Auteur Topic: Woede  (gelezen 22041 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nathan

  • Gast
Woede
« Gepost op: 20-08-2008 13:50 »
Hoe gewoon is woede in ons leven?
Wanneer zijn we haar bewust en wat doen we dan, haar uiten of onderdrukken?

Met vriendelijke groet, Nathan

PS Boosheid is de enige luxe die we ons niet kunnen permitteren. (...)
Boeddha zei dat het vermijden van boosheid ‘het moeilijkste en mooiste
gewaad’ is (...).

(Bron: diamantweg-boeddhisme.nl.)

lord rainbow

  • Gast
Re: Woede
« Reactie #1 Gepost op: 20-08-2008 16:30 »
..

ik heb woede vaak onderdrukt,

dat werkt niet.

ik heb woede vaak geuit,

ook dat werkt niet.

tegenwoordig zie ik vaak de woede opkomen,

ik blijf erbij,

noch onderdruk ik het,

noch geef ik er uitdrukking aan.

de louter energie van woede is verkwikkend.

maar het lukt niet altijd.

dan is de geest weer eens ernstig verstoord

en gaat er wel eens wat stuk..

..


Offline Pieter

  • Boeddha Forum Favoriet
  • ***
  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Re: Woede
« Reactie #2 Gepost op: 20-08-2008 19:24 »
Beste Nathan,

Woede is heel gewoon, heel menselijk, vooral als we nog geen boeddha zijn...

Onderdrukken is weglopen en als je voor je woede wegloopt komt-ie achter je aan. Woede uiten kan heel schadelijk zijn, voor onszelf en voor anderen.

Woede is een energie waar je aandacht aan kunt schenken, geef het je volle aandacht, Thich Nhat Hanh zegt 'omarm je woede' (het is zelfs de titel van één van zijn boeken dat aan dit onderwerp gewijd is), geef het al je aandacht, je zult merken dat hij dan al snel vermindert en transformeert. Het valt niet mee om te doen en vereist veel oefening maar is zeer de moeite waard.

Vriendelijke groet,

Pieter

Nathan

  • Gast
Re: Woede
« Reactie #3 Gepost op: 20-08-2008 21:11 »

maar het lukt niet altijd.

dan is de geest weer eens ernstig verstoord

en gaat er wel eens wat stuk..

..
Hoi Lord Rainbow,

Dat laatste lijkt op een excuse, is dat zo?
Wie verstoort wat?
Ben je dan niet zelf geheel en al verantwoordelijk?

Mvgroet, Nathan

lord rainbow

  • Gast
Re: Woede
« Reactie #4 Gepost op: 20-08-2008 21:14 »
de woede verstoort de geestelijke rust.

lijkt me dat ''ik'' daarvoor verantwoordelijk ben.

Nathan

  • Gast
Re: Woede
« Reactie #5 Gepost op: 20-08-2008 21:27 »
Woede is een energie waar je aandacht aan kunt schenken, geef het je volle aandacht, Thich Nhat Hanh zegt 'omarm je woede' (het is zelfs de titel van één van zijn boeken dat aan dit onderwerp gewijd is), geef het al je aandacht, je zult merken dat hij dan al snel vermindert en transformeert. Het valt niet mee om te doen en vereist veel oefening maar is zeer de moeite waard.
Hoi Pieter,

Ja, Thich Nhat Hanh reikt bepaalde oefeningen aan, zoals bewust ademhalen en bewust lopen, om je woede te beteugelen, om dan vervolgens er inzicht in te krijgen.

Ik schreef er ook een boek(je) (www.woedeoverwonnen.nl) over. Maar ik heb het dan niet over bepaalde oefeningen. Begrip is voldoende om woede te doen verdwijnen.
Dat kan wanneer je woede geheel als jouw woede ziet.

Mvgroet, Nathan

Nathan

  • Gast
Re: Woede
« Reactie #6 Gepost op: 20-08-2008 21:29 »
de woede verstoort de geestelijke rust.

lijkt me dat ''ik'' daarvoor verantwoordelijk ben.
Woede lijkt je geestelijke rust te verstoren.
In werkelijkheid vergeet je haar 100% te blijven voelen.

lord rainbow

  • Gast
Re: Woede
« Reactie #7 Gepost op: 20-08-2008 21:35 »
Ja.

de momenten dat dat gebeurd.

ik ben nog geen boeddha.

Nathan

  • Gast
Re: Woede
« Reactie #8 Gepost op: 20-08-2008 21:44 »
Ja.

de momenten dat dat gebeurd.

ik ben nog geen boeddha.
Woede, vraagt geen boeddhaschap maar volkomen aandacht.
En die aandacht geef je of niet.

lord rainbow

  • Gast
Re: Woede
« Reactie #9 Gepost op: 20-08-2008 21:47 »
ja.

Nathan

  • Gast
Re: Woede
« Reactie #10 Gepost op: 20-08-2008 21:53 »
ja.
Ja, wat is er belangrijker dan dit moment?

Offline Viriya

  • Sangha lid
  • ****
  • Berichten: 462
  • Geslacht: Man
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
Re: Woede
« Reactie #11 Gepost op: 21-08-2008 10:54 »
ja.
Ja, wat is er belangrijker dan dit moment?
Welkom terug op het forum Nathan ;).

Voor duizenden sporters is het komende moment het belangrijkst. Heel hun leven werken ze naartoe om op dat ene moment te kunnen pieken, hun dromen uit te kunnen laten komen en zichzelf te vereeuwigen. Dan uiteindelijk komen ze aan de top en winnen ze de gouden plak op de Olympische Spelen. Het geluk op hun gezichten spat er dan af. Is dit dan de opsommingen van alle momenten die uitlopen in deze climax of dit de eerste keer dat ze werkelijk in het huidige moment verblijven...?
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

Nathan

  • Gast
Re: Woede
« Reactie #12 Gepost op: 21-08-2008 11:03 »
ja.
Ja, wat is er belangrijker dan dit moment?
Welkom terug op het forum Nathan ;).

Is dit dan de opsommingen van alle momenten die uitlopen in deze climax of dit de eerste keer dat ze werkelijk in het huidige moment verblijven...?
Hoi DjangoVaal,

Bedankt voor je welkom, ik ben terug van weggeweest.

Wat mijn eigen ervaring met sporten en het moment zelf is: Na het joggen wanneer ik dan uitloop in het bos, voel ik al mijn zintuigen werken, er is geen sprake van enige verkramping. Het moment zelf daar ben je dan een mee, zo voelt dat dan. Geen overbodige gedachten maar heel zintuiglijk aanwezig.

Met vriendelijke groet, Nathan

RandoMike

  • Gast
Re: Woede
« Reactie #13 Gepost op: 22-08-2008 19:52 »
@: Nathan

Joggen / fietsen vind ik gewoon een van de lekkerste dingen.
Vooral als je nog een plek in de buurt hebt met veel bossen, plassen en weinig auto verkeer.

Als ik dat niet gedaan heb voel ik mij gedurende dag toch een stukje minder levendig.
« Laatst bewerkt op: 22-08-2008 19:55 door RandoMike »

Nathan

  • Gast
Re: Woede
« Reactie #14 Gepost op: 23-08-2008 07:47 »

Als ik dat niet gedaan heb voel ik mij gedurende dag toch een stukje minder levendig.

Ja, dat is herkenbaar :)

Offline Winnetoe

  • Verspreider van inzicht
  • ***
  • Berichten: 160
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Woede
« Reactie #15 Gepost op: 25-08-2008 19:52 »
Hoe gewoon is woede in ons leven?
Wanneer zijn we haar bewust en wat doen we dan, haar uiten of onderdrukken?

Hallo,

Woede is een van de vijf hindernissen die we ervaren in ons dagelijkse leven. Wanneer woede of afkeer opkomt dan zijn we in direct conflict met het huidige moment. Het gaat niet zoals we willen dat het gaat, en het MOET ANDERS! De wereld is niet zoals IK wil dat ze is.

Op het moment dat we woede herkennen kunnen we een keuze maken. We kunnen ons verzetten tegen wat er in het huidige moment plaatsvindt of we kunnen het huidige moment liefdevol accepteren.

Liefdevolle acceptatie is zeer eenvoudig, we kunnen onze boze gedachten loslaten door er eenvoudig geen aandacht meer aan te schenken. Daarna ontspan je je lichaam en je geest. Ontspan de mentale vuist om het woede gevoel. Laat het gevoel daar zijn, zonder verzet of weerstand. Maak een wens voor vergiffenis. Als je dit blijft herhalen zal het verzet tegen het woede gevoel wegebben.

Groeten,
Erwin.


Hatred can never be overcome by hatred. Hatred can only be overcome by love!

Offline Viriya

  • Sangha lid
  • ****
  • Berichten: 462
  • Geslacht: Man
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
Re: Woede
« Reactie #16 Gepost op: 25-08-2008 20:56 »
Hey Erwin,

Pak je niet even het vliegtuig naar Nederland voor de meeting?  ;D

Mettaya,
Django
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

Offline Winnetoe

  • Verspreider van inzicht
  • ***
  • Berichten: 160
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Woede
« Reactie #17 Gepost op: 25-08-2008 23:08 »
Hoi,

De vijf hindernissen zijn:

  • Begeerte / Verlangen - De "ik wil dit" geest.
  • Kwade wil / Afkeer - De "ik wil dit niet" geest.
  • Luiheid & Traagheid van geest - Slaperigheid en dromerige geest. Gedachten zijn onduidelijk en niet goed te zien.
  • Rusteloosheid & Zorgelijkheid - Een geest met teveel energie, gedachten volgen elkaar snel op, het lijkt onmogelijk om stil te zitten.
  • Twijfel over het correct beoefenen van de meditatie.

Angst gaat gepaard met bijzonder veel rusteloosheid & afkeer. Sutta nr. 4 uit de majjhima nikaya is hier volledig aan gewijd.

Groeten,
Erwin.
Hatred can never be overcome by hatred. Hatred can only be overcome by love!

Nathan

  • Gast
Re: Woede
« Reactie #18 Gepost op: 26-08-2008 08:30 »
Hallo,

Woede is een van de vijf hindernissen
Hoi Erwin,

Bedankt voor je reactie.

- Een van de vijf hindernissen ... Hoe kom je aan die wijsheid?


Maak een wens voor vergiffenis. Als je dit blijft herhalen zal het verzet tegen het woede gevoel wegebben.
- Als je dit blijft herhalen ...   Is daar dan tijd voor, wanneer woede plotseling heel sterk opkomt en je direct over wil gaan tot actie?

Mvgroet
« Laatst bewerkt op: 26-08-2008 08:33 door Nathan »

Offline Ujukarin

  • Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 644
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re: Woede
« Reactie #19 Gepost op: 26-08-2008 10:05 »
Het wordt nog even wachten wat de exacte bron van Erwin was, maar dit is algemene soetra-kennis. Zie bijvoorbeeld

http://www.thaiways.com/buddhism/sikkha.htm

http://www.xs4all.nl/~gotama/teksten/vrede%20vinden.doc


With folded palms,

<Ujukarin>

Nathan

  • Gast
Re: Woede
« Reactie #20 Gepost op: 26-08-2008 10:46 »
Het wordt nog even wachten wat de exacte bron van Erwin was, maar dit is algemene soetra-kennis. Zie bijvoorbeeld
Hoi Ujukarin,

Ja,  zo zou je mijn vraag kunnen opvatten maar ik bedoelde: Erwin, is dat jouw wijsheid? Weet je dat uit eigen inzicht? Misschien zijn er wel meer of minder echte hindernissen ...

Een boeddhist onderzoekt en gelooft de boeddhistische geschriften.
De christen onderzoekt en gelooft de christelijke geschriften.
De moslim onderzoekt en gelooft de geschriften van de islam.
...

Wijsheid kan natuurlijk nooit boekenwijsheid (geleende wijsheid) zijn.
Je kunt misschien mediteren op bepaalde teksten en zeggen dat ze waar zijn maar is dat wetenschap?
Er lopen teveel mensen rond op deze planeet die zeggen dat dit of dat de waarheid is. Zo heb je een groepje mensen die zweert bij de bestseller van L. Ron Hubbard. Ga maar zo door.

Met vriendelijke groet

Offline Ujukarin

  • Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 644
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re: Woede
« Reactie #21 Gepost op: 26-08-2008 10:58 »
Hoi NathaN,

Okay dank voor de verduidelijking.


Citaat
Misschien zijn er wel meer of minder echte hindernissen ...
Wijsheid kan natuurlijk nooit boekenwijsheid (geleende wijsheid) zijn.

Zijn goede vragen voor Erwin. Mijn kwartje zou zijn:
* Die lijst komt keurig overheen met wat ik in rond 20 jaar meditatie aan 'hindernissen' ben tegengekomen. De soetra's beschrijven ze nadrukkelijk primair als punten tijdens meditatie en niet in eerste instantie als emoties in het gewone leven, maar parallellen zijn er zeker.
* En voor mij is dit dus zeker geen boekenwijsheid, maar ehipassiko (geprobeerd en werkt. Oftewel in mooi Engels BTDT  :P ).

Deze thread is vrij lang en ging ook over woede in het gewone leven, dus die heeft slechts 'parallellen' met hindernissen en kan ook een andere context hebben. Als iemand op die dimensie wil terugkomen merk ik het wel.

Sukses ermee,

Met gevouwen handen,

<Ujukarin>

Offline Viriya

  • Sangha lid
  • ****
  • Berichten: 462
  • Geslacht: Man
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
Re: Woede
« Reactie #22 Gepost op: 26-08-2008 11:23 »
Het wordt nog even wachten wat de exacte bron van Erwin was, maar dit is algemene soetra-kennis. Zie bijvoorbeeld

http://www.thaiways.com/buddhism/sikkha.htm

http://www.xs4all.nl/~gotama/teksten/vrede%20vinden.doc


With folded palms,

<Ujukarin>

Er is nog geen Nederlandse vertaling online, wel een Engelse: http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/mn/mn.004.than.html

Mettaya,
Django
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

Y1010

  • Gast
Re: Woede
« Reactie #23 Gepost op: 27-08-2008 23:19 »
Het inzicht in het niet - zelf (anatta) is een goed middel.
Er huist niemand binnen in je, het is slechts illusie.
Anatta Lakkhana Sutta
http://www.sleuteltotinzicht.nl/s22-059.htm

« Laatst bewerkt op: 08-03-2011 21:44 door Y1010 »

Nathan

  • Gast
Re: Woede
« Reactie #24 Gepost op: 28-08-2008 08:23 »
Het inzicht in het niet - zelf (anatta) is een goed middel.
Er huist niemand binnen in je, het is slechts illusie.
Beste Y1010,

Dat is jouw advies, wanneer plotseling woede opkomt in jezelf?
Helpt dat dan?

Offline Viriya

  • Sangha lid
  • ****
  • Berichten: 462
  • Geslacht: Man
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
Re: Woede
« Reactie #25 Gepost op: 28-08-2008 08:39 »
Het wordt nog even wachten wat de exacte bron van Erwin was, maar dit is algemene soetra-kennis. Zie bijvoorbeeld
Een boeddhist onderzoekt en gelooft de boeddhistische geschriften.
De christen onderzoekt en gelooft de christelijke geschriften.
De moslim onderzoekt en gelooft de geschriften van de islam.
...
En Nathan gelooft in... Nathan?
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

Nathan

  • Gast
Re: Woede
« Reactie #26 Gepost op: 28-08-2008 08:42 »
En Nathan gelooft in... Nathan?
Een ik die in een ik gelooft?
Nee, niet echt.

Mvgroet
« Laatst bewerkt op: 28-08-2008 09:07 door Nathan »

Offline Viriya

  • Sangha lid
  • ****
  • Berichten: 462
  • Geslacht: Man
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
Re: Woede
« Reactie #27 Gepost op: 28-08-2008 16:40 »
het gaat mij om kommunikatie,
maar die is pas mogelijk,
als de communicanten
eerlijk zijn...

en niet alleen bevragen,maar zich ook laten bevragen

en niet steeds boven de discussie gaan staan

als het er op aan komt.

ik vind overigens ,
dat er waardevolle dingen
in het door jou geschreven
evangelie staan.

de titel daarentegen vind ik minder
komt wat mij betreft niet overeen
met de boodschap.

en ik wil je bij deze feliciteren
met het besluit
dat je dit jaar
met betrekking tot woede
hebt kunnen nemen

groet
Ja, dat ben ik wel eens met Lord Rainbow, laat eens wat meer van jezelf zien Nathan!
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

Y1010

  • Gast
Re: Woede
« Reactie #28 Gepost op: 29-08-2008 21:06 »
Dat is jouw advies, wanneer plotseling woede opkomt in jezelf?
Helpt dat dan?




B :D
« Laatst bewerkt op: 08-03-2011 21:44 door Y1010 »

Nathan

  • Gast
Re: Woede
« Reactie #29 Gepost op: 30-08-2008 10:34 »
Hoi allemaal,

Volgens mij zijn nu vanzelf alle vragen op dit topic beantwoord.  :D

Mvgroet

Offline Winnetoe

  • Verspreider van inzicht
  • ***
  • Berichten: 160
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Woede
« Reactie #30 Gepost op: 30-08-2008 19:27 »
- Een van de vijf hindernissen ... Hoe kom je aan die wijsheid?

De Boeddha beschrijft de vijf hindernissen veelvuldig.

Citaat
- Als je dit blijft herhalen ...   Is daar dan tijd voor, wanneer woede plotseling heel sterk opkomt en je direct over wil gaan tot actie?

Woede overweldigt ons meestal zeer snel. Het doel van het toepassen van deze techniek is echter dat we steeds meer inzicht verkrijgen in het proces dat zich voltrekt. Hoe beter we begrijpen hoe woede ontstaat, hoe gemakkelijker het wordt om het te herkennen. Als we het proces sneller herkennen is het makkelijker om de woede los te laten.  Woede is bijzonder destructief en kleurt onze ervaring.

Een voorbeeld. Ik ga naar mijn werk en er is een conflict situatie met mijn baas. Er worden wat negatieve woorden gewisseld en voor je het in de gaten hebt ben je ontevreden. Goh, ik had dit of dat moeten zeggen. Wat een druif, hoe kan ik met zo iemand samen werken, etc..Dit soort gedachten herhalen zich de hele dag door. Hetzelfde verhaal in je hoofd. Je draagt al snel het conflict mee naar je volgende activiteit. Je rijdt naar chagrijnig naar huis en foetert op de lange files. Tegen de tijd dat je thuis komt wil je alleen nog maar rust en ben je niet aanspreekbaar voor de rest van de familie. Een akkefietje van 5 minuten duurt zo de gehele dag.

Als je echter deze negatieve gedachten merkt en ze loslaat, glimlacht, vergiffenis schenkt en weer terugkeert naar het huidige moment zal je merken dat deze negatieve gedachten langzaam hun kracht beginnen te verliezen. En dat ze je uiteindelijk met rust zullen laten.

Groeten,
Erwin.

Hatred can never be overcome by hatred. Hatred can only be overcome by love!

Nathan

  • Gast
Re: Woede
« Reactie #31 Gepost op: 31-08-2008 14:12 »
Hoe beter we begrijpen hoe woede ontstaat, hoe gemakkelijker het wordt om het te herkennen. Als we het proces sneller herkennen is het makkelijker om de woede los te laten.  Woede is bijzonder destructief en kleurt onze ervaring.
Ja, woede is onze woede en haar begrijpen is jezelf begrijpen.
Woede is een signaal. Ze vraagt om volledige aandacht.
Zonder aandacht is ze meer dan een signaal en komt ze tot uiting, met alle gevolgen vandien.

Mvgroet

Basho

  • Gast
Re:Woede
« Reactie #32 Gepost op: 17-03-2012 10:49 »
Het zal best waar zijn dat woede een mentaal vergif is. De Boeddha heeft er wat mij betreft ook gelijk in. Maar het etiket “woede is een mentaal vergif”, hoe “waar” dat ook moge zijn, is een negatieve benadering van de woede in de uitleg via de taal. Dit draagt het gevaar, de valkuil in zich dat men woede gaat veroordelen, het fenomeen ononderzocht in een hoekje plaatst, het hoekje van de lagere emoties, die destructief zouden zijn. Terwijl het in religie voor zover ik het begrepen heb gaat om integratie van negatieve emoties, in deze topic met de woede als onderwerp. Wanneer bent u kwaad? Als u zich beledigd voelt door wat iemand doet of zegt, boos wordt omdat de dingen niet zijn of gaan zoals u dat wenst, als er sprake is van schaapachtig of bot gedrag van de ander, wanneer de ander zich in uw ogen egoïstisch gedraagt, frustratie, machteloze gevoelens, haast en stress, onhandig gedrag van de ander of van uzelf, en ga zo maar door. Er is dus altijd een aanleiding, woede komt niet “zomaar” op. Het kan wel “zomaar” verschijnen, maar dat is dan eerder het geval als we zoveel kwaadheid in onszelf hebben weggestopt om een acceptabel ego te handhaven, dat we om het minste geringste uit ons vel springen. Dat is in de psychologie soms het ketchup-effect genoemd. Meestal begrijpt de omgeving van iemand die opeens om het minste geringste uit zijn of haar vel springt (van woede) niet waarom er sprake is van zo’n overdreven (re)actie. De persoon zelf die kwaad is geworden zou daar, als hij of zij zich open, bewust, alert en gewaar genoeg zou opstellen ten opzichte van de eigen woede, het beste antwoord op kunnen geven. Alleen is het zo dat woede over het algemeen bewustzijnsvernauwend werkt, dus is het tijdens de boosheid wel mogelijk om te registreren wat er met u gebeurt, maar het is niet gemakkelijk. Dat vereist oefening.

Woede kan onder andere ook een gevolg zijn van “emotioneel onjuiste” of normerende voorschriften, bijvoorbeeld als zodanig gesteld door de maatschappij, de heersende waarden en normen, ethiek, hoe de beide ouders hier mee om zijn gegaan, etcetera. Over het algemeen wordt woede niet toegestaan door de samenleving. U mag wel enigszins verongelijkt zijn en in redelijke zin voor uzelf opkomen, maar boosheid, woede of zelfs razernij worden afgewezen en zelfs verboden. Hierin zit natuurlijk het stellen van beschermende grenzen aan wat mag en niet mag. Justitie is de letterlijke uitwerking van wat crimineel is en wat niet, we moeten ons aan de normen van goed fatsoen houden. Logisch. Merkwaardig genoeg worden we mijns inziens onvoldoende geleerd om op een integrerende manier om te gaan met negatieve emoties, zelfs met emoties in het algemeen. Dit zorgt er voor dat we onze woede over het algemeen wel in de hand weten te houden, maar dat dit vaak neerkomt op het onderdrukken van die woede. Het is dus mogelijk dat een bepaalde persoon, in een bepaalde zeer beklemmende situatie letterlijk verblind kan raken door woede. Hij of zij pleegt bijvoorbeeld een moord en wordt opgesloten. Wij vinden dat normaal en veroordelen het gedrag natuurlijk ook. In het strafrecht is men echter al zover, dat er wordt onderzocht of iemand wel toerekeningsvatbaar was op het moment dat de moord een feit werd. Dat kan de op te leggen straf aan de moordenaar tot op zekere hoogte verzachten, iets wat vaak tegen het zere been schopt van de nabestaanden van het slachtoffer. Allemaal begrijpelijk. Maar waar ligt de grens van onze eigen woede? Wat kunnen wijzelf verdragen, of juist niet verdragen? Door welke situatie raken wij blind van woede? Dat is natuurlijk koffiedik kijken, maar feit blijft dat we allemaal mensen zijn die in het ernstigste geval “getriggerd” zouden kunnen worden door een bijzonder belastende klemsituatie. In het verleden is het zelfs voorgekomen dat een moeder de moordenaar van haar kind neerschoot met een wapen tijdens de rechtszitting. “Volkomen begrijpelijk, ik zou er ook toe in staat zijn”, zullen veel mensen zeggen. We hebben in dit specifieke geval dus wel begrip voor de lijdende moeder en blijven de moordenaar veroordelen, ook als hij in de rechtszaal wordt neergeknald door de moeder van het vermoorde kind. Terwijl deze moeder feitelijk zelf een moordenaar is geworden, weliswaar uit wanhoop, in de klemsituatie waar zij als slachtoffer in is beland. Dit zijn erg moeilijke zaken.

We leven hier in het Westen binnen de moraalfilosofie die voortvloeit uit de Christelijke leer, of we dat nu leuk vinden of niet. Ik wil deze kwestie dus eigenlijk liever even kort bezien binnen de wijze hoe we met woede omgaan in het licht van het Christendom. Omdat de Christelijke leer, of we die nu wel of niet omarmen, de basis vormt van onze cultuur, het zit er gewoon bij ons ingebakken. Meer dan het Boeddhisme, althans, dat is mijn bevinding. In de Christelijke leer wordt woede vaak ten strengste afgekeurd en soms zelfs gezien als het werk van de Duivel. Alleen is het zeer de vraag of bijvoorbeeld Jezus dat ook zo heeft bedoeld. In Mattheüs 5:45 (Bijbel) zegt hij letterlijk, ik citeer:

“zodat u kinderen zult zijn van uw Vader, Die in de hemelen is, want Hij laat Zijn zon opgaan over slechte en goede mensen, en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.”

U hoeft niet in God te geloven om dit toch een bijzondere uitspraak te vinden. Ik vind dat namelijk. Want er staat immers dat God of het goddelijke de zon laat schijnen op iedereen, goed en kwaad, rechtvaardig of onrechtvaardig. Wat is dit voor een uitspraak? Men zou verwachten dat de slechte mens zou worden veroordeeld, maar nee, ook voor deze mens laat God de zon schijnen, volgens Jezus. Er is blijkbaar een interactie tussen, of integratie van het lichte en het duistere, iets wat het traditionele en dogmatische Christendom eigenlijk niet of niet goed genoeg heeft beseft. De God van Jezus laat het dus toe dat mensen hun negativiteit innerlijk beleven en in zichzelf uitwerken, dat ze het leren integreren in zichzelf. En niet dat ze het in zichzelf onderdrukken, met alle destructieve gevolgen van dien.

Men heeft namelijk slechts een keuze wanneer er inzicht is, wanneer u weet hoe het bij u werkt, wat woede is, wat bij u specifiek een gevoel van boosheid doet ontstaan. Dat begint met het registreren van wanneer men boos is en eindigt met een eventuele analyse van die woede en waardoor het ontstaat, wat er aan bijdraagt, envovoort. Helaas is het zo, dat kwaadheid over het algemeen bij voorbaat de pas wordt afgesneden, omdat het in de maatschappij niet kan. We verwachten van elkaar een acceptabel ego, een netjes en fatsoenlijk met elkaar communiceren. Op zich niks mis mee. Maar men dient mijns inziens te blijven beseffen dat woede toch bestaat, dat het de kop kan opsteken in u, dat “het” (wat eigenlijk geen “het” is, omdat het eerder een daadwerkelijke energievorm is) een deel is van u, en dat het de opdracht is van de spiritualiteit om die woede zoals gezegd te integreren en niet om het bij voorbaat af te wijzen. Ik herhaal dat men pas een keuze heeft als er inzicht is, wanneer u open waarneemt dat de boosheid uzelf en de ander emotionele schade toebrengt, en is er een mogelijkheid dat u op den duur de woede achterwege kan laten. Maar dan is er besef en begrip, en géén afwijzing. Alles wat afgewezen wordt werpt u in de kelder, en u gooit het liefst de deur in het slot. Maar Suzanne Wagner zei ooit terecht: “Een spiritueel leven behoedt je niet tegen lijden aan de schaduw.” De schaduw is een ander woord voor die kelder vol afgewezen emoties, zoals woede, schaamte, afgunst, jaloezie, lust, hebzucht en dergelijke. Eigenlijk is het geen kelder, maar eerder een rugzak. En die rugzak wordt langzaam maar zeker loodzwaar als u er maar van alles in blijft stoppen wat u in uzelf afwijst. Dit leidt op den duur tot een verlammende stilstand. Niet voor niets zijn er zoveel depressies in het Westen, we stoppen onze boosheid weg, met als gevolg dat die boosheid zich vanuit het verborgene op onszelf gaat richten. Dit klinkt vreemd, maar ik weet dat het waar is. Ik heb het immers zelf aan den lijve ondervonden.

Vindt een manier om te integreren, leer die onderdrukking af. Dat betekent niet dat u de ander opeens te lijf gaat omdat u de onderdrukking opheft, nee. Dit is de angst van veel mensen, dat als ze het ventiel verwijderen, ze de hele rugtas vol onderdrukte emoties in één keer zullen loslaten en de hel over zichzelf zullen afroepen. Ik snap die angst wel, maar het zal reuze mee vallen. U moet gewoon ergens beginnen en niet teveel ineens verwachten. Het is trouwens niet zo dat religie stelt dat u maar als een gek te keer moet gaan als u gaat werken aan u onderdrukte emoties. Het is een werken binnen uzelf, met toenemende dankbaarheid aan iedereen die u (ongemerkt) als “aanleiding” helpt om die emoties te voelen. Dus als u boos op iemand wordt, voelt u dat en is de ander de aanleiding om u emotie daadwerkelijk te voelen. Dat is het punt waarop de registratie van belang is. Want zonder kjiken, zonder beschouwing, zonder eerlijk zijn ten opzichte van zichzelf blijft de woede een negatieve emotie, iets wat weggestopt zou moeten worden. Iets wat de ander niet mag zien. Iets wat u zelf het liefst niet ziet. Maar wat niet gezien wordt, verdwijnt in de rugzak. En de rugzak zit op uw rug, u ziet hem niet. U wilt een volmaakte heilige worden, iemand die alle begeerte heeft overwonnen. Maar die begeerte zit gewoon nog op uw rug! U kunt doen alsof het niet meer bestaat, maar in het dagelijkse leven komt u in allerlei verschillende situaties waarin emoties kunnen worden gewekt. Dan hebt u de kans om ze te zien, waar te nemen. Het is niet gemakkelijk, voor mijzelf is het ook niet simpel. We zijn te ingewikkeld geworden, we hebben blijkbaar teveel in onszelf afgewezen. Wijs niets af in uzelf, want elke emotie die afgewezen wordt, gaat een eigen leven leiden. En daarmee bedoel ik dat u de grote kans loopt om de in uzelf afgewezen emotie te gaan zien in de ander. Dan gaat u projecteren op anderen wat u zelf in uzelf niet wilt zien. Dat is de situatie van de “gebakken peren”, want u geeft dan de ander de schuld van wat u in uzelf zelf niet wilt erkennen.

Ik werk zelf ook met woede, en heb alle menselijke emoties, dus het bovenstaande is op mij evenzeer van toepassing. Laat dat duidelijk zijn…

Veel inzicht toegewenst,

Basho :)
« Laatst bewerkt op: 17-03-2012 11:06 door Basho »

Y1010

  • Gast
Re:Woede
« Reactie #33 Gepost op: 20-03-2012 02:02 »
Eigenlijk is het geen kelder, maar eerder een rugzak. En die rugzak wordt langzaam maar zeker loodzwaar als u er maar van alles in blijft stoppen wat u in uzelf afwijst. Dit leidt op den duur tot een verlammende stilstand. Niet voor niets zijn er zoveel depressies in het Westen, we stoppen onze boosheid weg, met als gevolg dat die boosheid zich vanuit het verborgene op onszelf gaat richten. Dit klinkt vreemd, maar ik weet dat het waar is. Ik heb het immers zelf aan den lijve ondervonden.

Dat klinkt helemaal niet vreemd.

Y1010

  • Gast
Re:Woede
« Reactie #34 Gepost op: 23-03-2012 23:20 »
U hoeft niet in God te geloven om dit toch een bijzondere uitspraak te vinden. Ik vind dat namelijk. Want er staat immers dat God of het goddelijke de zon laat schijnen op iedereen, goed en kwaad, rechtvaardig of onrechtvaardig. Wat is dit voor een uitspraak? Men zou verwachten dat de slechte mens zou worden veroordeeld, maar nee, ook voor deze mens laat God de zon schijnen, volgens Jezus. Er is blijkbaar een interactie tussen, of integratie van het lichte en het duistere, iets wat het traditionele en dogmatische Christendom eigenlijk niet of niet goed genoeg heeft beseft. De God van Jezus laat het dus toe dat mensen hun negativiteit innerlijk beleven en in zichzelf uitwerken, dat ze het leren integreren in zichzelf. En niet dat ze het in zichzelf onderdrukken, met alle destructieve gevolgen van dien.

Waarom reageert hier niemand op?

Basho

  • Gast
Re:Woede
« Reactie #35 Gepost op: 25-03-2012 11:23 »
Hoe zou u zelf op het door u geciteerde stukje tekst willen reageren? ;)

Met vriendelijke groet,

Basho :)

Y1010

  • Gast
Re:Woede
« Reactie #36 Gepost op: 28-03-2012 20:23 »
Die visie is ...anders.
Ujukarin is de man van woorden, hij moet hier maar op antwoorden.

Basho

  • Gast
Re:Woede
« Reactie #37 Gepost op: 28-03-2012 20:55 »
Die visie is ...anders.
Ujukarin is de man van woorden, hij moet hier maar op antwoorden.

Als u goed kijkt, ben ik ook iemand die nogal wat woorden plaatst op dit forum. Uw "visie is ... anders", stelt u. Prima. Ik ben daar wel benieuwd naar, en ik toon u vooraf al mijn respect voor uw zienswijze. Natuurlijk is het uw goed recht om te zwijgen over dit onderwerp. Als u inderdaad verkiest te zwijgen is dat zeer wel te accepteren. Ik maak een diepe buiging voor u, want u heeft mijn woorden in ieder geval doorgelezen en gewogen of overwogen. Dat is sowieso voldoende eer.

Met respect voor uw mening of uw zwijgen,

Basho :)

Y1010

  • Gast
Re:Woede
« Reactie #38 Gepost op: 28-03-2012 21:00 »
Zeker is dat zo, je bent ook een man van woorden.
Ik heb niet gezegd dat 'uw' visie anders is, ik heb gepost: die visie is anders. Ga het niet persoonlijk zien Basho. Visies nemen ons misschien beet en niet andersom.  :)

Basho

  • Gast
Re:Woede
« Reactie #39 Gepost op: 28-03-2012 21:16 »
Zeker is dat zo, je bent ook een man van woorden.
Ik heb niet gezegd dat 'uw' visie anders is, ik heb gepost: die visie is anders. Ga het niet persoonlijk zien Basho. Visies nemen ons misschien beet en niet andersom.  :)

Ik heb u blijkbaar niet goed begrepen, mijn excuses. Ik wil uw reactie zeer zeker niet te persoonlijk opvatten, vandaar dat ik u mijn respect betuigd heb. Ik was slechts benieuwd naar uw eigen optiek. We kunnen - als we niet voldoende oplettend zijn - inderdaad "beetgenomen" worden door bepaalde "visies", daar hebt u wat mij betreft gelijk in. Het is met woorden (zonder meer) altijd oppassen geblazen.

In ieder geval bedankt voor de toelichting,

Vriendelijke groet,

Basho :)
« Laatst bewerkt op: 28-03-2012 21:57 door Basho »

Y1010

  • Gast
Re:Woede
« Reactie #40 Gepost op: 28-03-2012 22:10 »
Ik heb geen eigen optiek en als dat zo is, dan vergis ik me.

Basho

  • Gast
Re:Woede
« Reactie #41 Gepost op: 29-03-2012 07:27 »
Voor zover ik weet (of niet-weet) is het ontkennen van een optiek, zienswijze of beschouwingswijze ook een optiek, zienswijze of beschouwingswijze, namelijk de optiek, zienswijze of beschouwingswijze van de ontkenning. Ontkennen is de erkenning dat er wat te ontkennen valt. Net als dat niet-kiezen ook een soort keuze is, namelijk de keuze om niet te kiezen. Maar goed, ik wil hier niet degene zijn die u wil gaan vertellen hoe het allemaal psychologisch in elkaar zit, of zo. Dat kunt u beter zelf bepalen.

Het valt me wel op dat u reeds meer dan 300 reacties op dit forum hebt geplaatst, en dat vertegenwoordigt mijns inziens toch een bepaalde zienswijze. Of niet? Ik kan het natuurlijk ook mis hebben... Ik verneem graag de optiek, zienswijze of beschouwingswijze van de ander (want ik ben geïnteresseerd in de medemens), vandaar dat ik u hiertoe uitnodigde in mijn bovenstaande reacties. Zonder schrijfsels geen forum, zo lijkt me. U hebt inmiddels gereageerd op mijn “zienswijze”, ik dank u nogmaals voor de moeite om aan te geven hoe u het “ziet” of hoe u denkt uzelf te vergissen als u iets zou “zien” (wat betreft een bepaalde zienswijze).

Met beleefde groet,

Basho :)

Y1010

  • Gast
Re:Woede
« Reactie #42 Gepost op: 29-03-2012 22:47 »
Net als dat niet-kiezen ook een soort keuze is, namelijk de keuze om niet te kiezen.
Is dat zo?

Basho

  • Gast
Re:Woede
« Reactie #43 Gepost op: 30-03-2012 07:42 »
Wat denkt u zelf? Wat mij betreft zijn keuze en niet-keuze de twee dualistische aspecten die immers draaien om de vorm "kiezen". Wie niet kiest, en dat is een soort bewuste actie, kiest op een negatieve wijze voor het niet-kiezen. Misschien kan er sprake zijn van noch kiezen noch niet-kiezen om uit de dualistische impasse te geraken. Dat is de vraag…

Met vriendelijke groet,

Basho :)

Karma Cherab dorje

  • Gast
Re:Woede
« Reactie #44 Gepost op: 30-03-2012 08:16 »
"Oefti" zeggen ze bij ons,(=pffffffffff.......... niet gemakkelijk)
Dit is een aspect welke de kern van de Dharma raakt.
Dualistishe impasse?>Misschien wel, indien we kiezen / niet-kiezen terzijde laten kunnen we glijden in een ontkenning van de beiden, dus weerom een "keuze" en als we die "keuze" ook uitsluiten gaan we naar de onverschilligheid, het-doet-er-niet-toe, wat niet strookt met de interactie van alles wat ons omringt, interactie (interdépendance, de afhankelijkheid van alle vormen) die ons niet toelaat onverschillig te zijn.
OK dat brengt ons geen stap dichterbij het antwoord op Basho's vraag, me dunkt, geeft de verschillende mogelijkheden.
ik refereer hiernaar de bestaansvormen in het Boeddhisme.
Zijn (of bestaan)
niet-zijn (niet-bestaan)
zijn en niet-zijn (bestaan en niet-bestaan)
noch-zijn en noch-niet-zijn.
Vertrekken we van het standpunt van de Bouddha dan is alles een produkt van onze geest (mooi geillustreerd door het lied Poolko Athama van Ani Choying Drolma). Onze geest maakt hoe we onze omgeving ervaren en geeft ons dat door als die (relatieve ) werkelijkheid, realiteit.
Zijn = een paard bestaat
Niet-zijn = een eenhoorn bestaat niet
zijn en niet-zijn = als we dromen over een eenhoorn dan op dat specifieke moment ervaren we (onze geest althans) die eenhoorn als zijn, maar tegelijkertijd is die eenhoorn ook niet-zijn , want hij bestaat niet.
Voor het 4de punt , pfff..., wat moeilijker : het feit dat een eenhoorn (in onze wereld) niet bestaat (of, om geen enkele mogelijkheid uit sluiten : nog niet ontdekts is, dus buiten ons "weten" eventueel zou bestaan) kunnen we hem, de eenhoorn, de dubbele negatie toekennen van zijn "bestaan" die neagties heffen elkaar niet op maar zijn evenwaardig het noch-niet-zijn want de eenhoorn kan bestaan , idem voor het noch-zijn.
In die optiek is het dualisme van de "keuze" (initiele vraag van Basho) voor mij geen dualisme meer, want de vorm, voorwerp, emotie onderwerp van die keuze kunnen we onderbrengen in één van die 4 bestaansvormen.
Nu ik het herlees klinkt het misschien idioot, maar ik kan het niet beter zeggen, LET OP : dit is mijn visie. Gelieve deze te bekritiseren of aan te vullen of te verwerpen. We meoten onze Dharma beleving elke dag bijschaven en daar dient een forum toch voor

Om Shanti

Y1010

  • Gast
Re:Woede
« Reactie #45 Gepost op: 30-03-2012 23:40 »
(mooi geillustreerd door het lied Poolko Athama van Ani Choying Drolma)
Waar kan ik dat vinden?

Karma Cherab dorje

  • Gast
Re:Woede
« Reactie #46 Gepost op: 31-03-2012 08:58 »
http://www.youtube.com/watch?v=bkcYuEQ1Pko

meer over Ani Choying drolma : www.choying.com of de site www.anichoying.be gewijd aan het concert dat ze geeft voor de eerste maal in België op 16 juni 2012 (concert door mij georganiseerd omdat Ani Choying mij steeds geinspireerd heeft, iedereen welkom, ingang gratis)

hier de nepalese tekst met daarna de engelse vertaling
Phoolko Aankhama
 
Phool ko aankha ma, phulai sansaara
 
Kaanda ko aankha ma, kaandai sansara ( 2times)
 
Julkinchha hai chhayan, basto aansara
 
Kaanda ko aankha ma, Kaandai sansara
 
Phool ko aankha ma, phulai sansara
 
Kaanda ko aankha ma, kaandai sansara
 
 
 
Chhita suddha hos mero, boli Buddha hos
 
Mero paitala le, kirai naa maros (2 times)
 
Ramro aankha ma khulchha, ramrai sansara
 
Kaanda ko aankha ma, kaandai sansara
 
Phool ko aankha ma, phulai sansara
 
Kaanda ko aankha ma, kaandai sansara
 
 
 
Taha taha jun dehe kho, kalo ratai ma
 
Jivan sangeet sunu ma, sukha patai ma (2times)
 
Sanglo man ma khulchha hai, sanglai sansara
 
Kaanda ko aankha ma, kaandai sansara
 
Phool ko aankha ma, phulai sansara
 
Kaanda ko aankha ma, kaandai sansara (2times)
 
Julkinchha hai chhayan, basto aansara
 
Kaanda ko aankha ma, Kaandai sansara
 
Phool ko aankha ma, phulai sansara
 
Kaanda ko aankha ma, kaandai sansara
 
Kaanda ko aankha ma, kaandai sansara
 
Kaanda ko aankha ma, kaandai sansara
 
English Translation
 
 
 
 
 
In the eyes of Flower

In the eyes of flower, the world appears flower
 
In the eyes of thorn, the world appears thorn

Reflection takes place according to the shape of object.

In the eyes of thorn, the world appears thorn
 


In the eyes of flower, the world appears flower
 
In the eyes of thorn, the world appears thorn



May my heart always be pure, May my speech always be enlightened
 
May the sole of my feet never kill an insect.
 
In the beautiful eyes, the world appears beautiful.
 
In the eyes of thorn, the world appears thorn



In the eyes of flower, the world appears flower
 
In the eyes of thorn, the world appears thorn
 

May I see the brightness of moon in the darkness of night,
 
May I hear music of life, even in the driest leaves.
 
In the eyes of thorn, the world appears thorn



In the eyes of flower, the world appears as flower
 
In the eyes of thorn.........................................
 
In the eyes of thorn, the world appears thorn
 


In the eyes of flower, the world appears as flower
 
In the eyes of thorn.........................................
 


Reflection takes place according to the shape of object.
 
In the eyes of thorn, the world appears thorn
 


In the eyes of flower, the world appears as flower
 
In the eyes of thorn.........................................


Om Shanti

Y1010

  • Gast
Re:Woede
« Reactie #47 Gepost op: 05-04-2012 20:36 »
Theatre of the
Casino of Chaudfontaine
Esplanade
4050 Chaudfontaine

Moeten we hier zijn? :)

Offline Sybe

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2592
    • Bekijk profiel
Re: Woede en irritatie/getergdheid
« Reactie #48 Gepost op: 28-09-2016 11:13 »
Hoe gewoon is woede in ons leven?
Wanneer zijn we haar bewust en wat doen we dan, haar uiten of onderdrukken?

Met vriendelijke groet, Nathan

PS Boosheid is de enige luxe die we ons niet kunnen permitteren. (...)
Boeddha zei dat het vermijden van boosheid ‘het moeilijkste en mooiste
gewaad’ is (...).

(Bron: diamantweg-boeddhisme.nl.)

Juiste inspanning wordt uitgelegd in vieren: vermijden/controle, overwinnen, ontwikkelen en handhaven.

1. de Inspanning van Vermijden is dat je zorgt dat bijvoorbeeld woede niet opkomt. Woede kan opkomen omdat je bijvoorbeeld teveel aandacht besteedt aan het teken van onaantrekkelijkheid/weerzinwekkendheid. Je blijft er mentaal teveel op gericht. Je ziet bijvoorbeeld een lelijke eigenschap bij iemand en blijft daar maar op gericht. Je ziet niet meer positieve kanten. Zo kan ergernis of woede makkelijk opkomen.
Vermijden betekent dat je niet ingaat/veel aandacht besteedt aan de hoofdlijnen en details van de zaken die je waarneemt, dus ook ideeen. Een bekend voorbeeld is het zien van een vrouw. Als je lang ingaat op de mooie vormen, de billen, dan wekt dat vanzelf lust op. Je kunt dus zelf hier wat aan doen door noch in de hoofdkenmerken noch in de details van wat je waarneemt op te gaan. Een ander voorbeeld zijn ideeen. Heb je bijvoorbeeld het idee dat je onrechtvaardig wordt behandeld, en je blijft daaraan aandacht besteden dan is de kans heel groot dat je gaat koken van woede. Dus waar gaat je aandacht naar uit en vooral ook, hoe lang blijf je daarop gericht? De juiste inspanning van vermijden is dat je zo traint dat je niet steeds bevangen raakt door emoties van voorkeur en afkeer bij wat je waarneemt. Althans dat is de training die de Boeddha schijnt te hebben voorgesteld. 

2. De Inspanning van Overwinnen komt er op neer dat als er een ongunstige, niet heilzame staat opkomt, zoals woede of ergernis, je deze ook actief verdrijft. Je spant je in om dat ter plaatse, hier en nu te verdrijven. Je laat het niet vestigen of je overmannen. Je zorgt er voor dat het verdwijnt, verdampt.

3. De Inspanning om te Ontwikkelen komt er op neer dat je actief de verlichtingsfactoren tot ontwikkeling brengt: mindfulness, onderzoek, energie, vreugde, kalmte, concentratie en gelijkmoedigheid.
Er wordt gezegd dat deze niet vanzelf ontstaan. Door inspanning ontwikkel je heilzame kwaliteiten die naar Nibbana leiden.

4. De Inspanning van Handhaven komt er op neer dat je geest gericht blijft op voordelige zaken, heilzame zaken. Dat je een heilzame sfeer in jezelf weet te handhaven.

Bij het omgaan met emoties, zoals woede, gelden deze richtlijnen van de vier inspanningen, lijkt me. De juiste inspanning is een factor van het edele achtvoudige pad. Het behoort tot de training in concentratie.

Emotie en stemming

Ik heb wel het idee dat afkeer/woede een emotie is. Het ontstaat als een impuls van afkeer en kan uitgroeien tot ergernis en woede en haat. Het heeft een duidelijk object. Iets wat de afkeer opwekt.
Irritatie/opgefoktheid/frustratie/getergdheid zie ik meer als stemmingen. Het heeft geen duidelijk object meer. Het is eerder zo dat het een reden zoekt voor diens bestaan.

Stel bijvoorbeeld dat je al lang slecht slaapt dan raak je waarschijnlijk in een geirriteerde stemming.
Geluiden die iemand maakt, kunnen dan zomaar boosheid opwekken. Maar eigenlijk is dat enkel het zoeken van een reden/oorzaak van een irritatie die er toch al was. Dit is vaak zo denk ik.

Mijn ervaring is dat zulke irritatie of opgefoktheid of getergdheid, die min of meer objectloos bestaat, zich niet zo gemakkelijk laat verdrijven. Het is van een andere aard dan een impuls afkeer die plots ontstaat als re-actie op iets wat je waarneemt. Zo'n impuls afkeer bevrijdt zichzelf wel als je het enkel gadeslaat maar zulke irritatie niet.

Is zulke irritatie, getergdheid onderdrukte woede? Is het niet goed behandelen van woede?

Irritatie wortelt misschien ook wel lijfelijker in jezelf, bijvoorbeeld in de zin dat je suikerspiegel laag is, je schildklier te snel werkt oid. Je hebt gewoon mensen, en ik reken mezelf er tegenwoordig ook onder, daar is vrijwel altijd wel iets van irritatie in te bespeuren, iets van opgefoktheid, getergdheid, spanning, alsof dat nou eenmaal hun fysiologie is of hormonale aanleg oid. Wellicht karmische belasting.

Ik kan er de vinger niet op leggen wat die irritatie, dat getergde, precies veroorzaakt maar ik vermoed wel een fysieke oorzaak ook. Waarom kan iemand niet gewoon ontspannen, mild zijn, vriendelijk maar komt altijd dat getergde tevoorschijn? Misschien is het wel belasting door iets anders dan jezelf, een kwade geest oid?

Mijn ervaring is ook dat liefdevolle vriendelijkheid weinig effect heeft in dit geval. Het verdrijft even tijdelijk irritatie/getergdheid maar dat komt meteen ook weer terug.

Ik kan er de vinger niet precies op leggen maar zie nu wel dat irritatie/getergdheid bij mij veel aanwezig is.

Wat zijn jullie ervaringen/raadgevingen?

groet,
Siebe