Auteur Topic: 'Het juiste spreken'  (gelezen 5647 keer)

Offline Esta

• Boeddha Forumganger
  • **
  • Geslacht: Vrouw
    • Bekijk profiel
'Het juiste spreken'
« Gepost op: 23-06-2008 11:58 »
Hallo,

Ik heb een casus n.a.v. de topic die ik gelezen heb bij algemeen > juiste communicatie.
Over het algemeen erg goed toe te passen in het dagelijkse leven, maar momenteel vind ik dat soms moeilijk.
Momenteel loop ik ergens stage en ik heb erg veel moeite met de stagebegeleider. Zoiets heb ik eigenlijk nog nooit eerder meegemaakt..normaal geproken heb ik niet zo'n moeite met andere mensen. (wel goed leermoment!! :)) De begeleider is nogal 'direct' en dat komt steeds heel bot over...ook ben ik het vaak helemaal niet eens met hem. Ikzelf heb er lange tijd niks van gezegt en alles maar braaf geaccepteerd maar dat lukt op de een of andere manier niet meer. Omdat het nogal rustig is op stage word ik ook heel veel ingezet om te poetsen...met als resultaat dat ik uren aan het poetsen ben..en dan moet ik zelfs dingen poetsen die, in mijn ogen, helemaal niet vies zijn. Oke, schoonmaken hoort er nou eenmaal bij, vind ik helemaal niet erg...maar in deze mate vind ik het een beetje (erg) overdreven. Ik durf het ook niet tegen hem te zeggen omdat ik denk dat ik dan vervolgens 'beschuldigd' (lees: gewezen word op) word van het 'niet in kunnen zien wat gedaan moet worden' (ben al vaker 'beschuldigd'). En tja..ik wil natuurlijk wel mijn stage halen...
Dit is een voorbeeld...op deze manier zijn er nog meer dingen waarin we niet op 1 lijn zitten.
Wat zou je in zo'n situatie kunnen doen m.b.t. 'het juiste spreken en handelen?'

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Esta

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Geslacht: Man
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
Re: 'Het juiste spreken'
« Reactie #1 Gepost op: 23-06-2008 20:29 »
Beste,

Eerlijkheid hoort ook bij het juiste spreken. Dus misschien kan je eens proberen om speciaal tijd vrij te maken met je stagebegeleider om duidelijk te maken dat je graag je stage goed wilt volbrengen maar soms het nut van je werk niet inziet. Ik denk dat in de werksituatie het beste is om te spreken dan om te zwijgen. Uiteindelijk gaat het op de werkvloer er toch om met zijn allen een doel te bereiken :)

Met Metta,
Django
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

Mila

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 23-06-2008 20:30 »
Hoi Esta,

Dit is een mooie gelegenheid om vriendelijke communicatie te oefenen  ;D
Een bullebak die zelfs Esta boos weet te krijgen!
Hoe meer je die boosheid wegdrukt en braaf wilt zijn, hoe meer het gaat broeien. Dat merk je nu. Omarm je onvrede en laat die er zijn. Zie het ook met wat humor: de mopperpot die anderen niet weet te stimuleren en daar zelf het meeste last van heeft, want hij moet met zichzelf leven.. Je voelt je beschuldigd, dat is je gekrenkte ego, maar waarom denk je dat hij je moet beschuldigen op een blijkbaar botte manier? Dat is zijn ego.
Misschien kun je zijn vriendelijke kant proberen te ontdekken door wat grapjes te maken of over voetbal ofzo te praten....
Kun je het poetsen misschien als een soort meditatie beschouwen?
Of kun je misschien zelf ideeën bedenken om je stage wat interessanter te maken? Zijn er meer mensen in de buurt aan wie je werk kunt vragen? Je kunt natuurlijk ook gewoon aan hemzelf voorleggen dat je het werk zo wat eenzijdig vindt en graag meer wilt leren. Of hij je daarmee kan helpen. Dat kan ook in een gesprek samen met je begeleider vanuit je opleiding.

groetjes,
Mila

Offline Winnetoe

• Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 26-06-2008 04:52 »
hallo.

Het klinkt allemaal niet zo erg leuk. Het lijkt erop dat je kennis maakt met de eerste nobele waarheid: er is leed.

Dit leed komt op omdat de dingen niet gaan zoals jij vindt dat ze moeten gaan. Je werk moet leuker zijn, je baas moet niet zo klagen en wat dan ook. Waarschijnlijk herhaalt je geest continue dezelfde gedachten als een plaat die is blijven hangen. Hoe meer je blijft nadenken over hoe vervelend dit wel niet is, hoe sterker je afkeer wordt.

De manier waarop je dit leed overwint is zeer eenvoudig. Je moet je gedachten niet serieus nemen. Telkens als je merkt dat je geest negatieve gedachten heeft lach dan. Lach om hoe je weer boos wordt. Lach hoe serieus je bezig bent met je carriere en verwachtinhen.

Deze aanpak zorgt ervoor dat je je minder gaat identificeren met al het vervelende dat plaaatsvind op je werk. Je wordt opgewekter en vat alles minder persoonlijk op.

Groeten,
Erwin
Hatred can never be overcome by hatred. Hatred can only be overcome by love!

Offline Esta

• Boeddha Forumganger
  • **
  • Geslacht: Vrouw
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 26-06-2008 20:55 »
Bedankt voor jullie reacties!

Ik zie het inderdaad (nu) ook als een mooi leermoment!! Een uitdaging en daardoor ook toch wel weer een beetje leuk! Maar soms wel heeeeel lastig hoor! Ik ben de hele dag erg bewust boeddhistisch bezig  :P :D..en da's natuurlijk wel weer een goede oefening! :)
Het is verder niet zo dat het een 'bullebak' is hoor!!  ;) Gelukkig niet zeg! Maar hij uit zich gewoon een beetje erg bot zeg maar. En het ene moment is het er supergezellig en het andere moment echt weer helemaal niet. Volgens mij heeft hij het vaak ook niet al te makkelijk met zichzelf inderdaad!

Nogmaals bedankt
Esta

Offline AllumaN

• Verspreider van inzicht
  • boeddhaboeddha.wordpress.com
    • Bekijk profiel
    • Boeddha Blog
« Reactie #5 Gepost op: 27-07-2008 20:43 »
Ik heb zelf in een dergelijke situatie gezeten. Wat een en ander bemoeilijkt, is de ongelijke verhouding tussen jou en je begeleider. Ik doel dan op de machtsverhouding, want die speelt in dit soort gevallen altijd mee.

Het hangt in dit soort gevallen erg af van hoe je zelf bent. Hoe denk je over jezelf? Wat denk jij dat anderen over je denken? En hoe denk je dat je begeleider over je denkt? Want soms ben je gewoon onzeker of vul je zaken in zonder dat je zeker weet of dat ook zo is. Zoals de Boeddha zegt: neem niets zomaar voor waar aan maar onderzoek het kritisch.

Hoewel een ander wellicht moeilijk lijkt te doen, zul je meestal merken dat een deel van de stroeve relatie ook bij jou ligt. Maar omdat jij de 'ondergeschikte' in de relatie bent, de stageloper, trek je steevast aan het kortste eind.

Dan is het moeilijk om jezelf niet van binnen op te vreten.

Zoals hierboven zo goed gezegd, is het een goede manier om mededogen te leren. Toch, vergeet niet dat je een dief ook kunt helpen door een keer met de stok te slaan. Ofwel, je hoeft als boeddhist echt niet alles over je kant te laten gaan, mits je maar beseft dat de ander niet meer of minder is dan jij. Zelfs helemaal niet anders.

Dat betekent dat je een 'zachte stok' zult moeten vinden om de ander de juiste richting in te helpen. (Nadat je jezelf ook op het rechte pad hebt gezet natuurlijk ;)).

Wat goed kan helpen, is het toepassen van de drie g's van feedback: gedrag, gevoel, gevolg. Wat doe je daarmee? Je neemt de ander even naar en neutrale plek. Dan vertel je feitelijk en neutraal het gedrag van de ander dat je stoort of opvalt. Doe dat gewoon zakelijk zonder er een oordeel over te geven.

Vervolgens vertel je de ander wat dat gedrag met je gevoel doet. Bijvoorbeeld dat je je er ongemakkelijk door voelt. Hou het bij jezelf. Verwijt de ander niets. Vertel gewoon feitelijk het gevoel dat het jou geeft.

Tot slot geef je de gevolgen weer van het gedrag en je gevoel. Denk bijvoorbeeld aan dat je minder goed je best voor je werk wilt doen, of dat je het minder fijn vindt om met hem samen te werken. Hou dit gevolg wel beperkt tot gevolgen die het voor je werk heeft.

En dan hou je je mond.

Geef de ander de gelegenheid om dit tot zich te nemen, erover na te denken en rustig een antwoord te formuleren. Schroom ook niet om aan te bieden dat de ander er langer over kan nadenken als je ziet dat dat nodig is.

Luister goed naar het antwoord van de ander, vat zijn woorden in je eigen taal samen en vraag of je het goed begrijpt. Et voila: je hebt een bevrijdend gesprek!

Veel succes!

En onthou: hou het bij jezelf! Geen verwijten gewoon zakelijk en feitelijk blijven.
_/\_

Offline Mayanda

• Boeddha Forum Favoriet
  • Lid van het boeddhaforum!
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 30-07-2008 13:22 »
Je kunt alleen iemand beïnvloeden is vanuit een goede relatie, dus daar moet je echt eerst in investeren.
De tip van AllumaN "Luister goed naar het antwoord van de ander, vat zijn woorden in je eigen taal samen en vraag of je het goed begrijpt" is een handige manier om je eigen emoties en inhoud opzij te zetten.
Nog mooier wordt het als je ook zijn gevoel af en toe kan samenvatten.
Beide zaken kun je heel goed oefenen met iemand die je vertrouwt: meteen beginnen dus! :-*
Het echte leven begint hier een halve meter vandaan