Auteur Topic: Instructies voor "Aandachtigheid van de Ademhaling" (Anapanasati)  (gelezen 9000 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Winnetoe

  • Verspreider van inzicht
  • ***
  • Berichten: 160
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel


Namo Tassa Bhagavato Arahato Samma Sambuddhassa

Hier en daar zal gebruik worden gemaakt van woorden uit het Pali. De schrijver zal proberen om deze woorden te vertalen naar begrijpend Nederlands. Deze leerrede komt uit de "Anapanasati Sutta", "Anapana" is een woord uit het Pali dat staat voor in en uit ademen. "Sati" betekent aandachtigheid. "Anapanasati" kan dus worden vertaald als aandachtigheid van het in en uitademen. Het woord "Sutta" betekent draad. Alle "Suttas" tezamen weven dus het mooie kleed van de "Dhamma" ("Dharma" in Sanskriet). Dhamma is een woord met vele betekenissen, sommige hiervan zijn : waarheid, de leer van de Boeddha, de ware aard van zaken, etc. Deze Sutta (draad) is genaamd "De Anapanasati Sutta" (#118 in de Majjhima Nikaya) en zal worden gedrukt in vette letters, waarna een uitleg volgt.


16] "En hoe, monniken, wordt de indachtigheid van ademen ontwikkeld en gecultiveerd, zodat het van grote vrucht en van groot voordeel is ?"

 17] "Hierin, monniken, zit een monnik neer die naar het woud is gegaan, naar de voet van een boom, of naar een lege ruimte, buigt zijn benen kruiselings in zijn schoot, houdt zijn lichaam rechtop en wekt indachtigheid op omtrent het object van meditatie, namelijk, de adem die recht voor hem is."


Dit deel van de Sutta spreekt over de voorbereidingen die men treft alvorens men met meditatie begint. Het zegt niet meer dan dat de meditatiebeoefenaar een rustige plaats opzoekt waar weinig of geen afleidingen zijn. Schakel de radio, tv en telefoon uit en ga op zoek naar een plaats waar weinig geluid is. Voor beginners kan geluid een grote afleiding zijn ! Geluid trekt de aandacht weg van het observeren van de ademhaling en het ontspannen van het lichaam. Naarmate men vaker mediteert, wordt geluid minder en minder een obstakel. Geluid is dan geen probleem meer en wordt een onderdeel van de meditatie.

Het tweede deel van de tekst beschrijft hoe een monnik met zijn benen kruiselings in zijn schoot zit. De schrijver heeft ontdekt dat voor veel mensen in het westen het zitten op de vloer, met de benen gekruist, niet eenvoudig is. Er ontstaat veel onnodige pijn in het lichaam. De meditatie-beoefenaar kan op een kussen zitten of in een stoel. Sommige meditatie leraren verlangen van hun studenten dat ze in een zogenaamde "volledige of halve lotus" plaatsnemen. Dit is echter niet noodzakelijk. Er is niets bijzonders aan het zitten op de grond en het opvouwen van de benen. Een comfortabele positie waarbij de benen niet in slaap vallen is het beste. De reden waarom de Boeddha adviseerde om op de grond te zitten kwam doordat er in zijn tijd nog geen stoelen waren. Iedereen zat toen op de grond. Tegenwoordig zitten wij echter bijna nooit op de grond en zijn we het ook niet zo gewend. Het kan dan ook een lange tijd duren voordat het lichaam gewend raakt aan het zitten op de vloer. De meditatie-beoefenaar kan kiezen om op de vloer te zitten of niet. Het is echter belangrijk dat je rug recht is. Het is niet de bedoeling dat de rug voor- of achterover hangt. Ben echter niet te rigide aangezien dit weer kan leiden tot onnodige pijn en rugklachten. Veel mensen geloven dat meditatie draait om pijn. Dit is echter niet het geval. Het is belangrijk dat men de bewegingen van de geest observeert. En dat men ziet hoe de geest van de ene naar de andere gedachte beweegt. De sutta gaat verder met :

18] Wanneer hij lang inademt, dan weet hij : 'Ik adem lang in' ; wanneer hij lang uitademt, dan weet hij : 'Ik adem lang uit' ; wanneer hij kort inademt, dan weet hij : 'Ik adem kort in' ; wanneer hij kort uitademt, dan weet hij : 'Ik adem kort uit.'


Het belangrijkste deel van deze paragraaf is de betekenis van het woord weten. Deze paragraag zegt niets over het richten van je aandacht op het puntje van je neus of buik. De instructies spreken ook niet over het tellen van de adem noch over het volgen van de adem in fases. De instructies zeggen eenvoudig dat de meditatie-beoefenaar "weet" wat er met de adem gebeurt in het huidige moment. Nimmer wordt er gesproken over het richten van de aandacht op een specifieke plaats. De instructies zeggen dat de meditatie-beoefenaar "weet" dat de ademhaling lang of kort is. Dus waar richt men de aandacht op? Het antwoord is dat men simpelweg weet wanneer de ademhaling lang, kort, snel of langzaam is. De meditatiebeoefenaar weet wat de ademhaling doet in het huidige moment. Net zoals een turner weet wanneer hij een korte of lange draai maakt.

Het is dus niet relevant dat de meditatie-beoefenaar zich richt op een specifiek aspect van de ademhaling. Weten wat er in het algemeen met de ademhaling gebeurt is genoeg. We gaan nu verder met : ?

 Zo traint hij zichzelf : 'Ik zal inademen en het hele lichaam ervaren'. Zo traint hij zichzelf : 'Ik zal uitademen en het hele lichaam ervaren'. Zo traint hij zichzelf : 'Ik zal inademen en de activiteit van de formatie van het lichaam kalmeren '. Zo traint hij zichzelf : 'Ik zal uitademen en de activiteit van het lichaam kalmeren.'

Wanneer we lezen : "hij traint zichzelf " dan wordt bedoelt dat de meditatiebeoefenaar zichzelf traint in het observeren zodanig dat gehele lichaam wordt ervaren tijdens het in en uitademen. Het is nooit de bedoeling dat de meditatiebeoefenaar de ademhaling probeert te controleren. De ademhaling gaat volledig vanzelf, daar hoeft niets voor gedaan te worden. Het is belangrijk dat je merkt dat er spanning in het lichaam is tijdens het in- of uitademen. Deze spanning kan zich overal in het lichaam bevinden. Er kan spanning zijn in de schouders, rug, handen, etc. Het is belangrijk, misschien zelfs wel het meest belangrijke, om deze spanning los te laten. Ontspan de aangespannen spieren bewust tijdens het in- en uitademen. Als er bijvoorbeeld spanning in de schouders wordt opgemerkt, dan is het de bedoeling om deze spieren in de schouders te ontspannen. Het lichaam is het gehele lichaam, niet slechts datgene wat zich onder de nek bevindt. Het hele lichaam begint bij het puntje van je hoofd. Bij het observeren van spanning in het lichaam is het belangrijk om eerst de spanning in het hoofd te observeren. Iedere gedachte en iedere beweging van de geest begint namelijk met een subtiele spanning in het hoofd. Het is belangrijk om je hiervan bewust te worden en deze spanning los te laten, door te ontspannen, tijdens het in- en uitademen. De ademhaling helpt je te herinneren om te ontspannen.

Glimlach op je gezicht

Men begint de meditatie door zachtjes de ogen te sluiten en een glimlach op het gezicht te plaatsen. Probeer te glimlachen met je ogen, geest en har, zelfs al zijn de ogen gesloten. Een glimlach is een belangrijk onderdeel van deze meditatie. Er is onderzoek gedaan naar de hoeken van je mond. Het blijkt dat als deze hoeken naar beneden gaan dat de geest de neiging heeft naar zwaarmoedigheid, rigiditeit en niet makkelijk neigt naar vreugde. Als de geest neigt naar sloomheid en stijfheid dan beweegt de geest niet zo gemakkelijk.

Als de mondhoeken echter naar boven gaan dan neigt de geest naar meer vrolijkheid. De geest is lichter en makkelijker te observeren. Vreugde is tevens een van de factoren van verlichting! Als je kijkt naar beelden van de Boeddha dan zul je ook merken dat hij een glimlach op zijn gezicht heeft. De kunstenaar laat ons zien dat meditatie een vreugdevolle ervaring is. Dit is zeer zeker een vreugdevolle meditatie waarin een glimlach niet mag ontbreken! De meditatie gaat dus als volgt : tijdens het inademen, ontspan je de spanning in het lichaam (en zeker in het hoofd) en glimlacht. Tijdens het uitademen, ontspan en glimlach. Inademen, ontspan en glimlach. Wanneer je je ontspant voel dan hoe je geest zich opent en verruimt. Net als een hand die zich opent na het vasthouden van steen. Na dit ontspannen is de geest erg kalm en helder. Het is alsof de geest een klein stap je terug heeft gezet. Deze open geest heeft geen gedachten in zich en er is slechts zuivere, alerte en heldere observatie. De meditatie-beoefenaar probeert zoveel mogelijk te ontspannen en bij de ademhaling te blijven, zonder deze te controleren of vast te houden aan iets. Observeer en ontspan. Dit is de meest eenvoudige en plezante vorm van meditatie die de schrijver ooit heeft beoefent.

Opkomende Gedachten

Veel mensen zijn ervan overtuigd dat tijdens de meditatie de geest vrij moet zijn van gedachten. Dit is echter niet het geval. Vooral in het begin zal de geest van links naar rechts rennen en over van alles en nog wat gaan nadenken. Dit is absoluut geen probleem! Gedachten zijn niet de vijand die onderdrukt moet worden. Gedachten hoeven niet gestopt te worden. Gedachten zijn slechts gedachten en niets meer. De meditatie-beoefenaar behandelt ze als een kleine afleiding. Als men merkt dat er gedachten zijn, dan laat men de gedachten simpelweg los. Besteed er geen aandacht meer aan. Ook als de geest denkt dat deze gedachten erg belangrijk zijn. Laat ze los, laat de subtiele, of niet zo subtiele, spanning veroorzaakt door deze gedachten gaan (door je te ontspannen). Plaats de verdwenen glimlach terug op het gelaat en breng de aandacht rustig terug naar de ademhaling en het ontspannen. In het begin kan de meditatie-beoefenaar merken dat de geest lang in gedachten is verzonken. Zo snel als men de gedachten opmerkt, laat men deze los en ontspant men de spanning in het hoofd en de rest van het lichaam. Men brengt de aandacht weer terug op het ob ject der meditatie (dat is de ademhaling, ontspanning en glimlachen). Er is geen reden om streng te zijn en men hoeft zichzelf niet te bekritiseren voor deze afleidingen. Dit is een onderdeel van het trainen van indachtigheid. Dit kan een leuk spel zijn als de meditatie-beoefenaar het allemaal niet te serieus neemt. Lach erom als het niet allemaal gaat zoals gepland!

Stilzitten

Als men begint de mediteren is het de bedoeling dat men zich niet beweegt. Het is de bedoeling dat men volledig stilzit. Het is niet de bedoeling dat men met de tenen gaat wiebelen, gaat krabben, wrijven of verzitten. Zit zo stil als een stenen Boeddha beeld! Wanneer men zo zit kunnen er allerlei soorten sensaties ontstaan. Jeuk, kriebel in de keel, kriebel in de neus, men krijgt het warm of zelfs pijn kan ontstaan. Probeer niet te vergeten dat bewegen niet is toegestaan! Wat nu te doen? Ten eerste merk op dat de impuls om de sensatie te laten verdwijnen erg sterk is en dat de geest er over begint na te denken. Deze gedachten kunnen bijvoorbeeld zijn : "oh, wat een vervelend gevoel, ik zou willen dat dit gevoel ophoud, waarom gaat het niet gewoon weg?, de instructies zeggen dat ik niet mag bewegen !" of "Wat een martelgang". Gedachten over deze sensatie zijn het eerste wat een meditatie-beoefenaar opmerkt. Hoe meer men de sensatie probeert te controleren door middel van gedachten, des te groter en des te intenser deze sensaties worden. De instructies vertellen ons om de gedachten los te laten, de spanning op te merken en te ontspannen. Hierna zal men opmerken dat er een mentale vuist is om deze sensatie. Dit is het verzet dat men heeft tegen deze sensatie. De waarheid (dhamma) van het huidige moment is dat wanneer een sensatie opkomt deze sensatie daar is. Als men in gevecht gaat met de sensatie, de sensatie probeert te controleren of de sensatie probeert te laten verdwijnen dan zal deze slechts groter en intenser worden.

Sta sensaties toe

Men leert door te mediteren om sensaties toe te staan. Men leert deze gespannen mentale vuist te openen en om de sensatie te laten doen wat de sensatie wil. Het is slechts een sensatie en het is ok dat deze sensatie er is. Dit moet wel, want dat is immers de waarheid. Telkens als men in gevecht gaat met de waarheid, de waarheid probeert te controleren, probeert te maken in wat men wil dat de waarheid is, veroorzaakt dit slechts meer en meer leed.

Men laat de sensatie eenvoudig voor wat ze is en laat de sensatie doen wat ze wil, net als een ballon die zweeft in de wind. De ballon drijft in de richting van de wind. Als de wind van richting veranderd dan volgt de ballon zonder weerstand. De ballon zweeft waar de wind ze blaast. Op dezelfde manier staat de meditatie-beoefenaar toe om de sensatie te laten zweven waar de sensatie wil. Deze meditatie gaat over het observeren van de bewegingen van de geest en het observeren van hoe de geest de sensaties probeert te controleren. Meditatie gaat over het leren van het liefdevol accepteren van wat er opkomt in het heden. Het gaat om het leren accepteren van sensaties zonder verzet. Is er wel verzet, en geen acceptatie van het huidige moment, dan is er een subtiele (of niet zo subtiele) spanning in het lichaam en specifiek in het hoofd. Laat deze spanning gaan, door te ontspannen, en glimlach. Voel hoe de geest zich ontspant en opent. De geest neemt een stap je terug, wordt helder en alert. Nu brengt men de aandacht weer terug naar het ob ject der meditatie. In dit geval is dat de ademhaling, ontspaning en glimlachen. Uiteraard ligt het in de aard van deze sensaties dat ze niet per direct verdwijnen. De geest zich zich weldra weer richten op de sensatie en men herhaalt het eerder beschreven proces. Het maakt niet uit hoe vaak dit gebeurt, men voert altijd hetzelfde proces uit. Eerst laat men de gedachten los, men ontspant, glimlacht, ontspant de mentale vuist rond de sensatie, wederom ontspant men het lichaam, glimlach en men brengt de aandacht rustig terug naar de ademhaling, ontspanning en glimlach.

Conclusie

Dit zijn de instructies voor indachtighied van het ademhalen. Deze instructies, als men ze nauwgezet volgt, werken voor iedere afleiding die ontstaat terwijl men het ob ject der meditatie observeert (ademhaling, ontspanning en glimlach). Een ding wat men zich moet realiseren is dat dit een meditatie is die men altijd kan beoefenen. Wanneer men in de rij staat voor de kassa, in de trein zit, of aan het wachten voor de bus, wat doet de geest ? De geest denkt aan ditjes en datjes, leuke dingen, vervelende dingen. Dit is het moment om te zien dat de geest aan de wandel is geslagen. Laat de gedachten gaan, ontspan het lichaam, glimlach en breng de aandacht rustig terug naar het ob ject der meditatie (het ademhalen, ontspannen en glimlachen). Doe dit zoveel mogelijk. Dit is hoe men de meditatie de voortdurend beoefend.

(Uit: http://dhammasukha.org/Study/Books/Pdf/anabooklet-dutch.pdf)

Groeten,
Erwin.
« Laatst bewerkt op: 13-01-2012 19:18 door lord rainbow »
Hatred can never be overcome by hatred. Hatred can only be overcome by love!

jim_hunabku

  • Gast
Re: Instructies voor "Aandachtigheid van de Ademhaling" (Anapanasati)
« Reactie #1 Gepost op: 26-01-2006 19:35 »
Winnetoe, wat is het meditatie ritme dat je zelf eigenlijk handhaaft? Mediteer je dagelijks? In de ochtend, avond? Lukt het je de ademhalingsaandacht tijdens de dag te handhaven? Hoe ziet het er voor jou uit?

Offline Winnetoe

  • Verspreider van inzicht
  • ***
  • Berichten: 160
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Instructies voor "Aandachtigheid van de Ademhaling" (Anapanasati)
« Reactie #2 Gepost op: 03-02-2006 16:38 »
Hallo,

Ik beoefen zelf Liefdevolle-Vriendelijkheids meditatie. Ik heb een link met de instructies gegeven in een ander bericht.

Ik probeer in ieder geval 1 uur per dag te zitten. Soms meer, soms wat minder.

Groeten,
Erwin.
Hatred can never be overcome by hatred. Hatred can only be overcome by love!

kandelaar

  • Gast
Re: Instructies voor "Aandachtigheid van de Ademhaling" (Anapanasati)
« Reactie #3 Gepost op: 27-05-2006 14:48 »
wat een prachtige tekst!
Ik zoek hier al heel lang naar
heel hartelijk dank

Offline Pieter

  • Boeddha Forum Favoriet
  • ***
  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Re: Instructies voor "Aandachtigheid van de Ademhaling" (Anapanasati)
« Reactie #4 Gepost op: 27-01-2007 12:01 »
In het boekje 'Adem is Bewustzijn' (uitgeverij Asoka) geeft Thich Nhat Hanh een uitgebreid commentaar op het Anapanasati Soetra en geeft hij heel bruikbare aanwijzingen voor een meer bewust leven van alledag, waardoor het Soetra echt ge?ntegreerd kan worden.

Hartelijke groet,
Pieter

lord rainbow

  • Gast
Re:Instructies voor "Aandachtigheid van de Ademhaling" (Anapanasati)
« Reactie #5 Gepost op: 13-01-2012 19:17 »
(Van Winnetoe,lr)

De meditatie heeft tot doel dat je inzicht krijgt in hoe de geest zich van het ene object (het observeren van ademhaling) naar het andere beweegt (gedachten, afleidingen, gevoelens, etc..). Dit inzicht helpt je bij het maken van de keus om jezelf open te stellen en alles wat er opkomt liefdevol accepteert zonder verzet.

  Als je je   tijdens de meditatie probeert te concentreren op de ademhaling kan   dat je ademhaling versnellen nadat er gedachten opkomen waar je afkeer tegen hebt.

Wat je opmerkt zijn wat ze in het Boeddhisme een hindernis noemen. Er zijn vijf hindernissen, die als ze opkomen, je meditatie stopzetten:

Verlangens - Dit is de geest die zegt ja ik wil dit. Dit is de geest die vastgrijpt aan het huidige moment wil dat een gevoel dat je ervaart niet verdwijnt.

Afkeer - Dit is de geest die zegt ik wil dit NIET!. Het is de geest die gevoelens die opkomen in het huidige moment probeert weg te duwen.

Luiheid en traagheid van geest   - Dit is een vertroebelde geest die star en stroef is. Het is de slaperige geest gevuld met dromerige gedachten die je niet goed kunt zien.

Rusteloosheid en zorgelijkheid - Dit is een over actieve geest met veel gedachten. Het is bijzonder moeilijk stil te zitten en het lijkt alsof je uit je vel wilt springen.

Twijfel - Twijfel over hoe je de meditatie beoefent. Herkenbaar door gedachten als: "Dit werkt niet", "Ik doe de meditatie verkeerd", etc.

Deze hindernissen zijn onze leraar. Ze laten ons zien waar we ons identificeren met wat er opkomt en wanneer we iets persoonlijk nemen. Een hindernis laat ons zien waar we gehecht zijn. Als een hindernis opkomt hebben we de kans om te leren hoe we deze aanhechting kunnen loslaten. Het "vervelende" van hindernissen is dat ze veelal in combinatie met elkaar opkomen. Er is bijvoorbeeld rusteloosheid (snelle ademhaling, versneld kloppen van het hart) en de afkeer daar tegen. (bah, wat een vervelend gevoel, ik zou willen dat ik kalm en rustig was). Of er is traagheid van geest (dromerige gemoedstoestand zonder helder inzicht in wat gebeurt) en het plezant vinden hiervan. (Hmmm, lekker slaperig dromerig gevoel)

De wijze waarop je met de hindernissen omgaat is door het exact volgen van de meditatie instructies zoals de Boeddha ze gaf in sutta 10, 62 en 118 van de Majjhima Nikaya.   Zie boven voor meer details over de anapanasati sutta (118) die aandachtigheid van de ademhaling beschrijft.
 
De twee mentale faktoren die een belangrijke rol spelen in dit proces zijn : oplettendheid en herinnering.
Oplettendheid registreert het afdwalen,en herinnering voert je terug naar het object van meditatie.

De meditatie instructies zijn als volgt:

1) Merk dat je geest is afgedwaald van het object der meditatie. Je hebt nu allerlei gedachten.

2) Laat de gedachten los. Laat ze simpelweg daar zijn zonder aandacht aan te besteden. Zelfs als je halverwege de zin bent, laat de gedachten gaan. Steek geen energie meer in het volgen van de gedachten.

3) Merk de spanning op in je lichaam en geest (hoofd) en laat deze spanning los door je bewust te ontspannen. Deze spanning kan overal zijn. In je buik, benen, armen en altijd in je hoofd. Ontspan deze spanning.

4) Plaats een glimlach op je gezicht.   Dit helpt je met het alerter houden van je geest en creĆ«ert de condities voor het opkomen van vreugde en plezier.

5) Breng de aandacht rustig terug naar het object der meditatie. (In het geval van de ademhaling is dit het observeren van de ademhaling en het ontspannen van het lichaam (en hoofd) tijdens het in- en uitademen)

6) Ga terug naar object van meditatie.

Je gebruikt deze stappen voor elke afleiding. Of het nu een gedachte, gevoel of wat dan ook is. Het maakt niet uit wat de afleiding is. Welke van de vijf hindernissen ook opkomt, ga gewoon door deze stappen.

Telkens als je door deze stappen heen gaat merk je iets sneller op hoe je geest van het object der meditatie beweegt en begin je meer inzicht te verkrijgen in hoe de afleiding tot stand komt. Doordat je telkens je lichaam en geest ontspant leer je jezelf om het verzet tegen deze hindernis op te geven. Je gaat als een ping-pong bal op en neer tussen het object der meditatie en de afleiding. Geef niet op! Blijf gewoon de stappen herhalen.

Uiteindelijk wordt het verzet tegen de hindernis zo zwak dat de hindernis niet sterk genoeg is om je af te leiden van je object der meditatie. Op dat moment zul je een zucht van verlichting ervaren. Je hebt het verzet tegen wat er opkomt in het huidige moment opgegeven en accepteert wat er plaatsvindt. Je zal op dit moment een zucht van verlichting ervaren en er zal vreugde opkomen in je geest. Je zal zeer zeker een grote glimlach op je gezicht hebben. Nadat de vreugde verdwijnt zal je meer comfortabel dan ooit in je lichaam voelen. Je voelt je uiterst op je gemak en je geest blijft eenvoudig bij de ademhaling. Als je geest afgeleid wordt door een gedachte   zal je dit bijzonder snel opmerken en zonder problemen terugkeren naar het object der meditatie.

Dit is zeer goed nieuws want op dat moment heb je de eerste jhana bereikt en dat betekent dat je het in je hebt om het einddoel van nibbana te bereiken in dit leven.   

In je meditatie ervaar je momenteel de volgende hindernissen:

1) Rusteloosheid (versnelling van de ademhaling)

2) Afkeer (de versnelling van de ademhaling, dit is bijzonder irritant en je wilt dit niet ervaren. Merk dat er zeer veel spanning in de spieren om je keel, borstkas en hoofd is)

De wijze waarop je hiermee kunt omgaan is door het toepassen van de meditatie zoals hierboven beschreven.. Zit als een rots.. Ontspan de vuist om de gevoelens en laat het gevoel toe.

Het is uiterst belangrijk dat je een gevoel voor humor ontwikkeld met betrekking tot de idioterie van de geest. Als je merkt dat je angstig wordt begin gewoon te lachen. "oh oh, daar ga ik weer!" Telkens als je lacht verandert je perspectief en neem je wat er plaatsvindt niet meer zo serieus. Doe dit gerust tijdens de meditatie, leer jezelf aan om te lachen en begin weer op nieuw.

Telkens als de meditatie niet verloopt zoals jij wil mag je niet streng zijn voor jezelf! Het is niet handig om boos of kwaad te worden op jezelf omdat je niet goed mediteert! Zie het als een spelletje. Okee, ik ben afgeleid, ik begin gewoon opnieuw.
« Laatst bewerkt op: 02-07-2013 19:13 door lord rainbow »

lord rainbow

  • Gast
« Laatst bewerkt op: 23-02-2013 14:42 door lord rainbow »

lord rainbow

  • Gast

lord rainbow

  • Gast
Commentaries vs. the Suttas - which is right?
« Reactie #8 Gepost op: 04-07-2013 11:51 »
http://www.youtube.com/watch?v=_LTORe5JxkU

Here, in this excellent talk, Venerable Bhante Vimalaramsi talks about the differences between Burmese Vipassana practice which is based on commentarial works like the Vissudhi Magga and his more recent discovery of what the Suttas teach.

In 1999 he ended 20 years of Vipassana and decided that he still had not found "it". This after 22 hr/day retreats of up to 2 yrs in length with the most famous meditation teachers in the world.

In Sri Lanka, a monk said throw out everything he has learned and go back and read the Suttas (Majjhima Nikaya, Samyutta Nikaya) and follow them exactly. There you will find what the Buddha taught, but you must read them with no preconceptions.

In this talk to at the Indonesian Temple, in California, he explains what he found and his subsequent meditation practice.


http://www.youtube.com/watch?v=USJPI7MP3Tw