Auteur Topic: Allah is het toppunt van liefde, hij is het uiterste van de zes paramitas  (gelezen 3253 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

redwasp

  • Gast
assalaam alaikum,

zoals ik ergens anders beloofde, een oud schrijfsel van mij om het godsconcept van de islam een beetje te duiden voor buddhistische vrienden:

Citaat van: redwasp, lang geleden
bismillahu'rrahmanirahim, in naam van god, de barmhartige, de genadevolle. alle verzen van de heilige koran (alee, op ??n na) beginnen met dit vers. we hebben een volledig fout idee van god als we denken dat het een persoon is, een soort supermens.

volgens moslims is god al rahmaan, de barmhartige, hij is het die alles geeft. we moeten maar rond ons kijken en zien wat een wonder dit alles is, de bloemen, de bomen... als we met liefdevolle aandacht naar de wereld rondom kijken, dan zijn we eigenlijk al in het koninkrijk van god. god is de volmaking van het geven. al ons geven is maar een klein deeltje van wat god geeft. buddhisten noemen dit dana-paramita.

god is volgens de muslims ook al rahim, de genadevolle. god is het schouderklopje en de tweede of derde of vierde kans die we van iemand krijgen. god is het uitstel, de hulp die we niet meer verwachten. hij is al ghaffar, de vergever. god is de volmaking van geduld, als wij eindig geduldig zijn en soms boos of angstig worden is dat maar een klein deel van het geduld van god. buddhisten noemen dit kshanti-paramita.

verder is god ook al muhaymin, de beschermer en beheerder. de kosmos wordt bestuurd zonder voorkeur of afkeur. elk wezen, goed of slecht van aard, heeft zijn plaats. hij is al haalim, de verdraagzame. god verdraagt alles, zonder voorkeur of afkeur. hij staat niet anders tegenover pijn dan tegenover plezier. god is de volmaking van onthechting en onverstoorbaarheid, wij blijven altijd gehecht aan plezier en afkerig tegen pijn, maar god staat volledig boven deze categorie?n. de buddhisten noemen dit viraga-paramita.

god is al matin, de standvastige. god is nooit moe, blijft dag en nacht zorg dragen voor de kosmos. god doet op elk moment alles voor ieder levend wezen. god is as-sami en al basir, de alhorende en de alziende. god is de volmaking van doorzettingsvermogen, hij houdt niet op zich in te spannen. buddhisten noemen dit virya-paramita.

muslims noemen god ook al khabir, de bewuste. god is bewuste aandacht. als we stappen op het gras en we letten op onze adem, dan is die bewuste aandacht god. als we spreken, schrijven, zitten, lopen, liggen, tennissen en we weten dat we spreken, schrijven, zitten, lopen, liggen en tennissen, dan is die bewuste aandacht god. hij is an-nur, het licht. god is de verlichting in onszelf, onze buddha-natuur die we kunnen wekken. god is de volmaking van concentratie, hij heeft op elk ogenblik aandacht voor heel de kosmos, onze bewuste aandacht is maar een heel klein deel van de aandacht van god. buddhisten noemen dit dhyana-paramita.

tenslotte is god volgens moslims ook al-alim, de alwetende. god is zich van alles wat gebeurt bewust. van elk fenomeen weet hij hoe het is ontstaan, hoe het een tijdje is blijven voortbestaan en hoe het terug verdwenen is. van elk ding kent hij de oorzaken waardoor het is ontstaan, de oorzaken die het een tijdje deden voortbestaan en de oorzaken van het feit dat het weer verdwenen is. god is al-hakim, de wijze. god begrijpt de dingen niet in de conceptuele talen waarin wij denken. god heeft geen taal nodig op dingen te begrijpen. echte wijsheid wordt niet in woorden uitgedrukt en god is de volmaking van de wijsheid. alle wijsheid die wij in de loop van ons leven kunnen verzamelen is maar een klein deel van de wijsheid van god. buddhisten noemen dit prajna-paramita.

de zes paramitas zijn volgens de buddhistische traditie attributen van bodhisattva's. het zijn de wapenuitrustingen waarmee hij het lijden in de wereld tegemoet gaat, het zijn de werktuigen waarmee hij zijn zuiver land opbouwt. de volmaking van vrijgevigheid, geduld, onthechting, doorzettingsvermogen, concentratie en wijsheid zijn de strijdwagens waarmee een bodhisattva ten strijde trekt tegen lijden, angst, verdriet, honger, boosheid en onwetendheid. god is die strijdwagens, die schitterenden juwelen die iedere bodhisattva bezit. god is de energie van die paramitas, de positieve energie die keer op keer in staat stelt om levende wezens uit hun lijden te bevrijden.

ik weet niet of het god is die maakt dat sommige muslims, sommige christenen, sommige joden, sommige hindus... aggressief met hun medemensen omgaan. misschien hebben die muslims, christenen, joden en hindus niet geleerd om diep naar hun medemensen te kijken. misschien hebben ze nog niet geleerd om met buddha-ogen naar de wereld te kijken en te zien dat iedereen, zelfs de mensen die ze 'vijand' noemen, wil gelukkig zijn.

ik weet wel dat als die gelovigen die nu in naam van hun geloof andere mensen heel hard doen lijden, leren inzien dat god de volmaking van vrijgevigheid, geduld, onthechting, doorzettingsvermogen, concentratie en wijsheid is, dat ze dan ook in zijn naam het lijden dat ze veroorzaakt hebben kunnen omzetten in positieve energie. zij kunnen (ook al zullen ze het dan heel anders noemen) zelf een bodhisattava worden en van hun wereld een zuiver land maken.

ik hoop dat dit misschien een en ander een beetje in perspectief kan plaatsen.

slm,

redwasp
« Laatst bewerkt op: 19-12-2011 23:30 door lord rainbow »