Auteur Topic: Antwoorden op beginners vragen.  (gelezen 35882 keer)

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Geslacht: Man
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
Antwoorden op beginners vragen.
« Gepost op: 14-11-2007 19:33 »
Hallo iedereen,

Hieronder staat een hele lijst aan beginners vragen en (hopelijk) hun antwoorden. Deze is opgebouwd uit vragen die al eerder zijn gesteld op dit forum, logische vragen van beginners en vragen die in deze topic gesteld worden. Ik zal alle beginners-vragen en de antwoorden in de eerste post van dit topic plaatsen. Ik probeer daarom ook dit eerste bericht zo goed mogelijk bij te houden waardoor beginners snel en eenvoudig vragen kunnen inkijken.

Iedereen die vragen heb die kan ze hier stellen en iedereen die antwoorden wilt geven mag ze ook hier zetten. Het liefst geen vragen over theoretische werken maar wel veel maatschappelijke vraagstukken.

Algemeen

Wat is het Boeddhisme?
Het Boeddhisme is een religie die zich vooral bezig houdt met het innerlijke van de mens. Daarom ligt de nadruk op de persoonlijke ontwikkeling van de mens en dit komt ook naar voren in de praktijk van het Boeddhisme. Het zich moreel gedragen, het beoefenen van meditatie en het ontwikkelen van zelf-ervaren wijsheid is het belangrijkste voor een Boeddhist. De manieren waarop dit gedaan wordt en de interpretatie van de woorden van de Boeddha verschilt van traditie tot traditie maar in de diepe kern gaat het toch om de verwerkelijking van goede kwaliteiten van de mens.

Waar komt het Boeddhisme vandaan?
Uit Azië. Het Boeddhisme is ontstaan zo'n 2500 jaar terug bij het ontwaken worden van de Boeddha in India. Vanaf 250 voor Christus is het Boeddhisme zich flink gaan verspreiden rondom India waardoor nu een grootdeel van Azië Boeddhistische stromingen terug te vinden zijn. Sindskort is het Boeddhisme ook actief aan het worden in het Westen.

Wie is de Boeddha?
De Boeddha zou geleefd hebben in ongeveer de 5de eeuw tot de 4de eeuw voor Christus (450-370 of 480-400 v. Chr.). Een andere naam voor de Boeddha is prins Siddharta Gautama, omdat de Boeddha eerst een prins was van het kleine koninkrijk Magadhi. De Boeddha betekent letterlijk "de Verlichte" en is daarom niet alleen beperkt tot onze Boeddha. Er zouden meerdere Boeddha's hebben geleefd voor de tijd van Gotama en er zullen nog meerdere Boeddha's geboren worden na Gotama. Een Boeddha is een mens die de Verlichting heeft bereikt op eigen kunnen.

Wat zijn Boeddhisten? + Hoe word ik Boeddhist?
In de regel zijn Boeddhisten mensen die op zich de vijf voorschriften hebben genomen en die hun "toevlucht" hebben genomen in de Boeddha, de Dharma (de Leer) en de Sangha (de gemeenschap aan monniken en nonnen). Maar zij zijn net als alle anderen mensen, gewoon mensen en ontleen niet aan de term Boeddhist speciale rechten of plichten. Het is slechts een naam, een concept, die gebruikt kan worden ten goede of ten kwade. Er zijn ook zoveel verschillende stromingen dat het uitmaken van wat nu precies een Boeddhist is en wat nu precies een Boeddhist doet niet te doen is. Maar van "actieve" Boeddhisten wordt een beetje het beeld geschepd van goede en positief ingestelde mensen die zich bezig houden met meditatie en proberen de morele voorschriften zo goed mogelijk toe te passen.

Waar vind ik Boeddhistische organisaties?
Heel simpel: op http://www.boeddhaned.org/organisaties.htm
(pagina bestaat niet meer. lr)

alternatief:

http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,1467.0.html

Wat zijn Boeddhistische normen en waarden?

Hoe moet ik beginnen in het Boeddhisme?
Ik zou ten eerste eens naar http://nl.wikipedia.org/wiki/Boeddhisme gaan en daar alle artikelen over het Boeddhisme lezen. Zodra je dan een ongeveer een algemeen beeld heb, zou ik eens een boek uit de bieb trekken. Er zijn tientallen inleidingen in het Boeddhisme. Vervolgens kan je eens een sutta/sutra (= een toespraak van de Boeddha) lezen van www.toegangtotinzicht.nl/Geschriften. En ondertussen alle vragen die je hebt natuurlijk op dit forum stellen  ;). Dat is in het kort wat ik vaak mensen adviseer.

Wat zijn de belangrijkste Boeddhistische leringen?
Zie: http://www.toegangtotinzicht.nl/forum/index.php/topic,380.0.html. Maar let op dat de verschillende stromingen in het Boeddhisme ook allemaal hun eigen groep aan belangrijke leringen heeft.

Maatschappelijk

Wat is de betekenis van Boeddhabeeldjes?
Naast alle traditionele en culturele uitingen die er kunnen zijn is een Boeddha beeld gewoon een beeld. Een stuk steen gemaakt door een kunstenaar of een grote machine. Laat je niet vangen door alle onzin die er is rondom deze beeldjes. Behandel een Boeddhabeeld als elk ander beeld dat een wijze voorstelt, maar het beeld zelf is slechts een brok steen of wat gesmolten plastic. Het geloof dat je kan hebben in de Boeddha moet ondersteund zijn door de inzichten die je zelf heb gemaakt.

Wat is de waarde van Boeddhistische beelden en symbolen?
Soms kunnen ze belangrijke leerstellingen symboliseren of gebruikt worden in verschillende meditaties. Maar het zijn slechts middels tot meer inzicht, daarom hebben ze waarde. Echter, als we bijvoorbeeld geconfronteerd worden van het misbruiken of belachelijk maken van zulke symbolen, kunnen we zien in hoeverre we gehecht zijn aan onze traditionaliteit en rituelen. 

Wat is de positie van de mens in het Boeddhisme?
De mens staat centraal in het Boeddhisme. Het eigen kunne, de eigen mogelijkheden en vaardigheden, het eigen potentieel moet ingezegd worden om een beter leven te krijgen. Het onderzoeken van je eigen motieven en het zuiveren van de geest van allerlei obstakels maar tevens ook het handelen nemen de belangrijkste positie in bij het Boeddhisme. Het leven van een mens wordt gezien als een unieke kans aangezien de beide kanten van geluk en leed sterk aanwezig zijn in het mensenleven. Daarom staan wij open om uit dit lijden te kunnen stappen en hebben we genoeg mogelijkheden om dit te volmaken. 

Wat is de postie van de vrouw in het Boeddhisme?
Een vrouwen Sangha(, waar Sangha eengemeeschap van monniken en/of nonnen is), is niet normaal in elk land en traditie. De Boeddha voelde in de eerste plaats ook niet zoveel voor een nonnen Sangha. Maar toch heeft hij gezegd dat ook vrouwen de Verlichting kunnen bereiken en zodoende is er ook een vrouwen Sangha ontstaan. Ook heel populair is de therigatha waar alle verzen van Verlichte nonnen rond de tijd van de Boeddha verzameld zijn.
De lekenvrouw is ook zeer belangrijk voor de Sangha aangezien bij de dagelijkse tocht om eten, wordt deze vaak geschonken door vrouwen.

http://www.maitreya.nl/boeddhisme-vragen-faq-index.htm

Wat betekent de natuur voor Boeddhisten?

Hoe gaat men om met dieren?

Vegetarisme in het Boeddhisme?

Abortus en euthanasie in het Boeddhisme?

Wat vinden Boeddhisten van de doodstraf?

Discriminatie?

De mensenrechten?

Oorlogen?

Overig

Is het Boeddhisme een geloof?

« Laatst bewerkt op: 17-03-2013 17:39 door lord rainbow »
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

Offline Darius

• Boeddha Forumganger
  • **
  • Helder & Wakker
    • Bekijk profiel
Goed initiatief :)
Zolang de ruimte bestaat,
Zolang er gewaarwordende wezens bestaan,
Zal ook ik blijven bestaan,
Om te helpen, om te dienen,
Om mijn bijdrage te leveren.

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
Goed initiatief :)
Dankje :).

Ik hoop dat ik de vragen ook juist beantwoord en anders hoor ik het wel, toch?

redwasp

• Gast
assalaam alaikum,

nog een interessante vraag:

wat doen buddhisten met god?

slm,

redwasp

lord rainbow

• Gast
volgens mij behoort god tot  de zogenaamde ''onbesliste kwesties''.

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
assalaam alaikum,

slm,

redwasp
Zeer goede vraag. Zeer moeilijke vraag. Het antwoord van Lord Rainbow klopt, maar is ook niet de gehele waarheid, aangezien in andere toespraken andere dingen staan. In ieder geval staat een god of de oppergod nooit boven de mensen. Hij is net zo goed gebonden aan vergankelijkheid, zelfloosheid en lijden dan elk ander wezens al hoewel hij vaak meer vermogens heeft. Maar zodra ik mij er over gebogen heb, zal ik het antwoord proberen te nuanceren.

Ik vraag mij af of Amitabha-Boeddha (de komende Boeddha) niet al in het Zuiver Land Boeddhisme met al zijn veelvuldige aanbedingen verheven is tot God? Sowieso vind ik het idee achter Zuiver Land een beetje krom, want zolang met nog af weet van het Boeddhisme kan er nooit een ZelfVerlichte = Boeddha ontstaan.

Met Metta,
Django

lord rainbow

• Gast
hoi django,

welke toespraken zijn dat ?

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
hoi django,

welke toespraken zijn dat ?

Hey Lord Rainbow,

Sorry voor mijn late reactie, ben druk bezig met studeren  ;). De belangrijkste suttas waar veel goden in voorkomen zijn de Digha Nikaya suttas 13-21 uit mijn hoofd.

Hierin is de "oppergod" Brahma. Uit de suttas komen vaak vragen naarvoren om tot Brahma te komen gesteld door Brahmanen. Volgens Brahmanen was Brahma de schepper van de wereld. De Boeddha beweerde volgens een verhaal van een vorige geboorte ooit de doelstelling gehad te hebben om net zoals Brahma te worden of in contact te komen met Brahma. Dit was hem gelukt en nadien werd hij wedergeboorte in de Brahma-wereld. Maar in de toespraak vertelde hij erbij dat het niet het einde was. Hoewel de praktijk van Brahmanen om een goed persoon te worden altijd positief beoordeeld worden, wordt toch gesteld dat een leven in devotie en praktijk voor een God nooit het eindpunt is aan lijden.

In een andere sutta wordt de status van Brahma betwist. Hoewel hij zelf en zijn volgelingen er overtuigd van zijn dat hij de schepper van de wereld is, wordt deze verklaring als foutief beschouwd omdat zij niet ver genoeg terug kunnen kijken in de keten van wedergeboorte. Er wordt verondersteld dat Brahma na 1 inkrimping van de verschillende werelden, bij expansie het eerste wezen is dat terug valt na het keerpunt van inkrimping naar expansie. Vervolgens denkt dit wezen dat het leuker zou zijn als er andere wezens aanwezig zijn. Hierna vallen er nog meer wezens terug in een sfeer waardoor dus Brahma denkt dat hij deze wezens heeft geschapen. Ook de zojuist wedergeboren wezens geloven dit. Deze sterven dan en worden ergens anders wedergeboren. Na enkele levens kunnen deze de praktijk van meditatie op zich nemen en hun "eerste" wedergeboorte in het "nieuwe" universum herinneren, waarna zij Brahma gaan aanbidden.

Maar ik denk dat de term "aldus heb ik gehoord" nogal van toepassing is op bovenstaande paragraaf ;).

Een ander gebruik is dat goden vooral eerbied en respect hebben voor de Boeddha. De Boeddha wordt als hoger gezien dan alle andere wezens aangezien hij werkelijk verlicht is van lijden. Ik weet niet of er in de wereld van Brahma zeg maar lijden is, maar er kan zeker weer lijden ontstaan doordat ze nog niet verlost zijn van de cyclus van wedergeboorten.

Dus het inzetten voor een God gebaseerd op heilzame praktijken, leidt tot goed karma wat wedergeboorte kan veroorzaken overeenkomstig het karma.

Ik hoop dat dit verduidelijkend is :).

Met Metta,
Django

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
Het is wel expliciet vermeld bij de onbesliste kwesties maar toch heb ik het idee dat door middel van anatta(niet-zelf) en anicca (vergankelijk) die gelden voor alle fenomen eigenlijk een antwoord voor die vraag op handen is. Ook de onderlinge afhankelijkheid van alles wat bestaat en de eigen handelingen de basis vormen voor de persoonlijkheid, geven weinig ruimte voor een aloverheersende schepper. 

Zie ook:

"Nadat ik deze brahmanen en asceten benaderd had die van mening zijn, dat wat een persoon ook ervaart (...) dat dat allemaal veroorzaakt is door de daad van een bovennatuurlijke schepper, zei ik tegen hen: 'Is het waar dat je van mening bent dat (...) wat een persoon ook ervaart (...) dat dat allemaal veroorzaakt is door de daad van een bovennatuurlijke schepper?' Door aldus door mij te zijn gevraagd, bevestigden zij dit. Daarop zei ik tegen hen: 'In dat geval is iemand een moordenaar van levende wezens door de daad van een bovennatuurlijke schepper. Dan is iemand in dat geval een dief (...) een overtreder in seksueel gedrag (...) een leugenaar (...) een tweedrachtzaaier (...) iemand die harde woorden spreekt (...) iemand die onzin kletst (...) hebzuchtig (...) kwaadwillig (...) iemand met verkeerde inzichten, door de daad van een bovennatuurlijke schepper.' Monniken, wanneer iemand zich beroept op de daad van een bovennatuurlijke schepper en dat als zijnde essentieel beschouwt, dan is er geen verlangen, geen inspanning en denkt men niet: 'Dit moet gedaan worden. Dit moet niet gedaan worden.' Wanneer iemand als waarheid of realiteit niet helder krijgt wat wel en wat niet gedaan moet worden, dan is iemand verward en onbeschermd. Dan kan iemand niet naar zichzelf verwijzen als iemand die een contemplatief leven leidt. Dit was mijn tweede verwerping van die brahmanen en asceten die er zulk een leer op na houden, die zulke meningen zijn toegedaan. " http://www.sleuteltotinzicht.nl/a03-061.htm

Met Metta,
Django

lord rainbow

• Gast
...zoals ik het lees heeft de boeddha het hier

niet over het al of niet bestaan van god,

maar

over het uit handen geven

van de verantwoordelijkheid voor je eigen handelen...

...daarentegen

moet er wel een eerste oorzaak zijn..

dat wordt weggemoffeld/opgelost door te spreken over ''beginloze tijden'',

een kwalificatie die christenen toewijzen aan god,

hij heeft altijd bestaan

en is zijn eigen oorzaak.

wartaal....

« Laatst bewerkt op: 20-12-2007 17:40 door lord rainbow »

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
...zoals ik het lees heeft de boeddha het hier

niet over het al of niet bestaan van god,

maar

over het uit handen geven

van de verantwoordelijkheid voor je eigen handelen...

...daarentegen

moet er wel een eerste oorzaak zijn..

dat wordt weggemoffeld/opgelost door te spreken over ''beginloze tijden'',

een kwalificatie die christenen toewijzen aan god,

hij heeft altijd bestaan

en is zijn eigen oorzaak.

wartaal....

Wat zou ooit een eerste oorzaak kunnen zijn? En hoe kan dit er ooit ontstaan? Is de oorzaak er alleen omdat er een gevolg is? Als de oorzaak weg valt, valt dan ook het gevolg weg en andersom?

Het altijd geweest zijn vind ik dan nog enigzins een verklaring. Een God kan de eerste oorzaak niet verklaren, voor zover ik weet, is de natuurkunde ook nog niet bij de eerste oorzaak aanbeland.

Zit ons probleem in het denken van termen van dualiteiten, maar is het in denken van niet-dualiteiten niet ook een dualiteit?

Is de eerste oorzaak voor onszelf, het begin van ons universum niet heel gewoon de samenkomst van een bevruchte eicel met bewustijn?

Begin en einde van leven, vindt niet veel relevantie in de leringen van de Boeddha, waarin er meer gekeken wordt naar het begin en einde van lijden. Misschien niet veel vragen of angst weg nemend ten opzicht van dit vraagstuk, eerder een weg om dit vraagstuk op de juiste manier te benaderen... wat kunnen wij nu doen!

Met Metta,
Django

lord rainbow

• Gast
..de zaak onbeslist laten...

Ahimsha

• Gast
Goutama heeft het bestaan van goden nooit ontkend. Wat dat betreft is het geen atheïstische visie.
De leer zou een weldaad voor de goden zijn, omdat zij immers ondanks hun vermogen aan dezelfde cirkelgang zijn onderworpen. Omdat Boeddha hier verder geen uitspraken over deed kan je er nooit van uitgaan dat alle goden dezelfde positie bekleden omdat hij geen kennis bezat van andere religieuze stelsels. Als je de geschiedenis kent kan je zien dat hij een aantal ideeën (van anderen) heeft gebruikt om zijn eigen leer zijn vorm te geven. Stel dat een God zo machtig zou zijn om een toestand te creëren waardoor deze cirkelgang wordt doorbroken en waar komt het beeld vandaan dat boeddha heeft om de juiste weg te gaan? Het is mogelijk om een bepaalde visie te hebben maar wanneer dit niet in overeenstemming is met de werkelijke bron doelloos.

Traditioneel spreekt men in het boeddhisme van zes bestaansrijken.(psychologisch).
Het Godenrijk of de wereld van trots en blind  genot.
Het rijk van de halfgoden (asura's) of de wereld van jaloezie en machtsstrijd
Het mensenrijk of de wereld van begeerte en gehechtheid.
Het dierenrijk of de wereld van verwarring en onvrijheid.
Het rijk van de hongerige geesten (preta's) of de wereld van gierigheid en dwanggedachten.
Het hellenrijk of de wereld van haat en diepe paranoia.

(Dit is zijn deels Mahayana opvattingen).

« Laatst bewerkt op: 08-11-2008 13:51 door Ahimsha »

Ahimsha

• Gast
Waar ging boeddha heen en wat is Nirwana? Dat is een vraag waar veel boeddhisten mee worstelen en op allerlei manieren proberen te verklaren. Maar boeddha wees alleen naar dat moment van inzicht. Het is natuurlijk wel een gegeven dat boeddha zich niet geheel van de vedisch-brahamaanse wortels kon losmaken. Het grote zijn waar wij allen deel van uit maken bepaald ons wezen. Wat is haar oorsprong of waarom heeft zij die vorm en dat wordt volgens mij niet beantwoord. Waarom vraagt men waar de pijlen vandaan komen en is het niet beter om de wonden te verzorgen? De sleutel van dit inzicht ligt verborgen in de structuur van het heelal en wat zijn wisselende vorm continueert.

.
« Laatst bewerkt op: 08-11-2008 14:45 door Ahimsha »

Acalanatha

• Gast
assalaam alaikum,

slm,

redwasp
Hallo,
Boeddhisten kennen het begrip god zoals men het in het Christendom, Jodendom en Islam kent niet. Het Boeddhisme is niet monotheistisch. Als, dan eerder polytheistisch.

In Gassho
Acalanatha

Offline Winnetoe

• Verspreider van inzicht
    • Bekijk profiel

Wat zijn Boeddhistische normen en waarden?

Boeddhisten observeren vijf morele regels.
  • Ik neem me voor mezelf te onthouden van doden.
  • Ik neem me voor mezelf te onthouden van nemen, wat niet wordt gegeven.
  • Ik neem me voor mezelf te onthouden van seksueel wangedrag.
  • Ik neem mij voor mezelf te onthouden van het spreken van leugens, van lasterende taal, harde woorden en onzinnig gepraat.
  • Ik neem mij voor mezelf te onthouden van alcohol en andere drugs.
.

Deze vijf morele regels, tezamen met het idee van liefdadigheid, vormen de basis voor normen en waarden.  Gedrag dat leidt tot het uitdoven van haat en begeerte wordt aangemoedigd, terwijl gedrag dat leidt tot meer verlangens en afkeer wordt ontmoedigd.
Hatred can never be overcome by hatred. Hatred can only be overcome by love!

Ahimsha

• Gast
assalaam alaikum,

slm,

redwasp
Hallo,

Boeddhisten kennen het begrip god zoals men het in het Christendom, Jodendom en Islam kent niet. Het Boeddhisme is niet monotheistisch. Als, dan eerder polytheistisch.

In Gassho
Acalanatha

Als Boeddha zich niet bemoeit met de goden, maar wel gebruik maakt van een structuur welke door een God (bijv Bahman) is geschapen om zijn verlossing te bereiken, beantwoord hij dan aan de wil (welke structuur vertegenwoordigd) van deze God of is de structuur van dit alles buiten zijn wezen? 

richardhgz04

• Gast
Hoe kijkt het boeddhisme tegen de evolutietheorie aan?
En hoe kijkt het boeddhisme tegen het hebben van kinderen aangezien je die in een wereld gooit vol met lijden enz?
Ik ben een beginner / ontdekker dus misschien zijn de vragen wat vreemd?
alvast bedankt!

lord rainbow

• Gast
De evolutie theorie past prima binnen het boeddhisme.
De gedachte van de evolutie theorie betrekt zich op de
ontwikkeling en het ontstaan van soorten.
zeg maar de materiele kant,de vorm kant van het leven.

Boeddhisme gaat vooral over geest/bewustzijn.

Wat betreft het geboren worden van kinderen:

De boodschap van het boeddhisme is  dat leven lijden is,
maar ook dat er bevrijding van lijden is.

richardhgz04

• Gast
Verlangen is dus een belangrijke reden van het lijden. Nou vroeg ik mezelf af (als groot muziekliefhebber) Is het ook verkeerd om bijvoorbeeld verlangen te hebben naar een cd? want die kan mij ook veel plezier geven. Ook maak ik zelf muziek (basgitaar) Ik snap het nog niet echt denk ik. Moet je helemaal afstand doen van materialistische dingen? Sommige spullen heb je gewoon nodig zoals een auto (om naar me werk te gaan).
Waar kan ik als beginner / ontdekker mee beginnen?

lord rainbow

• Gast
Moet je helemaal afstand doen van materialistische dingen? Sommige spullen heb je gewoon nodig zoals een auto (om naar me werk te gaan).
Waar kan ik als beginner / ontdekker mee beginnen?

Je hoeft geen letterlijk afstand te nemen van dingen.
Onthechten is een mentale aangelegenheid.
Maak gebruik van de dingen,heb plezier ervan.
Maar hecht er niet overdreven aan.
In het (overdreven)hechten zit het lijden verborgen.

Je nieuwe basgitaar blijft nooit dat prachtige ding uit de etalage.
Op een gegeven moment komt er een eerste krasje op.
Je laat hem per ongeluk eens vallen.Dan bevalt je ineens de sound niet meer
en na verloop van tijd kun je zelfs besluiten
hem van de hand te doen en een andere te kopen...

Ga er dus niet (overdreven) aan zitten hechten,want het leven staat niet vast
en alles veranderd.
Je kunt je gitaar natuurlijk wel waarderen en hem goed onderhouden en dergelijke

Dat is denk ik het punt.
Het gaat er niet om hoe groot je huis is of dat je de duurste Fender hebt.

Een monnik mag slechts een bedelnap hebben.
Hieraan kan hij zeer gehecht zijn.
Wanneer hij die kom zou kwijtraken of deze zou stuk vallen,
dan is de geest van deze monnik(die erg gehecht is aan zijn bedelnap),
helemaal verstoord en vervuld met emoties voortkomend uit het verlies van zijn bedelnap.

...kunnen we zonder verlangen
verlangen naar bevrijding......?

...zouden we zonder lijden
naar bevrijding streven.........?
« Laatst bewerkt op: 08-09-2011 19:32 door lord rainbow »

richardhgz04

• Gast
Heel erg bedankt voor de reactie's! Ik heb hier echt wat aan en heb nog een hoop te leren. Ik voel me wel steeds meer aangetrokken tot het boeddhisme maar ik wil het tot in de puntjes uitzoeken. nogmaals bedankt

Offline chan

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
Ik zal me hier niet nogmaals gaan bezighouden met het schrijnende tekort aan de zin: Ik vind dat....... Naar mijn mening is.......... Vanuit mijn ervaring heb ik nu het idee dat............Het lijkt m ij ........ Enzovoort. Het is blijkbaar een van de ziektes die men kan terugvinden in de vooral belerende meningen die mensen graag uiten.
Slechts dus deze opmerking hierover want verder blijkt het toch geen zoden aan de dijk te zetten.

Wat de vraag van richard betreft. Het is opmerkelijke dat meningeen die zich hier 'aanmeldt' met de 'blijde' boodschap dat hij of zij het Boeddhisme heeft gevonden of zoekt en hier dan, over de consequenties van het zoeken of vinden van het Boeddhisme, (neem bijvoorbeeld de onthechting), getrakteerd wordt op de meest uiteenlopende en soms ook steeds weer uitgebreide manifestaties van denkarbeid, van anderen. Nogal eens lijkt die denkarbeid niet meer dan random picking van eerder gelezen teksten/boeken.

Wat opvallend is is het ontbreken van de vraag:  Waarom wil je je verbinden met of heb je je verbonden met Boeddhisme?
Waar komt die behoefte vandaan?
Soms zou je je de vraag zelfs zo kunnen stellen: Waarom wil je je verbinden met iets wat je klaarblijkelijk nog niet eens kent. (En dat laatste is in de meeste gevallen zo)
Ik denk dat het veel wezenlijker is dat men zich met die vraag bezighoudt in plaats van al heel snel te vervallen in allerlei belerende en abstraherende verhandelingen.

Wat onthechting betreft, naar mijn mening is het zo dat je onthechting niet moet opvatten als een afstand nemen van het materiële. Doodeenvoudig omdat, als je dat consequent zou doen, je dan naakt ergens buiten van honger en dorst zou sterven.
Onthechting lijkt mij meer een spirituele activiteit die er toe leidt dat je niet afhankelijk wordt van de materiële wereld om je heen, dat je dus niet in een situatie komt waarin je slaaf bent van de materiële zaken waar je in het leven mee te maken kunt hebben.
Als je in die zin onthecht bent, dan ben je daar - spiritueel gesproken-  vrij van.
Dat is - lijkt mij  - een bewustwordingsproces.

Maar goed, terugkomend op mijn eerste vraag; is het niet allereerst van belang om je je er bewust van te worden waarom je iets wilt of hebt met Boeddhisme?
Om dan daar eerst eens 'vrij' van te worden?

De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn

Offline Kobe

• Bekijk profiel
Een goed voorbeeld over onthechting zou kunnen zijn.

Ik neem mij als voorbeeld, ik werk in de IT sector.
Zit dagen lang op het Internet te surfen ect ect, mijn mails worden ieder uur gecontroleerd of iedere 15 min beter.  :)

Wat doe ik naast mijn werk, koop ik me nog een IPHONE om dan toch maar na mijn werk ook die mails te kunnen lezen. Ik vind dat je dit niet echt vrij kan noemen.

Probeer hier echt iets aan te doen, maar denk dat dit een goed voorbeeld is.

richardhgz04

• Gast
@Chan.
Ik was van mening dat dit forum mede bedoeld was om het boeddhisme te ontdekken.
Ik kan me hier natuurlijk in vergist hebben. Ik heb me lange tijd verdiept in allerlei levensovertuigingen.
Zo heb ik me bezig gehouden met het sociaal darwinisme , Ásatrú , Occultisme , Satanisme en heb ik een redelijke kennis van de bijbel. Ik vind namelijk dat als je ergens over wil oordelen moet je het eerst zelf onderzocht hebben. Via een oude engelse Hindoestaanse leraar van mij kwam ik in aanraking met het boeddhisme (hoe gek dit ook klinkt) Hij vertelde mij het verhaal van Siddharta Gautama en zijn zoektocht. Ik vond dit een heel interessante manier van denken en daarom besloot ik mij hier meer in te verdiepen. Als ik over het boeddhisme lees dan roept dat bij mij allerlei vragen op, daarom besloot ik lid te worden van dit forum in de hoop mijn kennis te verrijken.     

Buddha Amitabha

• Gast
.
« Laatst bewerkt op: 28-09-2011 19:50 door Buddha Amitabha »

Offline chan

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
Dit Forum is vermoedelijk opgezet om zowel kennis over het Boeddhisme te verspreiden als in gesprek te gaan vanuit opgedane kennis over onder andere Boeddhisme.
Dat laat niet onverlet om uit te zoeken waarom je je als mens aangetrokken voelt tot Boeddhisme, waar zoals gezegd de meesten mensen vrijwel niets van af weten, en bijvoorbeeld niet tot  - de Islam, vormen van christendom, het joodse geloof enzovoort.

In het laatste geval verkrijg je kennis over jouw zelf,  in het eerste geval, kennis opdoen over het Boeddhisme, is het mogelijk dat je niet veel verder komt dan abstract  gedachtengegoochel over allerlei facetten van bijvoorbeeld Boeddhisme.
Ik zou zo zeggen dat als mensen werkelijk over religie zouden willen leren dat ze dat dan objectief betrekken op alle religies en niet vanuit een of andere subjectiviteit met betrekking tot een religie in het bijzonder.

Maar het zou kunnen dat jij in een brede spirituele ontwikkeling bent geinteresseerd.
Dat weet je van jezelf beter als dat ik dat kan weten.
Ik wens je in ieder geval een goede ontwikkeling toe.

Offline chan

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
Deze topic is inderdaad bedoeld voor beginnersvragen over het Boeddhisme, richardhgz04. Dus beginners, stel gerust je vragen, dan zal ik als Boeddhist proberen te antwoorden wat ik weet. Anderen enigszins op weg kunnen helpen in alle eerlijkheid en vriendelijkheid is een groot goed. Al is het maar een eerste aanzet, want zelfwerkzaamheid is waar het daadwerkelijk om draait. ;)

Nu meende ik toch B A dat je in een eerdere mail had aangegeven dat je geen Boeddhist bent maar je het gevoel had dat je met je 'eigen denken' het dichtste uitkwam bij Boeddhisme?????
Net zoals ik een paar keer meende van je te hebben gelezen dat je lang geleden al alle boeken aan de kant hadgegooid, onder de vermelding hoe belangrijk het is om daar afstand van te doen,  terwijl ik nu in dit forum een hele lijst boeken van je tegenkom als bijdrage in een discussie.

Ja, ja, het kan verkeren.

Buddha Amitabha

• Gast
.
« Laatst bewerkt op: 28-09-2011 19:50 door Buddha Amitabha »

richardhgz04

• Gast
Ik vind het wel grappig dat ik in mijn nieuwsgierigheid naar het boeddhisme stuit op onenigheid tussen 2 mensen die zich wel of niet boeddhist noemen en hier hun ongenoegen naar elkaar uitspreken. Zo zie je maar weer dat in elke religie of levensovertuiging (die allen vaak liefde prediken) mensen onenigheid met elkaar hebben of krijgen. Dat geeft helemaal niks het laat denk ik alleen maar zien dat we allemaal mensen zijn. Ik zal mijn zoektocht naar tja daar moet ik nog achter komen voortzetten door mijn pas gekochte boek over het boeddhisme te lezen en daardoor mijn kennis hierover te verrijken. Rest mij nog om een ieder een hele fijne dag toe te wensen.

Offline chan

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
Ik vind het wel grappig dat ik in mijn nieuwsgierigheid naar het boeddhisme stuit op onenigheid tussen 2 mensen die zich wel of niet boeddhist noemen en hier hun ongenoegen naar elkaar uitspreken. Zo zie je maar weer dat in elke religie of levensovertuiging (die allen vaak liefde prediken) mensen onenigheid met elkaar hebben of krijgen. Dat geeft helemaal niks het laat denk ik alleen maar zien dat we allemaal mensen zijn. Ik zal mijn zoektocht naar tja daar moet ik nog achter komen voortzetten door mijn pas gekochte boek over het boeddhisme te lezen en daardoor mijn kennis hierover te verrijken. Rest mij nog om een ieder een hele fijne dag toe te wensen.

Beste Richard. Wat je in het boek hopelijk zult lezen is de betekenis van Bodhisattva.
Daar is ook op het internet het volgende over te lezen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bodhisattva

Samengevat is het zo dat de ons bekende Boeddha 2500 jaar geleden geleeft heeft en daarvoor een Bodhisatva was. De volgende Boeddha, de Boeddha Maitreya zal over ongeveer 2500 jaar de staat van Boeddha bereiken. Deze Boeddha is nu een Bodhisattva.

Als je de verschillende teksten leest die het begrip Bodhisattva toelichten dan is het mogelijk om van jezelf te denken dat je een Bodhisattva bent. Dan ben je dan samen met de meer dan 2 milljard mensen die nu op aarde leven. Dan wordt het slechts een naam voor mens zijn. Wat veel interessanter is dan de naam is waar je ergens in je persoonlijke ontwikkeling uithangt.  Ik zou zeggen je kunt jezelf zien als een Bodhisattva die ergens op een punt in zijn ontwikkeling staat, niet volkomen gelijk met de andere mensen/Bodhisattva's om je heen, maar dat maakt niet uit. Want hoe verschillend de verschillen zijn kun  je zeker in het begin meestal toch niet weten.
Door kennis te nemen van de geschriften van en over het Boeddhisme, Hindoeisme, (waar het boeddhisme uit voort is gekomen) en vele andere ismen in deze wereld kun je jezelf door-ontwikkelen zoals ook de Bodhisattva Gautama op zijn manier 2500 jaar geleden heeft gedaan.
Een hele fijne dag verder.

Offline Katinka - Boeddha hoekje

• Mindfulness Trainer en Boeddhistisch Student
  • Administrator
  • Geslacht: Vrouw
  • Forum eigenaar en manager
    • Bekijk profiel
    • Een Boeddha hoekje
@Chan.
Ik was van mening dat dit forum mede bedoeld was om het boeddhisme te ontdekken.
Ik kan me hier natuurlijk in vergist hebben. Ik heb me lange tijd verdiept in allerlei levensovertuigingen.
Zo heb ik me bezig gehouden met het sociaal darwinisme , Ásatrú , Occultisme , Satanisme en heb ik een redelijke kennis van de bijbel. Ik vind namelijk dat als je ergens over wil oordelen moet je het eerst zelf onderzocht hebben. Via een oude engelse Hindoestaanse leraar van mij kwam ik in aanraking met het boeddhisme (hoe gek dit ook klinkt) Hij vertelde mij het verhaal van Siddharta Gautama en zijn zoektocht. Ik vond dit een heel interessante manier van denken en daarom besloot ik mij hier meer in te verdiepen. Als ik over het boeddhisme lees dan roept dat bij mij allerlei vragen op, daarom besloot ik lid te worden van dit forum in de hoop mijn kennis te verrijken.   

Tuurlijk - dit forum is bedoeld voor iedereen die iets over het Boeddhisme te zeggen of te vragen heeft. Deze specifieke thread is bedoeld voor beginners om vragen te stellen. Als het over komt alsof dat niet kan, of dat mensen hun mond zouden moeten houden omdat ze niet (officieel) Boeddhist zijn, dan is dat een misverstand.

Verder is het Boeddhisme heel open: je kunt best Hindu zijn en ook veel van het Boeddhisme leren. Veel Hindoe's zien het Boeddhisme zelfs als onderdeel van het Hindoeïsme, al doet dat de realiteit van de meeste Boeddhisten geen recht.

richardhgz04

• Gast
Hoe kan het dat er zoveel verschillende stromingen binnen het boeddhisme zijn? Komt dat omdat iedereen zijn eigen interpretatie heeft over hoe het nirwana te bereiken? Of worden de woorden van boeddha niet altijd goed begrepen? Binnen het christendom bijvoorbeeld bestaan er vele verschillende stromingen. Ik vind dat 1 van de redenen dat het christendom zo ongeloofwaardig is. 

lord rainbow

• Gast
Hoe kan het dat er zoveel verschillende stromingen binnen het boeddhisme zijn?

Dat er verschillende scholen ontstaan,wordt uitgelegd aan de hand van dat er verschillende 'soorten'mensen zijn.

In de trant van:

we moeten allemaal eten om in leven te blijven,
maar niet iedereen houdt van spaghetti.
Het gaat erom dat we via onze voeding voldoende eiwitten,koolhydraten,vezels,vitaminen,mineralen en vetten binnenkrijgen.

Niet ieder mens heeft dezelfde intellectuele vaardigheden,gevoeligheden,voorkeuren enz.

Vandaar dat je allerlei accent verschillen ziet tussen scholen.

voor meer info met betrekking tot geschiedenis van stromingen:

De zes concilies:

http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,713.0.html

Hinayana,mahayana en tantrayana

http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,577.0.html
« Laatst bewerkt op: 19-06-2012 12:29 door lord rainbow »

Offline Olivier88

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Antwoorden op beginners vragen.
« Reactie #34 Gepost op: 07-09-2015 12:55 »
Hallo allemaal.

Even geleden dat ik nog echt actief was maar dacht eerst zoals velen het blijkbaar aanraden eerst jezelf verdiepen en dan pas vragen stellen.

Is een forum een vorm van een sangha?
Of zijn er bepaalde regels voor in welke vorm van boeddhisme je ook volgt?

Is het aan te raden om structuur te hebben of juiste beoefening er van één van de vormen toe te passen of is dit geen noodzaak? Grote voertuig,kleine voertuig...Zen. Zoveel keuzes, moet je kiezen?

Cannabis.Alcohol wat is jullie Boeddhistisch standpunt?
Spreekt voor zich zelf denk ik.

Offline Snorlax

• Actief Lid
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: 07-09-2015 13:13 »
Beste Olivier88,

Sangha
Voor mij persoonlijk is de sangha in de eerste plaats de groep mensen met wie je samen een bepaalde stroming binnen het boeddhisme (zen, Tibetaans, ,,,) beoefent, maar in ruimere zin kan iedereen in je omgeving een deel uitmaken van die sangha. Er zijn ook niet-boeddhisten zijn van wie je iets kan leren en die een bron van inspiratie en hulp kunnen zijn. In die zin maakt dit forum ook deel uit van de sangha.

Wat het tweede punt betreft. In het begin, bij de eerste stappen binnen het boeddhisme, is het normaal en belangrijk dat je informatie verzamelt over de verschillende stromingen. Iedere stroming erkent het belang van de 4 nobele waarheden en het edele achtvoudige pad. Het einddoel van iedere stroming is ook dezelfde, nl. verlichting maar de weg ernaar kan verschillen. Welke weg je neemt is afhankelijk van verschillende factoren : je karakter, levenservaring, nabijheid van de groep, ... Mijn insziens is het het beste na verloop van tijd toch een keuze te maken en daarbij te blijven om een bepaalde diepgang in je beoefening te kunnen bereiken.

Alcohol en cannabis : één glas alcohol bij een speciale gelegenheid zal geen schade berokkenen aan jezelf of anderen (als je niet moet rijden tenminste, dan geldt voor mij "nul-tolerantie"). Bij het gebruik van cannabis ligt het anders : hier wordt vaak de psychologische verslaving onderschat. Bovendien kan gebruik van cannabis gevaarlijk zijn en bij gevoelige personen een psychose uitlokken.

Groetjes,
Snorlax

Aurelius Augustinus

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 07-09-2015 13:34 »
Feitelijk is het leven zelf de beste leermeester. Maar als u via het Boeddhisme beoefening zoekt, dan is het raadzaam om enerzijds het één en ander te lezen over wat de verschillende stromingen aan beoefening te bieden hebben. Daarna kunt u eens een bepaalde school bezoeken voor nader onderzoek en meditatie. U zult waarschijnlijk zelf merken wat u het meeste aanspreekt, dat kan uw weg zijn. Misschien blijkt later dat u toch ergens anders moet zijn, een andere stroming wilt kiezen of zelfs een andere religie. Zo ben ik jarenlang Boeddhist geweest, maar nu een Christen. Dat laatste verbaast veel mensen, omdat de zaken meestal andersom liggen. Maar zo is het voor mij nu eenmaal, ik ben zoals ik ben. Zen heeft mij altijd in het bijzonder aangesproken toen ik Boeddhist was, maar ik heb me ook verdiept in Theravada en zelfs het Tibetaanse Boeddhisme. Zen lijkt gemakkelijk, maar kan een behoorlijk moeilijke weg zijn.

U vraagt of een forum een soort sangha kan zijn. Dat kan tot op zekere hoogte, voor nadere informatie. Op zeer persoonlijk vlak lijkt me dat een leraar en een groep Boeddhisten in de praktijk zeer waardevol kunnen zijn. Dat kan een forum moeilijk overnemen, omdat we immers slechts elkaars teksten zien, en elkaar niet in levende lijve ontmoeten. Er zitten dus duidelijk beperkingen aan een forum. Wat betreft regels, elke sangha zal zijn eigen regels hebben, geënt op de Boeddhistische teksten. Daarnaast is het natuurlijk logisch dat er sociale regels zijn, overal waar mensen samenkomen houden we ons aan bepaalde omgangsvormen, daar ontkomt u niet aan.

Als u structuur wenst, duidelijkheid, dan kunt u die vast vinden. Zen lijkt zo open en structuurloos, maar vergis u niet, ook daar gelden regels en structuur. Alleen gaat Zen verder waar de regels eindigen. Het Zenboeddhisme wil de denkgeest, de mind, de logica relativeren en soms zelfs onderuit halen. Omdat het leven geen logica is, ideeën zijn menselijke uitvindingen. Ook hier geldt: zoek wat u het meeste aanspreekt, de leerling begint bij wat het beste bij hem of haar past in de praktijk. Dat kan soms een beetje zoeken zijn, maar uiteindelijk komt u vast op het juiste spoor. Mocht u ergens beginnen en het bevalt na verloop van tijd niet, zoek dan een andere weg. Zo simpel is het. Een leerling vroeg ooit aan zijn Zenmeester: “Waar is de weg, hoe kan ik hem vinden?” De Meester antwoordde simpelweg: “De weg die je zoekt, ligt pal voor je neus!” Als laatste wil ik in dit kader opmerken dat we eigenlijk ons hele leven "leerling" blijven. Ook ik ben een leerling, net als iedereen. Het leven blijft ons in situaties brengen waarvan we kunnen leren.

Wat betreft bedwelmende middelen, die zijn van oorsprong niet gewenst in het Boeddhisme. Waarom? Alcohol benevelt de geest, het is zelfs een harddrug. Hoe kunnen we mediteren met een bedwelmde geest? En dan cannabis, ik heb er zelf mee geëxperimenteerd. Het is eigenlijk net als alcohol een bedwelming, en maakt onze geest niet helderder. Het beïnvloedt de geest wel, en het is de vraag of u kunt mediteren met een geest die beïnvloed wordt door een middel van buitenaf. Ik maak bij cannabis één restrictie: het kan, mits zéér spaarzaam en sporadisch gebruikt minder kwaad dan alcohol. Maar zelfs een glaasje alcohol op zijn tijd kan in mijn optiek geen kwaad. Ik vind een totaalverbod onzinnig, maar ik denk wel dat we op onze hoede moeten zijn.

Het probleem met dit soort middelen is dat mensen er meestal wat meer van nemen dan eigenlijk goed voor hen is. Ik wil niet meteen beginnen over probleemgebruik, maar wees er liever uiterst voorzichtig mee. Cannabis kan op den duur een bepaalde mate van geestelijke afhankelijkheid oproepen. Veel gebruik ervan leidt nergens toe. Ik geef toe dat ik er in het verleden in mijn studententijd ook wel eens een beetje teveel van heb gebruikt, waarvan ik u verzeker dat het in spiritueel opzicht een doodlopende straat is. Het lijkt soms een zetje vooruit te geven op het spirituele pad, omdat het een geestelijk opwekkend middel is. Maar niets is minder waar, ik spreek uit ervaring dat het uiteindelijk totaal niets oplevert. Het is een genotmiddel, niets meer en niets minder. Ik ben nu 53 jaar oud, en ik drink hooguit eens in de drie of vier weken wel eens een biertje, maar dan nooit meer dan 2 glazen per keer. Vaker maar 1 glas. Ik heb er eigenlijk niet veel mee. Cannabis heb ik denk ik al meer dan 20 jaar geleden voor het laatst gebruikt, ik heb er (vooral in spiritueel opzicht) niets aan en niets mee.
« Laatst bewerkt op: 07-09-2015 13:44 door Aurelius Augustinus »

Offline Snorlax

• Actief Lid
  • **
    • Bekijk profiel
Ik vraag mij af of Amitabha-Boeddha (de komende Boeddha) niet al in het Zuiver Land Boeddhisme met al zijn veelvuldige aanbedingen verheven is tot God? Sowieso vind ik het idee achter Zuiver Land een beetje krom, want zolang met nog af weet van het Boeddhisme kan er nooit een ZelfVerlichte = Boeddha ontstaan.

Amithaba of Amida in het Japans is géén god en wordt door Reine Land Boeddhisten ook niet aanbeden als een god. In vele gevallen wordt hij in een huisaltaar zelfs niet afgebeeld en is enkel de geschreven nembutsu (namo amida butsu - ik neem mijn toevlucht tot Amida boeddha) aanwezig.
Hoewel Amida door sommige Reine Land boeddhisten wel aanzien wordt als een historische figuur zoals Shakyamuni, staat hij voor de meesten symbool voor de Dharma/de ware werkelijkheid.
Reine Land is een stroming die gebaseerd is op de zogenaamde "Anderkracht".
Men probeert dus niet door middel van zelfkracht (meditatie, ethisch leven, ...) de Verlichting te bereiken, maar door zich volledig toe te vertrouwen aan de werking van de geloftekracht van Amida.
Heel simpel, maar in het begin moelijk te begrijpen en vereist dus wat studie en lectuur van de beoefenaar.  :P

Groetjes,
Snorlax

« Laatst bewerkt op: 08-09-2015 18:17 door Dirk Knol »