Auteur Topic: Dalai Lama overweegt einde reïncarnatie  (gelezen 323 keer)

Offline Bodhiboom

• Sangha lid
  • Geslacht: Man
Dalai Lama overweegt einde reïncarnatie
« Gepost op: 01-11-2019 09:38 »
Beste allen,

Ik kwam vanochtend dit artikel tegen op Lions Roar...

https://www.lionsroar.com/dalai-lama-suggests-ending-tibetan-reincarnation-system/

Dat vind ik toch wel een interessant standpunt. Hij zegt dat hij het een beetje een feudaal systeem vind, wat het systeem van lineages eigenlijk wel is. Maar tegelijkertijd is het ook een systeem van sociale beweeglijkheid, wat een goede zaak is voor een maatschappij.

Maar het is wel interessant wat er nu gebeurt in de Tibetaanse gemeenschap, er zijn veel celibate monniken buiten Tibet en dat zorgt ervoor dat als je een Tibetaan neer wilt zetten als tulku dat er maar weinig kleine jongens zijn die daarvoor in aanmerking komen.

Met bewolkte groet,
Bodhiboom

Offline Moesa

• Sangha lid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dalai Lama overweegt einde reïncarnatie
« Reactie #1 Gepost op: 01-11-2019 09:56 »
Citaat
Maar het is wel interessant wat er nu gebeurt in de Tibetaanse gemeenschap, er zijn veel celibate monniken buiten Tibet en dat zorgt ervoor dat als je een Tibetaan neer wilt zetten als tulku dat er maar weinig kleine jongens zijn die daarvoor in aanmerking komen.

test of ik wel kan quoten

groet Moesa

Offline MaartenD

• Gevestigde Sangha
« Reactie #2 Gepost op: 01-11-2019 16:31 »
Redelijk briljant dat de dalai zelf kan beslissen om wel of niet opnieuw te incarneren.  ;)

Me dunkt dat hij de ellende met de vriendelijke grote buur scherp op het netvlies heeft. Hij heeft eerder al eens gezegd dat wat hem betreft er ook een raad van oudsten zou kunnen zijn. Niks mis mee.

Met warme groet,

Maarten
« Laatst bewerkt op: 04-11-2019 10:34 door MaartenD »

Offline Bodhiboom

• Sangha lid
  • Geslacht: Man
« Reactie #3 Gepost op: 01-11-2019 19:19 »
Redelijk briljant dat de dalai zelf kan beslissing om wel of niet opnieuw te incarneren.  ;)

Inderdaad, maar ook dat hij dat zomaar eventjes denkt te beslissen voor het hele volk. Het lijkt mij toch sterk dat opeens in de diaspora en in Tibet men niet meer mee gaat doen aan deze praktijk. En het is bijna gelijk aan zeggen dat het hele idee van reincarnatie toch niet zo heel goed werkte.

Citaat
Me dunkt dat hij de ellende met de vriendelijke grote buur scherp op het netvlies heeft. Hij heeft eerder al eens gezegd dat wat hem betreft er ook een raad van oudsten zou kunnen zijn. Niks mis mee.

Zeker schuilt dat erachter, dat de Chinezen de geïdentificeerde jonge kereltjes oppakken, meenemen en heropvoeden zoals ook al met de Panchen Lama is gebeurt. Als dat ook met de Dalai Lama gebeurt dan zou dat niet al te best zijn voor een vrij gedachtengoed in Tibet.

Offline MaartenD

• Gevestigde Sangha
« Reactie #4 Gepost op: 04-11-2019 11:03 »
Citaat
Inderdaad, maar ook dat hij dat zomaar eventjes denkt te beslissen voor het hele volk. Het lijkt mij toch sterk dat opeens in de diaspora en in Tibet men niet meer mee gaat doen aan deze praktijk. En het is bijna gelijk aan zeggen dat het hele idee van reincarnatie toch niet zo heel goed werkte.

Nou.. je hebt natuurlijk reïncarnatie en reïncarnatie. Ik weet weinig van de Tibetaans-boeddhistische leer maar er is natuurlijk een verschil tussen reïncarnatie op zich en het direct reïncarneren als volgende feodale heerser. Het is dat aspect waar de Dalai Lama nu vraagtekens bij stelt, vermoed ik.

Met warme groet,

Maarten