Auteur Topic: Hoe redelijk is de rede?  (gelezen 6461 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nathan

  • Gast
Hoe redelijk is de rede?
« Gepost op: 25-08-2008 08:53 »
We lezen de zelfde boeken en toch denken we anders over bepaalde teksten.
We zien hetzelfde leed maar onze reacties zijn divers.

De mens is een wezen met een rede, denkvermogen.
Hoe komt het toch dat we zo verschillend kunnen denken over hetzelfde gegeven?
« Laatst bewerkt op: 08-02-2011 10:04 door Katinka - Boeddha hoekje »

Y1010

  • Gast
Re: Hoe redelijk is de rede?
« Reactie #1 Gepost op: 30-08-2008 21:24 »
Een poging:

Er kunnen verschillende verklaringen zijn:
We zijn verschillend geconditioneerd.
We lezen wat we willen lezen maw dat wat er staat wordt vertekend gelezen en dus begrepen.

L :)

Nathan

  • Gast
Re: Hoe redelijk is de rede?
« Reactie #2 Gepost op: 31-08-2008 14:27 »
We zijn verschillend geconditioneerd.
Betekent dat dan dat we in wezen, hetzelfde zijn?

Mvgroet

Offline Viriya

  • Sangha lid
  • ****
  • Berichten: 462
  • Geslacht: Man
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
Re: Hoe redelijk is de rede?
« Reactie #3 Gepost op: 31-08-2008 18:11 »
Hoe komt het toch dat we zo verschillend kunnen denken over hetzelfde gegeven?
Ik sluit mij hieraan bij Y1010.

Hetzelfde gegeven is nooit hetzelfde gegeven door de ogen van een mens.


Een vraag aan Nathan: als we in wezen hetzelfde zijn: geconditioneerd, wat zegt dit ons dan eigenlijk, wat kunnen we hiermee?

Mettaya,
Django
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

bigbear

  • Gast
Re: Hoe redelijk is de rede?
« Reactie #4 Gepost op: 31-08-2008 18:40 »
Citaat
We lezen de zelfde boeken en toch denken we anders over bepaalde teksten.
We zien hetzelfde leed maar onze reacties zijn divers.

De mens is een wezen met een rede, denkvermogen.
Hoe komt het toch dat we zo verschillend kunnen denken over hetzelfde gegeven?

Iedereen leeft zijn eigen droom. Sommige (misschien wel de meeste) denken dat we allemaal hetzelfde denken. We denken wel allemaal, maar zullen nooit een ander volledig kunnen begrijpen hoe zij/hij denkt. Zelf van je ouders of tweelingzus/broer (die je misschien wel het beste kent), weet je niet wat hun gedachten/belevingen zijn. Daarom is m.i. geen enkele mensen hetzelfde. Mensen zijn dus nooit gelijk, maar allemaal uniek. Dus zijn de reacties ook divers.

Liefs en warmte, Bigbear

Nathan

  • Gast
Re: Hoe redelijk is de rede?
« Reactie #5 Gepost op: 31-08-2008 21:00 »
Een vraag aan Nathan: als we in wezen hetzelfde zijn: geconditioneerd, wat zegt dit ons dan eigenlijk, wat kunnen we hiermee?
Hoi,

Conditionering is dus ook een verwijzing naar iets dat geconditioneerd is, en dat 'iets', is dat bij iedereen hetzelfde?

Mvgroet

Y1010

  • Gast
Re: Hoe redelijk is de rede?
« Reactie #6 Gepost op: 03-09-2008 20:22 »
Conditionering is dus ook een verwijzing naar iets dat geconditioneerd is, en dat 'iets', is dat bij iedereen hetzelfde?

In de ui zit leegte.
De regenboog is een verschijnsel.
Een opeenstapeling van beelden.
Nu ja goed, we kunnen dus bijzonder goed verbeelden.

G :)

 

Offline Viriya

  • Sangha lid
  • ****
  • Berichten: 462
  • Geslacht: Man
  • Zoek!
    • Bekijk profiel
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
Re: Hoe redelijk is de rede?
« Reactie #7 Gepost op: 04-09-2008 10:55 »
Een vraag aan Nathan: als we in wezen hetzelfde zijn: geconditioneerd, wat zegt dit ons dan eigenlijk, wat kunnen we hiermee?
Hoi,

Conditionering is dus ook een verwijzing naar iets dat geconditioneerd is, en dat 'iets', is dat bij iedereen hetzelfde?

Mvgroet
Nee en ja, het is ook weer geconditioneerd dat iets maar onze geest groepeert graag en daarom dat we het toch kunnen opdelen in bepaalde groepen. Zoals we bijvoorbeeld al onze gevoelens bij elkaar kunnen gooien en daar een bepaald patroon in terug te kunnen vinden. Of in de mate hoe ons geheugen werkt, er zitten terug komende kenmerken in die verschillen van anderen, maar ik denk eerder dat dit ligt aan de werking van de geest. In werkelijkheid zit er geen 'vastheid' in maar de geest maakt er 'vastheid' in waardoor het handzamer wordt.

Zoals een baby door zijn adualiteit overmand kan worden door een algemene staat van opwekking of onaangenaamheid waardoor heel de wereld die staat heeft, zo zijn wij in staat om dit te kunnen relativeren en gebruik te maken van verschillende strategiĆ«n om ons weer functioneel in de wereld te laten staan. 
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

lord rainbow

  • Gast
Re:Hoe redelijk is de rede?
« Reactie #8 Gepost op: 08-02-2011 18:41 »

De mens is een wezen met een rede, denkvermogen.
Hoe komt het toch dat we zo verschillend kunnen denken over hetzelfde gegeven?

ik denk dat het te maken heeft met herkennen en verbeelden.
eigenlijk begrijpen we een ander beter wanneer we meer herkennen...
voorzover we iets niet herkennen,kunnen we gaan bedenken,verbeelden..
en de inhoud daarvan
wordt voor een ieder van ons door een hoop
verschillende factoren,
waarvan sommige overeenkomstig en anderen uniek in hun schakering,
gekonditioneerd,gevormd...
vandaar de verschillen.


langs de andere kant vermoed ik,
dat wanneer een 'gegeven' gekend wordt,
er weinig verschil van mening zal zijn...

Offline chan

  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 515
    • Bekijk profiel
Re:Hoe redelijk is de rede?
« Reactie #9 Gepost op: 15-06-2011 23:13 »
Er is veel te beschrijven in het observeren van het denken.
Het lijkt mij dat de verschillen in het denken te maken hebben met de geconditioneerdheid.
De geconditioneerdheid heeft in mijn beleving vooral, of in de eerste plaats,  te maken met Karma.
Het Karma bepaald namelijk in welke conditionerende omgeving je geboren wordt en dat is niet voor niets.
Het maakt nogal wat uit of je in een Nederlands stadse familie wordt geboren of in een Thaise plattelandsfamilie, een Colombiaans mijnwerksgezin, of in het gezin van de president van Amerika.

De omgeving conditioneerd, dat is een gegeven, dat is daarom niet per definitie goed of slecht.
Er  bestaat echter naast dat denken ook zoiets als zuiver denken, en dat zuivere denken kunnen we bijvoorbeeld observeren in de geometrie. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om iets subjectiefs in te brengen in de stelling van Pythagoras.

Het is gewoonte dat de mens zijn denken doorspekt met subjectieve  gedachten die te maken hebben met zijn Karma en zijn opvoeding.
Dat is in wezen meestal een passief denken, een aaneenrijgen van gewoonte-gedachten vanuit een gewoonte-leven waaraan  men bovendien de identiteit ontleent.

Al die verschillende passieve denkbewustzijnen tonen dat we verschillend kunnen 'denken' over exact dezelfde fenomenen waar we mee te maken hebben in ons leven.
Een interessant voorbeeld daarin is bijvoorbeeld de gedachten met betrekking tot de positie van de vrouw, - de waarde en de betekenis van -  het vrouw zijn - en dus ook het man zijn - in de verschillende bewustzijnculturen.
En dat terwijl de meeste culturen, zover ik mij bewust ben wellicht alle culturen,  zich niet eens werkelijk bewust zijn van wat dat  - wezenlijk -  is, vrouw zijn, man zijn.
De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn