel aandacht aan te geven, ervaringen komen en gaan weer als je er niet naar grijpt en ze ook niet wegduwt. Waarin komen en gaan deze ervaringen? Een vraag die niet intellectueel opgelost moet worden.
;)

« Laatst bewerkt op: 17-08-2019 07:36 door Dorje »