Auteur Topic: Kleintje op komst  (gelezen 7556 keer)

Blabla

• Gast
Kleintje op komst
« Gepost op: 24-05-2008 16:23 »
hallo allemaal. ik wordt binnen nu en acht maanden voor het eerst vader en wil als verrassing voor moeder en kleine een boeddha beeld aanschaffen. nu wil ik alleen wel dat het ehelemaal klopt en heb nog niet al te veel verstand van boedhisme en wat er allemaal bij hoort. help me aub wat kan en waar kan ik het halen zonder de xenos of zo binnen te lopen. wil dit echt goed doen. please help ????
« Laatst bewerkt op: 20-12-2011 14:41 door lord rainbow »

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Geslacht: Man
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
Re: kleintje op komst
« Reactie #1 Gepost op: 24-05-2008 16:58 »
Beste Blabla,

Gefeliciteerd met het vader worden maar voor het Boeddha beeld is het heel simpel: is gewoon onzin. Koop een leuk beeld wat je aanstaat en vraag misschien aan de winkeleigenaar de uitleg voor de houding van het Boeddha beeld. Maar die beelden zijn gewoon commerciele beelden waar weinig sprirituele waarde aan is. Het zal alleen waarde krijgen door je eigen manier waarmee je er omgaat maar dat kan met een slipper ook ;).

Een dikke lachende Boeddha is ontstaan in de Chinese kunst en is oorspronkelijk zelfs niet eens een afbeelding van de Boeddha. Je hebt ook de dunnere versie en die komt uit de Indische kunst.  Ik vind persoonlijk de indische mooier. Meestal in tuincentra en bij de Wereldwinkel heb je mooiere beelden in plaats van de brol van de Blokker en de Xenos. Ook op het internet verkopen ze soms mooie.

Met vriendelijke groet,
Django
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

lord rainbow

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 24-05-2008 17:14 »

misschien heeft Rinus wat.... ::)

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Geslacht: Man
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
« Reactie #3 Gepost op: 24-05-2008 21:26 »

misschien heeft Rinus wat.... ::)
Haha ja,
Ik had ook even gekeken of hij iets zou hebben maar ik zag dat hij geen stenen beelden had ;). Maar toch kan Blabla altijd nog even kijken op www.oostersekunst.com  ;)
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

Ahimsha

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 08-11-2008 10:26 »
Beste Blabla,

Ik ben het met DjangoVaal eens. Toch zijn er elementen in de boeddistische leer die de vorm van het beeld bepalen en als je dat waardevol vindt dan moet je daar op letten. Het is alleen maar symboliek.
Je kunt een beeld gebruiken voor projectie (zoals een medicijn boeddha) maar het moet geen voorwerp van verering worden.

Ik krijg wel eens de indruk dat sommige mensen denken dat als ze een boeddha beeld hebben en aanbidden dat zij boeddhisme bedrijven. Het is gebruikelijk bij het zuiver-land boeddhisme, maar een boeddhistische levenshouding blijft belangrijk.

Acalanatha

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 08-11-2008 11:22 »
hallo allemaal. ik wordt binnen nu en acht maanden voor het eerst vader en wil als verrassing voor moeder en kleine een boeddha beeld aanschaffen. nu wil ik alleen wel dat het ehelemaal klopt en heb nog niet al te veel verstand van boedhisme en wat er allemaal bij hoort. help me aub wat kan en waar kan ik het halen zonder de xenos of zo binnen te lopen. wil dit echt goed doen. please help ????

Hallo Blabla,
van harte gefeliciteerd met het vaderschap.
Wat betreft het kopen van een boeddhabeeld zou ik je willen adviseren het in een zaak te kopen waar men iets over het Boeddhisme weet of met een boeddhist te praten die van Boeddhabeelden af weet. Ook internet kan je veel informatie geven. Ik zou me zonder advies er niet aan wagen als je aan het beeld een bijzondere symboliek aan de geboorte van je kindje b.v. wilt koppelen.
In het Japanse Shingon Boeddhisme worden er twee Bodhissattva's met kinderen en moeders in verband gebracht en dat is Koyasu Jizo en Koyasu Kannon. De eerste is een mannelijke vorm en wordt in het Sanskriet ook wel Ksitigarbha genoemd, de tweede is een vrouwelijke en is een vorm van Avalokitesvhara, samen met Jizo de Bodhisattvan van Compassie en mededogen.
Laat je niet adviseren door iemand die het eigenlijk allemaal onzin vind dan wordt de aanschaf van een beeld misschien een teleurstelling.

In Gassho
Acalanatha
« Laatst bewerkt op: 08-11-2008 11:24 door Acalanatha »

Acalanatha

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 08-11-2008 11:26 »
Hallo Blabla,
hier is een foto van Koyasu Kannon.
Koop niet te snel een beeld of afbeelding. Op de afbeelding is een tuinbeeld te zien maar ze zijn ook voor in huis te koop.

In Gassho
Acalanata
« Laatst bewerkt op: 08-11-2008 11:33 door Acalanatha »

Acalanatha

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 08-11-2008 11:35 »
Hallo Blabla
Als alternatief is er ook nog Juntei Kannon de moeder van alle boeddha's

In Gassho
Acalanatha

Ahimsha

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 08-11-2008 12:11 »
Dit is Guanyin.

In het Chinese volksgeloof werd de vrouwelijke Guanyin getransformeerd in Avalokiteshvara als Bodhisattva / godin van het mededogen. Het is een kunstmatige intergratie van en ideologie in een oorspronkelijke leerstelling waardoor deze zijn vorm verliest.

.

Acalanatha

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 08-11-2008 16:23 »
Dit is Guanyin.

In het Chinese volksgeloof werd de vrouwelijke Guanyin getransformeerd in Avalokiteshvara als Bodhisattva / godin van het mededogen. Het is een kunstmatige intergratie van en ideologie in een oorspronkelijke leerstelling waardoor deze zijn vorm verliest.

Hallo
Begrijp niet zo goed wat je ermee wilt zeggen. Zo heeft het Boeddhisme toen het vanuit India naar China, en Tibet, Korea en Japan is gegaan zich vermengd met de bestaande cultuur en religie. Het Boeddhisme was in deze landen een vreemde religie. In China bestond er reeds de hoogstaande cultuur en religie van het Confusianisme en Taoisme, in Tibet was er Bon en in Japan was er Shinto. Alleen door te integreren had het Boeddhisme er kans. In het Mahayana en Vajrayana is deze Kannon (Japans) Quan Yin (China) als vrouwelijke Avalokitesvhara vorm volledig geaccepteerd en blijft het principe van Compassie en mededogen hetzelfde.

In Gassho.
Acalanatha
« Laatst bewerkt op: 08-11-2008 18:12 door Acalanatha »

Ahimsha

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 08-11-2008 20:41 »
Begrijp niet zo goed wat je ermee wilt zeggen. Zo heeft het Boeddhisme toen het vanuit India naar China, en Tibet, Korea en Japan is gegaan zich vermengd met de bestaande cultuur en religie. Het Boeddhisme was in deze landen een vreemde religie. In China bestond er reeds de hoogstaande cultuur en religie van het Confusianisme en Taoisme, in Tibet was er Bon en in Japan was er Shinto. Alleen door te integreren had het Boeddhisme er kans. In het Mahayana en Vajrayana is deze Kannon (Japans) Quan Yin (China) als vrouwelijke Avalokitesvhara vorm volledig geaccepteerd en blijft het principe van Compassie en mededogen hetzelfde. In Gassho. Acalanatha

Bepaalde onderdelen veranderen en daarmee ook de kijk op de dingen.
Het is maar de vraag of ze hetzelfde zijn en/of hetzelfde doel bereiken. Boeddha heeft hier zelf op gewezen. Wat de leer aangaat! Dwalingen vindt je niet buiten het boeddhisme, maar in het boeddhisme. Ben jij van mening dat ze allemaal hetzelfde zijn? Zen krijgt vaak een andere plaats, en het wordt binnen een cultuur traditie geplaatst waardoor het zijn oorspronkelijke karakter verliest. Is de rijke zaken man die ten koste leeft van anderen en zen bedrijft een boeddhist of volgt hij het juiste pad? Het zuivere land aanbid Amitabha als een God. Er zijn overeenkomsten maar ook vele verschillen. De Dalai Lama een incarnatie van goddelijke Avolokiteshvara?
Het is een aardige en lieve man, maar wanneer gebruikt hij nu eens zijn vermogens?

« Laatst bewerkt op: 08-11-2008 20:48 door Ahimsha »

Acalanatha

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 09-11-2008 00:32 »
Begrijp niet zo goed wat je ermee wilt zeggen. Zo heeft het Boeddhisme toen het vanuit India naar China, en Tibet, Korea en Japan is gegaan zich vermengd met de bestaande cultuur en religie. Het Boeddhisme was in deze landen een vreemde religie. In China bestond er reeds de hoogstaande cultuur en religie van het Confusianisme en Taoisme, in Tibet was er Bon en in Japan was er Shinto. Alleen door te integreren had het Boeddhisme er kans. In het Mahayana en Vajrayana is deze Kannon (Japans) Quan Yin (China) als vrouwelijke Avalokitesvhara vorm volledig geaccepteerd en blijft het principe van Compassie en mededogen hetzelfde. In Gassho. Acalanatha

Bepaalde onderdelen veranderen en daarmee ook de kijk op de dingen.
Het is maar de vraag of ze hetzelfde zijn en/of hetzelfde doel bereiken. Boeddha heeft hier zelf op gewezen. Wat de leer aangaat! Dwalingen vindt je niet buiten het boeddhisme, maar in het boeddhisme. Ben jij van mening dat ze allemaal hetzelfde zijn? Zen krijgt vaak een andere plaats, en het wordt binnen een cultuur traditie geplaatst waardoor het zijn oorspronkelijke karakter verliest. Is de rijke zaken man die ten koste leeft van anderen en zen bedrijft een boeddhist of volgt hij het juiste pad? Het zuivere land aanbid Amitabha als een God. Er zijn overeenkomsten maar ook vele verschillen. De Dalai Lama een incarnatie van goddelijke Avolokiteshvara?
Het is een aardige en lieve man, maar wanneer gebruikt hij nu eens zijn vermogens?

Hallo
Ik ben de mening toegedaan dat het Boeddhisme niet statisch maar aan evolutie onderhevig is. De Leer van Shakyamuni Boeddha  blijft hetzelfde, het Boeddhisme, de manier waarop men het leeft en beleefd is evolutionair. Kan ook niet anders. En gelukkig dat het Boeddhisme uit India is gegaan, anders bestond het niet meer.We zijn allemaal anders. En leven niet meer in ca 500 jaar BC. De Boeddha heeft hen die Zijn leer verder brachten geactiveerd om zich aan de locale situatie aan te passen. Taalgebruik, cultuur. Het was niet uit te sluiten dat er bestaande aspecten door het Boeddhisme werden geacepteerd het bracht het volk dichter bij de Leer. Zijn mening was dat het toch aan de persoon zelf lag of hij/zij er mee eens was. Vind de vermenging van het Boeddhisme met andere aspecten niet zo een grote ramp, mits de Leer en de essentie ervan hetzelfde blijft.. Het is ook zo dat andere culturen verschillende aspecten van het Boeddhisme opgenomen hebben. En waarom ook niet. Vandaag de dag wordt in Christelijke kringen ook aan Zazen gedaan.
Zelfs in het Theravada Boeddhisme in Thailand dat waarvan men placht te zeggen dat het origineel is zoals ten tijde van de Shakyamuni Boeddha is vermengd met Brahmanisme en geestenverering. Voordat Theravada in Thailand kwam was er zelfs het Mahayana.(Lokesvahra).Rituele tatoeages door monniken uitgevoerd en amuletten voor geluk en bescherming.
Ik kan het geen dwalingen noemen. Of de rijke zakeman die ten koste van anderen leeft en Zen bedrijft een Boeddhist is bepaalt alleen hijzelf. De Jodo Shin Shu boeddhisten aanbidden Amitabha niet als een God, maar als de enige Boeddha waar zij vertrouwen in schenken en op bouwen. Welke vermogens zou de Dalai lama dan moeten hebben?

Mijn conclusie: vind het geen probleem als Avalokitesvhara soms Kannon, Quan Yin of Chenrezig wordt genoemd, soms mannelijk soms vrouwelijk is. Als hij/zij maar de Bodhisattva van Compassie en Mededogen is.

In gassho
Acalanatha

Ahimsha

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 16-11-2008 14:05 »

Hallo
Ik ben de mening toegedaan dat het Boeddhisme niet statisch maar aan evolutie onderhevig is. De Leer van Shakyamuni Boeddha  blijft hetzelfde, het Boeddhisme, de manier waarop men het leeft en beleefd is evolutionair. Kan ook niet anders.

De mens is weliswaar aan de omstandigheden onderhevig maar veranderd dit ook de structuur waarop de oorspronkelijke boeddhisme werd gebaseerd en zo ja wat is dan de waarde van haar oorsprong? 

Het relateren van taal en cultuur om het boeddhisme begrijpelijk te maken is niet het probleem maar wel als deze dusdanig wordt ge├»mplanteerd zodat het karakter verandert.   

Zijn mening was dat het toch aan de persoon zelf lag of hij/zij er mee eens was.

Maar dat maakt de leer toch niet anders?

Vind de vermenging van het Boeddhisme met andere aspecten niet zo een grote ramp, mits de Leer en de essentie ervan hetzelfde blijft..

En is dat altijd zo?  Bijv Theravada boeddhisten zijn een ander mening toegedaan en adopteren liever geen andere elementen of concepten. Er zijn niet voor niets concili├źn geweest om de leer zuiver te houden en daarbij werd waarde gehecht aan de kennis inzake de oorspronkelijke leer.
Boeddha heeft gewezen op de dwalingen welke naar zijn dood hun intreden zouden doen.
Is het dan niet belangrijk om dat gegeven te gebruiken, om het pad zuiver te houden of ben van mening dat zijn leerlingen door evolutie meer kennis hebben verworven dan Goutama, zodat zij de structuur van het pad kunnen veranderen en wat maakt dat het inzicht van Goutama niet volledig was?

Het is ook zo dat andere culturen verschillende aspecten van het Boeddhisme opgenomen hebben. En waarom ook niet. Vandaag de dag wordt in Christelijke kringen ook aan Zazen gedaan.
Zelfs in het Theravada Boeddhisme in Thailand dat waarvan men placht te zeggen dat het origineel is zoals ten tijde van de Shakyamuni Boeddha is vermengd met Brahmanisme en geestenverering.

Goutama heeft vaak gewezen op dwalingen van Brahmaanse standpunten en maakte duidelijk een andere weg kenbaar. Er zijn gewoon tegenstrijdigheden te vinden, als je het ene met het andere vergelijkt en dat maakt dat de leer nooit hetzelfde kan zijn.   

Voordat Theravada in Thailand kwam was er zelfs het Mahayana.(Lokesvahra).Rituele tatoeages door monniken uitgevoerd en amuletten voor geluk en bescherming.
Ik kan het geen dwalingen noemen.

Goutama heeft ook gewezen op dwalingen inzake zelfkastijding en sieraden.

Of de rijke zakeman die ten koste van anderen leeft en Zen bedrijft een Boeddhist is bepaalt alleen hijzelf.

Dat zou betekenen dat Goutama's instructies en corrigerende woorden in de Sanga welke het pad moeten zuiveren geen waarde hebben. De zakenman is geen zelfstandigheid maar een deel van allen en dat maakt dat hij zich moet correleren, wat uiteindelijk zijn hoedanigheid bepaald.   

De Jodo Shin Shu boeddhisten aanbidden Amitabha niet als een God, maar als de enige Boeddha waar zij vertrouwen in schenken en op bouwen.

Ze aanbidden hem als een bodhisattva en verwachten dat hij hen zal verlossen waardoor het verschil wordt verkleind. Boddhisattva betekent oorspronkelijk: hij die verlicht is maar nirwana nog niet is binnen getreden en het verwijst naar de verlichte toestand van Goutama.
In het Mahayana worden deze verlichte personen in een bovennatuurlijke sub wereld geplaatst en krijgen goddelijke eigenschappen. Waarom heeft Goutama daar niet op gewezen?

Welke vermogens zou de Dalai lama dan moeten hebben?

De Goddelijke eigenschappen van een Boddhisattva.

Mijn conclusie: vind het geen probleem als Avalokitesvhara soms Kannon, Quan Yin of Chenrezig wordt genoemd, soms mannelijk soms vrouwelijk is. Als hij/zij maar de Bodhisattva van Compassie en Mededogen is.

Het is een mooi gegeven dat een Boddhisattva van uit compassie/mededogen anderen wil helpen.
In het Mahayana bestaan twee stromingen (mogelijk meer?): 1 Waar de Boeddhist een bodhisattva probeert te realiseren en 2 waar de boeddhist aan de bodhisattva vraagt om te helpen.
Goutama was ook tijdens zijn verlichting niet vrij van leed en wat aangeeft dat dit alleen in Nirwana kan worden opgeheven. De bodhisattva is doordrongen van een verlangen en ook onderhevig aan verandering die hem bewegen om dit door middel van een daad op te heffen. Hierdoor is de positie van een boddhisattva gelijk aan die van de goden, met het verschil dat hij deze toestand kan verlaten.

..