Auteur Topic: Vraagje aangaande 'afhankelijk ontstaan'  (gelezen 21401 keer)

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
Re: Vraagje aangaande 'afhankelijk ontstaan'
« Reactie #50 Gepost op: 01-08-2015 22:04 »
Ik denk dat je kan zeggen:

de geest is niet permanent,
maar wel eeuwig.

Hoe bedoel je dit?
Siebe

lord rainbow

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: 01-08-2015 22:42 »
veranderlijk 
maar niet vergankelijk

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: 02-08-2015 12:24 »
veranderlijk 
maar niet vergankelijk

Het wordt al snel een spel met woorden vind ik, wanneer het gaat over geest, bewustzijn, natuur van geest, wijsheid, het mentale domein etc. Al lezende heb ik wel gemerkt dat het handig is gewoon de context te zien waarin zulke woorden functioneren, want de betekenis van de woorden hangt af van de context. Je moet zeg maar goed weten waar de vinger naar wijst en dan heb je context nodig.

In algemene zin merk ik wel bij mezelf de neiging dat geest niet gezocht moet worden in het hoofd. Ik vind zelf mentale ontwikkeling bijvoorbeeld iets anders dan geestelijke ontwikkeling. Geest heeft te maken met het hart. Met goed in je fel zitten, in balans zijn, open-minded, ontspannen, niet gehecht aan wat dan ook.
In de kern gaat het om vertrouwen en goed geaard zijn, vind ik.

Als je te mentaal wordt (dus te hoog gaat zitten), bijvoorbeeld doordat je je op mentaal vlak erg inspant, op welke manier ook, ook qua beoefening bijvoorbeeld, dan blijf je toch ook heel erg zelf-bewust, omdat dit nou eenmaal zo kenmerkend is van dat mentale domein. Je kunt met het mentale het mentale niet loslaten.
Als de Boeddha adviseert om bijvoorbeeld mentale formaties te beschouwen als leeg, niet-zelf dan is dat denk ik geen aansporing dit te doen met je beschouwend denken, met overwegen, met je hoofd, maar met je hart, met de geest. Dus je moet eerst goed geaard zijn. Ontspannen. Je energie en alles naar beneden laten zakken. Als je van beschouwend denken een oefening maakt, dan blijf je toch erg mentaal bezig.
De kans dat je, terwijl je zo druk bezig bent op mentaal vlak, dat je juist je geestelijke ontwikkeling belemmert, is groot denk ik.

Hoe zie jij dit of wat zijn jouw ervaring hiermee?

Siebe

Offline annaputta

• Actief Lid
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: 02-08-2015 14:08 »
Mevrouw Iegrekduizendtien,

Citaat
"Niets stroomt en alles blijft," is ook juist.

Als u dat beweert, legt u de leer van de Boeddha wat betreft anicca, veranderlijkheid, vergankelijkheid, verkeerd uit.

Citaat
je steunt op de kennis van anderen en dat geeft aan dat je een kreupele bent
er is geen direct weten en dus is je post zonder waarde

dat wat annaputta post is verouderd en niet uit de eigen geest ontstaan
als hij steunt op alles en nog wat, betekent dat hij kreupel is
alle rommel die hij post is van anderen gestolen, zoals een dief dat doet

Annaputta, voor iemand die geest kent, moet je niet met zo'n boekenpraatjes aankomen en vertellen wat de geest is volgens de boeken. Dus hou je stil.
En dan vervolgens woorden van de boeddha durven te posten is echt laten zien dat je een echt een ....bent.
Dus hou je vooral stil, sluit de boeken en ga zitten en luister naar de stilte. De stilte heeft je veel te vertellen.

Iemand die iets aanhaalt uit een boek en daarbij de bron vermelt, is geen dief. Hij ontleent iets. En uit een boek waar ik zelf aan heb meegewerkt, mag ik gerust citeren.
U beweert dat u de geest kent door te luisteren naar de stilte. Wel, ik hoop dat dit geen verbeelding is.
Verdraagzaamheid is de hoogste ascese. U meent dat uw methode de enig zaligmakende is. In de tijd van de Boeddha  waren er al woudmonniken en stadsmonniken. Zij leefden in vrede samen. De woudmonniken legden zich toe op meditatie. De stadsmonniken reciteerden de leerreden van de Boeddha, of luisterden naar nieuwe leerreden van de Verhevene zelf of van zijn heilige discipelen. Die leerreden werden dan overdacht. Ook zo kan inzicht ontstaan. De een voelde zich niet meer dan de ander. Ook tegenwoordig bestaat deze indeling van gelovige Boeddhisten waarbij de ene groep meer de nadruk legt op meditatie, terwijl de andere groep de nadruk legt op luisteren naar of lezen en overwegen van de leer. Beide methoden voeren naar het hoge doel.
Ik heb u niets gedaan en begrijp uw boosheid niet. Die boosheid van u neem ik niet aan. Die komt weer bij u terug.
Om u te vrijwaren van verdere boosheid, zal ik Boeddhaforum niet meer bezoeken.

Y1010

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: 04-08-2015 22:22 »
om u te vrijwaren van verdere boosheid, zal ik Boeddhaforum niet meer bezoeken.
neen ik ben niet boos, hoe kom je daarbij? het is wel veel dat je zegt wat volgens mij niet waar is, ik zou ook een dik boek moeten schrijven om je dit te melden en bij die gedachte word ik misschien wanhopig en probeer er dan wat vaart in te zetten zoals men de vaart wil zetten in een koe die te traag vooruit gaat en eens een flinke trap van achter nodig heeft zodat ze een gat in de lucht vliegt en als het ware de wind van achter krijgt en met een vaart vooruit schiet
je wil het forum niet meer bezoeken om mijn boosheid? wat een onzin is dat. je blijf gewoon dan weg om iets dat je je inbeeldt. dat is pas echt stom.

Offline Sybe

• Eerwaarde
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: 15-12-2017 16:53 »
Beste dharma-vrienden,

Ik ben de laatste tijd me wat aan het verdiepen in de leer van de twaalf schakels, de leer over het 'afhankelijk ontstaan'. Een probleem bij de interpretatie ervan is de vraag of het over meerdere levens werkt of juist in een moment gebeurd.

Deze vraag is een tijd geleden gesteld maar ik denk nog steeds actueel. Volgens Lal Pinnaduwage, de auteur van de site https://puredhamma.net mag het allebei.

In de desana die te vinden is op deze plek: https://puredhamma.net/living-dhamma/mundane-samma-samadhi/suffering-in-this-life-and-paticca-samuppada-ii/  ...legt hij uit hoe paticca samuppada ook begrepen kan worden als iets wat hier en nu, in dit leven, plaatsvindt.

De auteur van deze site baseert zich bij deze uitleg, voor zover ik het begrepen heb, op de Vibhanga, een werk uit de Abhidhamma. Ik heb dit niet gecontroleerd maar de auteur maakt op mij wel een deskundige en betrouwbare indruk.

Het antwoord op de vraag lijkt dus "beide'.

Ik moet bekennen dat het mij goed doet te merken dat paticca samuppada ook van toepassing is in dit leven.

alle goeds,
Siebe