Auteur Topic: Verklaar je naam  (gelezen 33548 keer)

Nathan

• Gast
Verklaar je naam
« Gepost op: 21-08-2008 19:36 »
Verklaar hier je gekozen naam of is het je echte naam?
- ...
- AllumaN ...
- lord rainbow ...
- DjangoVaal ...
- dadio ...
- Nathan ... Ja, mijn naam is het Hebreeuwse woord voor geschenk.
« Laatst bewerkt op: 21-08-2008 20:32 door Nathan »

Offline AllumaN

• Verspreider van inzicht
  • boeddhaboeddha.wordpress.com
    • Bekijk profiel
    • Boeddha Blog
Re: Verklaar je naam
« Reactie #1 Gepost op: 21-08-2008 21:58 »
Alluman is afgeleid van het zestiende eeuwse moraliteitenspel Everyman. Everyman is daarin een karakter en representeert zomaar iemand. Het kan iedereen zijn.

Everyman heb ik vertaald als 'alleman'. Om het egoloze alleman toch een persoonlijke tint te geven, heb ik van de 'e' een 'u' gemaakt. De 'u' stamt van mijn eigen naam.
« Laatst bewerkt op: 21-08-2008 22:02 door AllumaN »
_/\_

Nathan

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 22-08-2008 08:47 »
Alluman is afgeleid van het zestiende eeuwse moraliteitenspel Everyman. Everyman is daarin een karakter en representeert zomaar iemand. Het kan iedereen zijn.

Everyman heb ik vertaald als 'alleman'. Om het egoloze alleman toch een persoonlijke tint te geven, heb ik van de 'e' een 'u' gemaakt. De 'u' stamt van mijn eigen naam.
Leuk!
Dank je voor je uitleg.

En die hoofdletter 'N' bij het eind?

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Geslacht: Man
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
« Reactie #3 Gepost op: 22-08-2008 10:49 »

:o Daar zit diepgang achter.

De mijne is gewoon mijn naam ::)

http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

Nathan

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 22-08-2008 11:41 »
Okee en heeft jouw naam ook nog een betekenis?

Offline AllumaN

• boeddhaboeddha.wordpress.com
    • Bekijk profiel
    • Boeddha Blog
« Reactie #5 Gepost op: 23-08-2008 11:50 »
Die heb ik om evenwicht in de naam te brengen; voor en achter de naam een stevige hoofdletter.
_/\_

Nathan

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 23-08-2008 14:08 »
Die heb ik om evenwicht in de naam te brengen; voor en achter de naam een stevige hoofdletter.
Bijzonder. Bedankt wederom voor je openheid.

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
« Reactie #7 Gepost op: 24-08-2008 10:37 »
Okee en heeft jouw naam ook nog een betekenis?
Ik weet het niet meer precies, maar ik dacht dat het zoiets betekende als "maakt wakker".
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

Di Kamala

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 24-08-2008 11:09 »
Mijn naam betekend Stralende Lotus in het Sanskriet

Nathan

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 24-08-2008 16:51 »
Ik weet het niet meer precies, maar ik dacht dat het zoiets betekende als "maakt wakker".
Net als een wekker? :D

Nathan

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 24-08-2008 16:53 »
Hoi Di Kamala,

Hoe ben jij zo aan die geweldige naam gekomen?

Mvg

Nathan

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 31-08-2008 14:25 »
De Y heb ik van Yin en Yang en de 2 tienen verbergen iets, maar dat geheimpje verklap ik niet.  .
Bovendien zie ik 1 0 1 0 als het komt en het gaat weer en dat herhaalt zich.
Bedankt voor je uitleg, altijd weer de moeite waard, vind ik.

Dat stukje over 1010, moest me denken aan: Oibibio, naam van voormalig centrum van Ronald Jan Heijn.

Mvgroet

bigbear

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 31-08-2008 18:44 »
Bigbear komt van grote beer (of verraad ik nu alles  ;D )

De naam komt van mijn (inmiddels overleden) hond Ayla. Zij was een Newfoundlander en zien er net uit als beren. Haar naam kwam ook van de hoofdrolspeelster uit het boek van Jeam M Auel: "De stam van de Holenbeer". Vandaar dus Bigbear.

Mijn echte naam is overigens Henk, maar ook die is me maar gegeven en dat ben ik dus niet.   :P

Liefs en warmte, Bigbear.

Nathan

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 31-08-2008 20:57 »
Zij was een Newfoundlander en zien er net uit als beren.
Hoi,

Leuke uiteenzetting, zat veel meer achter de naam dan ik had verwacht.

Bij ons in de buurt zie ik vrijwel iedere dag een grote bruine Newfoundlander, wat een 'beest'.

Een heel klein beetje lijkt deze hond er ook op, een van de waakhonden op de boerderij van mijn zuster.

bigbear

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 01-09-2008 17:03 »
Prachtig beest, Nathan. Al doet het me eerder aan een wolf denken dan aan een beer.

Liefs en warmte, Bigbear

dadio

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 16-11-2008 16:49 »
De mijne moet je met een Engels accent bekijken. Ik was pas vader geworden van een prachtige dochter maar Daddy klonk niet zo cool. Dadio daarentegen...

Leonora

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 17-11-2008 13:55 »
Ik heet heel gewoon Leonora, deze naam heb ik van mijn aardse ouders gekregen en ik ben er heel tevreden mee. Leonora is een griekse naam en betekend; de erbarmende.

Lhamo

• Gast
Re:Verklaar je naam
« Reactie #17 Gepost op: 19-06-2009 13:27 »
Lhamo betekend Godin in het tibetaans...
Van mijn ouders heb ik de naam Katja gekregen....wat afgeleid is van Catharina (de reine, de schone)

Offline Santa

• Boeddha Forumganger
  • **
  • Geslacht: Vrouw
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 30-07-2009 15:33 »
Dat lijkt mij een Leonberger?

Groetjes A. :P
Groter geluk bereik je met eenvoudigheid, niet met ingewikkeldheid.

Sangmu

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 10-08-2009 21:59 »
Sangmu -> als ik het goed opgezocht heb, betekent dat "the kind-hearted one" in het Tibetaans.

Maar leek als ik ben, kan ik het of verkeerd hebben begrepen hebben of het staat verkeerd op de site waar ik het vandaan heb.

Wilde een naam met een betekenis en kind-hearted ben ik wel.

Stefan

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 30-10-2009 14:30 »
Tja, het is de naam die ik van m'n ouders kreeg en al ruim 26 jaar met me mee draag :)

De betekenis heb ik opgezocht; het is afgeleid van het Griekse 'Stephanos' wat krans betekent. De betekenis is waarschijnlijk: de bekroonde (overwinnaar).
Bron: http://www.starmanproductions.nl/namen/namens2.html#Stefanus

Iyer

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 06-11-2009 21:58 »
Kamala is inderdaad een woord voor lotus in het Sanskrit, tevens Pali. Eigenlijk is het Kamalam (onzijdig). Met kamalam wordt een rood-roze daglotus bedoeld. Kamala, met a op het eind, betkent: zij van de lotus. Di is geen Sanskrit of Pali.

Offline In search for sunrise

• Actief Lid
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 08-06-2011 00:43 »
De domste reden die er maar is: ik wist zo gauw even niets anders. :D Maar goed, best een mooie naam toch?  8)

Avalokiteshvara

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 08-06-2011 09:34 »
Avalokiteshvara:

"In het Mahayana-boeddhisme is Avalokiteśvara of Avalokiteshvara een bodhisattva die de compassie van alle boeddha's belichaamt.

Avalokitesvara is waarschijnlijk de bodhisattva die onder boeddhisten het breedst wordt gerespecteerd. In het Vajrayana-boeddhisme is Avalokitesvara ook bekend als Padmapani, de Houder van Lotus."

Bron: Wikipedia

Offline nancy

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 08-06-2011 21:51 »
Tja, bij de mijne hoeft niet veel uitleg, toch ? Ik dacht dat mensen die een "schuilnaam" namen, niet open waren, maar ik vergis mij : de meesten hier hebben naar een diepere betekenis gezocht. Tof ! Nancy betekent anders wel "de lieflijke"...
Thinking that we can find some lasting pleasure and avoid pain is what in Buddhism is called samsara, a hopeless cycle that goes round and round endlessly and causes us to suffer greatly.

Offline Katinka - Boeddha hoekje

• Mindfulness Trainer en Boeddhistisch Student
  • Administrator
  • Forum eigenaar en manager
    • Bekijk profiel
    • Een Boeddha hoekje
« Reactie #25 Gepost op: 10-06-2011 08:25 »
Ik heb gekozen voor mijn echte voornaam, Katinka, in combinatie met de naam van het hoekje boeddhisme op mijn site Boeddha hoekje '.

Katinka betekent ' de reine' overigens. Vind ik wel mooi.

Offline chan

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 15-06-2011 22:53 »
chan is de afkorting van een emailnaam die ik heb gebruikt om iemand in Thailand te doen stoppen met grof misbruik van een Thaise vrouw.
De volledige naam heeft een betekenis maar die is niet voor hier bedoeld.
Ik heb de naam hier afgekort omdat dat praktisch is in het gebruik
De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn

Nathan

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 16-06-2011 07:03 »
chan is de afkorting van een emailnaam die ik heb gebruikt om iemand in Thailand te doen stoppen met grof misbruik van een Thaise vrouw.
De volledige naam heeft een betekenis maar die is niet voor hier bedoeld.
Ik heb de naam hier afgekort omdat dat praktisch is in het gebruik
In het Chinees betekent 'Chan' meditatie.
In het Japans is dat Zen.

Offline chan

• Gevestigde Sangha
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 16-06-2011 08:33 »
Dat is zeer interessant de betekenis van de naam Chan. Dat vraagt wel om wat toelichting die ik hier nu geef. Chan is de afkorting van de naam Channarong. Channarong, betekent ; strijder, maar naar ik inmiddels heb begrepen betekent het; strijder om te winnen. Dat was heel passend in de context waarin ik die naam heb gekozen omdat ik streed om te winnen wat ook gebeurt is.
Zoals vermeld gebruik ik de afkorting hier omdat ik dat functioneel vind zonder de oorspronkelijke betekenis, om dan hier te ontdekken dat het in het Chinees notabene meditatie betekent en in het Japans Zen.
Heel boeiend, heel boeiend.
De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn

Nathan

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 16-06-2011 09:06 »
Dat is zeer interessant de betekenis van de naam Chan. Dat vraagt wel om wat toelichting die ik hier nu geef. Chan is de afkorting van de naam Channarong. Channarong, betekent ; strijder, maar naar ik inmiddels heb begrepen betekent het; strijder om te winnen. Dat was heel passend in de context waarin ik die naam heb gekozen omdat ik streed om te winnen wat ook gebeurt is.
Zoals vermeld gebruik ik de afkorting hier omdat ik dat functioneel vind zonder de oorspronkelijke betekenis, om dan hier te ontdekken dat het in het Chinees notabene meditatie betekent en in het Japans Zen.
Leuk zo'n spontane ontdekking, voor je.

Art van de Lay

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 05-02-2012 21:29 »
Wie de serie seinfeld graag keek weet wel wie Art van de Lay is. :)

Atek84

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 13-02-2012 01:46 »
Mijn gekozen naam is mijn graffiti "tag"
Atek afgeleid van Attack omdat ik vroeger nogal van in de aanval ging (confrontaties) en omdat ik temperamentvol ben, 84 geboortejaar en naar aanleiding van 1984 boek van George Orwell.

www.atek84.com
Voor de geïnteresseerden.

Offline Lung

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: 14-02-2012 13:20 »
Van mij komt het van iemand waar ik enorm naar opkijk.

lee siu lung 'even googlen maar'  ;D

Offline Tommy

• Enlighten me.
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: 15-04-2012 15:19 »
Ik heet Tom, maar vind Tommy leuker :P Zit geen (interessant) verhaal achter.
"Listen, I have a feeling we're both here for the same reason. Why not team up? It might make things easier."
Toa Mata Pohatu

Offline Dao

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: 18-04-2012 15:53 »

In het thai betekend het "ik"

Toen ik iets verder door scrolde zag ik dat Thailand jou niet onbekend is, dus waarschijnlijk wist je het zelf ook al  ;)

Kalliope

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 05-01-2013 20:12 »
Kalliope, de dochter van Zeus, muze van het heldendicht, de filosofie en de retoriek. Symbolisch en dicht bij mij (hoewel in mijn gedichten nog nooit een held is voorgekomen  :P)

jr00n

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 22-01-2013 12:56 »
jr00n is een andere schrijfwijze voor Jeroen. Ik zocht een korte naam voor twitter en zodoende op deze gekomen....
Deze gebruik ik nu oa. ook op fora.

Groeten,

Jeroen Wolff

Offline kayz

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
    • SenZes
« Reactie #37 Gepost op: 22-02-2013 08:58 »
Mijn voornaam begint met een K, mijn familienaam eindigt op een Z... als je de K op zijn engels uitspreekt krijg je "kay" ... vandaar... KayZ
Het slechte nieuws... er bestaat geen sleutel tot geluk -  Het goeie nieuws... de deur is open

spinnenverdriet

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 14-05-2013 14:11 »
Spinnenverdriet was het koosnaampje van ons pap.
Vandaar dat ik deze naam gekozen heb......als aandenken :)

Steff87

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 07-06-2013 20:52 »
Mijn naam is Stefaan, maar gebruik steeds mijn korte Engelse naam. Steff dus :D. Waarom? Omdat ik van Eurasian afkomst ben en voor de meeste Engels de hoofdtaal is.

Groetjes Steff.

Basho

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 08-06-2013 08:23 »
Welkom op dit forum, Steff87 :)

Met vriendelijke groet,

Basho ;)

Offline Skoebidoe

• Boeddha Forum Favoriet
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: 19-09-2013 17:13 »
Mijn nickname komt eigenlijk van een tekenfilmreeks waar ik tijdens mijn jeugd met mijn broer naar keek: Scoobydoo. We vonden dit allebei heel erg leuk.
Alleen heb ik het een beetje vervlaamst  ;D

Het enige wat telt, is datgene in de praktijk brengen waar u daadwerkelijk in gelooft. (Dalai Lama)

gnosticboy

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 02-10-2013 17:07 »
gnostic : http://nl.wikipedia.org/wiki/Gnostiek

"Gnostics were mystics. That is to say: they felt they could have direct acces to god. 'Gnostic' comes from the Greek word 'gnosis' which means 'knowledge', but this isn't everyday-knowledge, it's not book learning; it is insight, it is intuition. It's the ability to know something about yourself, to know that there is a spark of the divine within you and to recognize: the god your profess to be the god outside is the same as that spark that is within you." - Professor Marvin Meyer

Ik ben opgevoed als christen en vond de gnostische interpretaties verbluffend. Volgens mij is het nog niet zo heel bekend, dus leek het me wel wat om het te pluggen :)

boy: Heb ik eigenlijk niet zo'n goede reden voor. Ik ben al sinds ik een jaar of tien was fan van superheldenstrips. 'Gnostic Boy' zou op zich wel een maffe superheld zijn :)

Offline Ensom

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: 05-01-2014 22:51 »
Ensom is Noors voor eenzaam. Zo voel ik mij vaak, of beter, haast altijd. Dat ik kies voor het Noors is omdat het mijn droom, mijn ultieme droom, is om naar Noorwegen te gaan.

Basho

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 06-01-2014 10:45 »
Ik heb nog nooit van die naam gehoord, Ensom. Maar dat zegt niets, ik hoor soms namen van Nederlanders waarvan ik denk: nooit van gehoord... Jammer dat je je eenzaam voelt. Maak echter een onderscheid tussen alleen-zijn en eenzaam-zijn. Alleen-zijn is iets wat we allemaal in ons meedragen. We zien in onszelf wat daar zich afspeelt, de wereld kan dat nooit helemaal begrijpen. Daarin zijn we alleen. Verwissel dat nooit met eenzaamheid. Eenzaamheid betekent te weinig menselijk contact, voor je gevoel. Vergeet echter niet dat iedereen daar anders in staat. Sommige mensen hebben zeer weinig menselijk contact, maar zijn toch erg gelukkig. Het is ook maar net hoe je er tegenaan kijkt. Misschien heb je interesses die je met anderen kunt delen? Vroeger ben ik zelf op een schaakvereniging gegaan, omdat ik me ook te eenzaam voelde. Het was maar één keer per week, maar toch scheelde het! :)
« Laatst bewerkt op: 06-01-2014 10:52 door Basho Roshi »

Offline Tommy

• Enlighten me.
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: 19-02-2014 18:09 »
ik hoor soms namen van Nederlanders waarvan ik denk: nooit van gehoord...
Ik heb net (echt net) een nieuw neefje erbij, hij heet Levi.. Nooit geweten dat dat een echte naam is!

Jammer van je droevige naam Ensom, voel je je minder eenzaam op dit forum?
Of heb je andere plannen om van je eenzaamheid af te geraken?
"Listen, I have a feeling we're both here for the same reason. Why not team up? It might make things easier."
Toa Mata Pohatu

IssaBuddha

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: 08-04-2014 18:52 »
IssaBuddha staat voor de eenheid van Oost en West.
Jezus (Issa in het Oosten) bestudeerde volgens mij de Boeddha Dharma en onderwees deze in zijn tijd op geheel eigen wijze.

Het zogenaamde Thomasevangelie laat dit voor mij het duidelijkst zien.
De leer van Issa vormt naast de Boeddha Dharma (vooral van Tenzin Wangyal Rinpoche, Chögyam Trungpa, Pema Chödrön, Thich Nhat Hanh, Namkhai Norbu) naast anderen mijn grote inspiratiebronnen.
Daarom heb ik IssaBuddha als nickname genomen.

Van de Boeddha Dharma interesseert mij dzogchen het meest.

« Laatst bewerkt op: 11-04-2014 11:41 door IssaBuddha »

Offline RichHuig

• Boeddha Forumganger
  • **
  • Namu Daishi Kon Go Hen Jo
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: 12-06-2014 17:53 »
Niks aan de hand met mijn naam, gewoon zoals ik heet .
Inderdaad gegeven , helaas niet zelf mogen uitkiezen , hoewel Richard vanuit het Germaans , Moedige Vorst betekent .

En daar kan ik nu weer wel mee leven  :)
Namu Myoho Renge Kyo !
Namu Daishi Kon Go Hen Jo
_/|\_

Offline Koenraad

• Boeddha Forumganger
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: 27-08-2014 16:34 »
Dit is wat mijn overleden opa mij altijd noemde, afgeleid van mijn echte naam.

De betekenissen spreken mij wel aan, wijze raadsheer. Mijn echte naam betekent dapper of "die wie bekwaam is".

Lange weg te gaan nog  ;)

Offline Gestiech

• Geïntresseerde
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: 24-08-2015 18:00 »
Gestiech = gesticht in het (zuid-)Limburgs dialect.
Soms denk ik dat ik daar thuis hoor, vandaar.
Grapje natuurlijk :-)