Auteur Topic: De Historische Boeddha - Hans Wolfgang Schumann  (gelezen 4114 keer)

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Geslacht: Man
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
De Historische Boeddha - Hans Wolfgang Schumann
« Gepost op: 08-01-2008 22:38 »
Het stelt zichzelf voor als een inleiding tot de historische Boeddha en een inleiding tot de Boeddhistische leer maar in feite is dit boek een ingang tot het oude India. Schumann maakt gebruik van zeer gedetailleerde situatieschetsen van de tijd waarin de Boeddha geleefd moet hebben als ook een duidelijk beeld in wat voor context we de Boeddha moeten plaatsen. Schumann doet dit alles gebaseerd op de historische kennis die verzameld is de laatste honderd jaar en hij breidt de "bewezen" dingen aan elkaar vast door middel van vloeiende interpretatie. Ook worden de verschillende toespraken erbij gehaald om dingen te verduidelijken.

Hij verlaat hierin de traditionele introductie die veel gebruikt is in Nederlandse inleidingen van het verhaal waarin de Boeddha vier keer erop uit trekt en ziekte, dood, ouderdom en een asceet ontmoet. Dit verhaal stamt uit de 9e eeuw en is een vertelling gebaseerd op een niet-historische Boeddha in DN 12 (13 of 14, ik weet de precieze sutta niet uit mijn hoofd).

Ik beveel daarom ook dit boek aan voor iedereen die echt iets te weten wilt komen over de Boeddha. Een aanrader dus!
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

Ahimsha

• Gast
Re: De Historische Boeddha - Hans Wolfgang Schumann
« Reactie #1 Gepost op: 08-11-2008 16:27 »
Goed boek!