Auteur Topic: Wat je met je denken allemaal kunt doen  (gelezen 21668 keer)

Nathan

• Gast
Wat je met je denken allemaal kunt doen
« Gepost op: 06-07-2007 14:05 »
'Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.' Heeft Gautama de Boeddha dit werkelijk gezegd? Ik weet het niet.

Nu heb je The Secrethttp://thesecret.tv/movie/trailer.html, maar hebben we het dan over hetzelfde?

lord rainbow

• Gast
Re: Wat je met je denken allemaal kunt doen
« Reactie #1 Gepost op: 06-07-2007 17:21 »
Ik weet niet in welke taal hij het oorspronkelijk gezegd zou hebben,maar in het engels staat er 'mind.'
En soms wordt dat vertaald als 'geest' en soms ook als 'denken.'

Wat dat betreft heb ik dezelfde vraag.

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Geslacht: Man
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
« Reactie #2 Gepost op: 06-07-2007 20:36 »
Ik weet niet in welke taal hij het oorspronkelijk gezegd zou hebben,maar in het engels staat er 'mind.'

Ik weet het ook niet goed omdat het soms anders vertaald wordt, zodat ik er geen helder beeld van heb, en ik heb de tijd niet om het uit te zoeken :-\.

@Nathan
Maakt het uit of de Boeddha dit gezegd heeft? Maakt het uit of jij het citeert? In ieder geval heeft er zich wel een groot netwerk aan monniken achter deze uitspraak gezeten, die heel veel van hun tijd aan de beoefening van het Boeddhisme hebben besteedt. In ieder geval is het zo dat je bewustwording van het denken, alleen kan gebeuren via de geest, wat dan die geest is, ik weet het niet, Zijn? In ieder geval is het heel dynamisch zonder dat er iets echt vast zit. Maar je hebt gewoon bewustzijn nodig die voortkomt uit de geest om de geest en alle andere verschijningen te kunnen "weten, voelen, zijn, denken". Denken om te weten dat je denkt. Maar het is toch ook niks anders?

Met Metta,
Django
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

Nathan

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 07-07-2007 06:42 »

@Nathan
Maakt het uit of de Boeddha dit gezegd heeft? Maakt het uit of jij het citeert?
Beste Djangovaal,

Wanneer je boeddhistische teksten bestudeert maakt het wel uit.
Wanneer je enkel op zoek bent naar de Waarheid niet.

Gr. Nathan.

Nathan

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 07-07-2007 08:07 »
Met andere woorden:

Is het denken tot alles instaat? Zoals weleens beweerd wordt.
En is het trouwens wel echt een boeddhistische lering?

Boeddha sprak trouwens (naar mijn weten) niet over een schepper maar wanneer het denken alles kan creeren, spreek je wel van een schepper.
Volgens mij heeft het denken wel invloed op ons leven maar kan het niet alles creeren. Heb ik de zon en de maan gemaakt, of zijn deze geworden, langs een lange weg?

Wanneer je met het denken echt alles kan, waarom sterven mensen dan? Ook die mensen die The Secret hebben bedacht! Waarom denken ze zichzelf dan niet een eeuwig leven als mens op aarde?
« Laatst bewerkt op: 07-07-2007 08:10 door Nathan »

lord rainbow

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 07-07-2007 08:34 »
Naar wat men verteld is men het eeuwige leven.In wezen zijn wij goden of goddelijk.Maar dit aspekt ligt verborgen onder/achter konditioneringen enz.

Klinkt in mijn oren wel beetje boeddhistisch.

samenvatting van een veel gelezen boek in die kringen:

The Teachings of Abraham

"Here is the essence of the Abraham-Hicks message, distilled from workshops with Abraham since 1986.

You are a Physical Extension of that which is Non-physical.

All-That-Is, or God, is not finished and waiting for you to catch up. You are the leading edge of thought, here seeking more: more of all that feels good to you, more of that which is fresh and gloriously uplifting. (You are, in essence, bringing heaven to earth.)

You are here in this body because you chose to be here.

You wanted the opportunity to experience this delicious contrast in time and space, and with great anticipation you came to co-create with other joy-seeking beings, to fine-tune the process of deliberate thought. (What, where, when and with whom are your choices, too.)
The basis of your life is Freedom; the purpose of your life is Joy.

You are free to choose to discover new avenues for your joy. In your joy you will grow; and in your growth

you will add to the growth of All-That-Is. (However, you are also free to choose bondage or pain... but everything anyone chooses is only because they believe it will help them feel better.)

You are a creator; you create with your every thought.
You often create by default, for you are getting what you are giving your attention to wanted or unwanted but you know by how it feels if what you are getting (creating) is what you are wanting or if it is not what you are wanting. (Where is your attention focused?)

Anything that you can imagine is yours to be or do or have.
As you ask yourself why you want it, the essence of your desire is activated, and the Universe begins to bring it to you. The more intense your positive feelings, the faster it is coming to you. (It is as easy to create a castle as a button.)
You are choosing your creations as you are choosing your thoughts.

Your loving Inner Being offers guidance in the form of emotion. Entertain a wanted or unwanted thought and

you feel a wanted or unwanted emotion. Choose to change the thought and you've changed the emotion and the creation. (Make more choices in every day.)
The Universe adores you; for it knows your broadest intentions.

You have come to earth with great intentions, and the Universe constantly guides you on your chosen path. When you are feeling good, you are, in that moment, allowing more of that which you have intended from your broader perspective. (You are Spirit Incarnate.)
Relax into your natural Well-being. All is well. (Really it is!)

The essence of all that you appreciate is constantly flowing into your reality. As you find more things to appreciate, your state of appreciation opens more avenues to more to feel appreciation for. (As you think you vibrate. As you vibrate you attract.)

You are a creator of thoughtways on your unique path of joy.
No one can limit where you can direct your thought. There are no limits to your joyous journeys to experience. On the path to your happiness you will discover all that you want to be or do or have. (Allowing others their experiences allows you yours.)

Actions to be taken and money to be exchanged are by-products of your focus on joy.
On your deliberately joyous journey your actions will be inspired, your resources will be abundant and you will know by the way you feel that you are fulfilling your reason for life. (Most have this one backwards, therefore most feel little joy in their actions or their possessions.)

You may appropriately depart your body without illness or pain.
You need not attract illness or pain as an excuse to leave. Your natural state coming, remaining or leaving is that of health and of Well-being. (You are free to choose otherwise.)

You can not die; you are Everlasting Life.
In grace, you may choose to relax and allow your gentle transition back into your Non-physical state of pure, positive Energy. Your natural state is that of Foreverness. (Have fun with all of this. Lighten up! You can't get it wrong.)

P.S. It is not necessary for even one other person to understand the Laws of the Universe or the processes that we are offering here in order for you to have a wonderful, happy, productive Life Experience for you are the attractor of your experience. Just you!"

En hier een uitleg van de beheerder van het Ning-forum:

"Hoe kan je de Law of Attraction het beste voor je laten werken? Eigenlijk is het heel simpel, want veel heb je er niet voor nodig. Er zijn wel 3 punten die je in de gaten moet houden:
?   wat wil je precies?
?   je vertrouwt erop dat je vraag beantwoord zal worden
?   je krijgt wat je hebt gevraagd
En met deze drie punten in je achterhoofd, kan je verder met het cre?ren van je eigen leven.
Je bedenkt heel precies wat je graag wilt hebben. Deze wens stuur je in gedachten op naar het universum en binnen afzienbare tijd wordt je bestelling afgeleverd. Deze wens kan alles omvatten, geld, geluk, liefde, spullen, het maakt niet uit. Door je deze denkwijze eigen te maken zullen problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen en je op kort termijn dat hebben wat je je gewenst hebt.

Wat wel heel belangrijk is dat je je wens zo argeloos mogelijk moet doen en ook direct weer moet vergeten, dus denk er niet te diep over na, slinger hem gewoon het universum in.

Natuurlijk komen er vragen in je op, want is het niet zo dat er ook wordt gezegd dat als je iets heel erg graag wilt, het juist van je af gaat?
Ja, dat klopt. Dat is iets wat ik ook altijd zeg. En het is ook zo. Alleen is het verschil met hoe je the Law of Attraction toepast. Als je niet echt gelooft in de toekomst van je wens, of je bent bang dat het niet lukt, dan zal twijfel en angst overheersen. In beide gevallen wordt je wens geblokkeerd. Daar zit het gevaar dan ook in want we bezitten heel erg veel negatieve gedachten en gevoelens.
Realiseer je dat je gedachten je leven bepalen, dat heeft een enorm effect. Je krijgt wat je gelooft, veel meer nog dan wat je denkt.
Daarom is het zo belangrijk dat je je wens visualiseert. Zie, voel, ruik, proef geniet van dat wat je wenst, ben er bij voorbaat al dankbaar voor.

Met het visualiseren van je wens komen er vaak gedachten in je op dat je jezelf voor de gek houdt. Dit is je geest die zich probeert te verzetten tegen iets dat onnatuurlijk lijkt. Maar hier moet je op zo'n moment niet aan toegeven. Doe maar alsof, maar dan ook helemaal compleet. Fantaseer alles erbij zoals het moet zijn. Hoe je je voelt om bijvoorbeeld in je droomhuis te wonen. Sta in je huis met al je mooie meubels erin, neem de geur op die er hangt, de geluiden die je hoort. En ben er dankbaar voor dat je hier woont. Geloof er in, dat is het geheim! Want met de juiste instelling zal het ook gebeuren. 

Formuleer heel duidelijk je vraag: Wat wil je echt
Breng je wens helder en heel specifiek onder woorden en vermijd negatieve en ontkennende woorden. Dus niet "ik wil niet langer zo onzeker zijn" maar "ik voel me zeker en sta vol vertrouwen in het leven".

Kies de juiste tijd en plaats
Spreek je wens uit wanneer je tijd hebt en niet op de klok hoeft te kijken.
Ga in een ruimte zitten waar je je op je gemak voelt en waarin je gemakkelijk kunt zitten of knielen. Na een tijdje oefenen kun je ook in gedachten deze ruimte betreden en zo je wens uitzenden.

Bereid je voor
Ga in een gemakkelijke houding zitten, adem langzaam en ritmisch en concentreer je op ??n object. Vergeet het verleden en de toekomst, leef in het nu. Stem je af op de juiste frequentie door je te concentreren op gevoelens van mededogen en geluk.

Imaginair repeteren, ofwel visualiseren
Maak je een voorstelling van je wens en probeer daar iets bij te voelen en te ervaren. Ervaar jezelf bijvoorbeeld in een nieuwe baan, als dat je wens is. Schrijf je wens op, teken of schilder hem. Denk na over alle gewaarwordingen die je bij je wens kunt hebben en zet daarbij je zintuigen in: voel, proef, ruik, beleef.

Geloof dat het werkt
Concentreer je op een goed resultaat, probeer elke vorm van cynisme 'bij mij zal het wel niet lukken' te vermijden. Zoek het goede gevoel op, maak daarvoor bijvoorbeeld een lijst met dingen die je al hebt verworven en die je een goed gevoel geven. Maak gebruik van een geheugensteuntje om je gedachten op je wens gefocust te houden. Een prikbord waar je foto's of memo's op kan hangen bijvoorbeeld, kan je helpen je bij de les te houden.

Doe een stap opzij
Leg je verzoek letterlijk bij het universum en vertrouw erop dat dit het overneemt. Stel je open voor nieuwe dingen en vergroot zo je capaciteit om dat wat je gegeven wordt ook te herkennen. Soms ligt het antwoord vlak voor je, maar zie je het niet omdat je het veel te ver zoekt, of juist te dicht bij huis."

« Laatst bewerkt op: 07-07-2007 09:12 door lord rainbow »

Nathan

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 07-07-2007 09:12 »
Naar wat men verteld is men het eeuwige leven.In wezen zijn wij goden of goddelijk.Maar dit aspekt ligt verborgen onder/achter konditioneringen enz.

Klinkt in mijn oren wel beetje boeddhistisch.

samenvatting van een veel gelezen boek in die kringen:

The Teachings of Abraham

Ik ken de film en lees het boek, dus The Teachings of Abraham ken ik nu ook meer door jouw stuk.
Het gaat mij niet om het idee dat we geestelijke wezens zijn met eeuwig leven maar het gaat over het verhaal/de stelling: Dat je met je gedachten alles kan.

Een tijdje geleden verscheen er een groep in het nieuws die beweerde nooit meer te sterven. Dat sterven alleen maar gebeurde omdat je eraan dacht, zeg maar: conditionering. Ik heb het hier over het fysieke lichaam!

lord rainbow

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 07-07-2007 09:16 »
Mij lijkt dat onzin.Vergankelijkheid is natuurlijk ook een wet...

Alhoewel er christenen zijn die beweren dat ,ik meen Johannus en nog een aantal bijbelse figuren, nog steeds leven op aarde.
(onderdeel van het mormoons gedachtegoed).
« Laatst bewerkt op: 07-07-2007 09:18 door lord rainbow »

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 07-07-2007 10:05 »
De twee verzen waarin deze formule terugkeert zijn:

001. De geest is de voorloper van alle dingen, de geest is hun leider, ze zijn door de geest geschapen. Als iemand spreekt of handelt met onzuivere gedachten, volgt lijden dat daardoor is veroorzaakt, zoals het wiel de hoef van de os volgt.

en:

002. De geest is de voorloper van alle dingen, de geest is hun leider, ze zijn door de geest geschapen. Als iemand spreekt of handelt met zuivere gedachten, volgt geluk dat daardoor is veroorzaakt, zoals iemands schaduw die hem nooit verlaat.

Men spreek hier duidelijk nog over geluk en over lijden. Hierin ligt de clue van het hele verhaal.
In principe zijn alle dingen zoals ze zijn, ze zijn re?el. Een huis is een huis, in ieder geval is het concept met zijn aspecten net zo echt als een gedachte. Al deze dingen zijn gewoon de werkelijkheid, zonder tussenkomst van de geest. Maar nu, na in contact te komen met de geest waardoor het ge?nterpreteerd en verwerkt wordt, verandert deze werkelijkheid een beetje. Het is niet slechts meer de werkelijkheid maar er ligt ook een oordeel op met betrekking tot de kenmerken, de functie, bruikbaarheid, enzovoort. Deze werkelijkheid wordt in een mum van tijd een heel subjectief gebeuren, waardoor wij slechts de werkelijkheid zien door het zogenaamde "gekleurde" brilletje. Dit brilletje, zorgt er voor dat wij hechten aan dingen, dat wij de dingen niet zien zoals ze zijn, dat er geluk en lijden uit voorkomt. In dit geval is men de voorloper van alle dingen aangezien jezelf de keuze maakt om iets te ervaren of wordt deze geconditioneerd door keuzes in het verleden, de geest is de leider van alle dingen aangezien zij verwerkt en ge?nterpreteerd worden door de geest en zijn de dingen die je ervaart ook slechts geestesproductie zonder dat je echt in contact staat met de werkelijkheid

Nu heb je ook nog de Verlichting, wat zich presenteerd aan het individu als gewoonweg de werkelijkheid te zien als het Is. Dan zijn alle dingen niet meer afhankelijk van de geest, maar Zijn alle dingen. Dan is ook de geest niet meer afhankelijk van alle dingen, het is losgelaten, het is vrij daarvan. Het is niet zo dat een Verlichte geen zintuiglijke indrukken meer heeft, maar de geest geeft niet meer die extra aanvullingen, die extra hechtingen, wat tot geluk en lijden leidt.

Zo interpreteer ik het in ieder geval. Als de Boeddha zou hebben bedoelt dat ieder zijn eigen wereld schept, waarom zou hij dan zo'n trainingsschema opstellen voor jarenlange training om de werkelijkheid te kunnen zien zoals hij is?

Met Metta,
Django

roos

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 07-07-2007 15:06 »

......Maar nu, na in contact te komen met de geest waardoor het ge?nterpreteerd en verwerkt wordt, verandert deze werkelijkheid een beetje. Het is niet slechts meer de werkelijkheid maar er ligt ook een oordeel op met betrekking tot de kenmerken, de functie, bruikbaarheid, enzovoort. Deze werkelijkheid wordt in een mum van tijd een heel subjectief gebeuren.....

waar ik NIET aan uit kom is het volgende..
Wordt de geest vanuit het Boeddhisme gekoppeld aan het denken?
Begrijp ik het goed,vanuit Boeddha's wijsheid,
 dat de Geest wel zuivere beelden door geeft maar zodra het geinterpreteerd en verwerkt word,
dat men het verandert in een subjectief geheel?

Zo ja, dan begrijp ik het dus volkomen...
Voordat ik me op het pad van wijsheden van Boeddha zette,
was ik bekend met de opvattingen/inzichten mbt body mind and soul.
Of ook wel lichaam geest en ziel. Geest wordt gezien als een soort innerlijke vonk die iedereen in zich draagt,
innerlijke wijs en waarheden, een schat aan informatie. Geldt ook voor de ziel die alles in een rugzak met zich mee draagt. Het lichaam werd gezien als voertuig die je naar de eindbestemming brengt.
Het "denken" wordt gekoppeld aan de ego, de gemaakte zelf, gevormde zelf in dit leven....Dus niet je werkelijke kern....

Zo nee, kan iemand dat uitleggen, of kan ik alsnog beter de topic in zijn geheel in alle rust doornemen en laten bezinken?

Nathan

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 07-07-2007 21:29 »

Zo interpreteer ik het in ieder geval.
Duidelijk, Django!

Mila

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 09-07-2007 17:57 »
Wat is de definitie van verlichting? Die valt dacht ik niet te geven, alleen te ervaren. (zal ik voorlopig wel niet ervaren  :))
Het heeft te maken met helder inzicht, inzicht in vergankelijkheid en dat begeerte leidt tot lijden. Dat alles inherent leeg is. En uiteindelijk dat er geen onderscheid in wel/niet is (leegte-niet leegte).
Er komt ook vreugde en mededogen bij kijken. Zonder de vleugel van mededogen geen verlichting.
Dat gaat toch over meer dan het ding an sich en onze interpretatie ervan. Als er geen inherent vast iets is is er ook geen ding an sich.

Of het zo is dat je je alles kunt wensen en het dan gebeurt.... Ik kan me wel een olifant in de tuin wensen maar ik geloof niet dat er vanzelf eentje langskomt. Daar is meer voor nodig. De kracht van positief denken kan je natuurlijk wel helpen maar of je alles ermee naar je hand kunt zetten...
Dan is er ook nog het negatief karma dat je nog een keer tegenkomt, en waar je je schijnt het niet zomaar van kunt ontdoen.

Leidt het je wensen van allerlei dingen/situaties niet tot nieuwe begeerte/ hechting en lijden?

groeten,
Mila

Nathan

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 09-07-2007 19:03 »

Leidt het je wensen van allerlei dingen/situaties niet tot nieuwe begeerte/ hechting en lijden?

Verlichting is ook een wens.

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 09-07-2007 21:02 »

Dat klopt, maar we hebben in ieder geval een motivatie nodig om de GEHELE training op zich te nemen. Dit betekent ook deugdzaamheid. Meditatie zonder goede deugdzaamheid zal nooit to de gewenste resultaten leiden omdat je dan altijd geblokt zal worden door haat, begeerte en twijfel.

Met Metta,
Django

Mila

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 10-07-2007 17:40 »
Als je je niets meer wenst ben je verlicht? Wie zal het zeggen.

Overschatten we het denken niet?

"In the ordinary mind, we perceive the stream of thoughts as continuous, but
in reality this is not the case. You will discover for yourself that there
is a gap between each thought. When the past thought is past, and the future
thought has not yet arisen, you will always find a gap in which the Rigpa,
the nature of mind, is revealed. So the work of meditation is to allow
thoughts to slow down, to make that gap become more and more apparent.

Sogyal Rinpoche"

(van boeddhisme.startpagina.nl onder tibetanbuddhistgroup)

groeten,
Mila

Offline Winnetoe

• Verspreider van inzicht
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 06-09-2007 08:32 »
Citaat
Het heeft te maken met helder inzicht, inzicht in vergankelijkheid en dat begeerte leidt tot lijden. Dat alles inherent leeg is. En uiteindelijk dat er geen onderscheid in wel/niet is (leegte-niet leegte).
Er komt ook vreugde en mededogen bij kijken. Zonder de vleugel van mededogen geen verlichting.

Volgens de theravada traditie ontstaat nibbana (nirvana) als de zeven factoren van de verlichting met elkaar in evenwicht zijn. De zeven factoren zijn bijzonder interessant om te ontdekken en te ervaren. Telkens als de "geest" op hol slaat en we verdrinken in onze gedachten zijn deze factoren uit balans. Iedere keer als we een hindernis (twijfel, begeerte, afkeer, rusteloosheid, traagheid) ervaren is het tijd om een van deze factoren bij te stellen. De zeven factoren van de verlichting zijn: (dank aan www.sleuteltotinzicht.nl)

1. indachtigheid (sati sambojjhanga);
2. onderzoek naar waarheid (dhamma vicaya sambojjhanga);
3. energie (viriya sambojjhanga);
4. vreugde (piti sambojjhanga);
5. kalmte (passaddhi sambojjhanga);
6. vereniging van de geest (veelal vertaald als concentratie) (samadhi sambojjhanga);
7. gelijkmoedigheid (upekkha sambojjhanga).

Vreugde is het middelpunt van deze zeven factoren en het is zeer waardevol om vreugde te cultiveren. Vreugde cultiveer je door het plaatsen van een glimlach om je gezicht en te leren lachen met wat voor een idiote gedachten onze geest cre?ert. Om te lachen wanneer onze geest (bizarre) gedachten heeft hebben we indachtigheid nodig. Indachtigheid maakt ons gewaar van de aanwezige gedachten. Doordat we onze gedachten niet zo serieus nemen ontstaat er gelijkmoedigheid (balans, evenwichtigheid van geest).

Mededogen of compassie is een gevoel. Compassie is een gevoel dat je zult ervaren als je je geest ontwikkeld en meer balans in je geest brengt. Het gevoel van compassie is onbegrensd en sluit niets of niemand uit. Compassie is het zien van andermans (of je eigen) pijn, deze toelaten zonder ze te willen veranderen en de ander (of jezelf) toch volledig liefhebben.

Compassie is een uiterst waardevolle gemoedstoestand om in te verkeren. Het moment dat het gevoel van compassie ontstaat is je geest uiterst in balans en begin je een goed begrip te krijgen van hoe je de zeven factoren van verlichting in balans brengt. Volgens overleveringen begaf de Boeddha zich iedere ochtend een uur lang in deze gemoedstoestand (waarna hij de wereld overzag om te kijken wie hij van dienst kon zijn met zijn leer).

Citaat
Dan is er ook nog het negatief karma dat je nog een keer tegenkomt, en waar je je schijnt het niet zomaar van kunt ontdoen.

Helaas kunnen we inderdaad de negatieve vruchten plukken van onze negatieve acties in het verleden. Daar is niks mis mee. De vraag is hoe we met deze negatieve vruchten omgaan. Verzetten we ons tegen de realiteit of accepteren we de waarheid van het huidige moment zonder weerstand?  Ieder moment van ons bestaan worden we geconfronteerd met deze keuze.

We kunnen kiezen voor het ontwikkelen van onze compassie, door onszelf lief te hebben en ons niet te verzetten tegen de pijn. We kunnen lachen om hoe het weer eens niet loopt zoals we graag zouden willen. We kunnen het huidige moment met liefde accepteren. Deze acceptatie is een ware bevrijding, het opent de weg om keuzes te maken die niet gebaseerd zijn op onze verlangens.

We kunnen ook veel stampij maken. Anderen de schuld geven van hoe het allemaal niet gaat zoals het moet. Boos worden, depressief zijn, vluchten in dromen, drugs en drank. We kunnen ons verder vastbijten in onze vaste patronen en met veel pijn en leed door het leven gaan.

Om te kiezen voor het ontwaken heb je inderdaad wel een wens nodig en daar kan inderdaad begeerte bij zitten. Als er echter teveel begeerte is naar het ontwaken steken we veelal te veel energie (een factor van de verlichting) in het proberen te ontwaken. Onze energie is dan uit balans, wat leidt tot rusteloosheid (een hindernis).

Groeten,
Erwin.
Hatred can never be overcome by hatred. Hatred can only be overcome by love!

lord rainbow

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 06-09-2007 17:24 »
boeiend stuk winnetoe.

losang_gendun

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 10-10-2007 15:41 »

Verlichting is geen wens maar een staat. Bodhicitta is de wens.....de wens om de Verlichting te bereiken zodat je in staat bent anderen geluk te brengen voorbij impermanente bevrediging van illusoire verlangens:

'May all beings be parted from clinging and aversion,
   feeling close to some and distant from others,
May they gain the joy that is specially sublime.
May they find release from the ocean of their unbearable problems.
May they never be parted from liberation's pure bliss.

To free from the fears of samsara and complacent nirvana
    all wandering beings,
I take hold of the mind that wishes to gain an enlightened state,
And from this moment on, till becoming a Buddha,
I shall never forsake it, though my life be at stake. '

Nathan

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 10-10-2007 21:42 »

Verlichting is geen wens maar een staat.
Iedere voorstelling ervan doet je ernaar verlangen! ...

Mvg.

losang_gendun

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 10-10-2007 22:29 »
Ik zou zeggen dat het inzicht en overtuiging dat Verlichting mogelijk, je tot de conclusie dwingt dat dit de staat is om te bereiken om je eigen doel en dat van anderen te verwerkelijken. Dat is geen begeerte maar een daad van compassie en intelligentie.

Offline Mayanda

• Boeddha Forum Favoriet
  • Lid van het boeddhaforum!
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 16-10-2007 20:48 »
Ik zou zeggen dat het inzicht en overtuiging dat Verlichting mogelijk, je tot de conclusie dwingt dat dit de staat is om te bereiken om je eigen doel en dat van anderen te verwerkelijken. Dat is geen begeerte maar een daad van compassie en intelligentie.
Jij weet het goed te verwoorden, zowel kort als krachtig!
« Laatst bewerkt op: 16-10-2007 20:53 door Mayanda »
Het echte leven begint hier een halve meter vandaan

lord rainbow

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 22-10-2007 19:05 »
om nog wat verwarring te stichten heb ik hier een vertaling van de dhammapada door tonny kurpershoek-scherft.

de eerste twee verzen die django ook citeerde:

''eerst komt het denken.
het is het denken dat de wereld doet ontstaan:
de geest stuurt,de wereld is zijn schepping.
wie spreekt of handelt met verdorven geest-hem volgt leed als het wagenwiel de voet van het trekdier."

''eerst komt het denken.
wie spreekt of handelt uit en zuivere geest,
hem volgt geluk,als een schaduw die niet van hem wijkt.''

ik snap tot op de dag van vandaag niet hoe deze vertaalster geest en denken met elkaar verwisseld.....
dat wil zeggen,zoals ik de verzen lees lijken geest en denken synoniemen voor elkaar.Ik heb geprobeerd zo subtiel mogelijk te lezen,maar kan er werkelijk geen chocolade van maken.

Misschien dat er iemand enige subtiliteit in de verzen kan ontdekken......

volgens mij heeft de vertaalster zich er vanaf gemaakt.

voorzover ik weet zijn geest en denken zeker niet hetzelfde,maar wordt het in veel engelse vertalingen,met name de beginperiode,vaak met elkaar verward of wordt er in beide gevallen over ''mind'' gesproken.

in het tibetaans zijn er verschillende worden voor denken en geest.
het ene is ''sem'' en het andere...dat weet ik dus niet meer en heb geen zin om het helemaal te achterhalen.want dat zal me verder worst wezen.

(de loa laat ik hier verder voor wat het is).

hartelijke groeten

« Laatst bewerkt op: 27-08-2009 05:55 door lord rainbow »

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 31-10-2007 23:01 »
om nog wat verwarring te stichten heb ik hier een vertaling van de dhammapada door tonny kurpershoek-scherft.

de eerste twee verzen die django ook citeerde:

''eerst komt het denken.
de geesdt stuurt,de wereld is zijn schepping.
wie spreekt of handelt met verdorven geest-hem volgt leed als het wagenwiel de voet van het trekdier."

''eerst komt het denken.

ik snap tot op de dag van vandaag niet hoe deze vertaalster geest en denken met elkaar verwisseld.....
dat wil zeggen,zoals ik de verzen lees lijken geest en denken synoniemen voor elkaar.Ik heb geprobeerd zo ubtiel mogelijk te lezen,maar kan er werkelijk geen chocolade van maken.

volgens mij heeft de vertaalster zich er vanaf gemaakt.

voorzover ik weet zijn geest en denken zeker niet hetzelfde,maar wordt het in veel engelse vertalingen,met name de beginperiode,vaak met elkaar verward of wordt er in beide gevallen over ''mind'' gesproken.

in het tibetaans zijn er verschillende worden voor denken en geest.
het ene is ''sem'' en het andere...dat weet ik dus niet meer en heb geen zin om het helemaal te achterhalen.want dat zal me verder worst wezen.

(de loa laat ik hier verder voor wat het is).

hartelijke groeten

Hey Lord Rainbow,

De geest, het denken, intellect, zijn, bewustzijn en mentaliteit zijn lastige woorden. Toen ik eens een pali-nederlands lijstje wou maken heb ik gezocht naar de verschillen tussen pali woorden die naar een van de bovenstaande woorden verwijzen. Ik heb niks kunnen vinden, deze worden grotendeels door elkaar heen gebruikt. De ene keer is de ene vertaling mooier de andere keer wordt een andere gebruikt. Slechts in de Abhidhamma wordt citta vaak als bewustzijn vertaald, maar zelfs daar met zijn grote onderverdeling van verschillende citta's is het niet consequent en wordt citta gebruikt om naar een algemene staat te verwijzen. Nog een betekenis die ik niet al bovenstaand heb vernoemd. Misschien is het beste om elke keer wanneer je geest of een van de andere halve synoniemen leest, mentale staat te lezen. Waarin niet verwezen wordt naar een apart ding maar eerder naar een staat van iets, en dat iets is dan ook weer geconditioneerd. Ik weet niet of ik het zo bij het juiste eind heb, maar ik heb geen logica kunen ondervinden tussen de verschillende Pali woorden. De bekenste zijn: citta, vinnana en nama.

Het woordje van de Dhammapada: mano

Mano & Mana(s)

Mano & Mana(s) (nt.) [Vedic manaḥ, see etym. under ma??ati] I. Declension. Like all other nouns of old s -- stems mano has partly retained the s forms (cp. cetah>ceto) & partly follows the a -- declension. The form mano is found throughout in cpds. as mano˚, the other mana at the end of cpds. as ˚mana. From stem manas an adj. manasa is formed and the der. mānasa & manassa ( -- ˚). -- nom. mano freq.; & manaŋ Dh 96, acc. mano Sn 270, 388; SnA 11, and freq.; also manaŋ Sn 659=A ii.3; v.171=Nett 132; Sn 678; Cp i.85; Vism 466; gen. dat. manaso Sn 470, 967; Dh 390 (manaso piya); Pv ii.111 (manaso piya=manasā piya PvA 71); instr. manasā Sn 330, 365, 834 (m. cintayanto), 1030; M iii.179; Dh 1; Pv ii.97 (m. pi cetaye); also manena DhA i.42; DhsA 72; abl. manato S iv.65; DhA i.23; Vism 466; loc. manasmiŋ S iv.65; manamhi Vism 466; also mane DhA i.23, & manasi (see this in compn manasi karoti, below). -- II. Meaning: mind, thought D iii.96, 102, 206, 226, 244, 269, 281; S i.16, 172; ii.94; M iii.55; A iii.443; v.171; Sn 77, 424, 829, 873; Dh 116, 300; Sdhp 369. -- 1. Mano represents the intellectual functioning of consciousness, while vi?nāṇa represents the field of sense and sense -- reaction ("perception"), and citta the subjective aspect of consciousness (cp. Mrs. Rh. D. Buddhist Psychology p. 19) -- The rendering with "mind" covers most of the connotation; sometimes it may be translated "thought." As "mind" it embodies the rational faculty of man, which, as the subjective side in our relation to the objective world, may be regarded as a special sense, acting on the world, a sense adapted to the rationality (reasonableness, dhamma) of the phenomena, as our eye is adapted to the visibility of the latter. Thus it ranges as the 6th sense in the classification of the senses and their respective spheres (the āyatanāni or relations of subject and object, the ajjhattikāni & the bāhirāni: see āyatana 3). These are: (1) cakkhu (eye) which deals with the sight of form (rūpa); (2) sota (ear) dealing with the hearing of sound (sadda); (3) ghāna (nose) with the smelling of smells (gandha); (4) jivhā (tongue), with the tasting of tastes (rasa); (5) kāya (touch), with the touching of tangible objects (phoṭṭhabba); (6) mano, with the sensing (vi??āya) of rational objects or cognisables (dhamma). Thus it is the sensus communis (Mrs. Rh. D. Buddh. Psych. 140, 163) which recognises the world as a "mundus sensibilis" (dhamma). Both sides are an inseparable unity: the mind fits the world as the eye fits the light, or in other words: mano is the counterpart of dhammā, the subjective dh. Dhamma in this sense is the rationality or lawfulness of the Universe (see dhamma B. 1), Cosmic Order, Natural Law. It may even be taken quite generally as the "empirical. world" (as Geiger, e. g. interprets it in his Pali Dhamma p. 80 -- 82, pointing out the substitution of vatthu for dhamma at Kvu 126 sq. i. e. the material world), as the world of "things," of phenomena in general without specification as regards sound, sight, smell, etc. -- Dhamma as counterpart of mano is rather an abstract (pluralistic) representation of the world, i. e. the phenomena as such with a certain inherent rationality; manas is the receiver of these phenomena in their abstract meaning, it is the abstract sense, so to speak. Of course, to explain manas and its function one has to resort to terms of materiality, and thus it happens that the term vijānāti, used of manas, is also used of the 5th sense, that of touch (to which mano is closely related, cp. our E. expressions of touch as denoting rational, abstract processes: warm & cold used figuratively; to grasp anything; terror -- stricken; deeply moved feeling>Lat. palpare to palpitate, etc.). We might say of the mind "sensing," that manas "senses" (as a refined sense of touch) the "sensibility" (dhamma) of the objects, or as Cpd. 183 expresses it "cognizable objects." See also kāya II.; and phassa. -- 2. In Buddhist Psychological Logic the concept mano is often more definitely circumscribed by the addition of the terms (man -- )āyatana, (man -- )indriya and (mano -- )dhātu, which are practically all the same as mano (and its objective correspondent dhammā). Cp. also below No. 3. The additional terms try to give it the rank of a category of thought. On mano -- dhātu and m -- āyatana see also the discourse by S. Z. Aung. Cpd. 256 -- 59, with Mrs. Rh. D.'s apt remarks on p. 259. -- The position of manas among the 6 āyatanas (or indriyas) is one of control over the other 5 (pure and simple senses). This is expressed e. g. at M i.295 (commented on at DhsA 72) and S v.217 (mano nesaŋ gocara -- visayaŋ paccanubhoti: mano enjoys the function -- spheres of the other senses; cp. Geiger, Dhamma 81; as in the Sānkhya: Garbe, Sānkhya Philosophie 252 sq.). Cp. Vin i.36; "ettha ca te mano na ramittha rūpesu saddesu atho rasesu." -- 3. As regards the relation of manas to citta, it may be stated, that citta is more substantial (as indicated by translation "heart"), more elemental as the seat of emotion, whereas manas is the finer element, a subtler feeling or thinking as such. See also citta2 I., and on rel. to vi??āṇa & citta see citta2 IV. 2b. In the more popular opinion and general phraseology however manas is almost synonymous with citta as opposed to body, cittaŋ iti pi mano iti pi S ii.94. So in the triad "thought (i. e. intention) speech and action" manas interchanges with citta: see kāya III. -- The formula runs kāyena vācāya manasā, e. g. M iii.178 (sucaritaŋ caritvā); Dh 391 (natthi dukkaṭaŋ), cp. Dh 96; santaŋ tassa manaŋ, santā vācā ca kamma ca. Besides with citta: kāyena vācāya uda cetasā S i.93, 102; A i.63. rakkhitena k. vācāya cittena S ii.231; iv.112. -- It is further combd with citta in the scholastic (popular) definition of manas, found in identical words at all Cy. passages: "mano" is "cittaŋ mano mānasaŋ hadayaŋ, paṇḍaraŋ, man -- āyatanaŋ . . . mano -- vi??āna -- dhātu" (mind sensibility). Thus e. g. at Nd1 3 (for mano), 176 (id.); Nd2 494 (which however leaves out cittaŋ in exegesis of Sn 1142, 1413, but has it in No. 495 in exegesis of Sn 1039); Dhs 6 (in defn of citta), 17 (of man' indriyaŋ), 65 (of man -- āyatanaŋ), 68 (of mano -- vi??ṇa -- dhātu). <-> The close relation between the two appears further from their combn in the formula of the ādesanā -- pāṭihāriyaŋ (wonder of manifestation, i. e. the discovery of other peoples' thoughts & intentions), viz. evam pi te mano ittham pi te mano iti pi te cittaŋ: "so & so is in your mind . . . so & so are your emotions"; D i.213= iii.103=A i.170. -- At S i.53 both are mutually influenced in their state of unsteadiness and fear: niccaŋ utrastaŋ idaŋ cittaŋ (heart), niccaŋ ubbiggaŋ idaŋ mano (mind). The same relation (citta as instrument or manifestation of mano) is evident from J i.36, where the passage runs: sīho cittaŋ pasādesi. Satthā tassa manaŋ oloketva vyākāsi . . . At PvA 264 mano (of Pv iv.71) is expld by cittaŋ; pīti mano of Sn 766 (glad of heart) expld at SnA 512 by santuṭṭha -- citto; nibbānamanaso of Sn 942 at SnA 567 by nibbāna -- ninna -- citto. In the phrase yathā -- manena "from his heart," i. e. sincerely, voluntarily DhA i.42, mano clearly acts as citta. -- 4. Phrases: manaŋ uppādeti to make up one's mind, to resolve DhA ii.140 (cp. citt' uppāda); manaŋ karoti: (a) to fix one's mind upon, to give thought to, find pleasure or to delight in (loc.) J iv.223 (rūpe na manaŋ kare=itthi -- rūpe nimittaŋ na gaṇheyyāsi C. Cp. the similar & usual manasi -- karoti in same sense); vi.45 (Pass. gīte karute mano); (b) to make up one's mind DhA ii.87; manaŋ gaŋhāti to "take the mind," take the fancy, to please, to win approval J iv.132; DhA ii.48. -- III. ˚mana: dhamm -- uddhacca -- viggahita˚ A ii.157 (read ˚mano for ˚manā); sankiliṭṭha -- manā narā Th 2, 344; atta˚ pleased; gedhita˚ greedy Pv ii.82; dum˚ depressed in mind, sad or sick at heart D ii.148; S i.103; Vin i.21; A ii.59, 61, 198; Th 2, 484; J i.189; opp. sumana elated, joyful Pv ii.948 (=somanassajāta PvA 132); pīti˚ glad or joyful of heart Sn 766 (expld by tuṭṭha -- mano, haṭṭha -- mano, attamano etc. at Nd1 3; by santuṭṭha -- citto at SnA 512). -- IV. manasi -- karoti (etc.) to fix the mind intently, to bear in mind, take to heart, ponder, think upon, consider, recognise. -- 1. (v.) pres. 1st pl. ˚karoma Vin i.103; imper. 2nd sg. ˚karohi, often in formula "suṇāhi sādhukaŋ m. -- k." "harken and pay attention" D i.124, 157, 249; cp. M. i.7; A i.227; pl. 2nd ˚karotha A i.171; D i.214 (+vitakketha); Pot. ˚kareyyātha D i.90 (taŋ atthaŋ sādhukaŋ k.); ppr. ˚karonto DhsA 207; ger. ˚katvā A ii.116 (aṭṭhikatvā+. . . ohitasoto suṇāti); Pv iii.25 (a˚=anāvajjetvā PvA 181); VvA 87, 92; PvA 62; grd. ˚kātabba Vism 244, 278; DhsA 205; aor. manas -- ?kāsi M ii.61; 2nd pl. (Prohib.) (mā) manas?kattha D i.214; A i.171. Pass. manasi -- karīyati Vism 284. -- 2. (n.) manasikāra attention, pondering, fixed thought (cp. Cpd. 12, 28, 40, 282) D iii.104, 108 sq., 112, 227 (yoniso), 273 (ayoniso); M i.296; S ii.3 (cetanā phasso m.); iv.297 (sabba -- nimittānaŋ a˚ inattention to all outward signs of allurement); Nd1 501 (ayoniso); Vbh 320, 325, 373 (yoniso), 425; Vism 241 (paṭikūla˚); VbhA 148 (ayoniso), 248 sq. (as regards the 32 ākāras), 251 (paṭikkūla˚), 255 (n'?tisīghato etc.), 270 (ayoniso), 500; DhA ii.87 (paṭikkula˚); DhsA 133. -- sammā manasikāraŋ anvāya by careful pondering D i.13, 18≈. As adj. (thoughtful) at ThA 273. -- The defn of m. at Vism 466 runs as follows: "kiriyā -- kāro, manamhi kāro m. purima -- manato visadisaŋ manaŋ karotī ti pi m. Svāyaŋ: ārammaṇa -- paṭipādako vīthi -- paṭipādako javana -- p.˚ ti ti -- ppakāro." -- Cpds.: -- kusalatā proficiency in attention D iii.211; -- kosalla id. VbhA 56 (in detail), 224, 226 sq.; Vism 241 (tenfold), 243 (id., viz. anupubbato, n?tisīghato, n?tisāṇikato etc.); PvA 63 (yoniso˚); -- vidhāna arrangement of attention VbhA 69, 71; -- vidhi rule or form of attention Vism 278 (eightfold, viz. gaṇanā, anubandhanā, phusanā, ṭhapanā, sallakhaṇā, vivaṭṭanā, pārisuddhi, tesa? ca paṭipassanā ti). -- The composition form of manas is mano˚, except before vowels, when man' takes its place (as man -- āyatana VbhA 46 sq.).
   -- angaṇa (man˚) sphere of ideation (Dhs. trsl. ? 58) D iii.243, 280 and passim. -- āvajjana representative cognition: Cpd. 59. -- indriya (man˚) mind -- faculty, category of mind, faculty of ideation (cp. Dhs. trs. ? 17; Cpd. pp. 183, 184) D i.70 (with other senses cakkh -- undriyaŋ etc.) iii.226, and passim. -- kamma work of the mind, mental action, associated with kāyakamma (bodily action) and vacī˚ (vocal action) A i.32, 104; Pug 41; Dhs 981 (where omitted in text). -- java [cp. Vedic manojava] swift as thought Vv 6329; PvA 216 (assājāniya). -- daṇḍa "mind -- punishment" (?) corresponding to kāya˚ & vacī -- daṇḍa, M i.372 sq. (Neumann, trsls "Streich in Gedanken"). -- duccarita sin of the mind or thoughts Dh 233; Nd1 386; Pug 60. -- dosa blemish of mind A i.112. -- dvāra door of the mind, threshold of consciousness VbhA 41; DhsA 425, cp. Dhs. trsl. 3 (2p. 2); Cpd. 10. -- dhātu element of apprehension, the ideational faculty (cp. Dhs. trsl. 129, 2p. 119, 120; and p. 2lxxxv sq.) Dhs 457 sq.; Vbh 14, 71, 87 sq., 144, 302; Vism 488; VbhA 80, 81, 239 (physiological foundation), 405; DhsA 263, 425; KhA 53. -- padosa anger in mind, ill -- will D iii.72; M i.377; Sn 702; J iv.29; Dhs 1060 (cp. DhsA 367: manaŋ padussayamāno uppajjatī ti, i. e. to set one's heart at anger). -- padosika (adj.) debauched in mind (by envy & ill -- will), N. of a class of gods D i.20; VbhA 498, 519. Cp. Kirfel, Kosmographie, p. 193 & Kern (Toev. i.163), slightly different: from looking at each other too long. -- pasāda tranquillity of the mind, devotional feeling (towards the Buddha) DhA i.28. -- pubbangama directed by mind, dominated by thought (see pubba2) Dh 1, 2; cp. DhA i.21, 35. -- bhāvanīya of right mind -- culture, self -- composed S iii.1; M iii.261; Vv 3413 (cp. VvA 152: mana -- vaḍḍhanaka); Miln 129. Kern, Toev. i.163 trsls "to be kept in mind with honour." -- mattaka, in phrase mana -- mattakena (adv.) "by mere mind," consisting of mind only, i. e. memorial, as a matter of mind J iv.228. -- maya made of mind, consisting of mind, i. e. formed by the magic power of the mind, magically formed, expld at Vism 405 as "adhiṭṭhāna -- manena nimmitattā m."; at DA i.120 as "jhāna -- manena nibbatta"; at DhA i.23 as "manato nipphanna"; at VvA 10 as "bāhirena paccayena vinā manasā va nibbatta." -- Dh 1, 2; J vi.265 (manomayaŋ sindhavaŋ abhiruyha); Sdhp 259; as quality of iddhi: Vism 379, 406. -- Sometimes a body of this matter can be created by great holiness or knowledge; human beings or gods may be endowed with this power D i.17 (+pītibhakkha, of the Ābhassaras), 34 (attā dibbo rūpī m. sabbanga -- paccangī etc.), 77 (id.), 186 (id.); Vin ii.185 (Koliya -- putto kālaŋ kato a??ataraŋ mano -- mayaŋ kāyaŋ upapanno); M i.410 (devā rūpino m.); S iv.71; A i.24; iii.122, 192; iv.235; v.60. -- ratha desired object (lit. what pleases the mind), wish Vism 506 (˚vighāta+icchā -- vighāta); ˚ŋ pūreti to fulfil one's wish Mhvs 8, 27 (puṇṇa -- sabbamanoratha). Manoratha -- pūraṇī (f.) "the wish fulfiller" is the name of the Commentary on the Anguttara Nikāya. -- rama pleasing to the mind, lovely, delightful Sn 50, 337, 1013; Dh 58; Pv ii.958 (phoṭṭhabba), Mhvs 18, 48; VvA 340. -- vi??āṇa representative cognition, rationality Vism 489; VbhA 150 (22 fold); DhsA 304, cp. Dhs. trsl. 170 (2p. 157); -- dhātu (element of) representative intellection, mind cognition, the 6th of the vi??āṇadhātus or series of cognitional elements corresponding to and based on the 12 simple dhātus, which are the external & internal sense -- relations (=āyatanāni) Dhs 58; Vbh 14, 71, 87, 89, 144, 176 and passim. See also above II. 3 and discussions at Dhs. trsl. 132 (2p. 122) & introd. p. 53 sq.; Cpd. 1232, 184. -- vi??eyya to be comprehended by the mind (cp. Dialogues ii.281n) D ii.281; M iii.55, 57; J iv.195. -- vitakka a thought (of mind) S i.207=Sn 270 (mano is in C. on this passage expld as "kusala -- citta" SnA 303). -- sa?cetan' āhāra "nutriment of representative cogitation" (Dhs. trsl. 31) S ii.11, 13, 99; Dhs 72; Vism 341. -- satta "with mind attached," N. of certain gods, among whom are reborn those who died with minds absorbed in some attachment M i.376. -- samācāra conduct, observance, habit of thought or mind (associated with kāya˚ & vacī˚) M ii.114; iii.45, 49. -- silā (cp. Sk. manaḥ -- śila) red arsenic, often used as a powder for dying and other purposes; the red colour is frequently found in later (Cy.) literature, e. g. J v.416 (+haritāla yellow ointment); Vism 485; DhA iv.113 (id. as cuṇṇa); ThA 70 (Ap. v.20); Mhvs 29, 12; SnA 59 (˚piṇḍa in simile); DhA ii.43 (˚rasa); VvA 288 (˚cuṇṇa -- pị?jara -- vaṇṇa, of ripe mango fruit); PvA 274 (˚vaṇṇāni ambaphalāni); -- tala a flat rock, platform (=silātala) SnA 93, 104; as the platform on which the seat of the Buddha is placed & whence he sends forth the lion's roar: J ii.219; vi.399; VvA 217; as a district of the Himavant: J vi.432; SnA 358. -- hara charming, captivating, beautiful Mhvs 18, 49; N. of a special gem (the wishing gem?) Miln 118, 354.

Voor als je het echt wilt weten ;) maar ik denk dat de verschillende die ze aanwijzen niet zo strict genomen moeten worden.

Met Metta,
Django
« Laatst bewerkt op: 31-10-2007 23:02 door DjangoVaal »

HolisticLight

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 07-03-2009 19:47 »
Allereerst moet je er natuurlijk vanuitgaan dat het Boeddhisme (en andere religies en visies) er is om jou te ondersteunen/begeleiden in het ontwikkelen van jouzelf.
In het  Boeddhisme zou het zo zijn dat elke persoon 7 sferen te doorlopen heeft, allen onderverdeeld in nog eens 7 trappen. Elk leven leg je af binnen een bepaalde sfeer en trap.
Een ziel kan er heel veel levens over doen een bepaalde trap in een bepaalde sfeer te doorlopen.
Er wordt dan genoemd dat de eerste drie sferen hier op aarde worden afgelegd, de laatste vier in de geesteswereld.
Het doel van iedere ziel is om bij 7 van sfeer 7 terecht te komen. Als de ziel dit bereikt heeft, zal hij pure liefde zijn.
Het feit dat geen ziel het eeuwige aardse leven wil hebben, is omdat ieder mens in elk leven een nieuwe les te leren heeft. Wij sterven zodra onze les in dit leven geleerd is, zodat wij kunnen beginnen aan een volgende les.

Dit alles slaat natuurlijk op de eerste vraag: kunnen wij door denken alles scheppen wat wij willen?
Mijn antwoord daarop is:

In het Boeddhisme is ervan uitgegaan dat alles in balans moet zijn. zo ook voelen en denken.
Iedere ziel is dus op deze aarde om te leren wat voor hem/haar van toepassing is.
Zo kunnen wij scheppen wat willen. Alles wat jouw ziel nodig heeft, geeft het aan. Dit alles is te voelen in jouw lichaam. Zodra jij er (bijvoorbeeld door meditatie) bent achter gekomen wat je nodig hebt, geeft dit jou zodanig de kracht dat jij door jouw denken kan scheppen wat jij wilt/nodig hebt.
Mijn antwoord is dus ja, maar wel iets wat jij vanuit jouw ziel wilt!
Dingen die jij wilt vanuit je ego/hoofd, zul je niet kunnen scheppen, want jouw energie is daarvoor niet toereikend genoeg en het zal je ziel niet verder helpen in het doorlopen van de zeven sferen.

Als je vragen/opmerkingen hebt, zou ik het graag horen!
Ook als je denkt dat ik er compleet naast zit, hoor ik het graag!

Lieve groet,

Michiel

Offline frederik

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 07-03-2009 23:05 »
Citaat
''eerst komt het denken.

dat wil zeggen,zoals ik de verzen lees lijken geest en denken synoniemen voor elkaar.Ik heb geprobeerd zo ubtiel mogelijk te lezen,maar kan er werkelijk geen chocolade van maken.

Komt de aard van je denken ook niet voort uit je "geest". Of beter: Je algemene staat van zijn (ofzoiets) gaat vooraf aan je denken. Net als spraak en handelingen, komen gedachten ook voort uit je algeme staat van zijn. ("algeme staat van zijn" is mss ook niet de ideale verwoording). Toch een nuance, DENK ik...

Daarnaast, is denken ook niet lijden? Ik dacht dat we afkeer moesten ontwikkelen tov gedachten en emoties. Of positiever, zoals Winnetoe zegt:
Citaat
Vreugde cultiveer je door het plaatsen van een glimlach om je gezicht en te leren lachen met wat voor een idiote gedachten onze geest cre?ert. Om te lachen wanneer onze geest (bizarre) gedachten heeft hebben we indachtigheid nodig. Indachtigheid maakt ons gewaar van de aanwezige gedachten. Doordat we onze gedachten niet zo serieus nemen ontstaat er gelijkmoedigheid (balans, evenwichtigheid van geest).
Een afstand ervan nemen dus... (zou ik zeggen). En zo krijg je mss (beter) oog voor je "algeme staat van zijn"?....

Als er al een "geest" is, ligt die toch veel dieper dan willekeurige gedachten. Op deze laatste mogen we ons niet blindstaren, en niet laten door misleiden...
Of zoals in dat mooie citaat van Rinpoche: het gat laten vallen...

Maar dit is maar wat hardop denken. :-\..
---------------------------------------------------

Op vlak van scheppen met je denken,  ligt de verwoording nogal lastig precies.
Denken en geest zijn volgens mij toch duidelijk verschillende dingen (zoals ik ze versta). Maar vraag me ook niet wat een geest is... :D

En daarom denk ik dus niet dat je kunt scheppen wat je wilt met je "denken", maar mss wel met je geest. Want met deze laatste kun je mss ook je gedachten sturen?
(en dan heb ik het niet over fysieke dingen scheppen, maar gewoon je vele mogelijkheden en opties inzien, en uit je vaste (denk/gedrags/attitude/handelingen...)patronen treden. of inzien dat het ook helemaal anders kan dus)
Denken is een illusie?  Dat is wat ik bedoel met ons er niet door laten misleiden. Ze (de gedachten) komen op en gaan weer weg, meer niet... (Dat is toch wat ik lees en hierna ook merk bij mezelf...Het is nogal relatief en onbelangrijk allemaal)

Heb dus gewoon een beetje dubbel gevoel erbij. Aan de ene kant geloof ik dat je veel kunt bereiken met je denken. Maar aan de andere kant mag je het niet opblazen, er niet aan hechten... Het is ook maar denken, toch?
« Laatst bewerkt op: 07-03-2009 23:28 door frederik »

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Gevestigde Sangha
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 07-03-2009 23:59 »

Komt de aard van je denken ook niet voort uit je "geest". Of beter: Je algemene staat van zijn (ofzoiets) gaat vooraf aan je denken. Net als spraak en handelingen, komen gedachten ook voort uit je algeme staat van zijn. ("algeme staat van zijn" is mss ook niet de ideale verwoording). Toch een nuance, DENK ik...

En daarom denk ik dus niet dat je kunt scheppen wat je wilt met je "denken", maar mss wel met je geest. Want met deze laatste kun je mss ook je gedachten sturen?
(en dan heb ik het niet over fysieke dingen scheppen, maar gewoon je vele mogelijkheden en opties inzien, en uit je vaste (denk/gedrags/attitude/handelingen...)patronen treden. of inzien dat het ook helemaal anders kan dus)
Denken is een illusie?  Dat is wat ik bedoel met ons er niet door laten misleiden. Ze (de gedachten) komen op en gaan weer weg, meer niet... (Dat is toch wat ik lees en hierna ook merk bij mezelf...Het is nogal relatief en onbelangrijk allemaal)

Heb dus gewoon een beetje dubbel gevoel erbij. Aan de ene kant geloof ik dat je veel kunt bereiken met je denken. Maar aan de andere kant mag je het niet opblazen, er niet aan hechten... Het is ook maar denken, toch?

1. ik vind " je algemene staat van zijn" een prima omschrijving.

Het grote probleem is denk ik ; hoe benoem je iets dat niet in woorden te vatten is, dat per definitie elke definiëring overstijgt.

Ik vind " je algemene staat van zijn" een prima omschrijving, juist omdat het zo vaag is en tegelijkertijd wel iets aanduidt.

In die zin roepen de woorden geest, bewustzijn, denken   bij mij bepaalde weerstanden op, omdat ik bepaalde concretere zaken ermee in verbinding stel.
Maar waarschijnlijk was dat oorspronkelijk ook niet de bedoeling, maar juist een zekere vaagheid te scheppen, zodat het gevoelsmatige of intuïtieve begrijpen wordt aangesproken.

2. Toch kan "denken" inderdaad gezien worden als het beginpunt.
wanneer mijn gedachten vol zit met woede, haat, frustratie, ergernis en zolang ik in die toestand verwijl is alles wat er op mij afkomt gekleurd door dat denken of breder genomen "geestestoestand". Het denken bij mij (bij iedereen ? ) kan niet losgekoppeld worden  van het gemoed.

3. Men kan "eerst komt het denken, het is het denken dat de wereld doet ontstaan" als een metafysische uitspraak zien en niet als een metaforische uitspraak. Maar dat vind ik een gevaarlijke stellingname omdat boeddhisme een godsdienst is, en wanneer er twijfel is hoe iets moet begrepen worden kies ik bij voorkeur "het metaforische". Dit lijkt mij het veiligste.
Godsdienst is geen (meta)fysica, een beschrijving hoe de werkelijkheid fysisch in elkaar zit, maar het bevat op de allereerste plaats stichtende verhalen. En in die zin denk ik dat men niet naar de fysische waarheden moet zoeken maar naar de stichtende waarheden.

Voor de stichtende context maakt het eigenlijk niet uit of men nu denken, geest of bewustzijn gebruikt.
Voor de metafysische context is het natuurlijk een groot verschil.

4. Toch moet men denk ik zowel metafysisch als metaforisch de stellingname met een korreltje zout nemen.

Een concreet voorbeeld.
Ik heb al een tijdje een moeilijke relatie met een persoon. En vandaag had ik strikt genomen  "verdorven" gedachten ten aanzien van die persoon.
Maar een uurtje later belt die persoon en zijn we in elkaars armen kunnen vallen.

Als het een metafysische waarheid zou zijn, dan zou het natuurlijk niet mogelijk kunnen geweest zijn.  Na verdorven gedachten toch iets moois. En dat zou in tegenspraak zijn.

Toch doet dit geen afbreuk aan het "stichtende" aspekt. Want mijn basisattitude ten aanzien van die persoon is niet negatief. Als er geen basiswelwillendheid zou zijn, dan was er natuurlijk ook geen terug tot elkaar komen mogelijk.

« Laatst bewerkt op: 08-03-2009 01:01 door nova »
Waarheid in spirituele zin is gevonden hebben wat je zocht.

Offline frederik

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 08-03-2009 13:52 »
dag nova,

Citaat
wanneer mijn gedachten vol zit met woede, haat, frustratie, ergernis en zolang ik in die toestand verwijl is alles wat er op mij afkomt gekleurd door dat denken of breder genomen "geestestoestand". Het denken bij mij (bij iedereen ? ) kan niet losgekoppeld worden  van het gemoed.

Spreken je eerste en je laatste zin hier elkaar niet tegen?
Maar dan zitten we ook weer met de verwoording-problemen. Ik denk niet dat "denken" het beginpunt is (voor jezelf). Mss is "mentale staten" beter. Maar deze kunnen toch ook niet los gezien worden van bijvoorbeeld je gevoelens en je ego (laatste is mss ook een mentale staat), die op hun beurt ook weer beïnvloed zijn/worden door je omgeving, je ervaringen, je opvoeding...
Pas als je dit hele zooitje doorkrijgt (door meditatie?), kun je mss op een afstand naar je gevoelens, gedachten, gemoedstoestanden... kijken. Door je eigen ego te doorzien, kun je mss een meer open geest ontwikkelen en zo positiever gaan denken...
(Trouwens, is denken dat mijn denken zo belangrijk is, ook weer niet ego? En als je denken als beginpunt beschouwt, lijkt het alsof deze gedachten los, op zichzelf bestaan, zonder oorzaak... Dit impliceert ook weer een onafhankelijke denker toch?)
(Er is geen beginpunt? En de vraag naar een beginpunt zou volgens Boeddha mss irrelevant (of verkeerd?) zijn?)

Maar goed, dit is ook maar wat gezever...

Ik weet niet als de "echte werkelijkheid" ook gedachten inhoudt... Deze ontstaan toch ook altijd voorwaardelijk, en zijn veranderlijk. Ze zijn enkel gevolg van onze reflecties over de werkelijkheid, en, als je ze zo bekijkt, nogal irrelevant...

En zo kan ik nie anders dan inzien dat alles wat ik hier zeg/denk, er ook totaal niet toe doet..  :)
« Laatst bewerkt op: 08-03-2009 14:00 door frederik »

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Gevestigde Sangha
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 08-03-2009 14:57 »
dag nova,

Citaat

Spreken je eerste en je laatste zin hier elkaar niet tegen?

Maar dan zitten we ook weer met de verwoording-problemen. Ik denk niet dat "denken" het beginpunt is (voor jezelf).
[/quote]

Ik heb ook niet geschreven dat "denken" het beginpunt is.

Maar wel dat men het inderdaad om maar een bepaalde invalshoek te nemen, je kunt inderdaad vanuit de invalshoek " het denken" vertrekken.

Mss is "mentale staten" beter. Maar deze kunnen toch ook niet los gezien worden van bijvoorbeeld je gevoelens en je ego (laatste is mss ook een mentale staat), die op hun beurt ook weer beïnvloed zijn/worden door je omgeving, je ervaringen, je opvoeding...
Pas als je dit hele zooitje doorkrijgt (door meditatie?), kun je mss op een afstand naar je gevoelens, gedachten, gemoedstoestanden... kijken. Door je eigen ego te doorzien, kun je mss een meer open geest ontwikkelen en zo positiever gaan denken...
(Trouwens, is denken dat mijn denken zo belangrijk is, ook weer niet ego? En als je denken als beginpunt beschouwt, lijkt het alsof deze gedachten los, op zichzelf bestaan, zonder oorzaak... Dit impliceert ook weer een onafhankelijke denker toch?)
(Er is geen beginpunt? En de vraag naar een beginpunt zou volgens Boeddha mss irrelevant (of verkeerd?) zijn?)

Maar goed, dit is ook maar wat gezever...

Ik weet niet als de "echte werkelijkheid" ook gedachten inhoudt... Deze ontstaan toch ook altijd voorwaardelijk, en zijn veranderlijk. Ze zijn enkel gevolg van onze reflecties over de werkelijkheid, en, als je ze zo bekijkt, nogal irrelevant...

En zo kan ik nie anders dan inzien dat alles wat ik hier zeg/denk, er ook totaal niet toe doet..  :)

Beoefening moet toch ergens mee beginnen.

bv.
Om de wiskunde achter de relativiteitstheorie van Einstein ten gronde te begrijpen ben je wel  verplicht eerst te leren rekenen.
Men kan niet zeggen dat leren tellen, aftrekken, delen, vermenigvuldigen voldoende is om de relativiteitstheorie ten gronde te begrijpen.
Maar om de wiskunde achter de relativiteitstheorie te begrijpen moet je daar toch eerst mee beginnen.
En als je dat onder de knie hebt, ga je verder, en verder en verder.
---------------

Zodoende als jij zegt : "En zo kan ik nie anders dan inzien dat alles wat ik hier zeg/denk, er ook totaal niet toe doet..  :) "
Vind ik persoonlijk toch een brug te ver.

Boeddhisme is toch ook de weg van de rede.
De weg naar en van het juiste denken.
En daar hoort redeneren, logisch nadenken, kritisch zijn, ook bij.

En van het meest hoog verheven standpunt zal het waarschijnlijk er inderdaad niet toedoen, maar in die positie sta je niet.
In die zin is jou stellingname in mijn ogen een eerste stap in en naar het nihilisme, "niets doet er toe".

Het doet er wel toe.
Waarheid in spirituele zin is gevonden hebben wat je zocht.

Offline frederik

• Sangha Nieuweling
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 08-03-2009 16:11 »
Citaat
En van het meest hoog verheven standpunt zal het waarschijnlijk er inderdaad niet toedoen, maar in die positie sta je niet.
In die zin is jou stellingname in mijn ogen een eerste stap in en naar het nihilisme, "niets doet er toe".

Hmm ja, hier heb je mss wel gelijk, ik weet het niet zo goed eigenlijk.
Vanuit mijn standpunt is wat ik doe/denk/zeg idd wel belangrijk, dat ik deze handelingen zo positief mogelijk houdt, daarin heb je gelijk.
Maar van de andere kant gaat het toch allemaal weer passeren en voorbijgaan, dus waarom zou ik me er druk over maken? (een beetje in de zin van: het doet er niet echt toe, ik ben niet zo belangrijk, dus ik kan alzowel goed doen en gelukkig zijn;;  maar zonder me te hechten aan deze gedachten en gevoelens. (wat haast onmogelijk is :-\))

Maar eigenlijk weet ik het niet zo goed. Je hebt gelijk dat deze dingen er wel toe doen en dat ik moet opletten voor nihilisme. Bedankt voor je opmerking.

De middenweg zou mss toch wel eens de juiste kunnen zijn.

the_parastyle

• Gast
Re:Wat je met je denken allemaal kunt doen
« Reactie #29 Gepost op: 27-08-2009 02:14 »
'Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.' Heeft Gautama de Boeddha dit werkelijk gezegd? Ik weet het niet.

Nu heb je The Secrethttp://thesecret.tv/movie/trailer.html, maar hebben we het dan over hetzelfde?

Aangezien een Boeddha een menselijke gedaante is maakt het volgens mij niet uit of Gautama de Boeddha dit gezegt heeft. Zolang het een kern van waarheid bevat leer jij iets van de tekst.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: 11-04-2017 12:02 »

Het zou kunnen dat bedoeld wordt dat alles wat wij gewoonlijk gewaarworden zoals geuren, kleuren/beelden, geluiden, tactiele gewaarwordingen, ideeen, drijfveren etc. dat vooronderstelt in de geest, bij ons dus, de aanwezigheid van een mentale activiteit in de vorm van een soort geest-gerichtheid of geneigdheid. Dus dat geest ergens naar uitgaat. Dit maakt contact met een zintuiglijk object mogelijk.

Als deze activiteit of gerichtheid volledig ophoudt, afwezig is, en geest dus volkomen zonder enige gerichtheid is, dan eindigen ook zintuiglijke gewaarwordingen. Op dat moment kun je volgens mij zeggen dat bewustzijn-van-iets eindigt. Zoiets schijnt te kunnen gebeuren tijdens waken.

Hieruit zou je kunnen opmaken dat alles wat wij gewaarworden voorwaardelijk ontstaat en voortkomt uit denken of geest, in de zin, dat als er totaal geen geest-gerichtheid is, dan zijn er ook gewoon geen gewaarwordingen.  Er is dus een activiteit die de geest ergens naar doet uitgaan, en die maakt gewaarworden mogelijk. Deze mentale activiteit noemt Dagpo Rinpoche in zijn boek Karma, 'karma met de natuur van geest'.

Volgens mij spreekt de Boeddha ook op deze manier over 'het einde van de wereld meemaken in dit lichaam van 1.80 m'. Het einde van de wereld meemaken verwijst volgens mij naar het einde meemaken van alle gewaarwordingen die je maar kunt hebben.

Ik vind overigens niet dat je hieruit kan concluderen dat dus de rotsen, vogels, mensen, huizen, etc. die we waarnemen, dus worden geschapen door die mentale activiteit of gerichtheid in de geest.
Dat wil er bij mij niet in. Daarmee zou je zo ver kunnen gaan dat je gaat geloven dat je zelf het centrum, de Schepper bent van alles wat je waarneemt, en dat alles helemaal geen enkel eigen bestaan heeft. Solipsisme heet dit toch?  Dit gaat wel erg ver, vind ik. Volgens mij schep ik niet de vogel die ik zie. Die is geboren uit een ei en bestaat op diens eigen voorwaarden lijkt me. Ook als mijn waarneming van de vogel eindigt, stel, wil dat niet zeggen dat die vogel eindigt.

Volgens mij is dit vers dus ook geen pleidooi voor solipsisme, idealisme, naief realisme, of welk isme dan ook.

Wat de consequentie wel is, lijkt me, is dat je tijdens de beëindiging van gewaarwordingen rechtstreeks kennis krijgt van het ongeconditioneerde, het niet-voorwaardelijke.  Dat is de voorwaarde voor het echt (niet intellectueel) begrijpen van voorwaardelijk ontstaan.

Het wordt ook wel zo gezegd dat je dan echt ontdekt/ziet dat er eigenlijk helemaal niks is om (je) aan te hechten. Of anders gezegd, je bent al volledig veilig, volledig geborgen en al het krampachtig hechten is eigenlijk onnodig. Dit zou de soort ontdekking zijn die werkelijk een einde kan maken aan alle begeerte.

groet,

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: 13-04-2017 11:44 »

Als je aan iets denkt dan gaat je geest ergens naar uit. Dat lijkt me het verband tussen denken en geest.
Bij denken ontstaat een gerichtheid of orientatie in de geest, lijkt me. Als je er bijvoorbeeld aan denkt iemand kwaad te gaan doen, dan gaat je geest uit naar dat boosaardige idee.  Dan vat geest dat plan op, dan is er dat voornemen. In zo'n geval lijkt 'denken' me eigenlijk gelijk aan 'van plan zijn', 'het idee opvatten', 'voornemens zijn'. In deze zin lijkt 'denken' dan op een vorm van wilsactiviteit. Het lijkt me dan  eigenlijk een synoniem voor karma.

Ik vind het een mooi beeld om die orientatie in de geest, dat denken aan, te vergelijken met een felle bundel licht in de geest. Het denken aan brengt letterlijk iets in beeld, bijvoorbeeld het idee van aantrekkelijkheid, of het idee van vijandigheid, het idee van wraak, of het idee van schoonheid etc.
Er licht iets op in de geest, een idee, een plan, een soort teken.

Hoe het vers ook precies bedoeld wordt, zeker is wel dat heel veel van wat we om ons heen zien, inderdaad ontstaan is vanuit het denken er aan. Ooit was een huis, een aangelegd meer of natuurgebied, een stad, een auto etc. enkel een idee, een plan. Het denken er aan was toch een soort voorloper voor het later concreet vormgeven er van. Het begon toch in de geest en is toch een soort concrete manifestatie van mentale wilsactiviteit, van karma.

Ook is er wel een verband, lijkt me, tussen waar je geest naar uitgaat, dus waaraan je denkt, en je geestelijke en lichamelijke situatie.

groet,

lord rainbow

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 13-04-2017 14:32 »
Deze laatste reactie sluit naar mijn beleving
meer aan op de aangehaalde vertaalkwestie
dan de voorgaande.
Ik vind het helder zo.

bedankt voor de moeite

Boeddha

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 24-01-2018 13:11 »
beide beweringen zijn waar van de eerste twee posters. en inderdaad de werkelijke waarheid is of je het vanuit de spirit of mind bekijkt.
vanuit de mind is de niet boeddhist in staat om zijn wereld en lijden te scheppen.
vanuit spirit is boeddha in staat om zijn wereld te scheppen en lijden te laten stoppen.
beide hebben gelijk maar zullen dat pas inzien als een ieder verlichting vind.

Boeddha

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 04-02-2018 23:18 »
Misschien ook nog leuk om te weten dat in kanji we het woord shin kennen. Dit bekend zowel body spirit en mind. In kanji kennen we bv ook het gezegde SAN shin do wat betekend drie geest weg. Ook wel het pad naar verlichting genoemd.

Om verwarring te voorkomen leer ik altijd eerst om je eigen ik aan te wijzen. Velen zijnverbaasd want je kan je lichaam aanwijzen de plaats waar je hersens zitten maar waar begeef jij je in je lichaam. En welk deel van jou heeft jou naam?
Iemand die verder is op het pad zal ongetwijfeld beseffen dat lichaam gedachte en naam een illusie zijn en dat het de spirit is die ons bestuurd naarmate we ons niet meer laten lijden door fysieke  zaken en zaken die enkel monkeymind bezig houd.

Na bovenstaand besef en mits men geleerd heeft om het eigen te maken in het dagelijkse leven zal men permanent rust vinden en de basis naar verlichting gelegd hebben.