Auteur Topic: Shamatha en mindfulness/vipassana.  (gelezen 7704 keer)

lord rainbow

• Gast
Shamatha en mindfulness/vipassana.
« Gepost op: 27-08-2008 22:45 »
''Gestilde concentratie:

Ga in lotushouding of in een andere gemakkelijke houding zitten.
Observeer je ademhaling .Tel je ademhaling rustig tot je ontspannen en rustig wordt.
Laat je gedachten hun eigen weg gaan ,zonder jezelf erdoor te laten meeslepen.
Stop de beoefening zolang je er nog van geniet. 

Neem een concentratie-object.
Houd zolang mogelijk het mentale beeld van het object vast.
Identificeer je zo niet langer met je gedachten en emoties.
Laat ze opstijgen in de ruimte van je geest en breng je aandacht terug bij het object.

Vipassana meditatie:

Gebruik de gestilde en geconcentreerde geest om de omgeving en het zelf beter te begrijpen.
Ontwikkel herinnering en oplettendheid door jezelf te observeren zonder te reageren.
Het is als verstillen maar nu is het hele lichaam-geest-proces het object.
Onderzoek en observeer langzaam je lichaam zonder waar dan ook op te reageren.

Gebruik na enige ervaring de vijf aggregaten en zoek overal in de aggregaten naar je echte zelf.( =analytische meditatie)
Je zult ontdekken dat er geen concrete , inherent bestaande identiteit binnen jezelf bestaat.
Dit is het inzicht in zelfloosheid,de pport naar bevrijding ''

Uit: Vipassana Meditatie door S.N. Goenka

Is bij shamatha het object er 1, bijvoorbeeld de ademhaling,een mentaal beeld of een klank;
bij vipassana/mindfullness/inzicht  meditatie is het object er veel, het geheel van lichamelijke en geestelijke gewaarwordingen.

De mentale factoren oplettendheid (ook wel vertaald als mindfulness,
dat maakt het soms verwarrend),
en herinnering  zijn bij beide meditaties het zelfde.

Daarnaast worden shamatha  meditatie ook gekoppeld aan analytische meditatie over leegt/zelfloosheid.

Bij alle  drie  de methoden/vormen/technieken 
is concentratie de basis.

samatha meditatie is kalmte meditatie.
wat wordt er kalm?
De geest wordt kalm.

Het is een training in gestilde concentratie,
mentale stabiliteit.

samatha  wordt ook
eenpuntige concentratie genoemd of stille verzonkenheid.

Hoe doe je het:

Je kiest een meditatieobjekt,bijvoorbeeld: de ademhaling.

Je richt vervolgens de aandacht volledig op dat object.
In dit geval: je volgt de ademhaling.

Wanneer je geest afdwaald van het object van meditatie,
merk je dat op doordat je oplettend bent.
Als je ineens in gedachten over iets verzeild bent geraakt
tijdens de meditatie,dan besef je dat op een gegeven moment,
en dan herinner je je weer dat je op de ademhaling aan het letten was.

In het proces van eenpuntige concentratie
realiseer je steeds subtielere vormen van bewustzijn.

Dit concentreren gaat gemakkelijker,
wanneer je geest al enigszins bedaard is,
door het beoefenen van morele zelfdiscipline ofwel:
wanneer je afziet van de tien schadelijke handelingen.
Dat is de beoefening in je dagelijks leven.

Shamatha meditatie of concentratie meditatie
is de aandacht richten op/binden aan een bepaald 'objekt.'
Bijvoorbeeld aan de ademhaling.Of een mentaal beeld.Of een klank.
Waardoor de geest tot bedaren komt.
Steeds subtielere nivo's van bewustzijn worden bereikt.

Bij mindfulness/vipassana meditatie is je aandacht meer als een 'jas die je aantrekt.' lichamelijke en mentale processen zijn hier object van aandachtigheid.Die kun je ook door de dag heen beoefenen.al kokend,al werkend,al zitend op een bankje in het park,al boodschappen doend enz.

Bij beide meditaties zijn twee mentale faktoren belangrijk: oplettendheid en herinnering.
Oplettendheid merkt op wanneer je geest afdwaald en herinnering herinnert zich het object van meditatie.

Bij concentratie meditatie(shamatha) is het object er 1.

Bij vipassana/mindfulness meditatie is het object het totaal aan lichamelijke en mentale gewaarwordingen.

Mindfulness betekent: opmerken wat er in en om je heen gebeurt. En in contact zijn met wat je daarbij ervaart. Je drinkt bewust een kop thee, en je voelt de warmte van het theekopje en bent je bewust van de geur en de smaak van de thee. Dat is mindful theedrinken.

Mindful zijn betekent dan ook dat je aanwezig bent in het moment. Belangrijk daarbij is, dat je over dat wat zich op dat moment aandient niet oordeelt. Want het zijn juist onze oordelende gedachten die gebeurtenissen of herinneringen pijnlijk maken, en weer tot boosheid, verdriet e.d. kunnen leiden.
Dus: je observeert,zonder oordelen,hechten of afkeer.

Wanneer wij  vervelende gevoelens ervaren, dan willen we daar vanaf. We willen dat de situatie anders is als dat ie is. Je kijkt alleen maar toe. Ook daarmee wordt een automatisme doorbroken. In plaats van je mee te laten slepen, stap je eruit.
Je neemt waar wat er gebeurt, op een heldere, ontspannen manier.

NB: De moderne westerse term mindfulness wordt vaak gebruikt in engere betekenis,dwz: men richt de aandachtigheid op een specifiek probleem.

Samenvattend:

Moreel verantwoord gedrag vormt daarom de essentiële eerste stap van het leerproces. Men verbindt zich ertoe niet te doden, niet te stelen, zich seksueel niet te misdragen, niet te liegen en geen drugs of alcohol te gebruiken. Als men deze dingen nalaat geeft men de geest gelegenheid voldoende tot rust te komen om verder te gaan met de taak die hem te doen staat.

De volgende stap is om een zekere beheersing te krijgen over deze wispelturige geest, door hem te trainen gericht te blijven op één ding, de adem. Men probeert de aandacht zo lang mogelijk op de ademhaling gevestigd te houden. Dit is geen ademhalingsoefening; men reguleert de adem niet. In plaats daarvan observeert men de natuurlijke ademhaling zoals deze is, zoals hij naar binnen komt, naar buiten gaat. Op die manier brengt men de geest verder tot rust, zodat hij niet langer overmeesterd wordt door heftige negativiteiten. Tegelijkertijd concentreert men de geest en maakt men hem scherp en doordringend: in staat om inzicht te verwerven.
Deze eerste twee stappen, een moreel verantwoord leven leiden en het beheersen van de geest, zijn op zich zelf zeer nuttig en waardevol. Ze leiden echter tot zelfonderdrukking, tenzij men de derde stap neemt, het reinigen van de geest van onzuiverheden door het ontwikkelen van inzicht in de eigen aard. Dit is Vipassana: het ervaren van de eigen werkelijkheid door systematisch en onbewogen in zichzelf het steeds veranderende geest-materie verschijnsel dat zich manifesteert als gewaarwordingen, te observeren.
Dit is de essentie van de leer van de Boeddha:
zelfloutering door zelfobservatie.
« Laatst bewerkt op: 12-10-2013 09:04 door Dirk Knol »

pieterwillem

• Gast
Re: nog een keertje shamatha,vipassana,mindfulness
« Reactie #1 Gepost op: 05-09-2008 10:44 »
Graag stel ik me voor: ik ben pieterwillem en beoefen Vipassana meditatie.Hetgeen je schrijft is herkenbaar.Prettig om te lezen.

paulat

• Gast
Re:nog een keertje shamatha,vipassana,mindfulness
« Reactie #2 Gepost op: 14-01-2010 11:08 »

Mindfulness is een vorm van meditatie en een manier van leven. De toepassing van mindfulness in de
Mindfulness simpel

Je kunt je gedachten niet stoppen, maar je kunt wel stoppen ze te geloven. Dat is eigenlijk de kern van ‘mindfulness’, of aandachttraining. Een steeds meer gebruikte methode om, zoals dat zo mooi heet, ‘in het hier en nu te zijn’, en je niet te laten beheersen door pijn, verdriet, boosheid en andere ondermijnende gevoelens. Hoe kun je in je dagelijks leven ‘mindful’ zijn?

Binnen het boeddhisme wordt aangemoedigd om compassie te tonen. Om dit te kunnen doen, moet je je in een ander inleven. Dit houdt in dat je probeert om iemand te begrijpen. Het geeft al aan dat je denkt iemand te begrijpen. Wat je denkt is niet de realiteit maar in feite een onwaarheid een gedachte. Toch heb je kennelijk bepaalde gedachten nodig. Wat denken jullie?

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Gevestigde Sangha
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 14-01-2010 20:51 »

Mindfulness is een vorm van meditatie en een manier van leven. De toepassing van mindfulness in de
Mindfulness simpel

Je kunt je gedachten niet stoppen, maar je kunt wel stoppen ze te geloven. Dat is eigenlijk de kern van ‘mindfulness’, of aandachttraining. Een steeds meer gebruikte methode om, zoals dat zo mooi heet, ‘in het hier en nu te zijn’, en je niet te laten beheersen door pijn, verdriet, boosheid en andere ondermijnende gevoelens. Hoe kun je in je dagelijks leven ‘mindful’ zijn?

Binnen het boeddhisme wordt aangemoedigd om compassie te tonen. Om dit te kunnen doen, moet je je in een ander inleven. Dit houdt in dat je probeert om iemand te begrijpen. Het geeft al aan dat je denkt iemand te begrijpen. Wat je denkt is niet de realiteit maar in feite een onwaarheid een gedachte. Toch heb je kennelijk bepaalde gedachten nodig. Wat denken jullie?

Denken is één facet, en zeker niet onbelangrijk...

Een voorbeeld dat het denken relativeert en tegelijkertijd het belang ervan onderschrijft.

Een paar weken geleden had ik een examen, nu moet ik zeggen dat ik me er niet helemaal zeker over voelde omdat ik me er voor stuk niet op kon voorbereiden, en omdat ik gehoord had dat het ontzettend moeilijk was... Daar komt bij dat ik slecht geslapen had...
Op een bepaald moment had ik een echte black-out, hoezeer ik ook probeerde ik kon mijn gedachten niet ordenen, ik geraakte overstuur... Op zo'n momenten kun je proberen te denken en blijven denken maar dat lukt helemaal niet...

Op een bepaald moment dacht ik, "weet je nog de vorige keer ?",  zet je gedachten maar langs de kant, concentreer je op iets anders, de antwoorden zullen dan wel vanzelf naar boven komen.

En inderdaad, bingo, enkele minuten later werd alles weer helder en duidelijk en mijn intuïtie kwam terug naar boven...

Ik denk dat zulke zaken wel iedereen al heeft meegemaakt, soms is het denken een hinderpaal, maar die innerlijke stem heeft me ook gezegd hoe ik terug klaar en helder kon worden...

Ik denk dus dat het innerlijk klimaat ontzettend belangrijk is, dat innerlijk klimaat heeft een grote invloed op het denken, maar het is geen eenrichtingsverkeer, het omgekeerde is ook waar, het denken heeft ook een invloed op het innerlijke klimaat...
Waarheid in spirituele zin is gevonden hebben wat je zocht.

Offline Katinka - Boeddha hoekje

• Mindfulness Trainer en Boeddhistisch Student
  • Administrator
  • Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Vrouw
  • Forum eigenaar en manager
    • Bekijk profiel
    • Een Boeddha hoekje
« Reactie #4 Gepost op: 28-01-2011 09:27 »
Ik heb het gevoel dat het bij denken en mindfulness vooral gaat om het observeren van je gedachten, net als je gevoelens. Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar bij mij worden de gedachten vanzelf rustig op het moment dat ik ze ga observeren.

Dat wil niet zeggen dat denken helemaal illusie is - of meer illusie is dan voelen bijvoorbeeld. Het is, net als alles in dit leven, een relatieve werkelijkheid. Maar in de relatieve werkelijkheid toch verdomd handig.

Offline Winnetoe

• Verspreider van inzicht
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 31-01-2011 02:01 »
Hoi,

In mijn ervaring zijn samatha & vipassana niet twee verscheidene vormen van meditatie, maar twee aspecten van meditatie die je tegelijkertijd ervaart. Concentratie en inzicht ontwikkelen zich gelijktijdig. Je kunt dit als volgt terugzien in de meditatie instructies:

1) Merk op dat je geest niet meer bij het object der meditatie is.
2) Laat de afleiding los, zonder er verder aandacht aan te besteden.
3) Ontspan enige spanning die deze afleiding teweeg heeft gebracht.
4) Plaats een glimlach op je gezicht
5) Breng de aandacht rustig terug naar het object der meditatie.

Vipassana, of inzicht in het proces van voorwaardelijk ontstaan, ontwikkel je telkens als je merkt dat je geest is afgeleid. Telkens als dit gebeurt zie je een klein beetje hoe dit proces werkt. Je ziet een beetje wat er zich afspeelt alvorens de afleiding opkomt.

Samatha, of kalme vereniging van de geest, ontwikkel je tijdens stap 3. Tijdens stap 3 laat je begeerte (craving) los. Het ontspannen van je lichaam en geest zorgt ervoor dat de afleiding minder sterk wordt. De afleiding verliest een klein beetje van zijn energie. Dit zorgt ervoor dat de geest wat stabieler wordt en minder makkelijk van het object der meditatie weg beweegt.

Groeten,
Erwin.

Hatred can never be overcome by hatred. Hatred can only be overcome by love!

lord rainbow

• Gast
Re:Shamatha,mindfulness/vipassana.
« Reactie #6 Gepost op: 04-06-2012 11:11 »
Digha Nikaya 22: cultivering van aandacht:

http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,243.0.html

Jhana's, niveaus van meditatie:

http://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=137.new;topicseen#new

DE KUNST OM TE LEVEN
Vipassana Meditatie door S.N. Goenka:

http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,539.0.html

Wat is Mindfulness (Aandachtigheid):