Auteur Topic: De Toekomst van het Boeddhisme  (gelezen 163 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bodhiboom

  • Sangha lid
  • ****
  • Berichten: 355
  • Geslacht: Man
De Toekomst van het Boeddhisme
« Gepost op: 29-11-2019 13:37 »
Beste allen,

Ik kwam dit artikel tegen terwijl ik aan het surfen was: het Amerikaans boeddhistisch magazine Lion’s Roar doet op het ogenblik een vooruitblik op de komende 40 jaar in het boeddhisme, met veel verschillende artikelen van leraren, hier is een link...

https://www.lionsroar.com/buddhism-the-next-40-years/

Het boeddhisme leeft vrij sterk in Amerika nu, en wat daarmee gaat gebeuren in de toekomst zal zeker een invloed hebben op het wijdere westerse boeddhisme.

De verschillende artikelen op deze verzamel pagina vallen in de volgende categorieën:
— wat is de boodschap die het boeddhisme moet proberen te brengen?
— het belang van verscheidenheid
— het verdiepen van onze beoefening en studie
— het juiste activisme
— een tijd van hervorming

Er is veel hier dat tot denken aanspoort, misschien dat ik een of twee artikeltjes eruit licht.

Met wisselvallige groet,
Bodhiboom

Offline Bodhiboom

  • Sangha lid
  • ****
  • Berichten: 355
  • Geslacht: Man
Re: De Toekomst van het Boeddhisme
« Reactie #1 Gepost op: 01-12-2019 19:01 »
Het eerste artikel wat mij wel trof uit deze lange serie is deze, van Krista Tippett,

https://www.lionsroar.com/tools-to-wake-up-and-grow-up/

Ik wou even een stukje citeren,

Citaat
In the last few centuries, we began to consign spiritual life to a compartment labeled “private.” We placed more and more of our collective faith in the large, loud, external pursuits of politics and economics. One appeal of these disciplines—to which we attached descriptors like “serious” and “hard”—was their certainty that irrational human tendencies could be controlled by rational forms.

Now, on the shaky ground of this early century, politics and economics have become the thinnest of veneers over the inner human drama of dreams and desires, pain, and fear. It is becoming ever clearer that the complex reality of human nature is the hardest and most serious business of all. So many advances we believed in are fragile because, amid all the outer changes, we did not change ourselves.

Ik vond het mooi gezegd, want het legt duidelijk uit wat er met religie is gebeurt in de laatste eeuwen. Het is inderdaad steeds meer een privé aangelegenheid geworden, waar het vroeger de harten en gebruiken van alle mensen domineerde. Wat daar nu nog van over is zijn een aantal instanties van religieuze klederdracht.

Maar het boeddhisme houd zich bezig met het innerlijke van de mens, en juist daar is die hulp hard nodig, want de menselijke natuur begint zichzelf steeds meer te manifesteren in de politiek, in hoe mensen met geld omgaan, in moraliteit, in het milieu. Het boeddhisme heeft niet echt een nieuwe boodschap nodig, maar het moet de oude boodschap op een betere manier verspreiden.

Offline Passievrucht

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 3511
Re: De Toekomst van het Boeddhisme
« Reactie #2 Gepost op: 02-12-2019 13:26 »
Het is een detail in je bericht, maar het sprong in mijn oog:

Het is volgens mij een misverstand dat de Boeddha-Dhamma zich alleen richt op het innerlijk.

Bij rupa, vedana, sanna, sankhara en vinnana wordt er bij gezegd: "behorend tot het verleden, toekomst of heden, intern of extern, grof of subtiel, inferieur of superieur, ver of nabij" (SN22.59)

Dus, ook het externe moet je leren zien als "niet-van-mij, dit ben Ik niet, die is niet mijn zelf"

Zie je je geliefde zo, je kinderen, je huis, computer, spullen? Niet niks he? 

Gehechtheid kan denk ik  ook optreden als je bepaalde ideeen hebt over hoe anderen het hoort te gaan. Ze horen niet ziek te zijn, niet ouderdomskwalen te hebben, niet pijn, geen lijden te ervaren, ze horen zich aangenaam te voelen, dat soort dingen.

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 579
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: De Toekomst van het Boeddhisme
« Reactie #3 Gepost op: 03-12-2019 06:36 »


Maar het boeddhisme houd zich bezig met het innerlijke van de mens,

Siebe schrijft : Het is volgens mij een misverstand dat de Boeddha-Dhamma zich alleen richt op het innerlijk.

Bij rupa, vedana, sanna, sankhara en vinnana wordt er bij gezegd: "behorend tot het verleden, toekomst of heden, intern of extern, grof of subtiel, inferieur of superieur, ver of nabij" (SN22.59)

------------------------------------

Ik denk dat het innerlijk waar Bodhiboom het over heeft en het innerlijk waar Passievrucht het over het niet één en hetzelfde zijn.

SN22:59
Het innerlijk van Passievrucht slaat op het egoïstische streven van de mens. Dat zowel innerlijk als uiterlijk van aard kan zijn.
Het innerlijk van Bodhiboom slaat op heilige streven van de mens, dat ook innerlijk en uiterlijk is van aard.
Maar inderdaad in hoofdzaak "geestelijk" van aard is.

Want het einde van S?22:59 handelt over passieloosheid als doel, wat me toch een innerlijke conditie van de geest lijkt.En met passieloosheid verwijzend naar in hoofdzaak gericht op het heilige en niet op het egoïstische. (en in engere zin, gericht op de Dharma, Sangha en Boeddha)
Waarheid in spirituele zin is gevonden hebben wat je zocht.

Offline Bodhiboom

  • Sangha lid
  • ****
  • Berichten: 355
  • Geslacht: Man
Re: De Toekomst van het Boeddhisme
« Reactie #4 Gepost op: 03-12-2019 07:19 »
Heeft men dan niks te zeggen over de artikels, of over de toekomst van het boeddhisme?

Offline MaartenD

  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 607
Re: De Toekomst van het Boeddhisme
« Reactie #5 Gepost op: 03-12-2019 09:07 »
Als we de hogere Leer afscheiden en het praktisch-heilzame overhouden van wat de dhamma-vinaya te bieden heeft dan zien we heel algemene ideeën. Denk aan de beoefening van de pañcasīla. Er zijn echter stapels religies en areligieuze systemen die dergelijke dingen zeggen. We hebben geen religie nodig om te beseffen dat mensen doden onheilzaam is in verreweg de meeste gevallen, dat diefstal af te keuren is en zo voort ad nauseam.

We doen er denk ik goed aan om een zekere nederigheid aan de dag te leggen als gelovigen en uit te puzzelen wat het nou exact is dat geloof en in specifieke zin boeddhistisch geloof te bieden heeft. Op wat voor manier wordt de wereld er beter van, nog beter dan zonder ook wel kan? Kijk, de hogere Leer is voor de mensen met maar weinig zand in de ogen en daar reken ik mezelf overigens niet toe.

Ik vind de theorie werkelijk fascinerend maar ik blijf terugkomen bij de vraag: maar wat betekent dit in de praktijk? Wat gaan we doen?

De Dalai Lama heeft onlangs weer eens gezegd dat devotie alleen niet voldoende is om het boeddhisme overeind te houden. En terecht. Devotie zonder meer is niet van waarde tenzij als spreekwoordelijk opium. We hebben volgens de Lama ook kennis nodig. Bedoelt hij hier dat we natuurwetenschap en dergelijke moeten accepteren als bronnen van 'waarheid', 'kennis'? Me dunkt van wel maar die discussie is hier eerder (vruchteloos) gevoerd.

Wat we vooral nodig hebben denk ik is engagement. We moeten voorleven wat het is om boeddhist te zijn. Als we communiceren in woorden over ons geloof dan moeten we dat doen op een manier die meer op delen lijkt dan op informeren. Evangelisatie in de beste zin van het woord komt neer op uitnodigen, ontmoeten.. zeker niet overtuigen of ompraten.

Ik moet even heel kort schrijven nu. Ik beken dat ik de artikelen nog niet gelezen heb, ik schrijf enkel mijn gedachten over de toekomst van boeddhisme en geloof in het algemeen neer.

Met warme groet,

Maarten



Offline Passievrucht

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 3511
Re: De Toekomst van het Boeddhisme
« Reactie #6 Gepost op: 03-12-2019 13:54 »
Heeft men dan niks te zeggen over de artikels, of over de toekomst van het boeddhisme?

ik denk dat Boeddha-Dhamma steeds wereldlijker zal worden, d.w.z. meer en meer van de wereld, in plaats van voorbij de wereld. Ook leraren zullen denk ik meer van de wereld worden, en zelf verbonden zijn aan allerlei projecten om de wereld te verbeteren, en anderen daartoe ook aansporen. Het pure dhamma beoefenen verdwijnt langzaam maar zeker. Het gaat steeds meer draaien om goed doen, een goed mens zijn, betrokken, een goed hart tonen. Participatie-Dhamma.

Dis-engagement  wordt steeds meer verdacht gemaakt. De Dhamma zal niet meer in staat blijken de geest passieloos te maken. Het kan de geest niet meer zuiveren. Primair komt dit omdat dis-engagement, Nibbana, niet meer wordt gezien als nastrevenswaardig, sterker, het wordt meer en meer verdacht om niet van de wereld te zijn.  Van de wereld zijn wordt de dwingende Norm. Van de wereld zijn is goed. Niet van de wereld zijn, is fout. Voorkeuren afkeer tonen wordt erg belangrijk. Passie, betrokkenheid, engagement is goed, onthechting is verkeerd. Participatie-Dhamma is goed. Pure Dhamma is fout.




Offline gouden middenweg & de wilde natuur

  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 579
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: De Toekomst van het Boeddhisme
« Reactie #7 Gepost op: 03-12-2019 18:04 »
Heeft men dan niks te zeggen over de artikels, of over de toekomst van het boeddhisme?

ik herinner me een tekst uit de jaren zestig dat er in Japan een voorspelling bestaat dat de laatste grote bloeiperiode  van de geest van het boeddhisme in het Westen zal plaatsvinden en daarna zal het ten onder gaan.

en als ik kijk dan zie ik dat dit inderdaad het geval is, vertalingen van boeken en teksten, websites, beoefenaars enz dat er sprake is van een bloeiperiode.

Belangrijk is denk ik dat het geen blind overnemen is van tradities maar terugkeren naar de kern. Wanneer iets populair is geworden zal het inderdaad ook voor een deel oppervlakkig zijn. Maar de waarheidzoekers in het westen zullen zeker meer en meer doorstoten tot de geest. En de andere kant is het tuinkabouterboeddhisme en het Zen welnesscentrum voor een massage.
Waarheid in spirituele zin is gevonden hebben wat je zocht.

Offline Bodhiboom

  • Sangha lid
  • ****
  • Berichten: 355
  • Geslacht: Man
Re: De Toekomst van het Boeddhisme
« Reactie #8 Gepost op: 03-12-2019 19:48 »
Heeft men dan niks te zeggen over de artikels, of over de toekomst van het boeddhisme?

ik herinner me een tekst uit de jaren zestig dat er in Japan een voorspelling bestaat dat de laatste grote bloeiperiode  van de geest van het boeddhisme in het Westen zal plaatsvinden en daarna zal het ten onder gaan.

en als ik kijk dan zie ik dat dit inderdaad het geval is, vertalingen van boeken en teksten, websites, beoefenaars enz dat er sprake is van een bloeiperiode.

Belangrijk is denk ik dat het geen blind overnemen is van tradities maar terugkeren naar de kern. Wanneer iets populair is geworden zal het inderdaad ook voor een deel oppervlakkig zijn. Maar de waarheidzoekers in het westen zullen zeker meer en meer doorstoten tot de geest. En de andere kant is het tuinkabouterboeddhisme en het Zen welnesscentrum voor een massage.

Ik denk dat je wel gelijk hebt, het boeddhisme in het Westen geeft een nieuwe impuls aan het geheel, er zijn toch al een aantal nieuwe stromingen uit voortgekomen. Het is helemaal de vraag wat mensen zal aantrekken. Ik heb wel wat gevoeld voor de Zen Peacemakers van wijlen Bernie Glassman, bijvoorbeeld.

Maar boeddhisme in het Westen groeit wel langzaam, bij de laatste census was het 2% in Amerika en 1% in Europa van de bevolking, het is nog relatief klein vergeleken bij het christendom. Dit vond ik wel interessant...

Citaat
Convert Buddhism has a class problem: it appeals mostly to a narrow demographic of well-off college graduates.

Uit https://www.lionsroar.com/beyond-the-upper-middle-way/

Offline MaartenD

  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 607
Re: De Toekomst van het Boeddhisme
« Reactie #9 Gepost op: 04-12-2019 08:09 »
Citaat
Dis-engagement  wordt steeds meer verdacht gemaakt. De Dhamma zal niet meer in staat blijken de geest passieloos te maken. Het kan de geest niet meer zuiveren. Primair komt dit omdat dis-engagement, Nibbana, niet meer wordt gezien als nastrevenswaardig, sterker, het wordt meer en meer verdacht om niet van de wereld te zijn.  Van de wereld zijn wordt de dwingende Norm. Van de wereld zijn is goed. Niet van de wereld zijn, is fout. Voorkeuren afkeer tonen wordt erg belangrijk. Passie, betrokkenheid, engagement is goed, onthechting is verkeerd. Participatie-Dhamma is goed. Pure Dhamma is fout.

Aangezien dit commentaar recht onder mijn vorige staat, dunkt me dat het er een reactie op is.

Het zou zomaar kunnen dat het klopt dat dit gaat gebeuren. Echter, we hoeven helemaal geen keuze te maken tussen wereldlijke en bovenwereldlijke Dhamma. Deze zijn op geen manier met elkaar in tegenspraak. Enkel nieuwe mensen interesseren gaat niet of nauwelijks op de direct-bovenwereldlijke manier; mensen die de Leer niet of nauwelijks kennen die moet je niet direct vastpinnen op Nibbana en de noodzaak een leven lang hier hard aan te werken.

Laten we wel wezen, met alle diep respect dat ik heb voor de inspanningen van Passievrucht.. de boeddhadhamma is meer dan puredhamma.net. Er is meer aan de hogere Leer ontdekken dan het beoefenen van scholastiek. Studie is zeer belangrijk maar kan ook een valstrik zijn, net zoals studie maar laten zitten evenzogoed een valstrik kan zijn.

Laten we eens boven onszelf als individu uitkijken, zelfs boven onze eigen religie, en kijken naar de menselijke sfeer zoals die nu is. (Voor zover we daar een helder beeld van kunnen hebben, natuurlijk.) Mensen hebben domweg bepaalde behoeftes en handelen naar wat ze denken dat die behoeftes zijn. Er is nood aan van alles in deze menselijke wereld. We willen nu natuurlijkerwijs dat onze religie blijft bestaan en liefst zelfs groeit. Daarvoor moet een en ander gebeuren. We zullen hoe dan ook moeten beantwoorden aan echte menselijke noden. Dat wil niet zeggen dat we iedereen maar z'n zin moeten geven en elke gril moeten vervullen! Dat zou anti-boeddhisme zijn. We zijn echter niet de volwassenen-begeleiders van de mensheid terwijl de rest uit onmondige kinderen bestaat. Dat soort arrogantie kon een religie zich in de Middeleeuwen nog permitteren, daarna echt niet meer.

De Sangha heeft het behoorlijk uit de handen laten vallen. Ik lees over schandalen net als bij de katholieke en andere kerken, net als bij al die andere organisaties. Ik lees over wijdverbreide vergrijpen tegen de vinaya in seksuele en in financiële zin. Natuurlijk, we kunnen rustig zeggen dat dit niet de 'ware'  Sangha is (ariyasangha voor de theravadin onder ons) maar dit zijn wel de monniken waarmee we het doen. De bhikkhusangha in Thailand lijkt meer geïnteresseerd te zijn in het blijven blokkeren van de bhikkhuni's dan iets te doen aan het eigen gedrag. Dat is jammerlijk. Het draagt op geen enkele wijze bij aan het verbreiden of verdiepen van de Leer. We zullen echt serieus zelf moeten gaan laten zien wat het betekent om de boeddhadhamma te volgen, hier en nu.

Laten we vooral niet alleen blijven redetwisten over of het nou wel of niet geëigend is om nonnen binnen theravada toe te staan. Laten we vooral niet alleen maar doorgaan met discussies voeren over hoogdravende filosofische concepten waar we met ons eigen daadwerkelijk doorgronden op geen stukken na bij kunnen. Laten we daarnaast ook de Leer voorleven aan anderen en niet te vergeten aan onszelf om zo bij wijze van voorbeeld nog een kans te hebben een ander helpen dat pad te vinden.

Laten we achter onze oren krabben en ons afvragen wat een vagelijk geïnteresseerd persoon die wel eens een paar lessen meditatie heeft gevold zou aantreffen op dit forum. Wordt die persoon geïnspireerd om zich verder te verdiepen? Zal die persoon de diepe metta aantreffen die boeddhisten kan (en misschien wel moet) kenmerken? Ik geef er nu hier geen antwoord op en laat enkel de vraag staan.

Het Westen kijkt op bepaalde manieren over Oosterse wijsheid heen. Het kan zijn dat hier de laatste echte bloeiperiode plaatsvindt. Ik hoop het niet. Laten we in plaats daarvan en elkaar leren en een gezamenlijke impuls geven aan het geheel. Oosterse en Westerse wijsheid en ervaring samen zouden wel eens het antwoord kunnen wezen omdat juist zo'n kunststukje zou betekenen dat we over het hokje van onze eigen cultuur en ons eigen individu heenkijken. Wat kan nu meer boeddhistisch zijn dan dat?

Met warme groet,

Maarten

Offline Bodhiboom

  • Sangha lid
  • ****
  • Berichten: 355
  • Geslacht: Man
Re: De Toekomst van het Boeddhisme
« Reactie #10 Gepost op: 04-12-2019 16:46 »
Wat we vooral nodig hebben denk ik is engagement. We moeten voorleven wat het is om boeddhist te zijn. Als we communiceren in woorden over ons geloof dan moeten we dat doen op een manier die meer op delen lijkt dan op informeren. Evangelisatie in de beste zin van het woord komt neer op uitnodigen, ontmoeten.. zeker niet overtuigen of ompraten.

Om het boeddhisme te delen met mensen die geen boeddhist zijn is niet zo makkelijk. Op het ogenblik gebeurt dat veelal door middel van meditatie en mindfulness, die geven mensen een beetje een voorproefje. Of dat zouden ze moeten doen, maar veel mensen leggen die verbinding niet. Maar ik kan me best indenken dat er op een bepaald moment een “mindfulness 2.0” naar buiten komt dat mensen meer in de richting van het boeddhisme leidt.

Offline MaartenD

  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 607
Re: De Toekomst van het Boeddhisme
« Reactie #11 Gepost op: 05-12-2019 09:01 »
Goed punt, Bodhiboom.

Er is wel een voordeel tegenover de klassieke boekgeloven. Er is tenminste een beginnetje dat direct in de eigen ervaring kan worden herkend. Op zich deel ik Passievrucht's zorg ook wel dat dit bij mindfulness blijft, dat de hogere Leer vergeten wordt of niet welkom is. De vercommercialisering van mindfulness is al aardig gelukt maar de verdieping ervan niet zo, als ik recente boektitels en wat artikelen zo overzie.

De platte, direct-wereldse focus die ik in dit topic voorsta is precies bedoeld om buitenstaanders te interesseren én op een hele integere manier te tonen wat boeddhisme is. Trouwens, wat is er eigenlijk werelds aan steeds verder verdiepende metta-beoefening? Als je dat werkelijk gaat leven, dan ontstaat er iets bijzonders.

Met warme groet,

Maarten

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 579
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: De Toekomst van het Boeddhisme
« Reactie #12 Gepost op: 05-12-2019 21:13 »
...   Op zich deel ik Passievrucht's zorg ook wel dat dit bij mindfulness blijft, dat de hogere Leer vergeten wordt of niet welkom is. De vercommercialisering van mindfulness is al aardig gelukt maar de verdieping ervan niet zo, als ik recente boektitels en wat artikelen zo overzie.

...Trouwens, wat is er eigenlijk werelds aan steeds verder verdiepende metta-beoefening? ...

Met warme groet,

Maarten

Zoals vaak vind ik het moeilijk om veel zinnige zaken hierover te schrijven. Meestal bewaar ik mijn gedachten in mijn gedachtewereld. Het opschrijven van mijn gedachten en ze hier mededelen zou vaak mensen onnodig kunnen kwetsen. Ik ben eerder creatief dan wijs.
Soms is het beoefenen van de hogere leer, zwijgen. En soms is een zich verdiepende metta-beoefening ook zwijgen.
En toch schrijf ik graag. het verdiept me en het brengt me hoger.

Ik heb vaak niet zo'n problemen wat mensen doen, zijn we niet allemaal in een bepaalde fase van ontwikkeling. En hoewel ik graag mensen help en bijsta in een fase, vind ik het ook moeilijk en ben ik misschien over voorzichtig.

het liefst zou ik geruisloos willen zijn, niet willen verstoren.

Op een dag zal het boeddhisme verdwijnen, terwijl het boeddhisme nooit kan verdwijnen. Het enige dat verdwijnt is een vorm waarin het verschijnt en het zal transformeren naar een andere verschijningsvorm.

De hogere leer dat is zeker ook vertrouwen hebben.  En als iemand zou zeggen dat het de lagere leer zou zijn, dan is dat voor mij ook goed. Hoewel het zo niet aanvoelt.
Hoeveel zijn er niet zoekende en ervaren toch eerder verwarring.

Misschien ben ik blijven steken in de lagere leer, in het vertrouwen hebben.  Maar ik ben er toch blij mee. Ik ben eerder kritisch van aard en dat geeft aardig wat verwarring.
ik ben nu ook wel blij met dat kritisch zijn omdat je je er ook in kunt verdiepen, je kunt je er zo in verdiepen dat het pijn begint te doen.
Ik geloof wel dat het westen uitblinkt in het kritisch zijn, tot het pijn begint te doen.

Misschien wil ik zeggen dat we niet pessimistisch moeten zijn over de toekomst.  Het leven zit vol met verrassingen en morgen ontwaakt er een vorm waar we zelfs niet aan hebben gedacht.

Misschien is boeddhisme soms iets teveel isme. Weg met het isme. Het boeddhisme wil dat mensen zich aanpassen aan het isme. Maar ja, ik heb vertrouwen, en geloof dat de waarheid niet wegloopt door minder isme.
Je kunt blij zijn met je eigen verdieping  en misschien noem je je eigen verdieping hoger. Maar welke verdieping je ook neemt, geen enkel is er eentje van rozengeur en maneschijn. Elke verdieping begint op een moment pijn te doen en misschien zijn we dan bij hoger. Wanneer het bloed, zweet en tranen heeft gekost.

Waarheid in spirituele zin is gevonden hebben wat je zocht.

Offline Bodhiboom

  • Sangha lid
  • ****
  • Berichten: 355
  • Geslacht: Man
Re: De Toekomst van het Boeddhisme
« Reactie #13 Gepost op: 06-12-2019 18:59 »
Ik ben het wel met je eens, gm&dwn, dat we allemaal op een bepaald stage zijn. Er zijn ook wel dingen in het boeddhisme die bij al die stages passen, van vertrouwen hebben, tot de hogere leer. Maar om iets passends te vinden, daarvoor is vaak een gesprek nodig met een leraar, en wij westerlingen zijn niet zo gewend om naar spirituele leraren te luisteren. Ik denk dat als er echt een ommekeer gaat komen in hoe mensen omgaan met het boeddhisme in het westen dan zal het daar moeten beginnen.

Over de toekomst van het boeddhisme in het oosten, daar maak ik mij niet zo druk over, het is een stevig geworteld gewas. Ik vind het wel jammer dat men in China niet meer doet met de lange geschiedenis die men heeft met het boeddhisme. Het is een groot gebied met een rijke traditie die door de regering daar niet in ere word gehouden.