Auteur Topic: Inleiding in de meditatie bij VWBO Gent  (gelezen 2756 keer)

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Geslacht: Man
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
Inleiding in de meditatie bij VWBO Gent
« Gepost op: 23-01-2008 23:32 »
Vandaag heb ik weer eens de stoute schoenen aangetrokken om mijn goede voornemen in de praktijk te brengen: ik zou meer doen aan mij eigen ontplooiïng in het Boeddhsime. Aangezien ik nu al een tijdje in Gent zit en het idee heb dat ik hier ook nog een tijd zal blijven, ben ik vanavond bij de VWBO in gent geweest voor de inleiding in de meditatie. De weg er naartoe bevatte allerlei gedachten over het opzetten van een overkoepelende organisatie voor de digitale initiatieven en evenlei zulke ideeën. Voortgebracht met de pas van iemand diep in gedachten was ik iets te vroeg waarna ik een omweggetje nam om niet ongepast te vroeg aanwezig te zijn.

Bescheiden binnenkomend, met allereerst mijn schoenen en jas uitgetrokken te hebben, valt mijn oog direct op de grote kast gevuld met Boeddhistische boeken waar de verschillende kaften mij bekend voorkomen. "Heb ik al, heb ik al" waarmee ik tot het besef kom dat ik al best veel gelezen heb. "Weet ik al, weet ik al" is mij ook de rest van de gesproken inleiding bij gebleven. Gelukkig ben ik in deze meditatiegroep niet de enigste jongere aangezien er nog twee andere, naar mijn inziens, studenten aanwezig waren. De meditatiegroep bestond eigenlijk uit zeer verschillende mensen waar niet echt een bepaald label op te plakken was. Met een 25-tal personen was dit toch even wat anders dan dat ik gewend was bij Zin in Zen.

De meditatie, genaamd Metta Bhavana, wat zoveel betekent als Liefdevolle-Vriendelijkheid Meditatie, was een mengeling van verschillende andere technieken die ik al eerder gehoord heb bij metta-meditatie. Hier werd in, ik schat, 5 minuten voor iedere persoon, de vier personen (de zelf, de vriend, de neutrale persoon en de vijand) als object genomen waar de liefdevolle vriendelijkheid op gericht werd. Alles voorafgegaan door een belletje en de richtende woorden van de meditatie-begeleider. De gehele meditatie werd voorafgegaan door een "body scan" waar we ons bewust moesten worden van ons lichaam. In totaal hebben we een circa 30 minuten gemediteerd.

Wat mij opviel tijdens deze meditatie en ook erna dat mediteren 'de ander' zo menselijk maakt. Alsof de modekleding van de persoon afvalt en ik de naakte mens tegen kom. Het kuchen, het snuiven, het niezen, het diep ademen, het zuchten, het verzitten, alles maakt de ander zo menselijk. Het voelt zo natuurlijk aan. En ik vind de groep na het mediteren altijd zo heerlijk ontspannen. Niet zo ontspannen als na een bioscoop-uitje maar open en eerlijk. Wederom menselijk. Ik voelde me zeer verbonden met de anderen. Dus ik ben blij dat ik weer eens uit mijn 'kot' ben gestapd en verder ben gegaan.

Met Metta,
Django
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften